سفر با اتوبوس

سفر با اتوبوس بین شهری
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/12/25
تاریخ انتشار: 1402/01/08
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خانه » اتوبوسرانی و حمل و نقل » سفر با اتوبوس

گریزی به تاریخچه پیدایش اتوبوس در ایران

احتمالا سفر با اتوبوس جزو اولین انتخاب های بسیاری از ماست. اما چه شد که اتوبوس های امروزی انقدر رایج شدند؟ اولین بار حدود صد و یازده سال پیش در شهر رشت بود که اتوبوس های مونتاژ شده وارد ایران شد و به کار گرفته شد. اتوبوس از آن زمان تا به حال جزو وسایل نقلیه و پرطرفدار مردم برای سفرهای درون شهری و برون شهری است.

سوالی که برای ما پیش می‌آید این است که آیا سفرهای طولانی با اتوبوس هم به اندازه سفرهای دیگر مناسب هست یا خیر؟

می‌توان از این سفرهای طولانی هم حداکثر لذت را برد؟

حقیقت این است که هیچ‌کس منکر سختی‌ هایی که شاید سفر با اتوبوس برای برخی ها داشته باشد، نمی‌شود. ولی نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن و شناخت آن‌ها، می‌توانید سفر خوب و لذت‌بخش‌تری داشته باشید.

مزایا و معایب سفر با اتوبوس

مزایا:

اگر علاقه زیادی به رانندگی طولانی مدت در جاده با ماشین شخصی خود ندارید و زود خسته می‌شوید،
یا از دیدن منظره‌ی مسیر بین راه از پنجره اتوبوس لذت میبرید،
اگر هزینه‌ی بلیت هواپیما یا قطار برایتان به‌صرفه نیست، قطعا سفر با اتوبوس را پیشنهاد می‌کنیم.

معایب:

اگر از جمله افرادی هستید که روی تایم استراحت یا مکان توقف و این دسته از امور خود خیلی حساس هستند، باید بدانید که اینجا کمی اوضاع فرق می کند. سفر با اتوبوس یعنی برای چند ساعتم که شده تصمیم گیری اموری مانند توقف در مسیر، زمان و مدتش، توقف برای سرویس بهداشتی و… را به دست راننده اتوبوس بسپارید. البته که با راننده خوب و با تجربه در تایم های مشخص و زمان بندی شده حرکت و توقف می کند و نیازی نیست خیلی نگران باشید. اما برای خرید بلیت مناسب‌تر، بهتر است که تا حدودی اتوبوس‌ها را بشناسیم:

تفاوت اتوبوس های VIP و معمولی

اتوبوس‌های موجود در جاده‌های ایران به 2 دسته تقسیم می‌شوند و این تقسیم‌بندی براساس متفاوت بودن امکانات اتوبوس‌هاست.

اتوبوس‌های معمولی امکانات کمتری نسبت به اتوبوس های vip دارند. تعداد صندلی‌های آن‌ها بین 40 تا 50 تاست و در ردیف‌های 4 تایی قرار گرفته اند که فاصله‌ی زیادی از هم ندارند. معمولا دو تا مانیتور یا نمایشگر دارند که یکی مقابل ردیف اول و یکی هم وسط اتوبوس تعبیه شده است. اما اتوبوس‌های VIP جزو پرطرفدارترین اتوبوس‌ها نزد مسافران هستند و امکانات ویژه‌ای را شامل می‌شوند که هزینه‌ی بالاتری به نسبت اتوبوس های معمولی در بر می‌گیرد.

تعداد صندلی‌های اتوبوس VIP کمتر از اتوبوس‌های معمولی است و فاصله‌ی بین صندلی‌ها بیشتر، که باعث می شود محل رفت و آمد بین صندلی‌ها بیشتر باشد و ایجاد مزاحمت را برای مسافرانی که نشسته‌اند کمتر کند.

همچنین صندلی‌ اتوبوس‌های VIP ویژگی خم شدن تا 145 درجه به عقب را دارند تا راحتی بیشتری را برای مسافر هنگام استراحت فراهم کند.
صندلی‌ها در ردیف‌های 2تایی (برای سفرهایی با دوست، همسر و …) و در ردیف‌های تک نفره (برای سفرهای تنها و انفرادی) قرار دارند.
هر صندلی برخلاف اتوبوس‌های معمولی دارای مانیتور شخصی، شارژر و پریز نیز هست. پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله تفاوت اتوبوس های معمولی و vip را مطالعه کنید.

دانستنی‌های مهم برای لذت‌بخش کردن سفر خود با اتوبوس

همانطور که هنگام سفر با هواپیما یا قطار نکاتی را رعایت می‌کنیم، برای سفر با اتوبوس هم باید یک‌سری از این نکات را به‌خاطر سپرد تا سفر بهتر و راحت تری داشته باشیم. در ادامه باهم به بررسی این نکات مهم می‌پردازیم که برای قبل از سفر، بعد از سفر و حین سفر کردن با اتوبوس لازم است.

وسایل مورد نیاز برای سفر و راحتی مسافر

1. به همراه داشتن مدارک موردنیاز

حتما مدارک شناسایی موردنیاز خود را که احتمال می‌دهید در سفر به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید همراه خود داشته‌باشید تا درصورت لزوم بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

2. به همراه داشتن مواد غذایی و بطری آب

در طول سفر با اتوبوس ممکن است زمان تشنگی یا گشنگی شما با توقف‌های راننده هماهنگی نداشته باشد، بهتر است همیشه مقداری مواد غذایی و آب همراه خود داشته‌باشید. علاوه بر آن از هزینه‌های اضافی خرید خوراکی در بین راه هم در امان می‌مانید.

3. به همراه داشتن دارو‌های مصرفی موردنیاز خود

اگر که اگر که داروی خاصی را در ساعت مشخصی از روز باید مصرف کنید، حتما آن را همراه خود داشته باشید. همچنین اگر احتمال می‌دهید که احساس حالت تهوع در سفر‌های قبلی شما را درگیر کرده است حتما برای پیشگیری آن هم اقدامات لازم را انجام دهید.

4. به همراه داشتن سرگرمی‌های مناسب

در بعضی مواقع که سفر طولانی می‌شود نگاه کردن به منظره از پنجره اتوبوس دیگر کار سرگرم‌کننده‌ای به نظر نمی آید. برای همین بهتر است که سرگرمی‌هایی که انجام دادن آن‌ها در اتوبوس شما و مسافران دیگر را اذیت نکند با خود همراه داشته‌باشید تا گذر زمان را حس نکنید. برای مثال خواندن کتاب، گوش دادن به پادکست یا آهنگ، دیدن فیلم و …

5. پوشیدن و به همراه داشتن لباس مناسب با آب و هوا

با توجه به مسیری که قرار است از آن بگذرید و به مقصد برسید و بررسی آب و هوا، این قابلیت را به شما می دهد که با در نظر گرفتن میزان سرما و گرمای هوا لباس مناسبی انتخاب کنید و در طول مسیر اذیت نشوید.

6. همراه چمدان خود یک کیف دستی/کوله هم داشته‌ باشید.

در اتوبوس‌ چمدان‌ها تا انتهای سفر معمولا در دسترس قرار ندارند پس بهتر است که یک کیف یا کوله کوچک همراه خود داشته‌ باشید تا وسایل ضروری و بهداشتی مورد نیاز خود (مواردی که با هم مرور کردیم) را در آن قرار داده و همراه خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آیا حمل حیوانات خانگی با اتوبوس امکان پذیر است؟

 

تصمیماتی که هنگام خرید بلیط اتوبوس باید گرفت:

ما پیشنهاد می کنیم حتما قبل از تهیه و خرید بلیط اتوبوس، تحقیقات لازم را، مناسب با نیاز خود، از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مربوطه انجام دهید.

1. نوع اتوبوس _ اسکانیا، ولوو یا مان

اتوبوس‌های موجود در جاده‌ها به دو دسته‌ی معمولی و VIP تقسیم می‌شوند و شما با توجه به نیاز خود یکی از این دو را می‌توانید انتخاب کنید. معمولا برای سفرهایی با مسافت طولانی و مسافرت‌های شبانه، اتوبوسVIP و برای سفرهای یک الی دو ساعته و کوتاه سراغ اتوبوس‌های معمولی می‌روند. مقاله مقایسه اتوبوس های اسکانیا، ولوو و مان (برای مسافران) در شناخت ویژگی های اتوبوس ها و انتخاب نهایی شما تاثیرگذار است. پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید. 

به غیر از اتوبوس، ون های جاده‌ای که فکر شرکت رویال سفر بودند هم قابل بررسی و انتخاب است. این ون ها برای برخی مقاصد از تهران یا به تهران در دسترس هستند که گزینه خوبی برای افرادی که به سفر های خصوصی تر علاقه مندند به شمار می‌رود. حرکت این ون ها از ترمینال پونک تهران است.

2. انتخاب بهترین صندلی اتوبوس

اگر سفر طولانی در پیش دارید صندلی‌ای که انتخاب می‌کنید جزو انتخابات مهم سفر شما محسوب می‌شود. این موضوع زمانی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند که شما از مشکلات عضلانی یا درد‌های مفصلی و این‌چنین مشکلاتی رنج ببرید. بنابراین حتما توی انتخاب صندلی احتیاط لازم را درج کنید.

کامل‌تر بخوانید: بهترین صندلی اتوبوس کجاست؟

معمولا صندلی‌های موجود در اتوبوس‌ها به سه قسمت تقسیم می‌شوند:

صندلی‌های قسمت جلوی اتوبوس می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای کسانی باشد که به ویو های بزرگ علاقه‌ دارند. از این که ساعت های زیادی به منظره‌ی بیرون نگاه کنند خسته نمی شوند. ممکن است هم جزو افرادی محسوب شوند که در طول سفر خواب ندارند یا خواب کمی دارند.

صندلی‌های قسمت وسط جزو صندلی‌های پرطرفدار هستند چون تکان‌ های کمتری دارند و مسافر در طور مسیر راحت‌تر می‌تواند استراحت کند.

صندلی‌های قسمت آخر اتوبوس هم مورد علاقه افرادی ست که می خواهند کمتر دیده شوند و یا از ابتدا بخوابند و یا با چند همراه سفر می کنند و ترجیح می دهند نزدیک به هم باشند.

نکاتی که باید حین سفر به آن‌ ها توجه کرد:

اتفاقاتی که در طول سفر برای شما می‌افتد، در واقع شامل همان حس و حرف‌هایی می‌شود که در آینده این سفر را به سفری خوب حین تعریف برای دوستانتان تبدیل می کند یا خیر.
نکاتی هست که در حین ساده بودن، عمل کردن به آن‌ها باعث می‌ شود داستان سفر شما جذاب‌تر شود. هم برای خودتان هم برای اطرافیان.
نکاتی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم جزو این دسته هستند.

1. وسایلی که نباید همراه خود در اتوبوس داشته باشید:

همه‌ی مکان‌های عمومی شامل ممنوعیت‌هایی می‌ شوند که اتوبوس‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. وسایلی است که بخاطر احتمال بالا بودن خطر آن‌ها شما نباید همراه خود داشته باشید. مانند: مواد سوختنی، مواد منفجره، مواد اسیدی و سمی، مواد رادیواکتیو و…

همراه داشتن پت یا حیوان خانگی، اجسام مرده و مواد مخدر و غیر قانونی در اتوبوس ممنوع است.

در مقاله “اشیای ممنوعه در اتوبوس چه هستند؟” موارد ممنوعه در اتوبوس را کامل بررسی کردیم.

2. اطلاع از آب و هوای مسیر و مقصد.

خوشبختانه در کشوری زندگی می‌کنیم که آب و هوا های مختلفی را در یک فصل پوشش می دهد. پیشنهاد ما به شما این است که برای اذیت نشدن توسط سرما یا گرمای بیش از حد، قبل از حرکت آب و هوای شهر‌ مقصد و شهر هایی که در طول مسیر از آن ها عبور می کنید را چک کنید.

3. همراه داشتن کودک

اگر با فرزند یا کودک تان سفر می کنید، باید سرگرمی‌های مناسبی برای او فراهم کنید تا از ایجاد مزاحمت برای خود و دیگران جلوگیری شود. کودکان برخلاف بزرگ‌ ترها حوصله‌ی به تماشا نشستن منظره‌ی بیرون برای مدت طولانی را ندارند. اکثرا از یک جا نشینی خوششان نمی آید. بیشتر تمایل دارند حرکت کنند و فعالیت داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر از نحوه چگونگی سفر با کودکان پیشنهاد می کنیم مقاله کامل سفر با کودکان با اتوبوس را مطالعه کنید.
ترجیحا خوراکی‌ های موردعلاقه کودک را همراه داشته‌ باشید.

در توقف‌های بین مسیر حتما پیاده شوید تا کودک هوای ‌آزاد بخورد. از سرویس بهداشتی استفاده کند و همچنین بتواند تا حدی انرژی خود را تخلیه کند.

4. در هنگام توقف از اتوبوس دور نشوید.

با اینکه راننده‌های اتوبوس همیشه قبل از حرکت مطمئن می شوند همه مسافرها سوار شده اند و منتظر کسانی که نیامده‌اند می‌مانند، با این حال بهتر است که از اتوبوس خود دور نشوید.

اگر در مقصدی اتوبوس نگه داشت و خواستید پیاده شوید، حتما قبلش به راننده یا شاگرد راننده اطلاع دهید. بهتر است مشخصات ظاهری اتوبوس مانند رنگ و شماره پلاک را به خاطر بسپارید تا مشکلی ایجاد نشود و در صورت بروز مشکل بتوانید راحت تر آن را حل کنید.

5. امنیت در اتوبوس

با این که امنیت در اتوبوس ها بسیار بالاست و اتفاقی نمی افتد اما بهتر است که وسایل گران‌قیمت و ارزشمند خود را در کیف کوچکی در نزدیکی خود قرار دهید. چون ممکن است مسافران دیگر از ارزش‌های اخلاقی مناسبی برخوردار نباشند.

6. آرامش در اتوبوس

همین طور که در بخش فرهنگ سفر با اتوبوس توضیح دادیم، هنجار و رفتار هایی وجود دارد که برای کیفیت سفر با اتوبوس بهتر است آن ها را رعایت کنیم. به طور مثال در اتوبوس نباید با مسافران دیگر بلند صحبت کنید. هنگام تماشای فیلم و یا گوش دادن به آهنگ حتما از هدفون استفاده کنید. از خوردن خوراکی‌های صدادار که باعث ایجاد مزاحمت می‌شود، در ساعات آخر شب که معمولا بقیه مسافران نیاز به آرامش و استراحت دارند خودداری کنید. همچنین مکالمه های طولانی با موبایل خوشایند نیست. زیرا صدا به راحتی منتقل شود و ممکن است برای افراد دیگر مزاحمت ایجاد کنید.

7. رعایت بهداشت در اتوبوس

اتوبوس هم مانند بسیاری از مکان‌های عمومی دیگر نیاز به فرهنگ نگهداری و استفاده دارد. بنابراین لازم است که نکات اولیه بهداشتی را درخصوص اتوبوس‌ها هم رعایت کنیم.

اکثر اتوبوس ها پلاستیک برای زباله دارند. زباله های مختلف مخصوصا پوست تخمه هم در بهداشت ظاهری ماشین تاثیر دارند و هم بوی بدی ایجاد می کنند که نامطبوع است. از ایستادن روی صندلی ها خودداری کنید. همچنین حواس تان باشد قسمت نشیمن صندلی با کفش و موارد دیگر خاکی و کثیف نشود.

8. سلامت جسمانی برای سفر با اتوبوس

اگر تا به حال تجربه ی سفر با اتوبوس را ندارید، از تجربه های دیگران و نکات گفته شده در بلاگ پایانه استفاده کنید. اما اگر تجربه دارید بهتر است که با توجه به شناخت بدن خود موارد مورد نیاز را رعایت کنید.

شب قبل از سفر باید غذای سبک بخورید تا در حین سفر تکان‌ های اتوبوس باعث ناراحتی معده شما نشود.
نوشیدن بیش از اندازه مایعات باعث می‌شود نیازتان به سرویس بهداشتی بالا برود و توقف در مسیر هم محدود است. پس بهتر است که به اندازه مایعات مصرف کنید.

نباید در تمام طول مسیر بی‌ حرکت باشید. بهتر است هنگام توقف اتوبوس پیاده شوید و حتی اگر وقت کردید چندین حرکت کششی ساده انجام دهید.

نکات تکمیلی:

حقوق مسافر اتوبوس

شما به عنوان مسافر اتوبوس برای سفر های بین شهری حقوقی دارید که با آگاهی از آن ها می توانید بهتر از حق خود دفاع کنید. این حقوق شامل:

  • دسترسی به اطلاعات سفر
  • برخورداری از حق انتخاب آزادانه برای شرکت مسافربری و صندلی اتوبوس
  • حمل بار تا سقف 20 کیلوگرم
  • استرداد و لغو بلیط اتوبوس
  • برخورد محترمانه پرسنل و کادر شرکت مسافربری
  • و…

در مقاله “حقوق مسافر اتوبوس در سفر های بین شهری” تمام موارد و اصول را هم برای قبل از سفر با اتوبوس، هم حین سفر و هم بعد از آن بررسی کردیم.

شکایت از اتوبوس و شرکت های مسافربری:

ممکن است در سفر با اتوبوس با بی نظمی یا مشکلی رو به رو شوید که ترجیح دهید به صورت قانونی آن را پیگیری کنید.

در این صورت حتما مقاله شکایت از اتوبوس و اتوبوسرانی را مطالعه کنید. مراحل قدم به قدم ثبت شکایات و اطلاعات مورد نیاز لیست شده است.

خرید بلیط اتوبوس

لیست سرویس‌های اتوبوس را در سایت پایانه مشاهده کنید.
5/5 - (1 vote)

1 در مورد “سفر با اتوبوس”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا