حقوق مسافر اتوبوس های بین شهری

کیوسک چاپ بلیط اینترنتی اتوبوس
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/12/24
تاریخ انتشار: 1401/11/25
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » حقوق مسافر اتوبوس های بین شهری

بسیاری از مسافرانی که به سفر با اتوبوس علاقه دارند و زیاد سفر می کنند، از حقوقی که در این نوع سفر دارند آگاه نیستند. در اتوبوس نیز مانند سایر وسایل حمل و نقل عمومی، مسافران حقوقی دارند که باید توسط شرکت های مسافربری و رانندگان رعایت شود. حقوق مسافر فقط مختص به زمان سفر نیست و حتی قبل و بعد از سفر را هم شامل می شود. به همین خاطر ما حقوق مسافر های اتوبوس بین شهری را به سه دسته تقسیم کردیم:

  • حقوق مسافر قبل از سفر
  • حقوق مسافر حین سفر
  • حقوق مسافر بعد از سفر

آگاهی از این حقوق باعث می شود سفری بهتر را تجربه کنید و در صورت بروز هر گونه مشکل، بدانید چگونه باید رفتار کنید.

حقوق مسافر اتوبوس قبل از سفر

داشتن بلیط اتوبوس به نام خود:

زمانی که بلیط اتوبوس تهیه می کنید، باید بلیط به نام خودتان باشد و این یکی از مهم ترین حقوق مسافران است. شاید برایتان این نکته مهمی به نظر نیاید؛ اما شما برای سوار شدن به اتوبوس باید بلیط به نام خودتان را ارائه کنید. همچنین در شرایط خاص، اگر نیاز به استفاده از بیمه باشد، باید بلیط به نام خودتان باشد تا بتوانید از خدمات بیمه استفاده کنید.

دسترسی به اطلاعات سفر:

فرض کنید می خواهید سفر کنید اما هیچ دسترسی به اطلاعات مهم که روی کیفیت سفر تاثیر می گذارند ندارید. مثلا نمی دانید مدل اتوبوسی که می خواهید با آن سفر کنید چیست. آیا این سفر را انتخاب می کنید؟ مسلما خیر. داشتن اطلاعات کامل سفر، از حقوق مسافران اتوبوس های بین شهری است که باید توسط شرکت های مسافربری در اختیار مسافران قرار بگیرد.

انتخاب آزادانه شرکت مسافربری و شماره صندلی:

شاید قبلا برایتان پیش آمده که برای سفر به پایانه مسافربری مراجعه کنید و توسط تعدادی دلال دوره شوید و شما را به سمت دفاتر مسافربری هدایت کنند و به شما بلیط بفروشند. در این شرایط شما نه شرکت را انتخاب می کنید و نه شماره صندلی خود را. در صورتی که این انتخاب ها حق قانونی شماست و شما باید آن را مطالبه کنید. البته خوشبختانه در خرید های اینترنتی بلیط اتوبوس، این مشکل وجود ندارد و شما می توانید انتخاب آزادانه ای داشته باشید.

بیشتر بخوانید:نکاتی برای سفر انفرادی با اتوبوس

امکان رویت پروانه فعالیت شرکت مسافربری برای مسافران:

پروانه فعالیت هر شرکت، هویت و شناسنامه آن شرکت است. شما وقتی می خواهید خدمتی را از شرکتی بگیرید، یکی از فاکتور های مهم در معتبر بودن آن شرکت، پروانه فعالیت است. در مورد شرکت های مسافربری هم این مورد صادق است. شرکت های مسافربری وظیفه دارند پروانه فعالیت خود را در دسترس مسافران یا در معرض دید قرار دهند.

حق استرداد بلیط در چهارچوب قوانین مربوطه:

استرداد بلیط یکی از ضروری ترین حقوق مسافران اتوبوس های بین شهری است. ممکن است شما پس از تهیه بلیط، به هر دلیل نتوانید سفر خود را آغاز کنید. در این شرایط لغو و کنسلی به کارتان میاید. البته نحوه استرداد و میزان جریمه ای که باید برای آن پرداخت کنید، بسته به زمانی که میخواهید استرداد بلیط اتوبوس را انجام دهید متفاوت است.

ارسال تاییدیه به صورت پیامک در خرید اینترنتی بلیط اتوبوس:

این روزها بسیاری از مردم بلیط های خود را به صورت اینترنتی از سایت های فروش آنلاین بلیط اتوبوس تهیه می کنند. پس از خرید از این سایت ها، یک شماره بلیط در اختیار شما قرار می گیرد که با آن می توانید زمان مراجعه به پایانه مسافربری برای سفر، بلیط خود را چاپ کنید. بنابراین باید یک پیامک تاییدیه که حاوی مشخصات بلیط شماست برایتان ارسال شود.

حقوق مسافر اتوبوس در حین سفر

تکریم و حفظ احترام مسافران از جانب کارکنان شرکت، رانندگان و خدمه اتوبوس:

حفظ احترام و رفتار مناسب از جانب شرکت ها و رانندگان اتوبوس، شاید اصلی ترین دلیل برای انتخاب یک شرکت مسافربری توسط مسافران باشد. بدون شک هیچ مسافری دوست ندارد سفر خود را با افراد نامحترم آغاز کند. حفظ احترام مسافران باید در همه حال توسط پرسنل شرکت رعایت شود. در غیر این صورت مسافر حق شکایت دارد.

بیشتر بخوانید: اتوبوس بهتر از هواپیماست، باور نمی کنید؟

استفاده از خدمات به موقع و بدون تاخیر:

بی برنامگی و معطلی در سفر یکی از آزاردهنده ترین چیز هاست. همه مسافران دوست دارند زمانی که به پایانه مسافربری مراجعه می کنند، اتوبوس بدون اتلاف وقت و در تایم مشخص شده شروع به حرکت کند. این مسئله حق قانونی همه مسافران است.
 همچنین اگر به هر دلیلی در میانه راه اتوبوس از حرکت بایستد و امکان ادامه حرکت نداشته باشد، شرکت مسافربری موظف است بدون دریافت هیچ گونه هزینه اضافی، مسافران را با اتوبوسی دیگر به مقصد خود برساند.

حق استفاده از خدمات مطلوب و بهداشتی:

هیچ مسافری دوست ندارد وارد اتوبوس کثیف شود. اتوبوسی پر از پوست تخمه و تنقلات واقعا حس بدی دارد! البته فقط بحث دوست داشتن نیست. اصول بهداشتی باید رعایت شود. بهداشت و تمیزی اتوبوس، حق قانونی تمام مسافران است و خدمه اتوبوس و شرکت مسافربری وظیفه دارند حین سفر، موارد بهداشتی را رعایت کنند.

سفر ایمن با رعایت تمام اصول ایمنی و بیمه:

رعایت اصول ایمنی از مواردی است که رانندگان باید آن را رعایت کنند. برای مثال آن ها حق ندارند از قوانین راهنمایی و رانندگی تجاوز کنند و یا رفتار پر خطر هنگام رانندگی داشته باشند. همچنین شرکت مسافربری موظف است تمام مسافران اتوبوس را بیمه کند تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانند از آن استفاده کنند.

توقف در مسیر:

در سفرهای زمینی با اتوبوس، با توجه به اینکه طول مسیر چقدر طولانی باشد، معمولا یک یا چند بار توقف دارید. این توقف ها برای استراحت در میان راه، انجام فرایض دینی برای افراد معتقد و صرف وعده های غذایی است. این توقف ها نیز جزو حقوق مسافر اتوبوس است و رانندگان وظیفه دارند این توقف ها را در یک مکان مناسب انجام دهند.

حق استفاده از امکانات رفاهی اتوبوس:

اتوبوس ها بسته به اینکه چه نوع و مدلی باشند، امکانات متفاوتی دارند. برای مثال امکانات اتوبوس های VIP بیشتر از اتوبوس های معمولی است. در موارد قبلی گفتیم که مسافر حق دارد به اطلاعات سفر دسترسی داشته باشد. آگاهی از امکانات اتوبوس نیز یکی از موارد موجود در اطلاعات سفر است. همچنین مسافران حق دارند با رعایت حال سایر مسافران از این امکانات مانند آبسرد کن، کولر، بخاری، تلویزیون و… به نحو مطلوب استفاده کنند.

اتوبوس های vip
اتوبوس های وی‌آی‌پی

 

حق حمل بار تا سقف 20 کیلوگرم به صورت رایگان:

شاید به عنوان مسافر تا به حال دقیقا نمی دانستید که تا چه میزان بار می توانید همراه خود در سفر با اتوبوس ببرید. ظرفیت بار مجاز اتوبوس برای هر مسافر 40 کیلوگرم است که تا سقف 20 کیلوگرم آن را می توانید به صورت رایگان با خود ببرید. هزینه بار بیشتر از 20 کیلوگرم، به صورت توافقی از مسافر اخذ می شود.

حق بهره مندی از خدمات رایگان برای کودکان زیر 2 سال:

در سفر با کودکان به خاطر داشته باشید که کودکان زیر دو سال نیاز به رزرو صندلی ندارند و در بغل والدین خود هستند، لازم نیست هزینه ای بپردازید.

حقوق مسافر اتوبوس بعد از سفر

معمولا ما به عنوان مسافر تصور نمی کنیم که بعد از سفر امکان شکایت یا پیگیری وجود داشته باشد. یکی از حقوقی که برخی مواقع مسافران از آن بی اطلاعند، حق شکایت بعد از سفر است.

مسافران می توانند تا حداکثر یک ماه پس از سفر خود، از نحوه خدمات و یا هر مشکل دیگری، شکایت خود را به واحد های مربوطه ارائه کنند.

قبل تر در مقاله ای با عنوان “شکایت از اتوبوس و اتوبوسرانی“، توضیحات کامل تری دادیم.

خرید بلیط اتوبوس

لیست سرویس‌های اتوبوس را در سایت پایانه مشاهده کنید.
5/5 - (2 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا