راهنمای سفر به اردبیل

سفر به اردبیل
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/12/22
تاریخ انتشار: 1402/10/03
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » راهنمای سفر به اردبیل

اردبیل شهری سردسیر و باستانی با تمدنی کهن است. این شهر از ظرفیت گردشگری بالایی برخوردار است به طوری که بازدید از مکان‌های گردشگری این شهر و بهره‌مندی از همه جذابیت‌های آن در یک سفر، ممکن نیست. گرچه در اغلب روزهای سال، این شهر به شدت سرد است، اما سفر به اردبیل در پاییز و زمستان هم بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

آب و هوا، غذاهای لذیذ و محلی، فرهنگ غنی مردم و بازارهای قدیمی اردبیل، در کنار سایر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی آن، این شهر را به یک مقصد دوست داشتنی تبدیل کرده است. اگر تا به امروز به اردبیل نرفته‌اید، برای بازدید از این شهر خوب برنامه‌ریزی کنید. 

راه‌ های دسترسی به اردبیل چه هستند؟

برای سفر به اردبیل زیبا می‌توانید از هواپیما، اتوبوس یا خودروی شخصی استفاده کنید. دقت کنید که متاسفانه در شهر اردبیل تا به امروز شبکه ریلی و راه‌ آهن ساخته نشده است. اما دسترسی هوایی و زمینی خوبی برای این شهر وجود دارد. 

برای سفر زمینی به اردبیل با اتومبیل شخصی از تهران چندین مسیر زیبا را می‌توانید انتخاب نمایید. گزینه اول از طریق اتوبان تهران- قزوین و  قزوین-رشت است و در ادامه مسیر به اردبیل خواهد رسید. یکی دیگر از مسیرهای رسیدن به اردبیل از طرف تهران این است که به زنجان بروید. و پس از آن به اردبیل برسید.

 راه دسترسی دیگر برای رفتن به اردبیل استفاده از اتوبوس‌ است که از شهرهایی مانند “تهران، تبریز و رشت” هر روز اتوبوس‌‌هایی به سمت اردبیل سفر می‌کنند.

حمل و نقل شهری در اردبیل

برای گشت و گذار در سطح شهر اردبیل، اولین گزینه پیش روی شما اتوبوس است. بسیاری از خطوط اتوبوس در این شهر، به مرکز شهر، میدان سرچشمه، و میدان شریعتی منتهی می‌شوند. روش دیگر استفاده از تاکسی‌‌هاست. که به صورت عمومی و دربستی آماده ارائه سرویس دهی هستند. تاکسی‌‌های دربستی سبز رنگ نیز گزینه خوبی برای تردد در شهر محسوب می‌شوند.

فرودگاه اردبیل

اردبیل دارای یک فرودگاه بین‌المللی است که در شمال شرقی شهر قرار دارد. این فرودگاه با شرکت‌های هواپیمایی مهم ایران مانند ماهان، کیش، زاگرس، آتا، آسمان، ایران ایر و پارس ایر ارتباط دارد و به مقصدهای داخلی و خارجی مثل تهران، مشهد و عسلویه پرواز دارد. ترمینال‌های فرودگاه این شهر دارای امکانات رفاهی همچون غرفه‌های تجاری، خودپرداز، رستوران و… هستند. برای دسترسی به این فرودگاه می‌توانید از خودرو شخصی، اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید.

فرهنگ مردم اردبیل

اردبیل جزو شهرهای غنی از لحاظ تاریخ و فرهنگ در ایران محسوب می‌‌شود. می‌توان گفت مهربانی و مهمان نوازی از مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی مردم این شهر است. بد نیست بدانید که تاریخ پنج هزار ساله اردبیل یکی از اصلی‌ترین عناصر در فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن به شمار می‌رود. خیلی از بازدیدکنندگان معتقدند که فقط یک دفعه سفر به اردبیل کافی نیست، جهت کشف دل انگیزترین مکان‌های این شهر باید بارها به آن سفر کرد. به طور کلی باید بگوییم مردم اردبیل از مهمان نواز‌ترین مردم ایران هستند. و در کنار این خصوصیت، آب و هوای معتدل و مکان‌های دیدنی، باعث محبوبیت این شهر در بین دیگر شهرهای ایران است.

جاذبه های اردبیل

اردبیل در طی تاریخ محل گذر کاروان‌های متعددی ست. همین باعث احداث آثار و بناهای تاریخی زیادی در این شهر شده است. بازدید از مکان‌های دیدنی اردبیل و جاذبه‌های این شهر را در سفر به اردبیل از دست ندهید. برخی از جاذبه‌های دیدنی اردبیل عبارتند از:

  • شهر یری: شهر یری ۴۰۰ هکتار وسعت دارد و در نزدیکی مشگین شهر قرار گرفته که از سه قسمت دژ، معبد و قوشا تپه به ساخته شده. قدمت قلعه و معبد به ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد و قوشا تپه به شش هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. بیش از ۲۰۰ سنگ‌افراشت با ارتفاع‌های گوناگون در شهر یری به‌شکل‌های انسانی ساخته شده‌اند.
  •  بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی: این مجموعه از لحاظ معماری اهمیت بسیار زیادی دارد. شاه اسماعیل یکم و برخی از سران صفویه در این مجموعه تاریخی دفن شده‌اند. معماری این سازه مثل معماری عصر رنسانس است و هنر شرقی را با کاشی‌کاری، طرح‌ها، قاب، مقرنس‌کاری‌ها و… نشان می‌دهد. بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از جاذبه‌های دوره اسلامی است که بر بنایی از عصر مغول احداث شده. موزه سنگ و کتابخانه شیخ صفی و موزه چینی‌ها هم در همین مجموعه تاریخی قرار گرفته‌اند. موزه چینی‌خانه، با چهار قرن قدمت، در قسمت شرقی رواق شیخ صفی‌الدیل اردبیلی، قرار دارد و طراح آن شیخ بهایی است.
  • مسجد جامع اردبیل: مسجد جامع اردبیل یک یادگاری از دوران سلجوقیان است که کنار آتشکده‌ای برپا شده. این مسجد تا اواسط دوره صفوی کاربری داشت. در زمان ایلخانی این مسجد برای آخرین بار بازسازی شد. نقشه این بنا برخلاف مساجد زمان سلجوقی ساخته شده‌ که اغلب به شکل چهار ایوانی بنا می‌شده‌اند. 

جاذبه های طبیعی اردبیل:

  • کاروانسرای قانلی بلاغ: این بنا، تنها کاروانسرای چهار ایوانی از عصر صفویه است که در فاصله حدود ۷۰۰ متری نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد. نمای بیرونی کاروان‌سرا شامل يک دروازه ورودی در ضلع شرقی به عرض سه متر و ارتفاع حدودا چهار متر و دو اتاق در اطراف آن است.
  • عمارت آقازاده: عمارت آقازاده در مرکز اردبیل در میدان عالی‌قاپو واقع شده است. این عمارت به صورت متقارن بنا شده و شامل دهلیز، تالار، مخارجه، نشیمن، مطبخ و حمام می‌شود. حیاط این هم‌اکنون رستوران تاج شهر در این عمارت به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.
  • دریاچه شورابیل:
  • پیست اسکی آلوارس: در دامنه سبلان و در ۶۰ کیلومتری اردبیل یک پیست اسکی در ارتفاع ۳۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. که یکی از بزرگ‌ترین پیست اسکی‌های کشور به شمار می‌رود و در زمستان طرفداران این ورزش را از سراسر ایران به خود جذب می‌کند. به دلیل بارش زیاد برف در پاییز و زمستان و دیر ذوب شدن برف‌ها، این منطقه شش تا هشت ماه از سال قابل استفاده است. پیست اسکی آلوارس یک تله سیژ هیجان‌انگیز نیز دارد و در موقع بازگشایی پیست، تمامی مراکز رفاهی آن نیز فعال هستند.
  • غار یخگان: در دامنه کوه یخگان داغی و در ۸۰ کیلومتری خلخال، غار یخگان وجود دارد که تقریبا ۲۵۰۰ متر  از سطح دریا بالاتر است. و در ضلع غربی ماسوله‌داغ واقع شده است. این غار دارای دو دهانه دارد که با اختلاف ارتفاع حدود ۳۰ کیلومتر از هم واقع شده‌اند. 

 

دریاچه شورابیل را که می شناسید؟!

دریاچه شورابیل از زیباترین جاذبه‌های طبیعی اردبیل دریاچه شورابیل است. اطراف این دریاچه مکان‌های تفریحی و رفاهی زیادی چون قایق‌سواری، زیپ لاین، کارتینگ، دوچرخه‌، ماشین برقی، آلاچیق و  کافی‌شاپ و رستوران وجود دارد. مسیر پیاده‌روی حوالی این دریاچه، طولانی‌ترین جاده سلامت ایران است که لذت یک پیاده‌روی در کنار ساحل را برایتان رقم می‌زند.

به شما توصیه می‌کنیم در فصل بهار از این دریاچه شگفت‌انگیز دیدن کنید؛ چرا که در این زمان آب و هوای بسیار مطبوع و بی‌نظیری دارد. البته پاییز و زمستان این دریاچه نیز برای علاقه‌مندان جذاب است.

هتل ‌های اردبیل

حین سفر به اردبیل می توانید برای اقامت هتل های مختلف را انتخاب کنید. اقامت در هتل هم صفای خود را دارد و می تواند سفری خاطره انگیز برای شما رقم بزند.

برخی از بهترین و معروفت ترین هتل‌ های اردبیل عبارتند از:

  • هتل‌ ۴ ستاره سارای
  • هتل‌ ۳ ستاره دریا، هتل ۳ستاره سبلان مهمان‌سرای ایده آل، هتل شورابیل
  • هتل‌ ۲ ستاره مهدی

 

مراکز خرید و بازار های اردبیل

یکی از بهترین قسمت‌ها در هر سفر به خرید مربوط است، مراکز خرید بزرگ و مدرن در شهر اردبیل گردشگران فراوانی را به سوی خود می‌کشانند.

  • مجتمع تجاری شوراسنتر: یکی از مشهورترین مراکز خرید اردبیل مجتمع تجاری شوراسنتر است که یکی از مراکز مدرن اردبیل محسوب می‌شود و در اصل، این مرکز خرید به انتظارات همه خریداران پاسخ خواهد داد. در این مجتمع برندهایی چون زارا و پوما و آدیداس و… عرضه می‌شوند. این مجموعه از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب به صورت یکسره باز است و به مرکز بازی کودکان، سرویس بهداشتی و پله برقی مجهز است. 
  • مجتمع تجاری صدف: این مرکز در چهارراه امام اردبیل قرار گرفته و مخصوص خرید موبایل، کامپیوتر و لوازم جانبی است. بهترین تعریف در مورد مجتمع تجاری صدف این است که در این مکان با محصولات دنیای تکنولوژی آشنا می‌شوید.
  • بازار جدید طلا فروشان: مجتمع تجاری زیبایی در خیابان سی متری اردبیل قرار دارد و مثل جواهری درخشان توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. این مجتمع یک بهشت واقعی برای عاشقان طلا به شمار می‌رود که در 3 طبقه احداث شده است.
  • مجتمع اسماعیل خطائی: روبروی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، مجتمع تجاری وجود دارد که تندیس زیبایی از شاه اسماعیل در ورودی آن وجود دارد. این مرکز خرید دارای ۳ طبقه همراه با پارکینگ و پله برقی است؛ همچنین معماری  آن در کنار بافت تاریخی این شهر ترکیبی بی‌نظیر را در مقابل چشمانتان قرار می‌دهد. در مجتمع اسماعیل خطائی، زیورآلات و صنایع دستی برای فروش وجود دارند و معمولا نسبت به سایر مراکز خرید شهر اردبیل قیمت بالاتری دارند.

 

بیشتر بدانید: تا به حال به کرمانشاه سفر کردین؟!

بهترین زمان سفر به اردبیل چه زمانی ست؟

 استان اردبیل چهار اقلیم مدیترانه‌ای گرم و معتدل، کوهستانی سرد و معتدل دارد. از آن‌جایی که بارش باران و برف در این شهر بین شش تا هشت ماه است، این شهر، منطقه‌ای سردسیر محسوب می‌شود. فصل تابستان نیز به علت آب و هوای معتدل مناسب‌ترین زمان برای سفر به این شهر است. وجود سبلان در غرب این شهرستان موجب اعتدال آب و هوای آن شده و آب‌های جاری از این کوهستان، اردبیل را حسابی سرسبز کرده‌اند. دمای متوسط اردبیل هشت درجه سانتی‌گراد است و در زمستان‌ علاوه بر برف دمای ۳۵- درجه را تجربه خواهید کرد.

 بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر زیبا، اواخر بهار، سه ماه تابستان و اوایل پاییز است. اگر از طرفداران ورزش‌های زمستانی نیز هستید، سفر به اردبیل در زمستان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پایانه های مسافربری اردبیل

یکی از بهترین روش‌ها برای سفر به اردبیل، خرید بلیط اتوبوس این شهر و سفر زمینی به اردبیل است. این پایانه در بلوار مقدس اردبیلی واقع است. از ترمینال تا مرکز شهر حدودا ۱۵ دقیقه فاصله است. شما به وسیله خطوط اتوبوس‌های شهری به هر بخشی از شهر می‌توانید دسترسی پیدا کنید. در ترمینال تاکسی های مخصوص نیز آماده خدمت‌رسانی است.

خرید بلیط اتوبوس اردبیل

لیست سرویس‌های اتوبوس ترمینال اردبیل را در سایت پایانه مشاهده کنید.
5/5 - (5 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا