معرفی بهترین اتوبوس‌های VIP در ایران

انواع اتوبوس vip
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1403/01/15
تاریخ انتشار: 1402/06/01
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » معرفی بهترین اتوبوس‌های VIP در ایران

در این روزها اگر قصد سفر داشته باشید گزینه انتخابی شما برای طی کردن مسافت، از بین وسایل نقلیه کدام است؟ هواپیما، قطار و در بعضی موارد کشتی گزینه‌هایی است که شما برای سفر خود می‌توانید انتخاب کنید. اما بیشترین و راحت ترین و اقتصادی ترین انتخاب افراد معمولا سفر با اتوبوس است. به همین خاطر در این مقاله بهترین اتوبوس های vip در ایران را معرفی کردیم.

این روزها رزرو بلیط اتوبوس قبل از سفر یکی از راه های ذخیره کردن زمان شماست.

اتوبوس از قدیم، به دلیل قیمت مناسبی که دارد جزو بیشترین انتخاب هایی بوده که مردم داشته‌اند. در بین جاده‌های ایران برای سفر های بین شهری دو نوع اتوبوس (یا شاید هم سه نوع!) در دسترس هستند:

1- اتوبوس‌های معمولی

2- اتوبوس‌های نیمه VIP

3- اتوبوس‌های VIP

در ادامه به بررسی تفاوت‌های اتوبوس‌ های VIP و اتوبوس‌های معمولی می‌پردازیم و درباره برند اتوبوس‌ها، نوع مدل آن‌ها و بهترین اتوبوس‌ های VIP صحبت می‌کنیم.

تفاوت اتوبوس‌های معمولی و اتوبوس‌های VIP 

احتمالا وقتی قصد خرید بلیط اتوبوس داشته‌اید، دیده‌اید که در سایت‌های فروش بلیط، نوع اتوبوس برای شما مشخص شده است. شما نیز با توجه به نیازی که دارید و مسافتی که قرار است طی کنید اتوبوس خود را انتخاب می‌کنید. اتوبوس‌های معمولی، معمولا برای مسافت‌های کوتاه مناسب است. چون امکاناتی که در اختیار مسافران خود قرار می‌دهد، کمتر از اتوبوس‌ های VIP است. 

اتوبوس‌های معمولی صندلی‌های بیشتری دارد و ظرفیت مسافران در آن بین 40-44 نفر است.

اما در اتوبوس‌ های VIP ظرفیت آن‌ها بین 20-25 نفر است و صندلی‌ها در یک ردیف دوتایی و یک ردیف تک نفره قرار گرفته اند.

همچنین صندلی‌های اتوبوس های VIP، امکان تخت شدن و انعطاف تا زاویه 145 درجه را دارد. اتوبوس‌های VIP امکاناتی نظیر یخچال، آب‌سرد کن، مانیتور و… را نیز در دسترس مسافرین قرار می‌دهند. بنابراین اگر سفری طولانی در پیش دارید و مجبورید وقت زیادی را در اتوبوس سپری کنید، بهترین گزینه انتخابی برای شما، بلیط اتوبوس‌ VIP است. 

مقاله “تفاوت اتوبوس های vip و معمولی” خیلی خلاصه و کامل و کوتاه، دو نوع اتوبوس را باهم مقایسه می‌کند.

برند‌های اتوبوس‌ های VIP در ایران

برند‌هایی که بهترین اتوبوس‌های VIP را در ایران به خود اختصاص می‌دهند، در 5 برند خلاصه می‌شوند. به طور کلی اگر بخواهیم به این اتوبوس‌ها نگاهی بیندازیم میبینیم که تفاوت چندانی با هم ندارند. اما با بررسی عمیق تر متوجه تفاوت هایی در قسمت های جزئی و فنی می شویم.

1- اتوبوس‌های مان (MAN)

اتوبوس‌های مان (MAN) یک برند آلمانی هستند که مربوط به کشور آلمان می‌شوند و شرکت سازنده خودرو‌های سنگین هستند.

برند مان جزو برند های محدود در سیستم حمل و نقل ایران است. همچنین جالب است بدانید که برند مان یکی از زیرمجموعه‌های برند خودروسازی معروف فولکس واگن است. 

صندلی‌های تخت خواب شو، آب سرد کن ،کولر، تهویه مطبوع، دو یخچال در عقب و جلو از امکانات این اتوبوس‌ها به شما می‌رود.

مدل‌های مختلفی از برند مان در جاده‌های بین شهری در حال تردد هستند، اما بهترین آن مدل Lion City 12  است.

یکی دیگر از مواردی که درباره‌ی اتوبوس مان می‌توان گفت این است که تقریبا در تمام آزمایش‌های کنترل خودرو در شرایط و آب و هوای سرد و بارانی مفتخر بوده‌است، بنابراین اگر قصد سفر به شهرهای دور از مبدا خود دارید و فصلی که میخواهید در آن سفر کنید سرد است، این اتوبوس‌ها بهترین انتخاب برای شما هستند.

2- اتوبوس‌های ولوو (Volvo)

یکی دیگر از  بهترین اتوبوس‌ های VIP در ایران برای برند ولوو است. بیشتر وقت‌ها برای مسیرهای طولانی این اتوبوس‌ها انتخاب بیشتر مسافر‌ها است. برای مثال در مسیر‌های مشهد، اهواز، تبریز و … این برند را بیشتر به چشم می‌خورد. 

مدل‌های مختلفی را اتوبوس‌های ولوو در بر می‌گیرند که مدل‌های MK2، B7R و MK3 از معروف‌ترین و پرطرفدارترین ها هستند. B7  نیز از مدل های دیگر این اتوبوس‌ها است که نسبت به مدل هایی که نام برده شد از کیفیت کمتری برخوردار است. اما برای سفرهایی که مسافت کمی دارند مناسب است.B9 هم یکی دیگر از مدل‌های برند ولوو است که جزو برترین اتوبوس‌های VIP است.

3- اتوبوس‌های اسکانیا (Scania)

اتوبوس‌های اسکانیا معروف به سلطان جاده‌ها هستند و بسیاری از رانندگان اتوبوس و ماشین‌های سنگین بر این باور هستند که اتوبوس‌های برند اسکانیا، بخصوص مدل مارال، از بهترین اتوبوس‌ های VIP در ایران هستند. شرکت خودروسازی اسکانیا قدمت زیادی دارد و از تقریبا صد سال پیش شروع به ساخت خودرو های سنگین کرده است. از لحاظ امنیت و ایمنی در جاده در دسته بندی مناسب‌ترین انتخاب هاست.

اتوبوس های اسکانیا به دو دسته معروف و محبوب تقسیم می‌شوند:

ترمز ضدقفل، ساز و کار کنترل لغزشی، ترمز خودکار و کنترل پایدار از  امکانت فنی است که اتوبوس مارال 4212 اسکانیا را از نظر ایمنی جزو رده های بالا قرار داده است.

4- اتوبوس‌های باگی (Bugie)

اتوبوس‌های این برند از لحاظ ظاهری، کشیدگی بیشتری نسبت به بقیه برندها دارند، بنابراین ظرفیت مسافرها و همچنین تعداد صندلی که در آن‌ها تعبیه شده است تعدادش به 50 تا می‌رسد. پس اگر دیدید که تعداد صندلی‌ها زیاد است فکر نکنید که جزو اتوبوس‌های معمولی محسوب می‌شود چون این اتوبوس‌ها در داخل کابین خود فضای بیشتری را دارند و صندلی‌های بیشتری را در ساختار خود قرار داده اند.

اتوبوس‌های باگی دارای پیشرانه ‌ای سه محوره است که این قضیه باعث ثباتی بیشتر در جاده ها و از طرف دیگر امنیت بیشتر در این برند از اتوبوس‌های می‌شود. برند باگی زیرمجموعه‌ای از برند ولوو است بنابراین بیشتر وقت‌ها با اسم ولوو شناخته می‌شوند. 

5- اتوبوس‌ها بنز (Mercedes Benz Buses)

اتوبوس‌های مدل بنز درست است که جزو بهترین اتوبوس‌ های vip محسوب می‌شود اما به دلیل زیر کمتر در کشورمان دیده می‌شود:

  • قیمت بالای آن‌ها
  • قیمت بالای قطعاتی که در این اتوبوس‌ها کار برده شده است.
  • داشتن استهلاک بیشتر نسبت به برند های اتوبوس دیگر مانند ولوو و اسکانیا

یکی از مدل‌های پر قدرت اتوبوس‌های بنز مدل C457 است که در مقایسه با ولوو و اسکانیا قدرت بیشتری را دارد.

اگر قصد سفر دارید و درباره نوع و مدل اتوبوس‌ها دچار تردید هستید این مقاله برای شماست: مقایسه اتوبوس های اسکانیا، ولوو و مان (برای مسافران)

سخن آخر 

در آخر خاطرنشان می‌کنیم که برای انتخاب بلیط بهتر است علاوه بر توجه به برند اتوبوس درج شده در بلیط، به مدل آن هم توجه کنید تا سفر بهتری داشته باشید. برای سفرهای کوتاه مدت بهترین اتوبوس VIP از برند های ولوو و اسکانیا است. اما در سفرهایی با مسیرهای طولانی بهترین انتخاب می‌تواند از بین مدل های اتوبوس ولوو باشد.

برای دیدن مدل اتوبوس‌ها، باید وارد لیست سرویس‌ها شوید

لیست سرویس‌های اتوبوس را در سایت پایانه مشاهده کنید.
3.9/5 - (8 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا