راهنمای سفر به کرج (نگاهی کامل و جامع)

سفر به کرج
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/12/23
تاریخ انتشار: 1402/10/03
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » راهنمای سفر به کرج (نگاهی کامل و جامع)

شهر کرج که مرکز استان البرز محسوب می‌شود، چهارمین شهر پرجمعیت ایران به شمار می‌رود که در فاصله ۳۶ کیلومتری پایتخت قرار دارد. این شهر در کرانه‌ی غربی رود کرج قرار دارد و دارای قدمتی دیرینه است. کرج به دلیل نزدیکی به تهران یکی از مهاجرپذیرترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. طوری که بعد از تهران دومین شهر مهاجرپذیر در ایران به شمار می‌رود. 

 ترکیب جمعیتی شهر کرج از اقوام گوناگونی مانند آذری، لر، کرد، شمالی، عرب و جنوبی ها تشکیل شده است.

این شهر جاذبه‌های طبیعی متعددی دارد و اولین و مهم ترین پیست اسکی کشور یعنی پیست دیزین، در آن قرار گرفته است. همچنین این شهر اماکن تاریخی و فرهنگی متعددی مانند روستاهای تاریخی و کاروانسرای شاه عباسی را در خود جای داده‌ است. پیدا شدن آثار متعددی از دوره های مختلف تاریخی نشان دهنده‌ی تمدن قدیمی شهر کرج است.

راه های دسترسی به کرج

کرج به عنوان یکی از کلان‌شهرهای ایران یکی از مقاصد مهم رفت وآمد و همچنین یکی از پل های ارتباطی میان تهران و قزوین و استان مازندران است. در نتیجه مسیرهای ارتباطی متعددی به این شهر تاسیس شده‌اند. مانند:

آزادراه تهران-کرج، جاده چالوس، جاده کرج-شهریار، جاده کرج-هشتگرد

متروی تهران یکی از آسان‌ترین راه‌های دسترسی به شهر کرج است. ایستگاه متروی کرج که از سال ۱۳۸۲ به بهره‌ برداری رسید در خط ۵ متروی تهران قرار دارد و از طریق ایستگاه صادقیه می‌توان به آن دسترسی داشت.

همچنین از میدان آزادی تهران می‌توان به وسیله ی اتوبوس به فردیس کرج سفر کرد. تاکسی های خطی هم که از میدان آزادی به سمت کرج حرکت می کنند، برای رفت و آمد سریع تر مناسب هستند.

اگر قصد دارید با هواپیما به کرج سفر کنید، “فرودگاه پیام کرج” مقصد مورد نظر شماست. این فرودگاه بین المللی از سال ۱۳۹۸ پرواز های مسافری می‌پذیرد و به راحتی می‌توان از همه جای ایران به وسیله ی هواپیما به این شهر سفر کرد.

همچنین با داشتن پایانه مسافربری مناسب این امکان را در اختیار شماست که از هر جای ایران به راحتی با خرید بلیط اتوبوس کرج به این شهر سفر کنید. ایستگاه راه آهن کرج که در ۲کیلومتری جنوب متروی کرج قرار دارد، دسترسی به این شهر توسط قطار را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای مسیر تهران کرج (با اتوبوس)

حمل و نقل شهری در کرج

کرج به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران از سیستم حمل و نقل عمومی خوب و پیشرفته‌ای برخوردار است. شما می توانید با استفاده از خط ۵ متروی تهران که صادقیه را به گلشهر وصل می‌کند خودتان را به این شهر برسانید.

تعداد زیادی از شهروندان و مسافران روزانه با اتوبوس و یا تاکسی‌های خطی در کرج جا‌به‌جا می‌شوند. یکی از این ایستگاهای تاکسی در متروی کرج قرار‌دارد. همچنین تاکسی های اینترنتی در تمام ساعات شبانه روز فعال هستند و از همه‌جای شهر به وسیله تلفن همراه می‌توان خودروی مناسب برای رسیدن به مقصد را تهیه کرد.

راهنمای جامع سفر به تهران، هرآنچه باید بدانید.

فرودگاه کرج

فرودگاه بین المللی پیام کرج با مساحت ۱۰۰۰۰ هکتار که یکی از فرودگاه های بزرگ کشور است در مهرشهر کرج، انتهای بلوار ارم است. این فرودگاه در ابتدا با هدف پرواز های باربری و ترانزیتی در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد و از سال ۱۳۹۸ پروازهای مسافربری نیز به برنامه ی پروازهای این فرودگاه اضافه شد.

این فرودگاه همچنین به عنوان بزرگترین مرکز خدمات آموزشی هواپیمایی در کشور شناخته می‌شود و خدمات پروازی مختلفی همچون پروازهای تفریحی، بالگرد و… در این مرکز ارائه می‌گردد.

از سال ۱۳۸۲ مساحت ۳۶۰۰ هکتار از اراضی این فرودگاه به منطقه ویژه اقتصادی تخصیص داده شد. که فعالیت های مختلفی همچون صادرات‌، پروازهای پستی، انبارداری و خدمات سردخانه‌ای در آن انجام می‌شود.

برای دسترسی به این فرودگاه با مترو به ایستگاه گلشهر بروید و از آنجا با تاکسی خود را به فرودگاه برسانید. 

امنیت شهر کرج

به صورت کلی کلان شهر کرج از امنیت مطلوبی برخوردار است. مرکز شهر کرج زنده و فعال است و به علت تمرکز جمعیتی بالا گشتو گذار و سیاحت در این شهر می‌تواند تجربه‌ای راحت و بدون دغدغه باشد. همچنین این شهر بیش از ۲۰ کلانتری دارد و ماشین های گشتی نیروی انتظامی در تمامی ساعات شبانه روز از برقراری امنیت در سطح شهر اطمینان حاصل می‌کنند. با این حال در مناطقی همچون حصارک پایین، فردیس و زورآباد امنیت کمتری برقرار است و بهتر است در ساعات پایانی شب از تردد و پیاده روی در این مناطق خودداری کنید. مخصوصا اگر با محلات آشنا نیستید.

فرهنگ مردم کرج

 کرج به عنوان یکی از شهرهای مهاجر پذیر دارای طیف گسترده ای از قومیت های مختلف ایرانیست و فرهنگ های قومی مختلف شمالی، آذری، کردی، لری، جنوبی و… در میان مردمان آن رایج است. 

جشن ها و مراسمات باستانی ایرانی توسط مردم این شهر هر ساله گرامی داشته می‌شود. چهارشنبه سوری ها خیابان ها شلوغ و مراسم های آتش بازی پرشور و حال است. تفریح در کردان و روستاهای خوش آب و هوای کرج یکی از علایق دیگر مردم این شهر به شمار‌ می‌رود.

جاذبه های کرج

کرج دارای جاذبه های فرهنگی و تاریخی متعددی است. همچنین روستاهای خوش آب و هوا و پیست های اسکی و دیگر جاذبه‌های طبیعی این شهر یکی از مقاصد اصلی گردشگرانی است که از کرج بازدید می‌کنند.

  • پیست اسکی دیزین: این پیست اسکی بزرگ اولین و بزرگترین پیست اسکی کشور است و یکی از معروف ترین پیست های اسکی خاورمیانه به شمار می‌رود. این پیست در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال کرج قرار گرفته و از دو مسیر جاده چالوس و شمیرانات در دسترس است. اگر به ورزش های زمستانی و منظره های برفی علاقه دارید بازدید ازین پیست زیبا و حرفه‌ای را فراموش نکنید.
  • قلعه آغشت: این قلعه برخلاف ظاهر تاریخی و ویژه اش که به قلعه های اروپایی قرون وسطی شباهت دارد قدمت تاریخی چندانی ندارد و کمی بیشتراز ۱۰ سال از ساخت آن گذشته است. معماری ویژه و شباهت این قلعه به مدرسه جادویی هاگوارتز جلوه ای خاص و اسرارآمیز به این قلعه بخشیده. این قلعه در فاصله ۲۶ کیلومتری مرکز شهر کرج و ۸ کیلومتری کردان واقع شده و در روستای آغشت قرار دارد.
  • شهرستانک: روستایی سرسبز و خوش آب وهوا در ۵۴ کیلومتری شمال غربی کرج است که با جاده ی کوهستانی و باغ های میوه و دره های سرسبزش شناخته می‌شود. همچنین این روستا تا تهران ۶۰ کیلومتر فاصله دارد و به واسطه آزادراه تهران شمال براحتی قابل دسترس است. اگر در فصل بهار ازین روستای زیبا بازدید کنید با منظره شگفت انگیز درختان پرشکوفه مواجه می‌شوید همچنین هوای خنک و ییلاقی این روستا را به یک مقصد دلچسب در فصل تابستان تبدیل کرده است. البته اگر به تماشای طبیعت زیبای پاییزی یا کوه های پوشیده از برف علاقه مندید در فصل های پاییز و زمستان نیز می‌توانید از این روستا بازدید کنید.

 

سد امیرکبیر کرج کجاست؟

این سد در کیلومتر ۲۵ جاده کرج-چالوس قرار دارد و بر روی رودخانه کرج قرار دارد. در اطراف این سد روستاهای خوش آب و هوایی قرار دارد و آب و هوای آن تا اواسط تابستان نیز معتدل است.

آبشار هفت چشمه کجا قرار دارد؟

آبشار هفت چشمه یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران است که در کیلومتر ۱۷ جاده کرج-چالوس و روستای زیبای ارنگه کرج واقع است. این آبشار زیبا با ارتفاع حدودی ۹۰ متر یکی از جاذبه های گردشگری مهم کرج به‌خصوص در فصل تابستان است. برای رسیدن به این آبشار از کنار جاده به ۲۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده‌روی نیاز دارید. مسیر دسترسی به این آبشار زیبا از دره های زیبا و رودخانه ارنگه چالوس می‌گذرد.

از کاخ مروارید یا (کاخ شمس) چیزی شنیدید؟!

این اثر تاریخی که در مهرشهر کرج و انتهای بلوار ارم قرار دارد، در طی سال های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ به دستور “دختر دوم رضا شاه” یعنی “خدیجه‌ی پهلوی” در زمینی به وسعت ۱۱۱هکتار و با مساحتی حدود ۲۵۰۰ متر مربع احداث شد. این کاخ از بخش‌های مختلفی همچون تالار طلایی، استخر، سالن سینما، محل نگهداری پرندگان کمیاب و تالار پذیرایی تشکیل شده است. معماری آن به شکل صدفیست که یک سفره ماهی را دربرگرفته است.

هتل های کرج

در این بخش چند نمونه از هتل های کرج رو به اختصار برایتان معرفی می‌کنیم.

  • هتل مرمر: این هتل ۲ستاره یکی از قدیمی ترین هتل‌های کرج است که در سال ۱۳۵۵ به بهره‌‌برداری رسید. این هتل ۵طبقه دارای ۳۱ واحد اقامتی است و در مرکز شهر قرار دارد. 
  • هتل امیرکبیر: این هتل ۲ستاره از سال ۱۳۶۹ مشغول به فعالیت است و یکبار درسال ۱۳۹۵ به‌صورت کامل بازسازی شد. این هتل در خیابان دکتر بهشتی قرار دارد و و فضای داخلی آن بسیار شیک و زیباست.
  • هتل کندلوس: این هتل با ۱۶ واحد اقامتی در ابتدای جاده چالوس و ورودی جاده ی کندر قرار دارد. فضای باز بزرگ و چشم انداز زیبای این هتل می‌تواند اقامتی دلچسب را برای میهمانان عزیز فراهم کند.
  • هتل پردیس: این هتل ۳ ستاره در بلوار امام زاده حسن (ع)‌ و رو‌به‌روی درب غربی دانشکده کشاورزی قرار دارد. در صورتی که قصد یک اقامت اقتصادی و به‌صرفه را در سفر به کرج دارید هتل پردیس یکی از گزینه های عالی برای رزرو اتاق به‌ شمار می‌رود.
  • هتل باستانی نگین گچسر: این هتل تاریخی در سال ۱۳۰۹ ساخته شد و با ظاهری امروزی و زیبا برای اقامتی لوکس و خاص مناسب است. ساختمان این هتل در زمینی به مساحت ۲۸ هزارمتر مربع احداث شده و دارای ۲۴ واحد اقامتی است. آب و هوای مناسب و مناظر زیبای طبیعت جذابیت این هتل را دوچندان می‌کنند. این هتل “در کیلومتر ۶۵ جاده کرج به چالوس” قرار دارد.
  • هتل جهانگردی دیزین: این هتل متعلق به مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای جهانگردی است و در نزدیکی پیست اسکی دیزین قرار دارد. این هتل ۴ستاره ساختمانی سه طبقه دارد و دارای ۱۲۹ واحد اقامتی است. این هتل از دو بخش کلبه‌های چوبی در فضای باز و ساختمان اصلی و قدیمی تشکیل شده است.

 

مراکز خرید کرج

در این لیست به معرفی تعدادی از مراکز خرید معروف و بزرگ کرج می‌پردازیم که می‌توانید در پایان سفر به کرج برای خرید سوغات و اقلام مختلف از جمله پوشاک، لوازم الکترونیکی و وسایل تفریح و سرگرمی یا سیاحت وگردش از آنها دیدن کنید.

  • مرکز خرید میلاد: این برج ۱۴ طبقه در عظیمیه ی کرج قرار دارد و یکی از مراکز خرید بزرگ کرج به شمار می‌رود. این ساختمان قابلیت مقاومت در مقابل زلزله ۸ ریشتری را دارد. این ساختمان دارای ۷ طبقه اداری، ۳طبقه تجاری، ۲طبقه پارکینگ و ۲طبقه رستوران است و انواع بازی های رایانه ای، تلفن های هوشمند، پوشاک زنانه و مردانه و بچگانه و طلا و جواهر در آن یافت می‌شود.
  • مرکز خرید ایران زمین (بازار شام سابق)‌: این مرکز خرید ۳ طبقه یکی از قدیمی ترین پاساژهای کرج محسوب می شود و اجناس آن دارای قیمت مناسب و تنوع بالایی هستند. در این مرکز انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، لوازم تفریح و اسباب بازی، لوازم تفریح و… را می‌توان یافت. مرکز خرید ایران زمین در سال ۱۳۶۸ احداث شد و در نزدیکی پارک عظیمیه کرج در بلوار شریعتی قرار دارد.
  • مرکز خرید پارسیان: یکی از بهترین مراکز خرید کرج است و دربلوار صدرا واقع است. از اقلام تجاری قابل تهیه در این مرکز می‌توان به جواهرات و زیورآلات، لباس ، صنایع دستی و لوازم الکترونیکی اشاره کرد. این مرکز خرید دارای ۱۶۰ واحد تجاری بوده و امکانات رفاهی متعددی همچون کافه و رستوران، پله برقی، پارکینگ عمومی و سرویس بهداشتی را دارا می‌باشد.
  • پاساژ آزادی: این مرکز خرید ۴طبقه در خیابان شهید بهشتی و در محله اصفهانی‌های کرج قرار دارد. به علت اجناس با کیفیت و تنوع بالا این پاساژ یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید کرج نیز به ‌شمار می‌رود. در این مرکز می‌توانید انواع پوشاک، جواهرات و دکوراسیون را پیدا کنید.

 

پایانه مسافربری شهید کلانتری کرج

مسافرین عزیزی که قصد سفر به کرج با اتوبوس را دارند، از جای جای ایران می‌توانند با مراجعه به سایت پایانه به‌راحتی بلیط اتوبوس کرج را تهیه کرده و با اتوبوس‌های وی آی پی به این شهر سفر کنند. پایانه مسافربری کرج مهم‌ترین ترمینال این شهر شناخته می‌شود. 

اطلاعات بیشتر راجع به: ترمینال شهید کلانتری کرج

خرید بلیط اتوبوس کرج از سایت و اپلیکیشن پایانه به راحتی امکان پذیر است.

بهترین زمان سفر به کرج

کرج شهری برای تمام فصول است. بسته به هدفتان در سفر به کرج، در تمام طول سال، می‌توانید ازین شهر بزرگ و تاریخی دیدن کنید.

اگر قصد دارید از پیست اسکی دیزین و مناظر برفی کرج دیدن کنید زمستان فصل مورد نظر شماست و اگر هدفتان هوای خنک و مطبوع و مشاهده مناظر طبیعی بی شمار این شهر و روستاها و باغات اطراف است، می‌توانید در اوایل بهار به این شهر سفر کنید.

خرید بلیط اتوبوس کرج

لیست سرویس‌های اتوبوس کرج را در سایت پایانه مشاهده کنید.
5/5 - (5 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا