سفر به بندرعباس (نگاهی جامع و کامل)

سفر به بندرعباس
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/12/23
تاریخ انتشار: 1402/09/20
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » سفر به بندرعباس (نگاهی جامع و کامل)

استان هرمزگان از استان‌ های جنوبی ایران است که مرکز آن، شهر بندرعباس است.

بندرعباس از شمال با حاجی آباد، از شرق با رودان و میناب، و از غرب با بندر خمیر همسایه است. در جنوب بندرعباس نیز آب‌ های خلیج فارس و عمان قرار دارد. این شهر به هر دو دریای  خلیج فارس و عمان راه دارد و از مهم‌ترین شهرهای ایران در حوزه دریانوردی محسوب می‌شود. موقعیت جغرافیایی بندرعباس از نظر سیاسی و تجاری برای ایران بسیار مهم است.

سفر به بندرعباس در پاییز و زمستان به شدت لذت‌‌ بخش است و تعداد زیادی از مسافرها این دو فصل را جهت سفر به بندرعباس انتخاب می کنند. از آنجایی که امکان کمپ در سواحل این شهر وجود دارد تعداد زیادی از طبیعت‌گردها سفر به بندرعباس با اتوبوس را انتخاب می‌کنند با کمپ کنار ساحل خلیج فارس، از چشم انداز دیدنی دریا نیز لذت ببرند.

همان طور که از اسم این شهر پیدا است، بندرعباس از شهرهای تجاری ایران به حساب می‌آید و در زمینه گمرک و بنادر دریایی فعال است.

راه های دسترسی به بندر عباس 

سفر به بندرعباس از طریق راه‌های زیر برای مسافران میسر است: 

  • خودرو شخصی: می‌توانید با خودرو شخصی خود به بندرعباس سفر کنید و در طول راه، از مسیر پیش رو نیز لذت ببرید و یک سفر زمینی به بندرعباس داشته باشید. 
  • سفر با اتوبوس به بندر عباس: ارزان‌ترین وسیله سفر به بندرعباس اتوبوس‌ است که از طرف بسیاری از مسافرها انتخاب می‌شود. از تهران به بندرعباس با اتوبوس حدود ۱۶ ساعت زمان را باید سپری کنید. سفر زمینی به بندرعباس طرفداران خاص خود را دارد. 
  • سفر با قطار: یکی از راه‌‌های سفر به بندرعباس، استفاده از قطار است. قطار بندرعباس به نسبت هواپیما دارای قیمت کمتری ست و یکی از روش‌ های ارزان برای سفر به این شهر است. 
  • سفر با هواپیما: شما از طریق بسیاری از شهرهای ایران می‌توانید با خرید بلیط هواپیما خودتان را به بندرعباس برسانید.
 

حمل و نقل عمومی در بندرعباس چگونه است؟

حمل و نقل عمومی در بندرعباس دارای کیفیت نسبتا خوبی است. شما می‌توانید به راحتی در این شهر از امکانات تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی استفاده کنید و در سطح شهر رفت و آمد کنید. شبکه تاکسیرانی در بندرعباس گسترده است و به همه میدان‌های شهر نیز سرویس‌دهی دارد.

در همه معابر اصلی مثل میدان امام، پارک غدیر، ۱۷ شهریور و چندین مورد دیگر ایستگاه تاکسیرانی در دسترس است. برای رفت و آمد در این شهر مثل دیگر شهر های ایران، تاکسی‌ های اینترنتی برای برخی مسیر ها گزینه خوبی محسوب می شود.

ترمینال بندر عباس

در سفر زمینی به بندر عباس در صورتی که با ماشین شخصی خود به این شهر سفر نمی‌کنید و برای دسترسی به آن از اتوبوس استفاده می‌کنید، اولین مکانی که در شهر بندرعباس با آن روبرو می‌شوید، ترمینال آن است. ترمینال خلیج فارس بندرعباس که در بلوار نخل خدا واقع شده، تنها ترمینال این شهر به حساب می‌آید و همه مراودات این شهر به وسیله همین ترمینال انجام می‌گیرد.

به طور روزانه ۲۴۶۰ مسافر را در این ترمینال جا به جا می‌شوند؛ که این مسافران توسط ۱۴۰ اتوبوس و ۲۰ مینی بوس از پایانه خارج می‌شوند.

سهم این ترمینال در جا‌به‌جایی مسافر در استان هرمزگان ۵۰ درصد است. یعنی نیمی از مسافران این استان توسط ترمینال بندرعباس جا به جا می‌شوند. پس می‌شود آن را پر تردد‌ترین پایانه در استان هرمزگان بدانیم.

فرودگاه بندرعباس کجاست؟!

یکی از راه‌ های سفر به بندرعباس، دسترسی به این شهر از طریق هواپیماست. بندرعباس دارای یک فرودگاه بین‌المللی‌ است. این فرودگاه در طول هفته بیش از ۱۵۰ پرواز داخلی و خارجی دارد. فرودگاه بندر عباس هم اکنون در قسمتی از بیمارستان شهید محمدی در چهارراه پگاه واقع شده و فاصله آن تا مرکز شهر تقریبا ۶ کیلومتر است.

فرودگاه بندرعباس دارای دو ترمینال اصلی ست و همه پروازهای داخلی فرودگاه از ترمینال ۲ و پروازهای خارجی از ترمینال ۱ انجام می‌گیرد.

پروازهای داخلی فرودگاه بیشتر به این مقاصد انجام می‌شود: تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، یزد، رشت، کرمانشاه، اهواز، مشهد و ساری. پرواز‌های خارجی فرودگاه بندرعباس در حال حاضر فقط به مقاصد دبی و مسقط انجام می‌شود.

بیشتر بدانید: مسافت اصفهان تا بندرعباس با اتوبوس (فاصله، خرید بلیط اتوبوس و…)

فرهنگ مردم بندرعباس

استان هرمزگان، از قدیم محل نخستین اجتماع‌ های فرهنگی کهن و مرکز آبادی بوده و اولین حکومت‌ها، در کرانه‌ های آن در گذشته به وجود آمدند. در جزایر هرمزگان و شهر های این استان، مردمان فارس‌، بلوچ‌ و عرب‌ در کنار هم در صلح زندگی می‌کنند. این مردم به اصول دين پایبند بوده و به همين دلیل، آداب و رسومشان نيز بيشتر در حول و حوش مذهب و برگزاری جشن های دینی می گردد.

زبان مردم هرمزگان لهجه‌ های گوناگون گویش بندری است که از زیر شاخه‌های زبان فارسی به شمار می‌رود و همچنین پیوندهایی با زبان مردم لارستان در استان فارس دارد. در سفر به بندرعباس شما با مردمی بسیار خونگرم و مهمان‌نواز روبرو خواهید شد. مردمی که موسیقی و شادی، تبدیل به بخشی جدا نشدنی در زندگیشان است.

جاذبه های بندرعباس

یکی از مهم‌ترین علت‌های سفر به بندر عباس در بین گردشگران، بازدید از جاذبه‌های دیدنی این شهر است. تعدادی از جاذبه های تاریخی و طبیعی بندر عباس را برایتان لیست کرده ایم.

جاذبه‌ های تاریخی بندرعباس 

  • معبد هندوها: در گذشته، بندرعباس کانون تجارت ایران با کشورهای همسایه به شمار می‌رفت و هندوستان یکی از اصلی‌ ترین همکاران تجاری ایران بود. روابط تجاری ایران و هند موجب شد تا تاجرهای زیادی به ایران و بندرعباس سفر کنند و حتی آن‌جا را برای زندگی انتخاب کنند. این موضوع موجب شده تا آثاری از هندی‌ها در برخی از جاهای دیدنی بندرعباس به چشم بخورد. یکی از مناطق دیدنی بندرعباس که به ارتباطات فرهنگی ایران و هند باز‌می‌گردد، معبد هندوها  است.
  • عمارت کلاه فرنگی: عمارت کلاه فرنگی در گذشته به عنوان مسیر اصلی گمرک و تجارت استفاده می‌شد. این عمارت دو طبقه دارد که طبقه اول آن مکانی برای نگهداری وسایل و طبقه دوم آن بخشی برای قرارگیری دفاتر اداری است. که عمدتا با استفاده از چوب ساخته شده‌ است. عمارت کلاه فرنگی که به علت شبیه بودن به کلاه مردم اروپایی به این اسم مشهور است، یکی از دیدنی‌ ترین مکان‌ های دیدنی بندرعباس به شمار می رود.
  • قلعه فین: در فاصله ۱۰۰ کیلومتری بندرعباس، یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی بندرعباس را خواهید دید. قلعه فین در قدیم بیشتر کاربرد نظامی داشته و تا چند سال اخیر نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته‌ است. در صورتی که به تاریخ و بناهای قدیمی علاقه دارید، بازدید از قلعه فین یکی از بهترین تجربه‌ های شما خواهد بود. 
  • محله باستانی سورو: بافت تاریخی بندرعباس از جذاب‌ترین جاذبه‌های این شهر است. محله باستانی سورو که در گذشته دارای نخل‌های بسیار زیادی بوده، این روزها به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی بندرعباس شناخته می‌شود. اگر به زندگی مردم این شهر در طول تاریخ علاقه دارید بیشتر با تاریخ شهر نشینی در بندرعباس آشنا شوید، توصیه ما به شما این است که حتما بازدید از محله باستانی سورو را به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی بندرعباس در برنامه سفر به بندرعباس قرار دهید.

معبد هندوها چگونه جایی ست؟

بنای معبد هندوها در حدود سال ۱۲۸۰ ساخته شد. در آن زمان ۱۰۰ نفر از اهالی هندوستان در این شهر سکونت داشتند که به تدریج این عدد تا حدود سال ۱۳۴۰ به بیشترین مقدار خود رسید. این بنا که معماری آن از معماری هندی اقتباس شده و اتاق‌های کوچکی برای طلبه‌ها دارد، شکوه و عظمت خاصی دارد. و جنبه‌هایی از معماری ایرانی را به صورت آمیخته با معماری هندی در آن می توان دید.

عمارت کلاه فرنگی در کجای بندرعباس قرار دارد؟

عمارت کلاه فرنگی ۳۳ اتاق و چندین سالن کوچک و بزرگ دارد و امروزه به عنوان یکی از مکان‌های زیبای بندرعباس در بلوار آیت الله طالقانی، در نزدیکی بندر مسافربری شهید حقانی واقع است. این عمارت در سال ۱۳۸۵ به عنوان اثر ملی ثبت شده‌ است.

قلعه فین ارزش دیدن دارد؟

قطعا بله. این قلعه که به دوره ایلخانی و تیموریان باز می‌گردد، دارای یک معماری اسرارآمیزی است. هم اکنون به علت آسیب‌های گوناگونی که این قلعه به خود دیده، قسمت زیادی از آن باقی نمانده، ولی همچنان همان دیوارهای به جا مانده از این قلعه موجب شده که قلعه فین یکی از عجیب‌ ترین مکان‌های دیدنی بندرعباس باشد.

اطلاعات بیشتر در رابطه با محله باستانی سورو:

با توجه به کشف مجموعه گوناگونی از سکه‌ های قدیمی در این محله، به نظر می‌رسد که این محله باستانی در گذشته محل ضرب سکه در حکومت ملوک هرمز بوده است. محله سورو از قدیم یکی از سکونتگاه‌های شهروندان بوده و این روزها می‌شود آثار  زیادی را از فرهنگ مردم بندرعباس در طی زمان مشاهده کرد.

 

جاذبه های طبیعی بندرعباس 

  • آب گرم گنو: آبگرم گنو مواد معدنی زیادی دارد و برای بسیاری از بیماری‌‌های استخوانی، حرکتی و پوستی بسیار موثر به شمار می‌رود؛ در این آبگرم خستگی سفر از تن شما خارج می‌شود. آبگرم گنو در ۳۵ کیلومتری شمال بندرعباس واقع شده و علاوه بر آبگرم دارای پوشش گیاهی بسیار غنی، مانند زیره و پونه، نخلستان است. نهرها و آبشارهایی که در این منطقه وجود دارد، برای شما خاطره‌‌ای فراموش نشدنی از سفر به بندرعباس رقم می‌زند. این منطقه از خوش آب و هوا‌ترین مناطق هرمزگان است. و چشمه آبگرم گنو در كنار کوهستانی زیبا با آب و هوایی خنک واقع شده است. 

 

مراکز خرید بندرعباس

  • مرکز خرید زیتون: این مجتمع نسبت به دیگر مراکز خرید بندرعباس قیمت خوبی دارد و جزو بهترین نقاط بندرعباس جهت خرید پوشاک و کیف و کفش با کیفیت مناسب و قیمت مقرون به‌صرفه است.
  • مجتمع ستاره جنوب: این مجتمع از لاکچری‌ترین مراکز خرید بندرعباس است. ستاره جنوب بیش‌تر از آن‌که یک مرکز خرید باشد، یک مجتمع تفریحی به حساب می‌آید. این مجتمع دارای رستوران، شهربازی مجهز، سالن بیلیارد، بولینگ و سینما است.
  • سیتی‌سنتر: سیتی سنتر از بزرگترین مراکز خرید این شهر به شمار می‌رود که از لحاظ دسته‌بندی کالاها دارای تنوع فوق‌العاده‌ای است. این مجموعه حدود ۵۰۰ فروشگاه دارد و در ۳ طبقه ساخته شده است.
  • مجتمع رویال: مجتمع رویال دو شعبه در بندرعباس دارد و جزو  بهترین مراکز خرید این شهر محسوب می‌شود. درصورتی‌که در سفر به بندر عباس به دنبال خرید اجناس مارک یا یک سوغاتی‌های جالب هستید، سر زدن به این مجتمع می تواند برایتان جالب باشد. پیشنهاد می کنیم آن را از دست ندهید.
  • مجتمع ستاره شهر: این مجتمع همان‌طور که از اسمش پیدا است، یکی از معروف‌ترین مراکز خرید بندرعباس به شمار‌می‌رود. ستاره بندرعباس هم ظاهر لوکسی دارد و هم مجموعه‌ای از متفاوت‌ترین محصولات را می‌توانید در آن پیدا کنید. اگر به دنبال سینما در بندرعباس هستید، سینمایی که در طبقه سوم این مجتمع واقع شده می‌تواند گزینه خوبی باشد. در رستورانی که در این مرکز خرید وجود دارد نیز می‌توانید غذای خوشمزه‌ای میل کنید.

برای سفر زمینی به بندرعباس، می‌‌توانید بلیط اتوبوس بندرعباس را از طریق سایت پایانه خریداری کنید. 

 

هتل های بندرعباس

در سفر به بندرعباس گزینه‌های فراوانی جهت اقامت، پیش روی شماست. در صورتی که تصمیم دارید اقامت ارزان در بندرعباس را تجربه کنید، می‌توانید مسافرخانه‌ها یا هتل‌های دو ستاره این شهر را امتحان کنید.

اگر طرفدار یک سفر لاکچری هستید، می‌توانید بهترین هتل بندرعباس را از بین هتل‌های پنج ستاره انتخاب کنید. در ادامه چند مورد از هتل‌ های خوب بندرعباس را معرفی می‌کنیم که انتخاب خوبی برای اقامت هستند.

  • هتل هما: اگر تصمیم دارید در بهترین هتل این شهر اقامت داشته باشید، هتل هما انتخاب خیلی خوبی است. هتل هما یکی از هتل‌ های مجموعه هما است که در کنار ساحل خلیج فارس قرار دارد. این هتل، هر آنچه که برای یک سفر عالی و بی‌دردسر به جنوب احتیاج دارید در اختیارتان قرار خواهد داد. با رزرو هتل هما از امکاناتی چون استخر، کافی‌شاپ، رستوران، پارکینگ اختصاصی، آسانسور، کافی‌نت، صندوق امانات، خشک‌شویی، آرایشگاه و ساحل اختصاصی برخوردار خواهید شد.
  • هتل آتیلار: اگر در بندرعباس به دنبال یک هتل خوب با موقعیت جغرافیایی مناسب هستید، هتل آتیلار یک انتخاب عالیست. این هتل در مرکز شهر بندرعباس واقع است و “۱۲ طبقه با ۹۹ واحد اقامتی” دارد. این یعنی با اقامت در طبقات بالای این هتل نمای بسیار زیبایی از شهر را مشاهده خواهید نمود. هتل آتیلار در سال ۱۳۸۴ بنا شده و در سال ۱۳۹۴ بازسازی شد.
  • هتل آپادانا: هتل آپادانا در سال ۱۳۸۹ و در ۶ طبقه ساخته شده است. این هتل دو ستاره ۵۰ واحد اقامتی با امکانات خوب دارد. درصورتی‌که به دنبال هتل مقرون‌به‌صرفه در این شهر هستید، رزرو هتل آپادانا را از دست ندهید. این هتل با توجه به قیمتی که دارد امکانات خوبی را به مهمان‌ها ارائه می‌دهد و جزو هتل‌های مناسب بندرعباس محسوب می‌شود.
  • هتل آتیلار چه امکاناتی دارد؟

از جمله امکاناتی که با رزرو هتل آتیلار از آنها بهره‌مند می شوید می‌توان به رستوران، کافه، سالن تشریفات، کنفرانس، تالار، بیلیارد، پذیرش شبانه‌روزی، خدمات تور و سالن همایش اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به بندر عباس

 بندرعباس در زیر خط استوا واقع شده است. به همین خاطر از شهرهای گرم و مرطوب ایران به شمار‌می‌رود. اصولا تابستان‌های این شهر دارای رطوبت بالایی است و به همین دلیل سفر به بندرعباس در تابستان انتخاب مناسبی نیست.

بهترین زمان سفر به این شهر جنوبی، پاییز و زمستان است.

فروردین ماه از دیگر ماه های شلوغ سال است که شهر بندرعباس بیشترین مسافر را خواهد داشت. این ماه از لحاظ آب و هوا زیاد گرم نیست و میانگین دما هوای شهر بندرعباس در ماه فروردین ۳۰درجه سانتی‌گراد است. به همین علت رو بسیاری از مسافران برای تعطیلات نوروزی این شهر را انتخاب می کنند. تعطیلات نوروز یکی از شلوغ‌ترین زمان‌ها برای سفر به بندرعباس است‌.

خرید بلیط اتوبوس بندرعباس

لیست سرویس‌های اتوبوس بندرعباس را در سایت پایانه مشاهده کنید.
5/5 - (4 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا