یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که مسافرها با آن مواجه هستند، نارضایتی از کیفیت سفر با اتوبوس است. اگر تجربه‌ی کلافه‌کننده‌ای از سفر با اتوبوس داشته اید، احتمالا بخاطر انتخاب اشتباه شرکت مسافربری و وبسایت فروش بلیط است. البته شما را سرزنش نمی‌کنیم! ولی با این ناراحتی و عصبانیت ناشی از تخلف چه کنیم؟ جواب آن کوتاه است: شکایت از شرکت اتوبوسرانی!

شکایت از اتوبوسرانی در سامانه 141

فرقی ندارد که مبدا شما کجاست یا به کدام مقصد سفر میکنید؛ تهران، کرج، مشهد، اصفهان یا شیراز و.. در هر صورت میتوانید در سامانه‌ی 141 ثبت شکایت کنید. شاید شنیده باشید که مسافر فقط در مواردی حق شکایت از اتوبوس را دارد. اما خیالتان را راحت کنم، لیست موضوعات شکایت، تمامی تخلفات ممکن را پوشش میدهد. مثلا:

  • استعمال دخانیات در اتوبوس ممنوع است.
  • شما میتوانید از برخورد نامناسب راننده، مهماندار یا کارمندان شرکت مسافربری شکایت کنید.
  • پیاده کردن مسافر در بین راه و در مقصدهایی که برای توقف اتوبوس تعبیه نشده است، تخلف محسوب میشود.
  • رانندگی غیرمجاز و خطرناک راننده، یکی از موضوعاتی است که حتما باید در سامانه 141 مطرح کنید.
  • اتوبوس‌ها نباید با تاخیر حرکت کنند. میتوانید از اتوبوسرانی شکایت کنید.
  • اگر از توقف زیاد یا بی‌دلیل اتوبوس در بین راه، کلافه شدید؛ میتوانید با ثبت شکایت از اتوبوسرانی موضوع را پیگیری کنید.
  • بارگیری یا تخلیه بار، هنگام حضور مسافرین ممنوع است.

  • شماره صندلی باید با شماره بلیط‌ شما یکسان باشد. مهماندارها اجازه ندارند صندلی شما را جا به جا کنند.
  • اگر راننده شما یا مسافر دیگری را بین راه جا گذاشت (!) میتوانید در سامانه 141 ثبت شکایت کنید.
  • اگر راننده خسته و خواب‌آلود است، برای جلوگیری از تکرار مجدد، حتما تخلف راننده را ثبت کنید.
  • اگر اتوبوس بیشتر از ظرفیت خود مسافر دارد، میتوانید از اتوبوسرانی شکایت کنید.
  • صدور بلیط دست‌نویس ممنوع است.
  • در صورت کنسلی بلیط، شرکت‌ مسافربری باید طبق قوانین استرداد بلیط اتوبوس، درصدی از مبلغ بلیط را به شما بازگرداند.
اتوبوس های پارک شده در ترمینال
  • مسافرگیری در اطراف ترمینال ممنوع است. در صورت مشاهده‌ی پلیس راهنمایی و رانندگی، راننده جریمه خواهد شد.
  • نقص فنی خودرو یکی از کلافه کننده ترین اتفاقات در طول سفر با اتوبوس است. میتوانید از راننده بخاطر بی‌توجهی به نقص اتوبوس قبل از سفر، شکایت کنید.
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی، باید به درستی کار کنند و قابل تنظیم باشند.
  • رعایت نظافت در اتوبوس و تمیز کردن اتوبوس بعد از هر سفر توسط مهماندار، ضروری است. در غیر این صورت، باید از شرکت اتوبوسرانی شکایت کنید.
  • اتوبوس‌ها باید از مسیر تعیین شده حرکت کنند، در غیر این صورت حتما از اتوبوسرانی شکایت کنید.
  • مشخصات راننده، شماره پلاک و شرکت مسافربری باید در کابین اتوبوس نصب شود.
  • حتما نام شرکت اتوبوسرانی روی اتوبوس درج شده باشد.
  • حمل بار غیرمجاز توسط راننده ممنوع است.
  • اگر اتوبوس برای نماز و صرف غذا در بین راه، توقف نکرد، میتوانید در سامانه شکایت کنید.
  • اتوبوس هر 3 ساعت باید در مسیر توقف داشته باشد
  • ابتدای سفر باید آب معدنی بین مسافران توزیع شود.
  • کارکنان، راننده و مهمانداران باید پوشش مناسب داشته باشند.
  • اگر اتوبوس شما با آنچه در بلیط نوشته شده، مطاقبت نداشت، حتما در سامانه 141 از اتوبوسرانی شکایت کنید.
  • بلیط باید در مبدا صادر شود و صدور بلیط بین راهی ممنوع است.
  • بار همراه شما باید شماره گذاری شود، اگر بار شما گم شد در سامانه 141 پیگیری کنید.

بیشتر بخوانید: اشیای ممنوعه در اتوبوس چه هستند؟

برای شکایت از اتوبوس، چگونه در سامانه 141 تخلف را ثبت کنیم؟

قدم اول: از طریق این لینک، وارد سامانه‌ 141 شوید. در بخش ثبت و پیگیری شکایات، روی شکایت کلیک کنید.

ثبت و پیگیری شکایات در سامانه 141

قدم دوم: ثبت شکایت مسافری را انتخاب کنید. و بعد از انتقال به صفحه‌ی بعد، مسافر هستم را انتخاب کنید.

ثبت و پیگیری شکایات در سامانه 141

قدم سوم: بعد از انتقال به صفحه‌‌ی ثبت شکایت، تمام اطلاعات ستاره دار را به درستی وارد کنید. سپس در کادر خالی، شرحی از تخلف را بنویسید. بعد از پر کردن فیلدها و آپلود تصاویر در صورت لزوم، کد امنیتی را وارد کرده و روی دکمه‌ی سبز ثبت کلیک کنید.

صفحه ثبت شکایت مسافر در سامانه 141

پایانه سالهاست که با بهترین شرکت های مسافربری و اتوبوسرانی همکاری میکند. رزرو بلیط اتوبوس از یک وبسایت مطمئن میتواند کیفیت سفر شما را افزایش دهد و دیگر نیازی به ثبت شکایت از شرکت اتوبوسرانی و پیگیری‌ آن نباشد. به همین راحتی! سوالی هست؟