مقداربار مجاز اتوبوس برای یک مسافر چقدر است؟

بار مجاز اتوبوس
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/12/22
تاریخ انتشار: 1402/05/08
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » مقداربار مجاز اتوبوس برای یک مسافر چقدر است؟

در این روزها اگر کسی قصد سفر داشته باشد، می‌تواند به شیوه‌های متفاوتی سفر خود را انجام دهد. عده‌ای با تهیه بلیط هواپیما و قطار سفر خود را به مقصد می‌رسانند و عده‌ای دیگر طرفدار پروپاقرص سفر با اتوبوس هستند.

حتما می‌دانید که در سفر با هر وسیله‌ی نقلیه‌ای شرایط و قوانینی وجود دارد که باید قبل از تهیه بلیط خود به آن‌ها آگاه باشید. یکی از قوانینی که در هر مسیری با هر وسیله‌ای نیاز است رعایت شود و همه‌ی شرکت‌های مسافربری به آن واقف هستند، قوانین حمل بار مجاز است. برای مثال شما در سفر هوایی خود با هواپیما نمی‌توانید اشیای تیز یا مایعات را در وسایل خود همراه داشته باشید. اما در اتوبوس این امکان برای شما فراهم است. البته قانون‌های دیگری را برای حمل بار مجاز اتوبوس وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

قوانین حمل بار مجاز اتوبوس

معمولا در سفرهایی که با اتوبوس انجام می‌شود، شرکت‌های مسافربری باری که به همراه دارید را اندازه گیری نمی‌کنند. اما بهتر است بدانید که برای سفرهای داخلی و خارجی، مقدار بار مجاز اتوبوس در وزن و اندازه خاصی در نظر گرفته شده است.

برای سفرهای داخلی این مقدار 20 کیلوگرم است و برای سفرهای خارجی برای مثال سفر به شهرهای کشور ترکیه، می‌توانید 40 کیلوگرم بار را همراه خود داشته باشید.

اگر میزان باری که حمل می‌کنیم بیشتراز حد مقدار بار مجاز اتوبوس باشد، چیکار باید بکنیم؟

همان طور که گفتیم بار مجاز اتوبوس مقدار مشخصی است. البته هر شرکتی قوانین خاص خود را دارد و ممکن است این مقدار برای شرکت های مسافربری مختلف، اندکی کم یا زیاد شود. (بهتر است قبل از سفر با شرکت مربوطه تماس گرفته و از شرایط آن‌ها با خبر شوید.)

اما در کل اگر تحت شرایطی قرار بگیرید که توانایی کاهش وزن بار خود را نداشته باشید، می‌توانید قبل از حرکت با شرکت مسافربری هماهنگ کنید.

بیشتر بخوانید: قوانین مربوط به حمل حیوان خانگی با اتوبوس

 

نرخ مربوط به بار مجاز اتوبوس

برای هر یک کیلو گرم بار اضافه‌ای که می‌خواهید جابجا کنید، باید 2.5 درصد از نرخ بلیط اتوبوس را به راننده یا تعاونی که از آن بلیط تهیه کرده‌اید، پرداخت کنید.

چون نمی‌توانید هر وسیله‌ای در هر ابعاد و اندازه ‌که دلتان خواست در اتوبوس با خودتان به مقصد مورد نظر جابجا کنید باید در نظر داشته باشید چمدانی که همراه خود دارید باید شکلی متعارف و معمولی داشته باشد و اندازه ابعاد آن از مقدار مشخصی بزرگ تر نباشد.

در حالت کلی حمل بار به تنهایی و به صورت تجاری با اتوبوس ممنوع است. و خرید بلیط اتوبوس تنها برای جابجایی مسافر و مقدار باری است که همراه خود دارد. اما شرکت‌های تعاونی متفاوت باتوجه به سیاست‌هایی که در نظر می‌گیرند، امکان ارسال بسته و حمل بار با اتوبوس را فراهم می کنند.

برای این کار باید با راننده ها یا شرکت‌های اتوبوسی قبل از حرکت‌شان هماهنگ کنید.

 

اشیاء ممنوعه در سفرهای اتوبوسی

در ابتدای متن گفتیم که در سفرهای زمینی با اتوبوس، شرایط حمل بار نسبت به سایر وسیله‌های نقلیه مانند هواپیما، قطار و کشتی راحت تر است. اما در جریان باشید که هر وسیله‌ای در اتوبوس و مخصوصا کابین مربوط به مسافران مجاز نیست. برای مثال مواد منفجره، مواد اسیدی، انواع سلاح‌های سرد و گرم و مواد آتش‌زا را نمی‌توانید در چمدان یا ساک دستی خود قرار دهید. و با اتوبوس آن‌ها را از شهری به شهر دیگر جابجا کنید.

همچنین نگهداری حیوانات اعم از اهلی یا وحشی بودن آن‌ها، در اتوبوس ممنوع است.

در کل بخواهیم بگوییم، به همراه داشتن وسایلی که باعث ایجاد اختلال در آرامش سایر مسافران و حتی راننده شود، در سفرهای اتوبوسی ممنوع است.

بیشتر بخوانید: چک لیست وسایل ضروری سفر با اتوبوس

 

گم شدن بار در اتوبوس 

جابجا کردن بار بدون همراه با اتوبوس ممنوع است. به همین خاطر اگر در سفری مشکلی برای بار شما پیش بیاید، بیمه مسئولیتی در قبال آن گردن نمی‌گیرد. و همه‌ی مسئولیت مربوطه به شرکت تعاونی و راننده برمی‌گردد. در صورتی که مقدار بار شما مجاز باشد و پیشامد یا مشکلی برای وسایل شما پیش بیاید، بیمه خسارت و هزینه آن را تقبل می کند.

در آخر باید بگوییم که در خرید بلیط اتوبوس برای سفرهای پیش رو حتما از برندهای معتبری همانند پایانه خرید خود را انجام دهید. تا در صورت وقوع مشکل در حین سفر امکان پیگیری و حل مشکل وجود داشته باشد.

5/5 - (5 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا