راهنمای سفر به تبریز (نگاهی کامل و جامع)

نمای ساختمان پایانه مسافربری تبریز
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1403/02/13
تاریخ انتشار: 1402/07/13
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » راهنمای سفر به تبریز (نگاهی کامل و جامع)

شهر تبریز یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران است که در شمال غرب ایران قرار گرفته. این شهر که به عنوان مرکز استان آذربایجان شرقی شناخته می‌شود، به عنوان بزرگترین شهر ایران از نظر مساحت بعد از تهران و مشهد شناخته می‌شود. تبریز قدمتی بیشتر از ۳۵۰۰ سال دارد و در زمینه‌های گردشگری، اقتصادی، هنری و… از اهمیت زیادی برخوردار است.

این شهر تاریخی سالانه میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر دنیا است و به همین دلیل در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری ایران انتخاب شد. در این مطلب به معرفی شهر تبریز، جاذبه‌ هایش و هر چیزی که قبل از سفر به آن نیاز دارید، پرداختیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

راه های دسترسی به تبریز 

کلان شهر تبریز، درست در غرب استان آذربایجان شرقی قرار گرفته و از نظر جغرافیایی دارای دسترسی بسیار خوبی است. این شهر از پایتخت ایران یعنی تهران حدود ۶۳۰ کیلومتر فاصله دارد و شما می‌توانید این مسیر را با استفاده از قطار، اتوبوس، ماشین شخصی و یا هواپیما طی کنید. از طریق شهرهای دیگر هم همین امکان برای رسیدن به تبریز وجود دارد. پس اگر قصد بازدید از این شهر دیدنی را دارید، نگرانی بابت دسترسی به آن نداشته باشید. 

حمل و نقل شهری در تبریز چگونه است؟

در سفرتان به تبریز با اتوبوس یا سایر وسایل نقلیه و گشت و گذار در این کلان‌ شهر، قبل از هر چیزی باید با انواع روش‌های حمل و نقل در این شهر آشنایی داشته باشید.

برای اینکه در درون شهر گشت بزنید و از جاذبه‌های آن بازدید کنید، همیشه می‌توانید از اتوبوس‌ها و تاکسی‌های موجود در سطح شهر استفاده کنید. تاکسی های اینترنتی گزینه بعدی هستند. همچنین شما می‌توانید از مترو تبریز برای گشت و گذار در آن و حومه شهر استفاده کنید.

استفاده از مترو تبریز برای گردشگران و مردم بومی شهر یک روش حمل و نقل محبوب است. این مترو ۵ خط فعال دارد که در همه قسمت‌های شهر فعال است و همه بخش‌های شهر را پوشش می‌دهد. پس اگر با ماشین شخصی خودتان به شهر تبریز سفر نکرده‌اید، مترو یک گزینه مناسب برای گشت و گذار در شهر به حساب می‌آید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که نقشه مترو تبریز را دانلود کنید و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مکان مورد نظرتان را شناسایی کنید و با استفاده از مترو خودتان را به آن‌جا برسانید. 

فرودگاه شهید مدنی تبریز 

فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز، به علت شرایط جغرافیایی و اقتصادی شهر تبریز، اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. به طور میانگین در طول روز ۴۴ پرواز داخلی و ۶ پرواز خارجی از طریق این فرودگاه صورت می‌گیرد.

فرودگاه شهید مدنی بزرگ‌ترین فرودگاه شمال غرب ایران به شمار می‌رود و یکی از پل‌های ارتباطی مهم بین آسیا، آسیای میانه و اروپا است. 

از آن‌جایی که مسافران زیادی به طور روزانه از طریق فرودگاه تبریز جا به جا می‌شوند، امکانات ویژه‌ای هم برای این مسافران در فرودگاه در نظر گرفته شده است. برای مثال می‌توانیم به غرفه‌های کوچک و بزرگی اشاره کنیم که کالاهای متنوعی مانند سوغاتی‌های تبریز، خوراکی و … را به فروش می‌گذارند.

در حال حاضر فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز دو فرودگاه دارد که یکی از آن‌ها به پرواز‌های داخلی و یکی دیگر به پرواز‌های خارجی اختصاص پیدا می کند.

آدرس: تبریز، بلوار بابایی، فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

شماره تلفن: 04135260405

آدرس سایت: tabriz.airport.ir

امنیت شهر تبریز چگونه است؟

شهر تبریز تقریبا در همه ساعات روز شهری زنده و فعال است و شما می‌توانید با خیالی آسوده از تمامی قسمت‌های آن دیدن کنید.

تبریز از آن دسته از شهر‌هایی در ایران است که نرخ جرم و جنایت در آن بسیار کم است. مشارکت اجتماعی ساکنین این شهر در ایجاد امنیت در آن بسیار بالاست. همچنین کلانتری‌ها و پاسگاه‌های فعال در آن همواره مراقب جان و مال مردم هستند. در شب‌ها هم گشت شهری با چرخیدن در خیابان‌ها و کوچه‌ها سعی در ایجاد امنیت برای گردشگران و ساکنین دارد. 

فرهنگ مردم تبریز 

مردم تبریز فرهنگی آذری دارند و موسیقی یک بخش جدا نشدنی از فرهنگ آن‌هاست. این مردم بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند و با آغوش باز گردشگران را می‌پذیرند. معمولا در هنگام بروز هرگونه مشکل به آن‌ها کمک می‌کنند.

زبان این مردم آذری است و معمولا تبریزی‌ها در زندگی روزمره خود بسیار از آن استفاده می‌کنند. اکثرا به این زبان صحبت می‌کنند. هر ساله در فصول مختلف سال به خصوص تابستان، در شهر تبریز جشنواره‌ها و فستیوال‌های زیادی صورت می‌گیرد که اگر خوش‌شانس باشید، در هنگام سفرتان به تبریز می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. چند مورد از معروف‌ترین فستیوال‌های شهر تبریز را در ادامه برایتان نام می‌بریم: 

  • جشنواره ورنی اهر
  • جشنواره پنیر لیقوان
  • جشنواره گل محمدی گنبرف
  • جشنواره آدم برفی تبریز
  • جشنواره عشایر

جاذبه های تبریز، زیبا و دیدنی.

شهر تبریز به علت داشتن قدمتی طولانی، یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است. به طوری که در سفرتان به این شهر می‌توانید در چند روز تعداد زیادی از آن‌ها را ببینید و از دیدنشان خسته نشوید. در این قسمت از این مطلب قصد داریم مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های تبریز را به اختصار به شما معرفی کنیم. 

  • کاخ و موزه شهرداری تبریز: یکی از مهم‌ترین نماد‌های شهر تبریز میدان ساعت این شهر است. در همین میدان معروف، کاخ و موزه شهرداری قرار گرفته و جزو میدان های اصلی تبریز شناخته می‌شود. به طور کلی علت معروفیت زیاد این مجموعه برج ساعتی است که قدمتش به سال ۱۳۱۴ برمی‌گردد. 
  • بازار فرش تبریز: اگر قصد سفر به تبریز دارید، بهتر است بدانید که شهر تبریز در جهان به “فرش‌های دستباف و اصیلش” معروف است و همه دنیا تبریز را به شهر فرش ایرانی می‌شناسند. با گشت و گذار در بازار فرش تبریز می‌توانید انواع طرح‌ها و نقش و نگار فرش اصیل ایرانی را از نزدیک ببینید. 
  • روستای صخره‌ای کندوان: اگر به روستاگردی علاقه دارید، پیشنهاد ما به شما دیدن روستای سه هزار ساله کندوان است. با بازدید از این روستا شما با معماری خانه‌هایی آشنا می‌‌شوید که بسیار منحصر به فرد هستند و در دل کوه ساخته شده‌اند. 
  • جنگل ارسباران: شهر تبریز طبیعتی بی‌نظیر و بسیار دیدنی دارد و معروفیت آن فقط به خاطر آثار باستانی و جاذبه‌های تاریخی آن نیست. یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین طبیعتی که می‌توانید در طول زندگی خود ببینید، در جنگل‌های ارسباران تبریز نهفته است. این جنگل سرسبز پر از گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری است که شما با دیدنشان به وجد خواهید آمد. 

هتل های تبریز 

تبریز از آن دسته شهرهایی است که دلیل داشتن موقعیت خوبی از نظر گردشگری، اقتصادی و تجاری در سال میزبان تعداد زیادی از مسافران است. که به دلایل مختلف مانند گشت و گذار و تفریح، شرکت در سمینارهای علمی و… به آن سفر می‌کنند. به همین علت هتل‌های بسیار با کیفیت و لوکسی در این شهر وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید.

تعدادی از “بهترین هتل‌های این شهر”:

  • هتل لاله کندوان تبریز: این هتل حدود چهل کیلومتر با تبریز فاصله دارد و حتی جزو یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود. “هتل لاله در روستای کندوان واقع شده است” و معماری خاص و منحصر به فرد آن کاملا مطابق با معماری سایر خانه‌های کندوان است.
  • هتل آپارتمان بهبود تبریز: این هتل یکی از مناسب‌ترین و راحت‌ترین هتل‌هایی است که می‌توانید در سفرتان به تبریز در آن اقامت داشته باشید. هتل آپارتمان بهبود درست در مرکز شهر تبریز قرار دارد و با امکانات بسیار خوب، دسترسی بسیار مناسبی به جاذبه‌ها و بازارهای این شهر برای شما فراهم می کند. 
  • هتل گسترش تبریز: هتل گسترش در چهار راه آبرسان تبریز قرار دارد. این هتل با امکاناتی مانند استخر، سونا، سالن بدنسازی و اینترنت رایگان، خیلی زود به یکی از محبوب‌ترین هتل‌ها در شهر تبریز تبدیل شد. در اطراف این هتل رستوران‌ها و کافه‌هایی وجود دارد که می‌توانید بهترین غذاهای تبریزی را در آن جا پیدا کنید. 

از بازارهای تبریز چی میدونین؟

یکی از بهترین تفریحاتی که می‌توانید در طول سفرتان به تبریز انجام دهید، گشت و گذار در بازارها و مراکز خرید است. خرید برای خودتان یا انتخاب سوغاتی برای دوستانتان در بازار احساس بی نظیری ست.

بهترین بازار های تبریز:

  • مجتمع تجاری پردیس تبریز: این مجتمع یکی از لوکس‌ترین و مدرن‌ترین مراکز خرید در شهر تبریز به شمار می‌رود. مجموعه پردیس در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد، اما هنوز با گذشت این همه سال به زیبایی هر چه تمام‌تر پابرجاست. برای خرید لباس‌های شیک و برند در تبریز، این مرکز خرید یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست. 
  • بازار بزرگ تاریخی تبریز: این بازار که در بافت قدیمی شهر تبریز قرار گرفته است، از دوران زندیه به جای مانده و در “لیست میراث فرهنگی یونسکو” به ثبت رسیده. بازار تاریخی تبریز قدیمی‌ترین بازار سرپوشیده در دنیا به شمار می‌رود و ۵ هزار فروشگاه و حجره را در خود جای داده است. در این بازار مساجد تاریخی و مدرسه‌های تاریخی نیز دیده می‌شود. 
  • مرکز خرید والمان: این مرکز خرید برای کالا با قیمت مناسب به مسافرانی که به تبریز سفر می‌کنند توصیه می‌شود. مرکز خرید والمان تبریز در واقع یک بازار زیرزمینی است که ۴۰۰ واحد تجاری را شامل می‌شود و معماری جالب و دیدنی نیز دارد. 

ترمینال های تبریز 

یکی از راحت‌ترین روش‌های سفر به این شهر، سفر زمینی به تبریز است. شما می‌توانید با خرید بلیط اتوبوس تبریز از طریق وبسایت پایانه، یک سفر راحت به این شهر داشته باشید. لیست پایانه‌ های مسافربری تبریز: 

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات کامل مقاله ترمینال های مسافربری تبریز را مطالعه کنید.

  • پایانه اتوبوسرانی مرکزی تبریز: معمولا سفرهای برون شهری از طریق این پایانه تبریز انجام می‌شود و در میدان ابوریحان واقع شده است. 
  • پایانه اتوبوسرانی شمال غرب تبریز: این ترمینال در نزدیکی میدان آذربایجان شهر تبریز قرار گرفته است و به شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی و شرقی خدمات ارائه می‌کند. 

بهترین زمان سفر به تبریز با اتوبوس و دیگر وسایل نقلیه؟

تبریز جزو شهرهای سرد کشور ایران به شمار می‌رود. اگر چه از اواخر پاییز تا اوایل بهار تفریحات زمستانی زیادی در این شهر وجود دارد و شما می‌توانید از پیست اسکی‌های مجهز این شهر بهره ببرید؛ اما اگر میانه خوبی با سرما ندارید، به شما توصیه می‌کنیم فصل تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب کنید.

در فصل تابستان و اواخر بهار، آب و هوای تبریز در بهترین و مطبوع ترین حالت خودش است.

مقالات مرتبط:

راهنمای مسیر تهران به تبریز

خرید بلیط اتوبوس تبریز

لیست سرویس‌های اتوبوس تبریز را در سایت پایانه مشاهده کنید.
5/5 - (1 vote)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا