معرفی همه ترمینال های مسافربری تهران

ترمینال های مسافربری شیراز
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/12/23
تاریخ انتشار: 1401/05/25
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » معرفی همه ترمینال های مسافربری تهران

تهران پایتخت ایران و پرجمعیت ترین شهر آن است. به همین خاطر تردد از تهران به شهر های دیگر و برعکس، جزو پرتردد ترین مسیرهای کشور است. این رفت و آمد زیاد و همچنین وسعت تهران و ترافیک درون شهری آن، نیاز به پایانه های مسافربری در نقاط مختلف تهران را به وجود آورد.

به همین دلیل در طی این سال ها پایانه هایی در چهار نقطه اصلی تهران افتتاح شد تا پاسخگوی نیاز مسافران و شرکت های مسافربری باشد. برای آشنایی بیشتر با ترمینال های تهران با ما همراه باشید:

ترمینال های مسافربری تهران:

  • پایانه بیهقی
  • ترمینال جنوب
  • ترمینال شرق (تهرانپارس)
  • ترمینال غرب (آزادی)
  • ترمینال یا پایانه پونک

ترمینال بیهقی کجاست؟

شرق میدان آرژانتین

پایانه مسافربری (ترمینال) بیهقی:

از مهم ترین پایانه های مسافربری تهران، ترمینال بیهقی است. این پایانه در شرق میدان آرژانتین تهران قرار دارد.

بازگشایی ترمینال بیهقی به سال 1370 برمی گردد. مساحت این پایانه در حدود 13.5 هکتار است و ظرفیت 2000 اتوبوس را دارد.

این ترمینال دارای امکانات رفاهی مناسبی برای مسافران است. از جمله امکانات ترمینال مسافربری بیهقی تهران می‌توان به “سالن انتظار مسافران، اتاق مادر و کودک، رستوران، فروشگاه شهروند، پارکینگ، پارک کودک، کافی شاپ، ایستگاه پایانه اتوبوس های شرکت واحد، دفاتر تاکسیرانی و…” اشاره کرد.

ترمینال جنوب:

پایانه مسافربری جنوب (خزانه) قدیمی ترین ترمینال مسافربری تهران است. ساخت این پایانه در سال 1353 شروع شد و در سال 1359 به بهره برداری رسید. ترمینال جنوب همین طور که از اسمش پیداست، در جنوب شهر تهران در منطقه خزانه واقع است و بیشتر سرویس های آن مربوط به شهرهای جنوبی تر از تهران است و به شهرهای شمالی سرویس ندارد.

دسترسی به این ترمینال جنوب از طریق مترو، بی‌آرتی، تاکسی و اتوبوس امکان پذیر است.

پایانه های مسافربری
شرکت های مسافربری ترمینال جنوب
 

پایانه شرق (تهرانپارس):

یکی دیگر از ترمینال های مهم تهران، ترمینال شرق است. پایانه شرق یا پایانه تهرانپارس، دومین ترمینال تهران است که در سال 1360 پس از ترمینال جنوب ساخته شد. مساحت تقریبی این پایانه در حدود 5 هکتار است.

سرویس های اتوبوس از تهرانپارس بیشتر برای شهرهای شرقی و شمال شرقی موجود است. ترمینال شرق در انتهای خیابان دماوند در سه راه تهرانپارس واقع است. برای دسترسی به آن می توانید از بی آر تی و تاکسی استفاده کنید.

در پایانه شرق علاوه بر اتوبوس، تاکسی و مینی بوس های بین شهری هم موجود هستند و به شهرهای مختلف سرویس دارند.

پایانه مسافربری غرب (ترمینال آزادی):

پایانه غرب یا آزادی در سال 1375 تاسیس شد. این پایانه با 50 هکتار مساحت، بزرگترین پایانه ایران است. ترمینال غرب در ضلع شمالی میدان آزادی تهران واقع است.

معمولا همیشه از پایانه غرب به اکثر شهرهای کشور از جمله شهرهای غربی و شمالی، سرویس اتوبوس هست. هم چنین سرویس های خارج از کشور مانند ترکیه، باکو، استانبول و… هم از ترمینال آزادی موجود هستند.

این پایانه دارای امکاناتی از قبیل درمانگاه، کتابخانه، اتاق مادر و کودک، سالن انتظار، مسجد، رستوران، کافی شاپ، آژانس مسافربری، کافی نت، آرایشگاه و… است.

اگر احیانا از تهران قصد سفر به شیراز را دارید مقاله مسافت تهران شیراز، ساعت حرکت و قیمت بلیط اتوبوس تهران شیراز را مطالعه کنید.

ترمینال پارک سوار پونک:

پایانه پونک جدید ترین پایانه مسافربری در تهران است که به تازگی برای رفاه بیشتر مسافران در مسیر های جاده‌ای، خدمات نوینی ارائه می‌کند. گروه رویال سفر از شرکت های مسافربری معتبری‌اند که در پایانه پونک مستقر هستند. این شرکت با تامین خودرو های جدید ون با آخرین امکانات، به جای اتوبوس، پتانسیل بیشتری برای سفرهای بین شهری به وجود آورده است.

گرچه اتوبوس ها برای مسیرهای طولانی انتخاب اول خیلی از ما هستند، نمی‌توانیم از راحتی ون نیز بگذریم. در حال حاضر این ون ها برای برخی از مسیرها مانند تهران رشت و تهران اصفهان در دسترس هستند.

هزینه بلیط ون های رویال سفر به نسبت اتوبوس ها بیشتر است. اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در محیط خصوصی تری سفر کنند. همچنین مزیت هایی مانند: کم بودن تعداد مسافران و داشتن فضایی شخصی تر، امکانات خودرو، امکان برقراری راحت تر ارتباط با مسافران دیگر و راننده، باعث محبوبیت این سرویس ها شده است.

آدرس دقیق ترمینال پارک سوار پونک:

آدرس دقیق پایانه پارک سوار پونک: میدان پونک، بلوار میرزا بابایی، تقاطع سردار جنگل، جنب مرکز میوه و تره بار

همه چیز درباره ترمینال پارک سوار پونک تهران

خرید بلیط اتوبوس از ترمینال های تهران

لیست سرویس‌های اتوبوس ترمینال های تهران را در سایت پایانه مشاهده کنید.
5/5 - (7 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا