راهنمای سفر به رشت (نگاهی کامل و جامع)

رو به روی میدان شهرداری رشت
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1403/02/14
تاریخ انتشار: 1402/07/22
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » راهنمای سفر به رشت (نگاهی کامل و جامع)

شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان، یکی از مقاصد محبوب گردشگران ایرانی به شمار می‌رود. این شهر به علت داشتن آب و هوای بی‌نظیر، چشم‌انداز‌های دیدنی و جاذبه‌های منحصر به فردش به شدت مورد توجه گردشگران است. رشت آنقدر غنی و زیباست که خیلی از مسافران سفر به رشت را در برنامه های سفر سالانه و ماهانه خود دارند.

در میان شهر‌های شمالی ایران، رشت پرجمعیت‌ترین شهر در این منطقه است و به شهر باران نیز شناخته می‌شود. تقریبا می‌توانیم این شهر را به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در ایران به شمار بیاوریم. چرا که رشت با جاذبه‌های زیاد و دیدنی‌اش توانسته است جایگاه ویژه‌ای در صنعت گردشگری را از آن خود کند. اگر قصد سفر به رشت را دارید، توصیه می کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

راه های دسترسی به رشت چگونه است؟

راه‌های ارتباطی زیادی با مرکز استان گیلان، شهر رشت وجود دارد. شما می‌توانید یک سفر زمینی به رشت داشته باشید و یا از طریق هواپیما و قطار خودتان را از همه جای ایران به رشت برسانید. می توان گفت تقریبا از همه جای ایران به رشت دسترسی وجود دارد.

پیشنهاد ما به شما سفر با اتوبوس به رشت است چرا که علاوه بر اینکه از نظر قیمتی کاملا به صرفه است. می‌توانید مدتی که در مسیر هستید، از طبیعت بی‌نظیر شمال هم لذت ببرید. شهر رشت تا پایتخت ایران یعنی تهران حدود ۳۳۰ کیلومتر فاصله دارد و این یعنی اگر با ماشین شخصی خود از تهران به رشت سفر کنید، بسته به اینکه از چه مسیری بروید تقریبا کمتر از ۴ ساعت و نیم در راه خواهید بود. 

برای خرید بلیط اتوبوس رشت میتوانید از سایت و اپلیکیشن پایانه اقدام کنید.

حمل و نقل شهری در رشت 

شهر رشت مانند بقیه شهرهای بزرگ ایران مترو ندارد ولی تقریبا در همه جای این شهر می‌توانید تاکسی و اتوبوس پیدا کنید. برای بازدید از اماکن گردشگری شلوغ در این شهر مانند میدان شهرداری، اتوبوس بهترین گزینه است. هزینه حمل و نقل در رشت بسیار کم است و شما می‌توانید با هزینه اندکی، با اتوبوس و تاکسی خودتان را به مقصد مورد نظرتان برسانید. بیشتر از ۶ هزار تاکسی درون شهری در این شهر وجود دارد که با آن‌ها به راحتی در سطح شهر جا به جا خواهید شد.

اگر با ماشین شخصی به شهر رشت سفر نکردید، برای سفرهای بین شهری و بازدید از شهرهای اطراف رشت و سایر دیدنی‌های استان گیلان، تاکسی‌های اینترنتی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. 

فرودگاه سردار جنگل رشت کجاست؟

در بلوار ولیعصر شهر رشت، فرودگاه بین المللی این شهر به نام “فرودگاه سردار جنگل رشت” قرار گرفته است. از لحاظ دسترسی، این فرودگاه یکی از بهترین فرودگاه‌های کشور است چرا که تقریبا در منطقه بسیار خوبی در این شهر قرار گرفته است و شما به راحتی با وسایل حمل و نقل عمومی مانند: اتوبوس و تاکسی به آن دسترسی خواهید داشت. این فرودگاه بین المللی سه ترمینال دارد که برای پرواز مسافران داخلی و خارجی استفاده می‌شود. البته لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که تنها پرواز خارجی این فرودگاه در حال حاضر به شهر نجف در کشور عراق صورت می‌گیرد.

از امکانات فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: 

  •  بخش حمل و نقل و بسته‌بندی بار
  •  پارکینگ ویژه پروازهای خارجی
  •  پارکینگ ویژه پروازهای داخلی
  •  صرافی
  •  نمازخانه
  •  تاکسی
  •  فروشگاه
  • بخش اشیای گمشده
  •  کافی‌شاپ و رستوران

امنیت شهر رشت بالاست یا پایین؟! 

شهر رشت یکی از پویاترین و سرزنده‌ترین شهر‌های ایران به شمار می‌رود. به همین دلیل پر از کلانتری‌ها و گشت‌هایی است که امنیت این شهر را به طور کامل تضمین می‌کنند.

همچنین مردم این شهر به کنترل جرم و جنایت در آن بسیار کمک می‌کنند. همین باعث شده تا شهر رشت به یکی از امن‌ترین شهرهای ایران تبدیل شود و آمار مجرمین این شهر در سال‌های اخیر به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کند. حتی شهر رشت از آن دسته شهر‌هایی در ایران است که می‌توانید تنهایی و بدون همسفر به راحتی به آن‌جا سفر کنید و تجربه خوبی را برای خود رقم بزنید. 

فرهنگ مردم رشت چگونه است؟

شهر رشت یک شهر اصیل و کهن است که همین امر در فرهنگ مردم آن تاثیر زیادی گذاشته. به طوری که یکی از دلایل جذب گردشگر رشت، مردم خونگرم و صمیمی آن است. این مردم تقریبا تمامی آداب و رسوم‌هایی که از گذشته برایشان باقی مانده است را حفظ کرده‌اند و این میراث را به آیندگان نیز منتقل می‌کنند. به طوری که با فرا رسیدن هر نوع مناسبتی در طول سال، حال و هوای مردم این شهر رنگ و بوی خاصی می‌گیرد و می‌توانید آثارش را در سطح شهر مشاهده کنید.

مردم رشت گیلک هستند و گویش آن‌ها نیز گویش زیبای گیلکی است. یکی از زیباترین ویژگی‌های این مردم لباس‌های محلی آن‌هاست که عقاید مذهبی و فرهنگ آن‌ها را با بقیه به اشتراک می‌گذارد. 

ویژگی بعدی رشت غذاهای بسیار خوشمزه و بومی آن است. این غذاها بسیار غنی هستند آنقدر که دستور پخت بعضی از آن ها مانند میرزا قاسمی را، در فهرست غذاهای بین المللی می بینیم.

مهم‌ترین آداب و رسوم و جشن‌هایی که در شهر رشت و استان گیلان وجود دارد: 

  • نوروز خوانی
  • عروس گوله 
  • کشتی گیله مردی 
  • نارنج زنی 
  • رسم دسته گردانی در محرم 

جاذبه های رشت

 تمامی کسانی که با شهر رشت آشنایی دارند و یا نام آن را شنیده‌اند، این شهر را به جاذبه‌های تاریخی و اماکن دیدنی متعدد با معماری‌های بی‌نظیرش می‌شناسند. در این شهر علاوه بر جاذبه‌های تاریخی مقاصد طبیعی بسیار دیدنی و جذابی وجود دارد. تعدادی از معروف‌ترین جاذبه‌های رشت را معرفی می‌کنیم: ‌

  • موزه و خانه میرزا کوچک خان: یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخی که در اواخر دوران قاجاریه اتفاق افتاد، زندگی و مبارزه میرزا کوچک خان جنگلی بود. این روزها خانه پدری میرزا کوچک خان، به عنوان موزه برای همه گردشگران بازگشایی شده است تا کسانی که به تاریخ علاقه دارند، بتوانند از آن بازدید کنند. 
  • دریاچه سقالکسار: این دریاچه در واقع یک سد خاکی برای ذخیره آب استان گیلان است اما اکثر مردم آن را به عنوان دریاچه می‌شناسند. برای دیدن این دریاچه از مرکز شهر رشت حدود ۳۰ دقیقه باید رانندگی کنید ولی منظره‌ای که با آن رو به رو خواهید شد، ارزش این رانندگی را دارد. این سد در میان جنگل‌های انبوهی قرار گرفته است که یکی از بهترین لوکیشن‌های عکاسی در استان گیلان به شمار می‌رود. 
  • پارک جنگلی سراوان: استان گیلان را به پارک جنگلی‌های فراوانش می‌شناسند. یکی از معروف‌ترین آن‌ها پارک جنگلی سراوان است. علت معروفیت این پارک جنگلی دریاچه سبز آن است که از سبزه پوشیده شده و امکان قایق سواری در آن نیز وجود دارد. 
  • میدان شهرداری: این مکان نماد شهر رشت است و هر کسی که از این شهر بازدید می‌کند حداقل یک عکس در میدان شهرداری آن می‌اندازد. کاخ‌ شهرداری رشت و اماکنی که در اطراف آن قرار دارد، در سال‌ ۱۳۰۰ با الهام از سن پترزبورگ روسیه ساخته شده که در سال‌های اخیر بعد از بازسازی، به یکی از دیدنی‌ترین اماکن در رشت تبدیل شده است. 

هتل های رشت 

قبل از سفر به رشت، مهم‌ترین چیزی که باید بدانید، محل اقامت شما در طول سفر است. خوشبختانه انواع هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و سایر مراکز اقامتی در شهر رشت وجود دارند که خدمات خوبی را به مسافران ارائه می‌دهند. هتل‌های این شهر با توجه امکاناتشان، دسترسی‌ها به مکان‌های دیدنی و… قیمت متغیری دارند. در ادامه به چند مورد از بهترین هتل‌های رشت می‌پردازیم: 

  • هتل کادوس: تقریبا از هر کسی در رشت بپرسید که بهترین هتل این شهر کدام‌ است، پاسخ آن‌ها هتل کادوس خواهد بود. کادوس تنها هتل پنج ستاره این شهر است که درست در قلب رشت قرار گرفته است. علاوه بر همه امکاناتی که هتل کادوس به مسافران ارائه می‌هد، رستوران‌های بی‌نظیر این هتل غذاهای گیلکی و بسیار لذیذی را سرو می‌کنند. 
  • هتل شبستان رشت: یکی دیگر از جالب‌ترین هتل‌های رشت، هتل شبستان است. ویژگی که این هتل را بسیار خاص کرده، وجود لوازم ورزشی و بدن سازی در بعضی از اتاق‌های آن است. همچنین شما می‌توانید از وجود جکوزی اختصاصی در اتاقتان نیز لذت ببرید. 
  • هتل پامچال رشت: این هتل یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های شهر رشت به شمار می‌رود. البته قدیمی بودن آن باعث نمی‌شود که فکر کنید هتل بی‌کیفیتی است. اتفاقا این هتل جزو یکی از لوکس‌ترین هتل‌های شهر رشت به شمار می‌رود و می‌توانید یک اقامت عالی با قیمتی مناسب را تجربه کنید. 

هتل یا اقامتگاه؟!

برای سفر های لوکس هتل های پنج و چهار ستاره گزینه بسیار خوبی ست. اما برای سفر های معمولی و دوستانه چطور؟ سفر های خانوادگی چی؟

توصیه ما این است از اقامتگاه های تمیز و ارزان غافل نشوید. مخصوصا اگر زیاد اهل سفر و چشیدن طعم زندگی واقعی در سفر هستید، این اقامتگاه ها علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها به شما تجربه معاشرت و ارتباط با آدم های جدید هم می دهد. خلاصه این که اگر انتخاب تان اقامتگاه و بومگردی بود، حتما قبل از سفر سری به سایت های مجوز دار برای رزرو و اجاره تخت بزنید.

پایانه های مسافربری رشت

  •  ترمینال گیل رشت

در قسمت جنوبی شهر رشت، ترمینال اصلی قرار دارد. با خرید بلیط اتوبوس رشت، اولین جایی که در رشت می‌بینید، این ترمینال است. پایانه مسافربری گیل رشت در بزرگراه امام علی قرار گرفته و می‌توانید به راحتی با تاکسی و اتوبوس خودتان را به این پایانه برسانید.

ترمینال میدان گیل رشت، امکانات زیر را به مسافران ارائه می‌کند: 

  • پارکینگ ویژه اتوبوس با ظرفیت 100 دستگاه اتوبوس 
  • سرویس‌های بهداشتی
  •  کارواش
  •  غرفه تجاری
  •  غرفه‌های خدماتی
  •  سالن انتظار با ظرفیت ۱۵۰ نفر
  •  استراحتگاه مخصوص رانندگان
  • تلفن همگانی 
  • نمازخانه 

بهترین فصل سفر به رشت چه زمانی است؟

تابستان‌های رشت معمولا گرم و بسیار شرجی است. ممکن است گاهی دما در فصل تابستان تا ۴۰ درجه نیز افزایش پیدا کند. در زمستان‌ها هوای این شهر گاهی تا منفی ۵ درجه کاهش پیدا می‌کند. بنابراین با توجه به شرایط آب و هوایی شهر رشت، بهترین زمانی که می‌توانید از رشت دیدن کنید، بهار و پاییز است. مناظر و جنگل‌های رشت در مهرماه دیدنی‌تر از هر زمان دیگری هستند. 

مقالات مرتبط:

خرید بلیط اتوبوس رشت

لیست سرویس‌های اتوبوس رشت را در سایت پایانه مشاهده کنید.
5/5 - (1 vote)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا