اشیای ممنوعه در اتوبوس چه هستند؟

نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/12/24
تاریخ انتشار: 1400/11/20
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خانه » قوانین سفر » قوانین سفر با اتوبوس » اشیای ممنوعه در اتوبوس چه هستند؟

آگاهی از لیست اشیای ممنوعه برای هر مسافری ضروری است. یکی از دغدغه های مسافرانی که قصد مسافرت با اتوبوس را دارند این است که آیا وسایلی که با خود حمل می کنند ممکن است برایشان دردسرساز شود؟ این موضوع می تواند چنان این افراد را نگران کند که گاهی اوقات سفر را برای خودشان تلخ می کنند. 

اما برای عده ای دیگر این موضوع شاید برعکس هم باشد؛ گاهی اوقات مسافران وسیله ای را با خود به داخل اتوبوس می برند که از ممنوع بودن آن وسیله هیچ اطلاعی ندارند؛ که ممکن است این ناآگاهی برایشان بهای سنگینی داشته باشد. 

البته برخی افراد هم هستند که کاملاَ آگاهانه و با اطلاع کامل از ممنوع بودن بار و محموله خود آن را به داخل اتوبوس می برند! در این مقاله قصد داریم تا لیست اشیای ممنوعه در اتوبوس را برای شما توضیح دهیم. 

مقاله چک لیست وسایل سفر با اتوبوس به شما کمک می کند وسایل ضروری که در سفر نیاز دارید را چک کنید.

چه وسایلی را نباید با خود به داخل اتوبوس ببریم؟

در همین اول کار این مطلب را خدمت شما بگوییم که تقریباَ حمل هر چیزی از طریق اتوبوس امکان پذیر است بجز مواردی که به صراحت طبق ماده قانون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ممنوع شده اند و حمل آنها به داخل اتوبوس ممکن است همراه با جریمه های خفیف یا سنگین باشد. البته گاهی آن قدر این وسایل خطرناک هستند که ممکن است با جان خود و تمام سرنشینان و رانندگان اتوبوس بازی کنید. به قانون مصوب در بخش ضوابط حمل و نقل مسافر که به بحث ما مرتبط است، اشاره ای کنیم:

قانون مربوط به اشیای ممنوعه در اتوبوس:

ماده (25): حمل محموله های زیر با ناوگان عمومی مسافربری ممنوع می باشد:

الف- محموله هایی که مخل آسایش مسافران و مغایر اصول ایمنی می باشد.

ب- کلیه محموله هایی که وفق آئین نامه حمل و نقل جاده ای کالاهای خطرناک، در زمره مواد خطرناک محسوب می شوند.

ج- هر نوع محموله غیربهداشتی یا عفونت زا از قبیل احشام (مرده یا زنده)، جنازه و

د- محموله های ممنوعه طبق قانون مانند مواد مخدر و روان گردان، اسلحه، کالاهای قاچاق و

ه- مواد خوراکی بودار یا سریع الفساد

تقریبا اگر کسی این قانون را هم ندیده باشد، تا حدی حدس می زند که چه مواردی را نباید با خود به داخل اتوبوس ببرد. اصولاَ آن گروه از وسایل خطرناک که برای مسافران دیگر و راننده، خطر جانی و مالی دارند و یا آسایش را از همسفران شما سلب می کنند، ممنوع هستند.

بیشتر بخوانید: می‌دانید مقدار بار مجاز در سفرهای اتوبوسی چقدر است؟

توضیحات تکمیلی در خصوص قانون حمل مواد خطرناک و ممنوعه

بخش (الف) در قانون ذکر شده تقریبا طیف گسترده ای از وسایل را شامل می شود. وسایل نوک تیز، وسایلی با ابعاد غیر استاندارد، وسایل پر سر و صدا و هر آنچه که اصول ایمنی مسافران را به خطر می اندازد.

به عنوان بخش تکمیلی در بخش (ب) قانون گفته شده، مواد خطرناک در چندین دسته قرار می گیرند که شامل مواد منفجره، مواد قابل اشتعال، موادی که زنگ زدگی ایجاد می کنند، محصولات سمی و عفونی، مواد رادیواکتیو، مواد خورنده و اسیدها می شوند. هر کدام از این مواد به تنهایی کافی است تا یک اتوبوس با تمامی سرنشینان را نابود کند.

به اندازه کافی سایر بخش های این ماده روشن هستند و نیازی به توضیح اضافه تری ندارند. اما یکی از مسائل و دغدغه های مسافران در خصوص حمل حیوانات خانگی شان با اتوبوس های بین شهری است. برای مطالعه بیشتر به شما پیشنهاد می کنیم که به مقاله آیا امکان حمل حیوان خانگی با اتوبوس وجود دارد؟  نگاهی بیندازید.

5/5 - (4 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا