راهنمای سفر به زنجان

سفر به زنجان
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/12/22
تاریخ انتشار: 1402/10/04
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » راهنمای سفر به زنجان

زنجان در محدوده‌ کوهستانی ایران واقع شده و همین موضوع باعث شده که تابستان‌های معتدلی داشته باشد. زمستان‌های بسیار سرد و طولانی زنجان، این شهر را به یکی از مقاصد گردشگری زمستانی به ویژه برای طرفداران به اسکی تبدیل کرده است.

گرچه کشاورزی قسمتی از اقتصاد زنجان را به خود اختصاص داده، ولی فعالیت‌های صنعتی محور مهم اقتصاد این استان است. شهر زنجان از جمله شهرهایی است که باید به آن سفر کنید و از نزدیک جاذبه‌های آن را ببینید. پس با ما همراه باشید تا بیشتر این شهر را بشناسیم.

دسترسی به زنجان چگونه است؟

زنجان از جمله شهرهایی است که علاوه بر خودروی شخصی و اتوبوس، می‌توانید با هواپیما و قطار نیز به آن‌جا بروید و لحظاتی به‌یادماندنی برای خود ثبت کنید. سفر هوایی و سفر زمینی به زنجان اصلا سخت نیست. با ما همراه باشید.

سفر هوایی به زنجان:

زنجان، دارای یک فرودگاه بین‌المللی است که برای پروازهای حج به‌ مقصد “مکه و مدینه” استفاده می‌شود. علاوه بر این، تنها در مسیر زنجان به مشهد و برعکس، پروازهایی وجود دارد که گردشگران در صورت تمایل قادر خواهند بود از آن استفاده کنند.

سفر زمینی به زنجان:

اگر تهران هستید، با توجه به فاصله کم تهران تا زنجان، این شهر مقصد خیلی خوبی برای شماست تا در سفری کوتاه، از طبیعت و جاذبه‌های تاریخی این منطقه غرق در لذت شوید.

برای سفر با خودروی شخصی آزادراه تهران-کرج، کرج-قزوین، یا قزوین-زنجان را در پیش بگیرید تا بعد از حدود چهار تا پنج ساعت به زنجان زیبا برسید. سفر به زنجان با اتوبوس هم گزینه خوبی برای دسترسی به این شهر به شمار می‌رود. “تهران تا زنجان حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد.” سفر با اتوبوس به زنجان گزینه به صرفه و اقتصادی تر است؛ به ویژه که سفر از خیلی از شهرهای ایران به زنجان امکان‌پذیر است.

سفر با قطار به زنجان می‌تواند انتخاب اول خیلی از افراد باشد. به این دلیل که از لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر است و هم فرصت لذت‌ از زیبایی‌های طول مسیر را به شما خواهد داد. از آنجا که زنجان ایستگاه قطار دارد، به‌راحتی می‌توانید بلیط تهیه کنید و سفرتان را شروع کنید.

حمل‌ و نقل شهری در زنجان چگونه است؟

 اگر با هواپیما به زنجان سفر کردید، می توانید برای رسیدن به هتل از ایستگاه تاکسی در فرودگاه استفاده کنید. علاوه بر این برای رفت‌وآمد بین زنجان تا فرودگاه می‌توانید از طریق شماره ۱۳۳، تاکسی بگیرید. اتوبوس‌های خط واحد در همه نقاط شهر برای خدمت‌رسانی آماده هستند. می‌توانید به سادگی با اتوبوس به مناطق مختلف شهر بروید.

دفاتر تاکسی تلفنی و مسافربرهای شخصی در زنجان فعالیت دارند. رنگ تاکسی‌ها در زنجان زردرنگ و رنگ تاکسی‌های بانوان به رنگ سبز هستند. با تاکسی می‌توانید به مناطق اصلی شهر دسترسی راحتی داشته باشید.

فرودگاه شهدای زنجان

فرودگاه بین‌المللی شهدای زنجان یکی از فرودگاه‌های فعال ایران از نوع مرز هوایی است که در مرکز زنجان، شهر زنجان قرار دارد. در واقع فرودگاه شهدای زنجان، تنها فرودگاه استان زنجان است و دارای یک ترمینال داخلی است که همه پرواز های داخلی و خارجی فقط از این ترمینال انجام می‌شود.

این ترمینال امکانات نسبی برای مسافران فراهم کرده مانند: 

  •  سرویس بهداشتی
  •  نمازخانه
  •  غرفه تجاری 
  • دستگاه خودپرداز

فرهنگ مردم زنجان

عموماً مهمان در بین مردم زنجان مقام و منزلت بزرگی دارد به طوری که انگار همه جنبه‌های زندگى مردم این شهر بر اساس پذیرایی از مهمان ترتیب پیدا کرده و همه چیز براى مهمان است.

داشتن روحیه همبستگی از خصوصیات مردم زنجان است که در زمان‌ها و مکان‌های گوناگون این روحیه همبستگی به همه نشان داده شده و در خیلی از فعالیت‌های عام‌المنفعه نقش مردم این شهر خیلی چشم‌گیر بوده است. قانون‌گرایی و توجه به قانون از سمت مردم زنجان باعث شده تا یکی از ویژگی‌های مهم زنجانی‌ها توجه کردن به قانون باشد.

داشتن روحیه دینی و دین‌مداری یکی از خصوصیات بارز زنجانی‌ها به شمار می‌رود. که این روحیه باعث می شود تا گاهی مناسبت‌های ملی و مذهبی در زنجان به صورت خیلی گسترده و باشکوه برگزار شود.

مکان های دیدنی زنجان

شهر زنجان پتانسیل فراوانی برای گردشگری دارد. به‌ویژه در اواخر بهار و تابستان که گردشگران زیادی تصمیم به سفرهای تفریحی دارند.

جاذبه های تاریخی زنجان 

  • بازار زنجان تاریخی: در این بازار بوی زندگی جاری‌ است. بازار بزرگ زنجان، طولانی‌ترین و جالب‌ترین مکان در بین جاذبه‌های زنجان است و با سقف آجری و سراها، بخش‌‌های زیادی را در دل خود دارد. در صورتی که به بازار زنجان رفتید، بازدید از «سرای ملک» را فراموش نکنید. از بخش‌های جذاب این بازار، می‌توان سفره‌خانه و چای‌خانه‌ حاج‌داداش را نام برد که دیدنش را واقعا به شما توصیه می‌کنیم. بازار زنجان از لحاظ تولید و فعالیت به هشت راسته تقسیم می‌شود؛ راسته‌ی بزازهه زرگرها، کفاش‌ها، سراج‌ها و چندین راسته‌ی دیگر‌. ۵ مسجد چهلستون، سید فتح الله، جامع، حجت‌الاسلام و مسجد ملار در این بخش بازار قرار دارند.
  • گنبد سلطانیه: گنبد سلطانیه اسم یکی از بناهای باستانی زنجان است که در شهری سلطانیه قرار دارد. گنبد سلطانیه به فرمان پادشاه مغول، سلطان محمد خدابنده ساخته شده است. بد نیست بدانید که این گنبد، نخستین گنبد دوجداره در کل جهان است و همین موضوع موجب شده تا تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مکان‌های دیدنی زنجان شود. همچنین شاید تعجب کنید اگر بدانید که گنبد سلطانیه، سومین گنبد بزرگ در کل دنیا به شمار می‌آید. پیکر پادشاه مغول، سلطان محمد خدابنده در همین گنبد دفن شده است. در سفرنامه‌های باستانی، به دفعات از عظمت این بنا سخن به میان آمده ولی متاسفانه تا به امروز آسیب‌های فراوانی را به خود دیده و به سختی در جایش استوار است. همه دیوارهای این بنا از آجر است و گنبدی با کاشی‌های فیروزه‌ای دارد. در سفر به زنجان حتما از این بنای زیبا دیدن نمایید و از معماری هنرمندانه دوره ایلخانی غرق لذت شوید.

 

دودکش جن؛ واقعیت یا خرافات؟!

دودکش جن اسم صخره‌هایی است که به علت فرسایش به صورت مناره‌هایی بلند در آمده‌اند و از دور به شکل دودکش هایی بزرگ دیده می شدند. محلیان که نمی دانستند دقیقا این پدیده ها به چه صورت به وجود می آیند، معتقد بودند این ها ساخته دست اجنه و دیوها هستند. امروزه می دانیم که تمامی این صخره ها با کمک پدیده زمین شناسی “هودو” قابل بررسی است.

  • دودکش جن: خرافات همیشه با فرهنگ باستانی مردم محلی آمیخته است و برخی اوقات موجب خلق داستان‌های عجیبی می‌شود که نسل به نسل روایت می‌شوند. در قدیم به علت عدم پیشرفت علم، هر پدیده‌ای به عوامل ماورایی نسبت داده می‌شد. دودکش جن که از مکان‌های دیدنی زنجان به حساب می‌آید، نمونه‌ای از این موارد است. دودکش جن اسم صخره‌هایی است که به علت فرسایش به صورت مناره‌هایی بلند در آمده‌اند. بعضی از محلیان آن را از دور مانند دودکش‌هایی بزرگ می‌دیدند و عقیده داشتند که اینها را اجنه درست کرده‌اند. اما در حقیقت همه این صخره‌ها از طریق پدیده زمین شناسی «هودو» ایجاد شده‌اند. پس با خیال راحت از این جاذبه دیدن نمایید و نگران دیو و اجنه نباشید! در حوالی دودکش جن، قلعه‌ای قدیمی وجود دارد که به تخت دیو معروف است. این قلعه نیز دارای قدمت هزاران ساله است و بازدید از آن می‌تواند تجربه خوبی باشد.

 

جاذبه‌های طبیعی در زنجان 

  • دریاچه پری (خندقلو): در نزدیکی ماهنشان، دریاچه‌ای با مساحت ۵۳۰ متر مربع قرار دارد. این دریا فقط با بارش باران و برف پر آب می‌شود و در دشتی زیبا و سبز قرار دارد. و تقریبا به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم زنجان تبدیل شده است. در بهار این دریاچه پر آب می‌شود و از برکت آن دشت‌های اطراف از گل‌‎های بهاری پوشیده می‌شوند. بهترین زمان بازدید از این دریاچه را فصل بهار و تابستان است. به لطف این دریاچه طبیعی، آب و هوای منطقه بسیار عالیست و نسیم خنک بهاری صورتتان را نوازش می‌دهد.
  • رودخانه قزل اوزن: رودخانه قزل اوزن از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد و از مسیری پر پیچ و خم عبور می‌کند و باعث آبادی نواحی گوناگونی از ایران می‌شود. این رود در آخر به رودخانه شاهرود می‌ریزد و از این طریق با رودخانه سفیدرود ترکیب می‌شود. رودخانه قزل اوزن یکی از طولانی‌ترین و زیباترین رود‌ها در کل ایران است که حتی موجب حیات سفیدرود نیز می شود. رود قزل اوزن در مسیر طولانی که دارد، از کنار ماهنشان می‌گذرد. پیشنهاد ما به شما این است که در سفر خود به زنجان، حتما از این رود دیدن نمایید.
  • چشمه آب گرم ابدال: چشمه‌های آبگرم در هر شهر و استانی جزو اصلی‌ترین جاذبه‌های طبیعی به شمار می‌روند. در ۳۰کیلومتری جنوب‌ شرق زنجان، یکی از مهم‌ترین چشمه‌های آبگرم، یعنی چشمه آبگرم ابدال را می بینیم. این چشمه زیبا در ارتفاعات ابدال قرار دارد. به همین علت مناسب‌ترین فصل جهت دسترسی به این چشمه، بهار و تابستان است. در زمستان، اصولا ارتفاعات این منطقه از برف پوشیده می‌شود و امکان بازدید از آن‌ها وجود ندارد. باید بدانید که آب این چشمه دارای خواص درمانی زیادی نیز است که برای درمان درد‌های استخوانی از آن می‌توانید استفاده کنید.

 

هتل‌ های زنجان

در سفر به زنجان، جهت اقامت نگرانی نداشته باشید؛ چون گزینه‌های خوبی برای استراحت در این شهر وجود دارد.

  • هتل آسیا: یکی از هتل‌های قدیمی زنجان است که با ۳ طبقه و ۲۸ اتاق از امکانات رفاهی نسبتا خوبی برخوردار است. قرار گیری هتل سه ستاره آسیا در مرکز زنجان باعث دسترسی راحت مسافران به مرکز شهر می شود.
  • هتل پارک: هتل پارک زنجان از هتل‌های معروف این شهر به شمار‌می‌رود و دارای ۵ طبقه و ۳۵ اتاق است. لابی این هتل ظرفیتی ۴۰ نفری دارد و به برخی مکان‌های دیدنی زنجان نزدیک است. از دیگر امکانات هتل پارک، می‌توانیم به اینترنت رایگان و رستوران اشاره کنیم.
  • هتل جهانگردی: این هتل دارای ۱۶ اتاق است که به صورت تک واحدی در محوطه مهمانسرا با امکانات رفاهی مناسب قرار گرفته‌اند. همچنین از نظر موقعیت مکانی دسترسی خوبی به برخی اماکن تاریخی چون رختشویخانه و بازار سرپوشیده دارد. ظرفیت لابی این هتل ۱۲ نفر، و دارای اینترنت رایگان و رستوران نیز است.

 

مراکز خرید و بازار های زنجان

در شهر زنجان مراکز تجاری گوناگونی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها بازارگردی کنید و از لباس تا سوغاتی‌های مخصوص زنجان را به راحتی پیدا کنید.

  • بازار تاریخی زنجان: از قدیمی‌ترین بازارهای شهر زنجان که یکی از آثار تاریخی زنجان نیز به شمار می‌رود، بازار سنتی زنجان است. این بازار از دوره قاجاریه تا به الان پابرجا بوده است و به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود. شما علاوه‌بر مغازه‌های تجاری در بازار تاریخی زنجان، گرمابه، مسجد و کاروان‌سرای تاریخی این شهر را هم می‌بینید. 
  • پاساژ مروارید: اگر علاقه دارید سوغاتی‌های ارزنده و نفیسی را برای دوستان خود خریداری کنید، پاساژ مروارید بهترین گزینه برای شماست. این پاساژ بین سبزه‌میدان و چهارراه انقلاب قرار دارد. جهت خرید صنایع دستی به طبقه زیرین پاساژ بروید. همچنین در صورتی که به‌دنبال خرید چاقوهای معروف زنجان هستید، در این پاساژ فروشگاه‌های گوناگون چاقوسازی را می‌بینید. چاقوهای زنجان به تعریف و توضیح احتیاج ندارند و آوازه آن‌ها در تمام شهرهای ایران پیچیده‌ است. در صورتی که به چاقو برای وسایل آشپزخانه‌تان احتیاج دارید یا طبیعت گرد هستید، می‌توانید از این پاساژ چاقوهای زنجان را تهیه کنید.

 

ترمینال‌ های زنجان

در سفر زمینی به زنجان ترمینال مسافربری نقش مهمی ایفا می کند. چون معمولا اولین جایی ست که وقتی از اتوبوس پیاده می شویم می بینیم. چه بهتر که ترمینال شهر مقصد را بشناسیم. ترمینال زنجان در قسمت جنوبی این شهر قرار دارد. این ترمینال یک ساختمان چهار طبقه‌ است که استفاده‌های متفاوتی از آن می‌شود. از ساختمان این ترمینال علاوه بر ترمینال، جهت تاکسیرانی و دادگستری نیز استفاده می‌کنند.

در این ترمینال حدود ۷ شرکت مسافربری داخلی فعال هستند. سرویس های خروجی از این ترمینال روزانه ۸۰ تا ۹۰ اتوبوس است. ترمینال زنجان به صورت شبانه روزی در حال ارائه خدمات است و تعطیلی ندارد.

بهترین زمان سفر به زنجان

زنجان از شهرهای سردسیر و کوهستانی است؛ به همین علت بهتر است درصورتی که سرمایی هستید در پاییز و زمستان به این شهر سفر نکنید. البته اگر از طرفداران ورزش‌های زمستانی هستید، مسلما باید در فصل زمستان به این شهر سفر کنید.

به طور کلی اما مناسب‌ترین فصل سفر به زنجان بهار و تابستان است.در بهار این شهر  هوایی خنک و مطبوع دارد، در تابستان نیز گرمای هوا خیلی آزار دهنده نیست. زنجان تابستان‌هایی معتدل دارد و در خیلی از روزها هوا خنک است.

بیشتر بخوانید: ترمینال مسافربری گیل رشت

خرید بلیط اتوبوس زنجان

لیست سرویس‌های اتوبوس زنجان را در سایت پایانه مشاهده کنید.
5/5 - (6 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا