یکی از مهمترین مشکلاتی که مسافرها با آن مواجه هستند، نارضایتی از کیفیت سفر با اتوبوس است. اگر تجربهی کلافهکنندهای از سفر با اتوبوس داشته اید، احتمالا بخاطر انتخاب اشتباه شرکت مسافربری و وبسایت فروش بلیط است. البته شما را سرزنش نمیکنیم! ولی با این ناراحتی و عصبانیت ناشی از تخلف چه کنیم؟ جواب آن کوتاه است: شکایت از شرکت اتوبوسرانی!
شکایت از اتوبوسرانی در سامانه 141
فرقی ندارد که مبدا شما کجاست یا به کدام مقصد سفر میکنید؛ تهران، کرج، مشهد، اصفهان یا شیراز و.. در هر صورت میتوانید در سامانهی 141 ثبت شکایت کنید. شاید شنیده باشید که مسافر فقط در مواردی حق شکایت از اتوبوس را دارد. اما خیالتان را راحت کنم، لیست موضوعات شکایت، تمامی تخلفات ممکن را پوشش میدهد. مثلا:
- استعمال دخانیات در اتوبوس ممنوع است.
- شما میتوانید از برخورد نامناسب راننده، مهماندار یا کارمندان شرکت مسافربری شکایت کنید.
- پیاده کردن مسافر در بین راه و در مقصدهایی که برای توقف اتوبوس تعبیه نشده است، تخلف محسوب میشود.
- رانندگی غیرمجاز و خطرناک راننده، یکی از موضوعاتی است که حتما باید در سامانه 141 مطرح کنید.
- اتوبوسها نباید با تاخیر حرکت کنند. میتوانید از اتوبوسرانی شکایت کنید.
- اگر از توقف زیاد یا بیدلیل اتوبوس در بین راه، کلافه شدید؛ میتوانید با ثبت شکایت از اتوبوسرانی موضوع را پیگیری کنید.
- بارگیری یا تخلیه بار، هنگام حضور مسافرین ممنوع است.
- شماره صندلی باید با شماره بلیط شما یکسان باشد. مهماندارها اجازه ندارند صندلی شما را جا به جا کنند.
- اگر راننده شما یا مسافر دیگری را بین راه جا گذاشت (!) میتوانید در سامانه 141 ثبت شکایت کنید.
- اگر راننده خسته و خوابآلود است، برای جلوگیری از تکرار مجدد، حتما تخلف راننده را ثبت کنید.
- اگر اتوبوس بیشتر از ظرفیت خود مسافر دارد، میتوانید از اتوبوسرانی شکایت کنید.
- صدور بلیط دستنویس ممنوع است.
- در صورت کنسلی بلیط، شرکت مسافربری باید طبق قوانین استرداد بلیط اتوبوس، درصدی از مبلغ بلیط را به شما بازگرداند.

- مسافرگیری در اطراف ترمینال ممنوع است. در صورت مشاهدهی پلیس راهنمایی و رانندگی، راننده جریمه خواهد شد.
- نقص فنی خودرو یکی از کلافه کننده ترین اتفاقات در طول سفر با اتوبوس است. میتوانید از راننده بخاطر بیتوجهی به نقص اتوبوس قبل از سفر، شکایت کنید.
- سیستم گرمایشی و سرمایشی، باید به درستی کار کنند و قابل تنظیم باشند.
- رعایت نظافت در اتوبوس و تمیز کردن اتوبوس بعد از هر سفر توسط مهماندار، ضروری است. در غیر این صورت، باید از شرکت اتوبوسرانی شکایت کنید.
- اتوبوسها باید از مسیر تعیین شده حرکت کنند، در غیر این صورت حتما از اتوبوسرانی شکایت کنید.
- مشخصات راننده، شماره پلاک و شرکت مسافربری باید در کابین اتوبوس نصب شود.
- حتما نام شرکت اتوبوسرانی روی اتوبوس درج شده باشد.
- حمل بار غیرمجاز توسط راننده ممنوع است.
- اگر اتوبوس برای نماز و صرف غذا در بین راه، توقف نکرد، میتوانید در سامانه شکایت کنید.
- اتوبوس هر 3 ساعت باید در مسیر توقف داشته باشد
- ابتدای سفر باید آب معدنی بین مسافران توزیع شود.
- کارکنان، راننده و مهمانداران باید پوشش مناسب داشته باشند.
- اگر اتوبوس شما با آنچه در بلیط نوشته شده، مطاقبت نداشت، حتما در سامانه 141 از اتوبوسرانی شکایت کنید.
- بلیط باید در مبدا صادر شود و صدور بلیط بین راهی ممنوع است.
- بار همراه شما باید شماره گذاری شود، اگر بار شما گم شد در سامانه 141 پیگیری کنید.
بیشتر بخوانید: اشیای ممنوعه در اتوبوس چه هستند؟
برای شکایت از اتوبوس، چگونه در سامانه 141 تخلف را ثبت کنیم؟
قدم اول: از طریق این لینک، وارد سامانه 141 شوید. در بخش ثبت و پیگیری شکایات، روی شکایت کلیک کنید.

قدم دوم: ثبت شکایت مسافری را انتخاب کنید. و بعد از انتقال به صفحهی بعد، مسافر هستم را انتخاب کنید.

قدم سوم: بعد از انتقال به صفحهی ثبت شکایت، تمام اطلاعات ستاره دار را به درستی وارد کنید. سپس در کادر خالی، شرحی از تخلف را بنویسید. بعد از پر کردن فیلدها و آپلود تصاویر در صورت لزوم، کد امنیتی را وارد کرده و روی دکمهی سبز ثبت کلیک کنید.

پایانه سالهاست که با بهترین شرکت های مسافربری و اتوبوسرانی همکاری میکند. رزرو بلیط اتوبوس از یک وبسایت مطمئن میتواند کیفیت سفر شما را افزایش دهد و دیگر نیازی به ثبت شکایت از شرکت اتوبوسرانی و پیگیری آن نباشد. به همین راحتی! سوالی هست؟
خط ۸۷ در نقشه در قسمت ایستگاه ها قید شده است مهدی ۱۶ ایستگاه دارد من چنددقیقه منتظر ایستاده ام زمانی که ماشین رسیده است ایست نمیکند بهش میگویم جناب داخل نقشه ایستگاه اینجا قید شده با بی اعتنایی رد میشد میگوید برو پایین تر دوباره منتظر بایست من از نوع برخورد راننده شکایت دارم در ضمن اگر حرف راننده درست است داخل نقشه ايستگاه رو اصلاح کنید مردم مسخره نیستند به اندازه کافی تنش و جنگ اعصاب داریم.
سلام و وقت بخیر، این موردی که شما مطرح کردین برای اتوبوس های داخل شهری بی آر تی هست.
اگر شکایتی در رابطه با اتوبوس های بین شهری داشتین که به ما مربوط بشه، خوشحال میشیم با پایانه در میون بذارین.
چرا زمانی که شماره تلفن را میخواهیم وارد کنیم وارد نمیشه ، هیچ شماره ای وارد نمیشه ، تا ثبت انجام بشه
سلام بنده خانمم رو ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه امشب ک تاریخ ۱۴۰۲/۱/۱۹ میشه با اتوبوس این مشخصات 487ع76 فرستادم اصفهان کرایه که ما صحبت کردیم قبل سوار شدن ۱۰۰ تومان گفته شده ولی موقع که کرایه جمع کردن همون آقا باهاش صحبت کرده بودیم زیرحرفش زده که کرایه باید ۱۵۵۰۰۰ تومان بدین وگرنه قم پیاده ات میکنم اونم با تحدید، گفته چرا ۱۵۵۰۰۰ ؟ زیر حرف نمیره که نه شما تا قم گفتین، سوال اینجاس کرایه اتوبوس وی ای پی از تیرمنال جنوب تا قم ۱۰۰ هزارتومانه؟؟؟اونجا راننده هایی دیگه ای هم بود که داد میزدن مثل همین اقا اصفهان اصفهان ،بعدم مسافران که اونجا بودن برگشته گفته عیب نداره بده ازما هم ۱۳۰ گفته الان ۱۵۰ گرفته،چراااا؟؟؟کسی هست ک پیگیری کنه یانه هرکی هربلایی سری مسافران تونست بیاره
سلام وقتتون بخیر. با خرید اینترنتی بلیط اگر بر فرض محال هم چنین مشکلاتی پیش بیاید، می توانید پیگیری کنید و از حمایت شرکت برخوردار باشید.
البته در سامانه ۱۴۱
سلام.میشه بگید چرا شماره تلفن را نمیشود در سامانه ۱۴۱ ثبت کرد ، هیچ عادی ثبت نمیشود
سلام وقتتون بخیر. فعالیت سامانه ممکنه به دلیل روز های اخر اسفند و ترافیک بالا، کمی با لود زمانی مواجه باشه.