همه چیز درباره‌ی اتوبوس مان

اتوبوس مان
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/11/09
تاریخ انتشار: 1401/05/25
زمان مطالعه: 3 دقیقه

ما از مان چه می دانیم؟

تا حالا به ویژگی اتوبوسی که سوارش می شوید فکر کردین؟ اسکانیا، ولوو یا مان؟ می دانید اتوبوس مان ساخت کدام کشور است؟ شرکت مان (Maschinenfabric Augsburg Nurenberg) یا به اختصار MAN، یک شرکت خودرو سازی آلمانی است که در زمینه تولید اتوبوس، کامیون و موتور های خودرو فعالیت می کند. سفر با اتوبوس یکی از محبوب ترین و راحت ترین روش های سفر زمینی ست. بنابراین بهتر است نسبت به اتوبوس های بین جاده ای شناخت داشته باشد.

تاریخچه مان

تاریخچه اصلی این شرکت به حدود دو قرن پیش و سال 1758 باز می گردد. در ابتدا فعالیت های این شرکت در زمینه آهن بود که بعد ها به سمت فعالیت در زمینه های صنایع فولادی، راه آهن و لکوموتیو و پس از آن خودرو های سنگین نیز رفت. اولین خودرو سنگین این شرکت در سال 1915 تولید شد. این محصول یک کامیون 3 تن بود.

این شرکت در طول فعالیت خود فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. در زمان وقوع جنگ های جهانی اول و دوم، موقعیت جغرافیایی و قرار داشتن شرکت در کشور آلمان، صدمات و خساراتی را متوجه آن کرد. اما شرکت خودرو سازی مان توانست از این فراز و نشیب عبور کند و به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت ها در زمینه تولید اتوبوس و کامیون فعالیت خود را ادامه دهد.

امروزه شرکت مان زیر مجموعه شرکت بزرگ فولکس واگن است و دفتر مرکزی آن در شهر مونیخ آلمان قرار دارد.

مان در ایران

اتوبوس های مان در دو مدل موجود هستند. البته در ایران! مدل R07 مان که به مان نیو فیس نیز مشهور است توسط شرکت یاوران خودرو تولید شد و هم اکنون به عنوان یکی از بهترین و مجهزترین اتوبوس ها در جاده های کشور تردد می کند. این مدل از اتوبوس مان در سال 1398، در ایران به تعداد محدودی تولید شد و پس از تحریم ها نیز تولید آن متوقف شد.

بیشتر بخوانید: چک لیست ضروری برای سفر با اتوبوس

ویژگی های فنی اتوبوس مان چیست؟

اتوبوس مان دارای قدرت موتور 440 اسب بخار و گشتاور 2100 نیوتون متر است. این مدل دارای گیربکس اتوماتیک 12 سرعته ساخت ZF آلمان با دو دنده رو به عقب است. همچنین این گیربکس قابلیت تعویض دستی دنده را هم فراهم می کند و بنابراین شرایط کنترل بهتری را برای راننده به وجود می آورد.

سیستم ترمز موجود در این مدل از اتوبوس مان، سیستم EBS است که شامل ABS یا ترمز ضد قفل و TCS یا سیستم ترمز ضد لغزش است. همچنین تمامی چرخ‌ ها دیسکی بوده و دارای نشان گر خوردگی لنت نیز هستند.

سیستم تعلیق اتوبوس جدید مستقل با هوای فشرده و یک بالشتک و یک کمک فنر است. محور عقب دو بالشتک و دو کمک فنر همراه با کنترل ارتفاع الکترونیکی ECAS دارد. همچنین محور جلو و محور عقب دارای قابلیت تنظیم اتوماتیک و دستی هستند.

حقوق مسافر اتوبوس در سفر های بین شهری جزو حقوق اولیه مسافران اتوبوس است.

اتوبوس مان چه امکاناتی دارد؟

راحتی زیاد

مان یکی از بهترین و محبوب ترین اتوبوس های موجود در ایران است. راحتی و نرمی این اتوبوس باعث شده که برای سفر های طولانی بسیار مناسب باشد. این اتوبوس دارای 2 دوربین در طرفین اتوبوس است که امکان تصویربرداری 360 درجه را در دو نمایشگر فراهم می کند که به راحتی توسط راننده دیده می شود. بنابراین نقطه کور راننده از بین رفته و ایمنی سفر افزایش می یابد.

از دیگر امکانات رفاهی این اتوبوس می توان به کولر با قابلیت تنظیم دمای دستی، بخاری درجا با قابلیت برنامه ریزی، قهوه جوش، یخچال، آینه برقی، گرم کن آینه، سیستم صوتی و تصویری مجهز به اتصال USB و AUX، قابلیت نصب مانیتور پشت صندلی و… اشاره کرد.

ایمنی

به طور کلی اتوبوس های مان از لحاظ ایمنی یک سروگردن بالاتر از دیگر اتوبوس های موجود در ایران هستند. ترکیب ایمنی و امکانات رفاهی مناسب، اتوبوس مان را متمایز می کند. اگر قصد سفر طولانی و یا سفر در مسیرهای طولانی را دارید، این اتوبوس می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مسیرهای تهران اصفهان و تهران شیراز جزو مسیر های پر تردد است که روزانه سرویس های زیادی دارند، اگر شما هم با این سرویس ها رفت و آمد می کنید، توجه به نوع اتوبوس ها می تواند کیفیت زیادی در سفر شما داشته باشد.

تجربه بهتری از سفر با خرید بلیط اتوبوس از سایت و اپلیکیشن پایانه داشته باشید.

4.7/5 - (9 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا