راهنمای سفر به شیراز (نگاهی کامل و جامع)

سفر انفرادی با اتوبوس
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1403/01/15
تاریخ انتشار: 1402/06/17
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » راهنمای سفر به شیراز (نگاهی کامل و جامع)

شهر شیراز به عنوان مرکز استان فارس، یکی از محبوب‌ترین مقصدها در بین گردشگران ایرانی و خارجی به شمار می‌رود. جاذبه‌های این شهر آنقدر متنوع و دیدنی است که هر گردشگری را راضی می‌کند. از مراکز مذهبی بگیرید تا طبیعت بی‌نظیر و اماکن فرهنگی و تفریحی. شاید به همین علت سفر به شیراز در همه تورهای گردشگری ایرانگردی گنجانده شده است و ما هم تصمیم گرفتیم یک راهنمای کامل برای سفر به شیراز بنویسیم و در اختیار شما قرار دهیم.

در سفر به شیراز، چیزهای زیادی انتظار شما را می‌کشند. هتل‌های لوکس، غذاهای لذیذ و مردمانی خونگرم فقط بخشی از چیزهایی است که در این شهر دوست‌داشتنی با آن‌ها روبه‌رو خواهید شد. با ما همراه باشید تا هر چیزی که در مورد شهر شیراز لازم است بدانید را به شما معرفی کنیم تا سفری به یادماندنی داشته باشید. 

راه های دسترسی به شیراز را می‌دانید؟

شهر شیراز در 840 کیلومتری پایتخت ایران قرار گرفته است. یعنی اگر بخواهید سفر با اتوبوس به شیراز را از مبدا تهران تجربه کنید، تقریبا حدود ۱۰ ساعت در راه خواهید بود. اما این مسیر با قطار طولانی‌تر می‌شود و باید ۱۵ ساعت را مد نظر داشته باشید. حتی می‌توانید با هواپیما هم خودتان را به شهر شیراز برسانید. از آن‌جایی که این شهر مرکز استان است، دسترسی کاملا راحتی به آن خواهید داشت.

تهران شیراز با اتوبوس

حمل و نقل شهری در شیراز چگونه است؟

راه‌های زیادی برای حمل و نقل شهری در شهر شیراز پیش روی شماست. شما می‌توانید با استفاده از تاکسی‌های شهری و حتی تاکسی‌های اینترنتی، خودتان را به همه جای شهر شیراز برسانید. علاوه بر آن، اتوبوس‌هایی هم در این شهر وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید به راحتی در شهر جا به جا شوید و از جاذبه‌های بی‌نظیر این شهر دیدن کنید.

  • متاسفانه خط مترو شهر شیراز در حال احداث و راه اندازی است و در حال حاضر امکان استفاده از مترو شیراز برای شهروندان این شهر و گردشگرانی که به آن سفر می‌کند، وجود ندارد.

فرودگاه شهید دستغیب شیراز

فرودگاه بین المللی شیراز با نام فرودگاه شهید دستغیب، یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های ایران به شمار می‌رود. شما از هر فرودگاهی در ایران می‌توانید از طریق پرواز خودتان را به شهر شیراز برسانید. همچنین این فرودگاه یکی از مدرن‌ ترین و پرامکانات‌ ترین فرودگاه‌ هایی است که در ایران وجود دارد.

فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز کجاست؟

این فرودگاه بین المللی در قسمت جنوب شرقی شهر شیراز قرار گرفته است.

فرودگاه هشید دستغیب تا مرکز شهر حدود ۴۰ دقیقه با ماشین فاصله دارد. برای دریافت هرگونه اطلاعات از پروازهای این فرودگاه، می‌توانید با تلفن ثابت با شماره ۹۱۱ تماس بگیرید و کارشناسان به شما کمک خواهند کرد. به طور روزانه ۱۲۰ پرواز داخلی و ۱۰ پرواز خارجی از مبدا فرودگاه شهید دستغیب به پرواز درمی‌آیند. از طریق فرودگاه شیراز می‌توانید به مقصد کشورهای امارات، ارمنستان، ترکیه، مالزی، عراق و روسیه و… سفر کنید.

آدرس فرودگاه دستغیب شیراز:

در بلوار شهید مدرس، میدان الله (گلسرخ)، خیابان دکتر شاهچراغی.

امنیت شهر شیراز چگونه است؟

اگر بخواهیم امن‌ترین شهرهای کشور ایران را نام ببریم، قطعا شهر شیراز یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. یکی از دلایل امن بودن این شهر، وجود اماکن بسیار گردشگری و توریست‌هایی است که به این شهر سفر می‌کنند. چرا که برای محافظت از آن‌ها و امنیت مردم شهر شیراز، پاسگاه‌ها و کلانتری‌های متعددی در سرتاسر این شهر قرار گرفته است. و امنیت شهر را به طور کامل تضمین می‌کنند. به همین خاطر شما با سفر به شیراز می‌توانید به راحتی و با آرامش کامل در هر ساعتی از شبانه روز در خیابان‌های جذابش قدم بزنید و یا از مکان‌های تاریخی و دیدنی بازدید کنید.

برای خرید بلیط اتوبوس از پایانه می توانید از سایت و اپلیکیشن پایانه استفاده کنید.

فرهنگ مردم شیراز 

در سراسر ایران، مردم شهر شیراز به مهربانی، خونگرم بودن و مهمان‌نوازی معروف هستند. به طوری که در صورت بروز هرگونه مشکلی در سفر به شیراز می‌توانید روی کمک مردم محلی این شهر حساب کنید. همانطوری که می‌دانید شیراز شهر شعر و ادب پارسی است. این دو عنصر به طرز جداناپذیری به فرهنگ مردم گره خورده است.

از دیدنی‌ترین مراسمات مردم شیراز می‌توانیم به جشن عید نوروز، چهارشنبه سوری‌های بسیار مفصل و عروسی بهارنارنج اشاره کنیم. تمامی این مراسمات قدمتی بسیار زیاد دارند ولی گذشت زمان باعث تغییر آداب و رسوم دیدنی مردم نشده است. 

با اینکه شعر و ادب در خون مردم شیراز نهادینه شده است، اما زندگی این مردم به آن‌ها خلاصه نمی‌شود. مردم مذهبی این شهر هم معمولا در هفته از مکان‌های مذهبی شهر مانند حرم شاهچراغ بازدید می کنند و از برادر امام رضا (ع) طلب حاجت می‌کنند.

جاذبه های شهر شیراز 

شیراز از آن دسته از شهر‌هایی است که تقریبا هیچ گردشگری از آن ناراضی بیرون نمی‌آید. این شهر دوست داشتنی آنقدر جاذبه و دیدنی در خودش جای داده است که شما را هرگز از خود ناامید نمی کند. چون در این مطلب نمی‌توانیم همه جاذبه‌های شیراز را نام ببریم، سعی کردیم مهم‌ترینشان را به شما معرفی کنیم. و به اختصار در مورد هر کدام از آن‌ها توضیح دهیم. 

  • حافظیه شیراز: یکی از دلایل معروفیت شهر شیراز وجود آرامگاه بزرگانی مانند حافظ، شاعر بزرگ ایرانی است. در حافظیه شما به تالار بزرگی وارد می‌شوید که یک یادگاری دیدنی از دوران زندیه به شمار می‌رود و داشتن معماری جذابش، نگاه هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. 
  • باغ ارم شیراز: شیراز پر از باغ‌های دیدنی و سبزی است که می‌توانید در آن‌جا یک روز به یادماندنی را برای خود رقم بزنید. “تنفس در هوای تمیز و به دور از آلودگی باغ تاریخی ارم”، بهترین کاری است که باید در سفرتان به شیراز انجام دهید. 
  • مسجد نصیرالملک: مسجد باشکوه نصیرالملک که به مسجد صورتی نیز معروف است، جذاب‌ترین مسجد در شهر شیراز به شمار می‌رود. به شما توصیه می‌کنیم برای لذت بیشتر در هنگام بازدید از این مسجد و ثبت عکس‌های خاطره انگیز از آن، در ساعت‌های اولیه صبح از آن دیدن کنید تا بازی رنگ‌ها با نور را با چشمانتان ببینید. 
  • حرم شاهچراغ: مهم‌ترین جاذبه مذهبی در شهر شیراز، حرم حضرت شاهچراغ است که هر ساله زائران زیادی برای بازدید از آن به شهر شیراز سفر می‌کنند. علاوه بر جنبه‌های مذهبی این بنا، معماری باشکوهش قطعا احساسات شما را برمی‌انگیزد. 

راهنمای سفر به شیراز

هتل های شیراز 

به دلیل توریستی بودن شهر شیراز و اهمیت زیادی که مردم این شهر برای مسافران قائل هستند، هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های بسیار شیک و لوکسی در این شهر وجود دارد. که احتمالا با اقامت در آن ها یک تجربه عالی و خاطره‌ای ماندگار از شهر شیراز را برای خود می سازید. در ادامه به معرفی چند هتل ۵ ستاره معروف در بین هتل‌های شیراز می‌پردازیم. 

چند نمونه از بهترین هتل های 5 ستاره شیراز:

  • هتل بزرگ شیراز: اقامت در هتل پنج ستاره‌ای مانند هتل بزرگ شیراز، سفری سرشار از آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد. این هتل با داشتن اتاق‌ها و سوئیت‌های لوکس، یک گزینه عالی برای اقامت با خانواده و یا دوستانتان است. علاوه بر این‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های بسیار شیکی را در خود دارد که انواع غذاهای شیرازی و ایرانی را سرو می‌کنند. 
  • هتل هما: اگر دلتان می‌خواهد شب‌ها در هتلی وسط یک باغ سرسبز اقامت کنید، ما به شما هتل هما در شیراز را پیشنهاد می‌کنیم. این هتل پنج ستاره با چشم اندازی بسیار دیدنی و زیبا، تقریبا ۲۵۰ اتاق و سوییت را در خودش جای داده است و امکانات ویژه‌ای را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد. 
  • هتل چمران: در بین لوکس‌ترین هتل‌های شیراز باید به هتل چمران نیز اشاره کنیم. این هتل ۲۳ طبقه دارد که با اقامت در طبقات بالای آن چشم‌اندازی بسیار دیدنی از شهر شیراز را خواهید دید. این هتل علاوه بر همه امکانات بی‌نظیر، و رستوران‌ها و کافه‌های باکیفیتش، یک “رستوران ایتالیایی” بسیار شیک هم دارد که می‌توانید بهترین غذاهای ایتالیایی را در منوی آن پیدا کنید. 

پایانه های مسافربری (ترمینال) شهر شیراز 

سفر زمینی به شیراز یکی از راه‌هایی است که می‌توانید خودتان را به این شهر زیبا برسانید. خوشبختانه با وجود پایانه‌ ها و ترمینال‌ های مسافربری در این شهر، از هر جای ایران دسترسی خوبی دارد و امکان اینکه با اتوبوس به شیراز بروید، وجود دارد. شهر شیراز چندین پایانه مسافربری مهم دارد که به معرفی مختصر آن‌ها در ادامه می‌پردازیم. 

توضیحات کامل راجع به ترمینال های مسافربری شهر شیراز را مطالعه کنید.

  • پایانه شهید کاراندیش: این ترمینال در بلوار سلمان فارسی قرار دارد.
  • پایانه شهید مدرس (کاوه): این ترمینال در بلوار شهید مدرس در شهر شیراز واقع است. 
  • پایانه امیرکبیر: این پایانه در بلوار امیرکبیر شیراز قرار گرفته است. 
  • پایانه شهید طباطبایی: این پایانه درست روبروی ساختمان راه آهن شیراز قرار دارد. 
  • پایانه علی بن حمزه: این ترمینال در بلوار سلمان فارسی، روبه‌روی ترمینال مسافربری شهید کاراندیش قرار گرفته است. 

بهترین زمان سفر به شیراز چه زمانی است؟

سفر به شیراز در هر فصلی جذابیت‌های خاص خود را دارد. این شهر حتی در زمستان هم دیدنی است. اما اگر می‌خواهید بهترین زمان برای سفر به شیراز را بدانید، بهتر است در فصل بهار به آن سفر کنید. سفر در بهار به شیراز، در حالی که درختان پر از شکوفه هستند و عطر بهارنارنج در هوا پیچیده است، تجربه بی نظیری ست. چیزی که در فصول دیگر سال امکان تجربه آن را ندارید. به همین خاطر این فصل، یکی از فصول پرطرفدار برای سفر به شیراز است و اکثر گردشگران برای لذت بیشتر از شهر شیراز، بهار را برای بازدید از آن انتخاب می‌کنند. 

خرید بلیط اتوبوس شیراز

لیست سرویس‌های اتوبوس شیراز را در سایت پایانه مشاهده کنید.
5/5 - (3 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا