شکایت از اتوبوس و اتوبوسرانی!

بلیط اتوبوس
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1403/01/28
تاریخ انتشار: 1400/10/02
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خانه » قوانین سفر » قوانین سفر با اتوبوس » شکایت از اتوبوس و اتوبوسرانی!

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که مسافرها با آن مواجه هستند، نارضایتی از کیفیت سفر با اتوبوس است. اگر تجربه‌ی کلافه‌کننده‌ای از سفر با اتوبوس داشته اید، احتمالا بخاطر انتخاب اشتباه شرکت مسافربری و وبسایت فروش بلیط است. البته شما را سرزنش نمی‌کنیم! ولی با این ناراحتی و عصبانیت ناشی از تخلف چه کنیم؟ جواب آن کوتاه است: شکایت از شرکت اتوبوسرانی!

شکایت از اتوبوسرانی در سامانه 141

فرقی ندارد که مبدا شما کجاست یا به کدام مقصد سفر میکنید؛ تهران، کرج، مشهد، اصفهان یا شیراز و.. در هر صورت میتوانید در سامانه‌ی 141 ثبت شکایت کنید. شاید شنیده باشید که مسافر فقط در مواردی حق شکایت از اتوبوس را دارد. اما خیالتان را راحت کنم، لیست موضوعات شکایت، تمامی تخلفات ممکن را پوشش میدهد. مثلا:

  • استعمال دخانیات در اتوبوس ممنوع است.
  • شما میتوانید از برخورد نامناسب راننده، مهماندار یا کارمندان شرکت مسافربری شکایت کنید.
  • پیاده کردن مسافر در بین راه و در مقصدهایی که برای توقف اتوبوس تعبیه نشده است، تخلف محسوب میشود.
  • رانندگی غیرمجاز و خطرناک راننده، یکی از موضوعاتی است که حتما باید در سامانه 141 مطرح کنید.
  • اتوبوس‌ها نباید با تاخیر حرکت کنند. میتوانید از اتوبوسرانی شکایت کنید.
  • اگر از توقف زیاد یا بی‌دلیل اتوبوس در بین راه، کلافه شدید؛ میتوانید با ثبت شکایت از اتوبوسرانی موضوع را پیگیری کنید.
  • بارگیری یا تخلیه بار، هنگام حضور مسافرین ممنوع است.

موارد دیگری که می‌توانید بخاطر آن ها ثبت شکایت کنید:

  • شماره صندلی باید با شماره بلیط‌ شما یکسان باشد. مهماندارها اجازه ندارند صندلی شما را جا به جا کنند.
  • اگر راننده شما یا مسافر دیگری را بین راه جا گذاشت (!) میتوانید در سامانه 141 ثبت شکایت کنید.
  • اگر راننده خسته و خواب‌آلود است، برای جلوگیری از تکرار مجدد، حتما تخلف راننده را ثبت کنید.
  • اگر اتوبوس بیشتر از ظرفیت خود مسافر دارد، میتوانید از اتوبوسرانی شکایت کنید.
  • صدور بلیط دست‌نویس ممنوع است.
  • در صورت کنسلی بلیط، شرکت‌ مسافربری باید طبق قوانین استرداد بلیط اتوبوس، درصدی از مبلغ بلیط را به شما بازگرداند.
اتوبوس های پارک شده در ترمینال
  • مسافرگیری در اطراف ترمینال ممنوع است. در صورت مشاهده‌ی پلیس راهنمایی و رانندگی، راننده جریمه خواهد شد.
  • نقص فنی خودرو یکی از کلافه کننده ترین اتفاقات در طول سفر با اتوبوس است. میتوانید از راننده بخاطر بی‌توجهی به نقص اتوبوس قبل از سفر، شکایت کنید.
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی، باید به درستی کار کنند و قابل تنظیم باشند.
  • رعایت نظافت در اتوبوس و تمیز کردن اتوبوس بعد از هر سفر توسط مهماندار، ضروری است. در غیر این صورت، باید از شرکت اتوبوسرانی شکایت کنید.
  • اتوبوس‌ها باید از مسیر تعیین شده حرکت کنند، در غیر این صورت حتما از اتوبوسرانی شکایت کنید.
  • مشخصات راننده، شماره پلاک و شرکت مسافربری باید در کابین اتوبوس نصب شود.
  • حتما نام شرکت اتوبوسرانی روی اتوبوس درج شده باشد.
  • حمل بار غیرمجاز توسط راننده ممنوع است.
  • اگر اتوبوس برای نماز و صرف غذا در بین راه، توقف نکرد، میتوانید در سامانه شکایت کنید.
  • اتوبوس هر 3 ساعت باید در مسیر توقف داشته باشد
  • ابتدای سفر باید آب معدنی بین مسافران توزیع شود.
  • کارکنان، راننده و مهمانداران باید پوشش مناسب داشته باشند.
  • اگر اتوبوس شما با آنچه در بلیط نوشته شده، مطاقبت نداشت، حتما در سامانه 141 از اتوبوسرانی شکایت کنید.
  • بلیط باید در مبدا صادر شود و صدور بلیط بین راهی ممنوع است.
  • بار همراه شما باید شماره گذاری شود، اگر بار شما گم شد در سامانه 141 پیگیری کنید.

بیشتر بخوانید: اشیای ممنوعه در اتوبوس چه هستند؟

برای شکایت از اتوبوس، چگونه در سامانه 141 تخلف را ثبت کنیم؟

 

قدم اول: از طریق این لینک، وارد سامانه‌ 141 شوید. در بخش ثبت و پیگیری شکایات، روی شکایت کلیک کنید.

قدم دوم: ثبت شکایت مسافری را انتخاب کنید. و بعد از انتقال به صفحه‌ی بعد، مسافر هستم را انتخاب کنید.

قدم سوم: بعد از انتقال به صفحه‌‌ی ثبت شکایت، تمام اطلاعات ستاره دار را به درستی وارد کنید. سپس در کادر خالی، شرحی از تخلف را بنویسید. بعد از پر کردن فیلدها و آپلود تصاویر در صورت لزوم، کد امنیتی را وارد کرده و روی دکمه‌ی سبز ثبت کلیک کنید.

پایانه سالهاست که با بهترین شرکت های مسافربری و اتوبوسرانی همکاری میکند. رزرو بلیط اتوبوس از یک وبسایت مطمئن میتواند کیفیت سفر شما را افزایش دهد و دیگر نیازی به ثبت شکایت از شرکت اتوبوسرانی و پیگیری‌ آن نباشد. به همین راحتی! سوالی هست؟

4.7/5 - (3 votes)

21 در مورد “شکایت از اتوبوس و اتوبوسرانی!”

  1. فاطمه فروغی

    خط ۸۷ در نقشه در قسمت ایستگاه ها قید شده است مهدی ۱۶ ایستگاه دارد من چنددقیقه منتظر ایستاده ام زمانی که ماشین رسیده است ایست نمی‌کند بهش می‌گویم جناب داخل نقشه ایستگاه اینجا قید شده با بی اعتنایی رد میشد می‌گوید برو پایین تر دوباره منتظر بایست من از نوع برخورد راننده شکایت دارم در ضمن اگر حرف راننده درست است داخل نقشه ايستگاه رو اصلاح کنید مردم مسخره نیستند به اندازه کافی تنش و جنگ اعصاب داریم.

    1. تیم محتوای پایانه

      سلام و وقت بخیر، این موردی که شما مطرح کردین برای اتوبوس های داخل شهری بی آر تی هست.
      اگر شکایتی در رابطه با اتوبوس های بین شهری داشتین که به ما مربوط بشه، خوشحال میشیم با پایانه در میون بذارین.

  2. چرا زمانی که شماره تلفن را می‌خواهیم وارد کنیم وارد نمیشه ، هیچ شماره ای وارد نمیشه ، تا ثبت انجام بشه

    1. سلام بنده خانمم رو ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه امشب ک تاریخ ۱۴۰۲/۱/۱۹ میشه با اتوبوس این مشخصات‌ 487ع76 فرستادم اصفهان کرایه که ما صحبت کردیم قبل سوار شدن ۱۰۰ تومان گفته شده ولی موقع که کرایه جمع کردن همون آقا باهاش صحبت کرده بودیم زیرحرفش زده که کرایه باید ۱۵۵۰۰۰ تومان بدین وگرنه قم پیاده ات میکنم اونم با تحدید، گفته چرا ۱۵۵۰۰۰ ؟ زیر حرف نمیره که نه شما تا قم گفتین، سوال اینجاس کرایه اتوبوس وی ای پی از تیرمنال جنوب تا قم ۱۰۰ هزارتومانه؟؟؟اونجا راننده هایی دیگه ای هم بود که داد میزدن مثل همین اقا اصفهان اصفهان ،بعدم مسافران که اونجا بودن برگشته گفته عیب نداره بده ازما هم ۱۳۰ گفته الان ۱۵۰ گرفته،چراااا؟؟؟کسی هست ک پیگیری کنه یانه هرکی هربلایی سری مسافران تونست بیاره

      1. تیم محتوای پایانه

        سلام وقتتون بخیر. با خرید اینترنتی بلیط اگر بر فرض محال هم چنین مشکلاتی پیش بیاید، می توانید پیگیری کنید و از حمایت شرکت برخوردار باشید.

  3. سلام.میشه بگید چرا شماره تلفن را نمی‌شود در سامانه ۱۴۱ ثبت کرد ، هیچ عادی ثبت نمی‌شود

    1. تیم محتوای پایانه

      سلام وقتتون بخیر. فعالیت سامانه ممکنه به دلیل روز های اخر اسفند و ترافیک بالا، کمی با لود زمانی مواجه باشه.

  4. رانندگان مسافر بری مشهد به تهران به شماره پلاک 11ع۵۵۶ایران ۳۶
    توقف بی جا داشتن یه جا وایستادن
    تولد گرفتن شکایت کردیم گفتن به مسافرین مربوط نیس بخوایم تولد بگیرم یا عروسی
    یه جا نگه داشتن سوختگیری کردن در اصل که باید قبل مسافر زدن سوختگیری میکردن در شرایطی که سوخت دارع تموم میشه اینکار مجدد انجام بشه
    توقف مداوم داشتن وسایل مسافران رو بار نزدن تو صندوق گفتن صندوق تصادف کردن اسیب دیدع ولی وقتس پلیس دیدن دست و پاشونو گم کردن تمام وسایل اومد بود پیش مسافران
    به شدت بد دهن بیشعور بودن
    و راننده بخاطر تذکرات ما عقده جمع کردع بود بایکی از مسافران دعوا کردع توهین تهمت زد و گفت زنگ میزنه به پلیس نزد چون اگه میزد خودش به دردسر میوفتاد
    و موقع دعوا فحش های رکیک میداد و تهدید با سلاح سرد داشت من زنگ زدم پیگیری نکردن گفتم اینجا دیدگاهمو بزارم مردم اطلاع داشته باشن مدیون نباشم
    واقعا این پلاک و دیدین فقط فرار کنید ممکن زنده برسین یا مرده چون میزان صبر خوش برخوردی نوع برخورد با مسافرین زیر صفره
    یک راننده اقا بود یک کمک راننده خانوم کمک راننده ی خانوم مسئول دعوا بودو باعث تهدیدات و مدوام با گوشی ور میرفتن بهم دیه نشون میدادن و توجهشون تو طول مسیر به رانندگی به شدت پایین بود
    این اتفاق دقیقا دیروز افتاد و هیچگونه دلیل منطقی برای کاراشون رفتارشون نداشتن به شدت عصبی بد دهن بودن
    تهدید کردن مسافران
    تمسخر مسافران
    توقف بیجا
    باز نکردن صندوق برای گذاشت وسایل
    استفاده از سلاح سرد
    استفاده از موبایل
    گرفتن تولد هنگام مسافربری منتظر گذاشتن مسافران
    و تمام اطلاعت بالا
    این اطلاعات هارو تو تمامی دیدگاه میزارم شاید به مسافرین بعدی کمکی بکنه و برای این دسته از رانندگان و کمک راننده درس ادب بشه

    1. تیم محتوای پایانه

      سلام ممنون از این که با ما و بقیه در میون گذاشتین. سعی می کنیم پیگیری کنیم.
      متاسفیم بابت این تجربه بدی که داشتین.

  5. سلام وقت بخیر امروز روز جمعه تاریخ 1402/5/10 از ساعت 6 صبح داخل ایستگاه رکن آباد بودیم ولی متأسفانه اتوبوس ساعت 6/40 حرکت کردند فکری به حال روز های تعطیل کنید

  6. اتوبوس رانی مشهد بسیار بسیار که نه کم افتضاح اول از همه چیز نمیدانم آقای مسول که این متن رو مطالعه میکنید یا نه خودتون رو جای مسافر بزنین روزی که آمدم برای بلیط گفتن نداریم فردا هم آمدم تا چهار روز به من که نداریم نمیدانم از کجا باید شما بلیط تهیه بکنید باحالی که جلوی چشمان خودم یا از طریق آشنایان مسافر تهیه می‌کردند یا هر کس که میل بابشون بود به هر صورت من بلیط تهیه کردم بعد از چهار روز که بلیط به من دادن به نام وی آی پی بود بعد از سوار شدن نه اهرم صندلی درست بود نه جای پا نه سرمایشی داشت نه جای شارژ گوشی نه فیلم نه پذیرایی که بیشتر از همه من ومسافرین را اذیت کرد سرمایش نداشت از شما خواهشمند است پیگیر باشید وقتی از چنین چیزی بی اهمیت باشید دچار مشکلات دیگه هم میشود شماره پلاک ماشین بهشمارهایران25….158ع57می باشد که ظاهرن یک بارهم تذکر دادین با تشکر از زحمات شما عزیزان ممنون میشم پیگیر باشین❤️❤️❤️❤️

    1. سلام ممنونم که اطلاع دادین. حق با شماست. متاسفانه شرایط فعلی از لحاظ تهیه بلیط اتوبوس و خود اتوبوس ها، در زمان کنونی مساعد نیست.
      امیدواریم تا چند روز اینده بخشی از این مشکلات رفع شوند و حداقل تهیه بلیط اتوبوس به صورت اینترنتی به روال سابق برگردد.
      عذرخواهی می کنیم بابت تجربه بدی که داشتید.

  7. اتوبوس های رویال سفر ، اصفهان به گرگان و برعکس به شدت افتضاح شده ..
    بارگیری که میکنن، اینقدر هم مسافر و بار داخل اتوبوس هست که دو نفر رو زمین پایین خوابیدن .. انگار یه مشت بار هست که مسافر بین اش گذاشتن …
    همین الان از داخل اتوبوس دارم مینویسم و دیگه هرگز رویال سوار نمیشم اینقدر که افتضاح هست .. هرچی آدم دم خیابون میبینن سوار میکنن آدم حتی احساس امنیت نمیکنه

  8. سلام.
    اتوبوس ساعت ۶ رویال سفر ایرانیان از اصفهان به آرژانتین، صندلی ردیف آخر شکسته و قابل نشستن نبود، اعتراض کردیم به راننده، توهین کرد، به دفتر رویال سفر در ترمینال کاوه اعتراض کردیم، میگه بله شکسته، ناراحتی، پیاده شو! پولتم پس نمیدیم، بلیط هم نداریم، همینه که هست. سر‌کردنه و شهر هرت هم بود، اینطوری‌نبود!
    اگر بلیط بود، عمرا از رویال سفر میگرفتیم. همیشه بیشعور و بد برخوردند. هم کادر دفتری و هم راننده‌هاشون.

  9. میشه بگید چرا این اتوبوس های ده غیبی مثل ادم نیستن!این همه راه از اون ور شهر اومدیم بریم ده غیبی راننده بدون اینکه توجه کنه مسافر داخل ایستگاه نشستن گازو گرفت و رفت هر45دیقه هم اتوبوس میادددد یه مشت روانی رو گذاشتید راننده ک من با بچه کوچیک و حال بد بشینم توی ایشتگاه ک بعد1ساعت باز اتوبوس بعدی بیاد.لطفا رسیدگی کنید

    1. سلام دوست عزیز وقتتون بخیر، این مقاله راجع به اتوبوس های بین شهری ست. شکایت شما به اتوبوس های داخل شهری مربوط میشه.

  10. راننده اتوبوس قرمز با پلاک ایران۱۱ ۳۹۵ع۴۷ در پایانه افشار ولنجک از مسافران درخواست پول نقد می کند و می گوید گارت قبول نمی کند سپس پس از گفتن این حرف ها مزاحمت لفظی و تهدیدی ناموسی ایجاد می کند و با بوق پس پیاده شدن مسافر سعی در ترساندن آن دارد

    1. سلام دوست عزیز، شکایت شما به اتوبوس های داخل شهری برمیگردد، ما در مورد اتوبوس های بین شهری این روند توضیح دادیم.

  11. با سلام ببخشید باتوجه به اینکه شهر شلوغ است و ترد زیاد باید ناوگان حمل و نقل در این روزها زیاد تر شود ولی متاسفانه همیشه یه مسئول بی کفایت فکر نمی کنند مثلاً خط 16فقط 4عدد اتو بوس بود و مدت زمان طولانی در انتظار با ید با شم تا یه اتوبوس از راه برسد متأسفم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا