راهنمای سفر به مشهد (نگاهی کامل و جامع)

اتوبوس vip مشهد
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/06/11
تاریخ انتشار: 1402/06/11
زمان مطالعه: 7 دقیقه

شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی است و با مساحت شهری ۳۵۱ کیلومتر مربع و با داشتن ۱۳ منطقه شهری، سومین شهر بزرگ ایران از نظر مساحت پس از تهران و اصفهان است. این شهر که در شمال شرقی ایران واقع شده است، حدود ۹۰۰ کیلومتر با پایتخت ایران یعنی تهران، فاصله دارد.

مشهد دومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران است، به دلیل وجود بارگاه مبارک امام رضا (ع) مهم‌ترین قطب گردشگری مذهبی ایران به شمار می‌رود و سالانه بیش از ۲۷ میلیون زائر ایرانی و بیش از ۲ میلیون زائر خارجی از این شهر بازدید می‌کنند. همچنین شهر مشهد از نظر جاذبه های فرهنگی و اماکن تفریحی بسیار غنی است.

این ترکیب گسترده از اماکن تفریحی متعدد، مکان های تاریخی-فرهنگی و بارگاه‌های زیارتی، مشهد را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری ایرانیان به خصوص در فصل تابستان تبدیل کرده است.

مشهد به معنی محل شهادت است و پس از شهادت امام هشتم شیعیان این شهر به مشهد الرضا معروف و درنهایت مشهد نامیده شد. برای خرید بلیط اتوبوس مشهد می توانید از سایت و اپلیکیشن پایانه اقدام کنید.

راه های دسترسی به مشهد

همانطور که قبلا گفتیم فاصله شهر مشهد با تهران، حدود ۹۰۰ کیلومتر است که شما میتوانید از هرجای ایران با استفاده از خودروی شخصی، قطار، اتوبوس و یا هواپیما به این شهر سفر کنید.

به علت فاصله زیاد، سفر به مشهد از تهران با اتوبوس حدود ۱۱ ساعت به طول می‌انجامد. سفر به مشهد با قطار از نظر زمانی با اتوبوس برابر است اما به دلیل امکانات متفاوت قطار و اتوبوس می توانید بین این وسایل نقلیه با توجه به شرایط خودتان انتخاب کنید.

همچنین شما میتوانید با استفاده از هواپیما به این شهر سفر کنید که از تهران بین ۸۰ تا ۱۲۰ دقیقه طول می کشد.

حمل و نقل شهری در مشهد

برای گشت و گذار در شهر بزرگ و پرجمعیتی مانند مشهد، بهتر است راه‌های مختلف حمل و نقل در این شهر را بشناسید. برای سفرهای درون شهری در مشهد شما میتوانید از تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید. همچنین امکان استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی برای حمل و نقل در این شهر فراهم شده.

همچنین شما میتوانید برای سفر در شهر مشهد از بی‌آرتی (BRT) و مترو نیز استفاده کنید. مشهد دارای ۵ خط بی‌آرتی یا اتوبوس درون خط ویژه است که به وسیله ی آن میتوانید به نقاط مختلف شهر سفر کنید.

متروی مشهد نیز دارای ۴ خط است که ازین خطوط ۲ خط فعال و دو خط دیگر در دست احداث هستند. استفاده از خطوط بی‌آرتی و مترو در بین زائران و ساکنین محلی بسیار پرطرفدار است.

نزدیک ترین ایستگاه مترو به حرم امام هشتم ایستگاه شهدا است که در خط ۲ مترو قرار دارد و به دلیل نزدیکی به حرم امام رضا یکی از پرترددترین ایستگاه های قطار شهری در مشهد به شمار می‌رود. که تنها ۱۰ دقیقه با تاکسی با حرم امام رضا فاصله دارد.

تاکسی‌های اینترنتی نیز در این شهر به راحتی قابل دسترس هستند و شما میتوانید به وسیله تلفن همراه خود از هر نقطه شهر درخواست وسیله نقلیه کنید تا به راحتی هرچه تمام‌تر، به مقصد برسید.

فرودگاه هاشمی نژاد شهر مشهد

در جنوب شرقی مشهد فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد به مساحت ۵۴۰ هکتار واقع شده است. این فرودگاه یکی از پر رفت و آمد ترین فرودگاه های کشور است است. سالانه ۸ میلیون مسافر داخلی و خارجی و ۲۳۵ زائر حج تمتع و عمره از این فرودگاه جا به جا می شوند. این فرودگاه دارایه پایانه های پرواز خارجی و داخلی است. 

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد کجاست؟ (راه های دسترسی)

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در میدان ۱۵ خرداد، انتهای بلوار جمهوری اسلامی قرار دارد و تا حرم امام رضا حدود ۸ کیلومتر فاصله دارد. همچنین حدود “۱۱ کیلومتر با راه آهن” و تا پایانه مسافربری و مرکز شهر، حدود ۸ کیلومتر فاصله دارد. شما می توانید از طریق خط ۱ مترو مشهد به راحتی به این فرودگاه دسترسی داشته باشید.

امنیت شهر مشهد

شهر مشهد به عنوان دومین شهر پرجمعیت ایران و به دلیل موقعیت گردشگری آن شهری زنده و فعال است. شما می‌توانید در تمام طول شبانه روز در شهر، به خصوص اطراف حرم، به گشت و گذار بپردازید و نگرانی خاصی بابت امنیت نداشته باشید.

همچنین شهر مشهد دارای ۳۸ کلانتری و ۱۶ پاسگاه است و ماشین‌های گشت ماموران وظیفه شناس نیروی انتظامی به طور مرتب در طول شهر به گشت‌زنی می‌پردازند. در حرم مبارک امام رضا و خیابان‌های اطراف حرم هم امنیت به جدیت هرچه تمام‌تر توسط ماموران یگان حفاظت آستان قدس رضوی تامین میشود. زائرین عزیزی که قصد زیارت و سیاحت در شهر بزرگ مشهد را دارند، می‌تواند بدون هیچ دغدغه‌ای بابت امنیت به این شهر سفر کنند و در کمال آرامش از اوقات خود لذت ببرند.

فرهنگ مردم مشهد

فرهنگ اسلامی و شیعه بخش مهمی از فرهنگ مردم مشهد را شامل می شود. مردم متدین مشهد مراسم مذهبی مختلف را با شور و شوق زیادی برگزار می‌کنند و روز تولد امام هشتم را جشن می‌گیرند. همچنین فرهنگ وقف و نذورات یکی از قدیمی‌ترین فرهنگ‌ها میان مردم مشهد است. به طوری که شهر مشهد بزرگترین شهر وقفی کشور به شمار می‌رود.

مراسم باران خواهی یکی از مراسمات قدیمی شهر مشهد است که در فصل‌های گرم و کم آب مردم به بیابان رفته و با ذکر و دعا از خداوند و امام رضا (ع)‌ طلب باران می‌کنند.

زندگی مردم امروز فقط به امور مذهبی خلاصه نمی‌شود. خیلی از گردشگران برای تفریح از پارک‌های آبی بزرگ و جذاب مشهد دیدن می‌کنند. جوانان مشهد به بازارگردی و خرید در بازارهای سنتی و قدیمی مشهد و مراکز خرید بزرگ امروزی تر علاقه دارند. جشن‌ها و آیین‌های باستانی ایرانی همچون شب چله یا یلدا و عید نوروز نیز توسط مردم مشهد جشن گرفته می‌شود. 

جاذبه های مشهد

شهر مشهد دارای جاذبه‌های متعدد و زیباییست که سعی کردیم در اینجا به اختصار تعداد اندکی از جاذبه های مهم آن را برای شما شرح دهیم.

برخی از جاذبه های شهر مشهد

  • خانه توکلی مشهد: خانه توکلی یکی از بناهای تاریخی مشهد است که از دوره قاجار پابرجا مانده است. به علت شایعات زیاد راجع‌ به وجود اجنه در این مکان، خانه توکلی به خانه اجنه نیز معروف است که البته همه این شایعات بی‌اساس هستند. کاشی کاری و آجرکاری‌ های نمای این خانه یکی از ویژگی‌های ظاهری ویژه و زیبای آن است. وجود ستون های آجری، پنجره‌های مشبک و کتیبه‌ های کاشی کاری شده، این خانه را به یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین مکان‌های تاریخی در مشهد تبدیل کرده است. پیشنهاد می‌شود در صورتی که قصد سفر به مشهد را دارید حتما این مکان دیدن کنید.
  • پارک ملت مشهد: پارک ملت مشهد به مساحت ۷۲۰ هزار متر مربع یکی از بوستان‌های قدیمی شهر است. این پارک در حاشیه بزرگراه وکیل‌آباد در غرب مشهد قرار دارد و از تمام نقاط شهر به وسیله مترو، اتوبوس و تاکسی به راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.
  • سرزمین موج های آبی: این پارک آبی اولین پارک آبی مشهد و ایران است و در زمان تاسیس بزرگترین پارک آبی خاورمیانه به شمار می رفت. این پارک آبی با فاصله ۱۵ کیلومتری از مرکز شهر در شمال غربی شهر مشهد قرار دارد و دارای سرسره‌ها و وسیله‌های تفریحی استاندارد مختلف است. همچنین به علت داشتن دو بخش مجزای آقایان و خانم‌ها فرصت تفریح را برای تمام اعضای خانواده فراهم می‌کند.
  • آرامگاه فردوسی: آرامگاه فردوسی محل خاکسپاری حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در شهر توس واقع شده است. بسیاری از گردشگرانی که به مشهد سفر می‌کنند، از آن دیدن می‌کنند. برای رفتن به این مقبره زیبا می‌توانید از اتوبوس خط ۲۰۲ پایانه فردوسی مشهد استفاده کنید.

مساحت این آرامگاه بیش از ۶ هکتار است که بنای اصلی آرامگاه در مرکز آن قرار گرفته شده و در رو‌به‌روی آن استخری وجود دارد که تصویر بنای اصلی در آن منعکس می‌شود و در مقابل استخر مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی قرار دارد. همچنین بناهای دیگری از جمله موزه و کتابخانه فردوسی در این محوطه قرار گرفته‌اند.

هتل های مشهد

انتخاب مکان مناسب برای اقامت یکی از دغدغه های اصلی هر گردشگری برای سفر به مشهد به شمار می‌رود. خوشبختانه در مشهد به دلیل وجود تعداد زیاد اقامتگاه، مسافرخانه و زائرسرا جای نگرانی نیست. همچنین اگر به افق آسمان اطراف حرم نگاه کنید، هتل های بزرگ با معماری های زیبا را می‌بینید که با داشتن فاصله کمی از حرم، آسایش و راحتی زائران را در مدت اقامتشان دو چندان می‌کنند.

در ادامه چند نمونه از بهترین هتل های پنج ستاره در مشهد:

  • هتل الماس ۲ مشهد: این هتل ۵ ستاره واقع در خیابان امام رضا در فاصله ی ۱ کیلومتری ورودی باب الرضا قرار گرفته است. از امکانات رفاهی این هتل می‌توان به سالن بدن سازی، اتاق بازی، خدمات آرایشگاه و زیبایی و… اشاره کرد.
  • هتل قصر طلایی مشهد: هتل زیبا و مجلل قصر طلایی بین امام رضا ۳۴ و ۳۶ واقع شده است و در فاصله ۱و نیم کیلومتری از ورودی باب الرضا قرار دارد. این هتل دارای کتابخانه، استخر سرپوشیده، فروشگاه و سایر امکانات رفاهی است که اقامتی دلپذیر را برای میهمانان فراهم می‌کند.
  • هتل مدینه الرضا مشهد: هتل مدینه الرضا در خیابان شیرازی و در فاصله ی ۵۰۰ متری از ورودی باب الجواد واقع شده است و دارای کتابخانه، استخر سرپوشیده، خدمات اینترنت بی سیم، و… است.

مراکز خرید مشهد

خرید کردن و بازدید از مراکز خرید یکی از تفریحات اصلی هر سفری است. همچنین خرید سوغات و تبریک برای اقوام و عزیزان یکی از اقداماتی است که زائران پیش از پایان سفر انجام می دهند.

چند نمونه از مراکز خرید مهم و محبوب مشهد:

  • بازار رضا: یکی از مراکز خرید مهم و پرطرفدار مشهد است که در سال ۱۳۵۵ در ضلع شرقی خیابان امام رضا افتتاح شد. این بازار یکی از مهم‌ترین مراکز خرید و فروش سوغات از جمله زرشک و زعفران، عقیق و فیروزه، ادویه و خشکبار است. در صورتی که قصد دارید پس از زیارت حرم امام رضا به بازار رضا بروید، از باب الرضا به سمت فلکه ی آب رفته و از آنجا وارد بازار شوید.
  • مجتمع تجاری الماس شرق مشهد: مجتمع تجاری الماس شرق مشهد یک مرکز خرید لوکس و بزرگ دارای معماری مدرن و جذاب است که در منطقه تجاری گردشگری سپاد واقع شده است. این مرکز دارای ۶ طبقه است. در صورت بازدید از این مجموعه علاوه بر خرید می‌توانید از امکانات تفریحی متعدد این مجموعه استفاده کنید. مانند شهربازی سرزمین عجایب، کافی شاپ‌ها و رستوران‌های متعدد و پارکینگ طبقاتی.
  • مجتمع تجاری وصال: این مجتمع تجاری واقع در بلوار خیام شمالی در منطقه گردشگری سپاد از ۴۰۰ واحد تجاری در ۶ طبقه تشکیل شده است. انواع سوغات عطر و تسبیح و انگشتر همچنین لباس و پوشاک و لوازم آرایشی را می‌توان به راحتی در این مجموعه تهیه کرد.
  • بازار امین مشهد: بازار امین یک انتخاب ارزان و به صرفه برای خرید سوغات و اقلام مورد نیاز در مشهد است. این بازار در خروجی حرم به سمت خیابان نواب صفوی واقع شده است و در نزدیکی حرم امام رضا قرار دارد. اگر قصد دارید اقلام مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تهیه کنید حتما از این بازار دیدن کنید.
  • بازار جنت: بازار جنت یکی دیگر از مراکز خرید پرطرفدار است. نزدیک حرم امام رضاست. اگر قصد خرید پوشاک و البسه را دارید حتما از این بازار دیدن کنید چون مغازه های زیادی در این بازار به خرید و فروش انواع پوشاک مشغول هستند.

پایانه ها و ترمینال های مشهد

مهم‌ترین ترمینال‌ های مشهد عبارتند از: 

  • ترمینال امام رضا 
  • ترمینال معراج 
  • ترمینال راه ابریشم

برای اطلاعات کامل درمورد ترمینال های مشهد به مقاله “معرفی پایانه های مسافربری مشهد” مراجعه کنید.

بهترین زمان سفر به مشهد

مشهد از آب و هوایی سرد و خشک برخوردار است. به طوری که زمستان های آن بسیار سرد و تابستان های آن گرم و خشک است. همچنین در تابستان به علت تعطیلی مدارس مسافران زیادی به این شهر سفر میکنند که باعث شلوغی و افزایش هزینه‌های بلیط و هتل می‌شود.

در نتیجه بهترین فصل برای سفر به این شهر فصل بهار به جز ۱۵ روز اول بهار و تعطیلات نوروزی است. اواخر فروردین تا اواسط خرداد بهترین زمان برای سفر به این شهر به شمار می‌رود. زیرا در این بازه زمانی شهر مشهد دارای آب و هوای خوب، خلوت و کم هزینه است.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا