راهنمای سفر به تهران (نگاهی کامل و جامع)

سفر به تهران
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1403/01/27
تاریخ انتشار: 1402/06/18
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » راهنمای سفر به تهران (نگاهی کامل و جامع)

تهران به عنوان پایتخت ایران، بیست و پنجمین شهر پرجمعیت در دنیا به شمار می‌رود. این شهر در دوران قاجار به عنوان پایتخت منصوب شد. اما سابقه زندگی در آن به قبل از میلاد برمی‌گردد. جمعیت این کلان‌ شهر در حال حاضر از مرز ۱۳ میلیون نفر گذشته است و همین موضوع باعث شده که به پرجمعیت‌ترین شهر ایران تبدیل شود. برای سفر به تهران می توانید از اتوبوس، قطار، هواپیما، ماشین شخصی و حتی تاکسی های اینترنتی استفاده کنید.

تهران از آن دسته شهر‌هایی است که هیچوقت از گشت و گذار در آن احساس خستگی نمی‌کنید چون با داشتن موزه‌ها، پارک‌ها، تفریحات متنوع، بازار‌های قدیمی و… مطابق با سلیقه خود تفریح می کنید. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا هر آن‌چه لازم است در مورد پایتخت ایران بدانید.

راه های دسترسی به تهران 

تهران به دلیل پایتخت بودن، بهترین راه دسترسی از تمام کشور را دارد. شما می‌توانید با اکثر وسایل نقلیه معمول خودتان را به این شهر برسانید. حتی برای رفتن به بعضی از شهرهای ایران نیز باید از تهران عبور کنید. به همین علت دسترسی به آن جزو راحت‌ترین دسترسی‌ها در بین سایر شهرها و استان‌ های ایران است.

در حال حاضر تنها راه دسترسی با مترو به تهران، از طریق مترو کرج است که مستقیما شما را به ایستگاه صادقیه و ارم سبز در تهران می‌رساند.

حمل و نقل شهری در تهران 

برای راحتی شهروندان و توریست‌هایی که به تهران سفر می‌کنند، ۷ خط مترو فعال در این شهر وجود دارد که با استفاده از آن‌ها تقریبا به همه جای این شهر دسترسی خواهید داشت. حتی می‌توانید از طریق مترو تهران، سفر بین شهری به کرج هم داشته باشید. علاوه بر آن چندین خط اتوبوس بی‌آر‌تی (BRT) هم در تهران وجود دارد که دسترسی به مکان‌ها را برای شما آسان‌تر می‌کند. اما اگر باز هم قصد بازدید از مکانی در تهران را داشتید که با مترو و یا بی‌آرتی نتوانستید به آن دسترسی پیدا کنید، می‌توانید از تاکسی‌های شهری و یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید. 

از حقوق مسافر اتوبوس های بین شهری اطلاع دارید؟

امنیت شهر تهران 

در هر منطقه از شهر تهران تعدادی کلانتری و پاسگاه وجود دارد. علاوه بر آن گشت شهری به صورت شبانه روزی در بعضی از مناطق تهران دیده می‌شود.

گرچه تهران را نمی‌شود جزو امن‌ترین شهر‌های ایران به شمار آورد، ولی در بسیاری از مناطق تهران امنیت کامل برقرار است. معمولا هر چه در تهران به سمت مرکز شهر و مناطق بالاتر بروید، امنیت بیشتری را احساس خواهید کرد. 

فرودگاه های تهران 

شهر تهران دو فرودگاه بزرگ به نام‌های فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی در خود جای داده است. فرودگاه‌ بین المللی مهرآباد با داشتن چهار پایانه این روزها فقط پروازهای داخلی کشور را انجام می‌دهد. اما در گذشته برای پرواز‌های خارجی هم از آن استفاده می‌شد و به همین دلیل به نام فرودگاه بین المللی مهر‌آباد شناخته می‌شود.

فرودگاه بین المللی امام خمینی نیز دارای دو پایانه است. “ترمینال اصلی و ترمینال سلام.”

معمولا برای سفرهای حج و عتبات عالیات از ترمینال سلام استفاده می‌شود و سایر پرواز‌های خارجی از طریق ترمینال اصلی این فرودگاه انجام می‌شود. 

فرهنگ مردم تهران  

بعد از شناخته شدن شهر تهران به عنوان پایتخت در دوران قاجار، مردم زیادی از سرتاسر ایران تا به امروز به این شهر کوچ می‌کنند. مهاجرت این افراد از شهرهای مختلف می‌تواند به دلایل زیادی مانند تحصیل، کار و یا رسیدن به رفاه بیشتری باشد. به همین دلیل این روزها اکثریت مردم تهران از قوم‌های مختلف در تهران به تحصیل و یا سایر فعالیت‌ها مشغول هستند. که باعث پیشرفت و شرایط بهتر و مساعد تر این شهر شده است.

جاذبه های تهران

به شما توصیه می‌کنیم اگر در شهرهای نزدیک پایتخت زندگی نمی‌کنید و تا حالا به تهران سفر نکرده‌اید، حتما گردش در تهران را در برنامه خود قرار دهید. سفر به تهران با اتوبوس جزو رایج ترین راه های دسترسی آسان به این شهر زیباست. جاذبه‌های تهران به طرز زیبا و شگفت‌انگیزی، گردشگران را با هر سلیقه‌ای راضی می‌کند. در ادامه به معرفی چند جاذبه مهم از شهر تهران می‌پردازیم. اما به خاطر داشته باشید که این چند مورد تمامی جاذبه‌های تهران را شامل نمی‌شود و حتما باید از نزدیک با دیدنی‌ های آن آشنا شوید. 

چند نمونه از جاذبه های دیدنی شهر تهران:

  • پل طبیعت: شهر تهران نماد‌های زیادی دارد. پل طبیعت یکی از این نمادهاست که در سال‌های اخیر افتتاح شده. این پل دیدنی پارک آب و آتش را به پل طالقانی وصل می‌کند و قدم زدن بر آن تجربه‌ای به یاد ماندنی را برایتان رقم خواهد زد. اگر قصد دارید از این پل دیدنی بازدید کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در شب به آن سر بزنید. زیرا نورپردازی‌های بی‌نظیر این پل در هنگام شب، منظره‌ای دیدنی از آن را در مقابل چشمانتان قرار می‌دهد. 
  • برج میلاد: برج میلاد تهران مکانی پر از موزه و اماکن دیدنی و تفریحی است. این برج ششمین برج بلند مخابراتی در دنیا به شمار می‌رود و علاوه بر بخش گردشگری، بخش‌های اداری و مخابراتی را هم شامل می‌شود. برای وارد شدن و بازدید از بخش‌های برج میلاد باید ورودی پرداخت کنید اما محوطه سرسبز اطراف برج کاملا رایگان است و می‌توانید بر روی صندلی‌ها بنشینید و از جشنواره‌ها و بازار سنتی در اطراف برج لذت ببرید. 
  • کاخ سعد آباد: اگر به بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌گردی علاقه دارید، بازدید از مجموعه تاریخی سعد آباد را از دست ندهید. این مکان مانند کاخ گلستان یکی از برجسته‌ترین موزه‌های ایران به شمار می‌رود که تاریخ معاصر ایران را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر موزه‌های موجود در این مجموعه، شما می‌توانید از باغ سرسبز و پر از درخت اطراف نیز استفاده کنید. 
  • پارک ملت: پارک ملت یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های تهران به شمار می‌رود. این پارک یک یادگاری از دوران پهلوی دوم است که امکانات رفاهی و مناسبی را در اختیار بازدیدکنندگان و حتی کودکان قرار می‌دهد. 

بازارهای تهران 

خرید سوغاتی و خریدهای شخصی، قسمت مورد علاقه از سفر برای خیلی از آدم‌ها به شمار می‌رود. شهر تهران علاوه بر داشتن پاساژها و مراکز خرید بسیار متنوع، بازارهای قدیمی نیز دارد که قدم زدن در آن‌ها حسی نوستالژیک را در شما زنده می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به تهران با اتوبوس، از یکی از این بازارها دیدن کنید. دو تا از بازار های تاریخی تهران:

  • بازار تجریش: شاید باور نکنید اما بازار تاریخی تجریش قدمتی بیشتر از ۱۵۰ سال دارد. با قرار گرفتن در قلب تهران، انواع محصولات از پوشاک تا سبزی و تره بار را در خود جای داده است. این بازار دسترسی خیلی خوبی نیز دارد و شما از طریق پیاده شدن در ایستگاه مترو تجریش می‌توانید خودتان را به راحتی به آن برسانید. 
  • بازار بزرگ تهران: یکی دیگر از جذاب‌ترین بازارهای تهران، بازار بزرگ این شهر است که در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار گرفته است. بازار بزرگ تهران با داشتن وسعت ۱۰۵ هکتاری خود، شامل بسیاری از مغازه‌ های خرده فروش‌ها، عمده فروش‌ها، انبارهای تولیدی و… می‌شود. 

هتل های تهران 

شهر تهران به دلیل داشتن موقعیت خوب از نظر تجاری، توریستی و… از هتل‌های بسیار لوکسی نیز برخوردار است. در ادامه به معرفی چند مورد از لوکس‌ترین هتل‌های تهران می‌پردازیم که اگر قصد سفر به تهران و اقامت در هتل داشته باشید، کمک حال شما خواهد بود.

  • هتل اسپیناس پالاس: هتل اسپیناس پالاس به عنوان لوکس‌ترین و زیباترین هتل در شهر تهران شناخته می‌شود و امکانات بی‌نظیری را در اختیار مهمانانش قرار می‌دهد. این هتل به علت داشتن موقعیت جغرافیایی و واقع شدنش در محله سعادت آباد، چشم انداز دیدنی را برای شما فراهم می‌کند. 
  • هتل ویستریا: اگر بخواهیم از مجلل‌ترین هتل در تهران صحبت کنیم، قطعا باید به هتل ویستریا نیز اشاره کنیم. این هتل به دست مهندسان و معماران ایرانی و کانادایی در سال ۲۰۱۶ ساخته شده است و یک هتل نوساز در این شهر به شمار می‌‌رود. با اقامت در این هتل مجلل، می‌توانید دسترسی بسیار راحتی به معروف‌ترین موزه‌های تهران مانند کاخ سعد‌آباد، کاخ نیاوران و… داشته باشید. 
  • هتل آپارتمان تاج محل: اگر دلتان می‌خواهد در یک مکانی که از معماری هندی الهام گرفته شده اقامت کنید، هتل آپارتمان تاج محل تهران گزینه خوبی است. همانطوری که از نام این هتل پیداست، شما تجربه اقامت در یک هتل لوکس را خواهید داشت که در طراحی آن از “عناصر هندی و ایرانی” استفاده شده است.

پایانه‌ مسافربری های تهران

یکی از بهترین راه‌ها برای سفر به پایتخت ایران، تجربه سفر زمینی به تهران است. شما می‌توانید از همه شهرهای ایران خودتان را با اتوبوس به پایانه‌ها و ترمینال‌ های شهر تهران برسانید. حتی می‌توانید بلیط اتوبوس خود را از سایت مطمئن پایانه به صورت آنلاین خریداری کنید. ترمینال های تهران عبارتند از:

  • پایانه شرق: واقع در خیابان دماوند در منطقه تهران‌پارس 
  • ترمینال غرب (پایانه آزادی): بزرگ‌ترین پایانه ایران، واقع در نزدیکی میدان آزادی 
  • پایانه بیهقی (ترمینال آرژانتین): واقع در شرق میدان آرژانتین 
  • ترمینال جنوب (پایانه خزانه): قدیمی‌ترین ترمینال تهران، واقع در بزرگراه بعثت

برای اطلاعات کامل تر راجع به ترمینال های تهران حتما مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

بهترین زمان سفر به تهران 

شهر تهران در هر فصلی دیدنی است و می‌توانید تقریبا در همه فصول سال از جاذبه‌های دیدنی آن لذت ببرید.

اما اگر از ترافیک و شلوغی خوشتان نمی‌آید، تعطیلات رسمی مانند تعطیلات عید نوروز زمان بسیار مناسبی برای گشت و گذار در تهران به شمار می‌رود. در ایام تعطیلات همه موزه‌ها و اماکن دیدنی امکان بازدید دارند و شما می‌توانید به دور از هر گونه شلوغی، آلودگی هوا و ساعت‌ها ماندن در ترافیک، از سفرتان به این شهر لذت ببرید. 

خرید بلیط اتوبوس تهران

لیست سرویس‌های اتوبوس تهران را در سایت پایانه مشاهده کنید.
5/5 - (1 vote)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا