سفر به گرگان (نگاهی جامع و کامل)

سفر به گرگان با اتوبوس
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1403/01/25
تاریخ انتشار: 1402/08/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » سفر به گرگان (نگاهی جامع و کامل)

در بین شهرها و مقاصد گردشگری در ایران، بدون شک شهرهای شمالی محبوبیت بسیار زیادی در بین گردشگران دارند. سواحل دریای خزر، مراتع وسیع، بناهای تاریخی ارزشمند و همچنین مراکز تفریحی متنوع از جاذبه‌ های شمال کشور هستند.

استان گلستان نیز یکی از زیباترین مناطق شمال کشور به شمار می‌‌رود. شهر گرگان که در گذشته آن را با اسم استرآباد می‌شناختند، مرکز استان گلستان است و جاذبه‌های طبیعی و مناطق باستانی زیادی را در خود جای داده. در این مطلب سعی کردیم هر چیزی که قبل از سفر به گرگان باید بدانید را به اطلاع شما برسانیم تا در سفر به گرگان، با آرامش خاطر گشت و گذار کنید.

دسترسی به شهر گرگان چگونه است؟

  • هواپیما: پرواز به گرگان از طریق شهر های “مشهد، زاهدان، زابل، چابهار، بندرعباس، قشم، عسلویه و تهران” امکان پذیر است. با هر پروازی که خود را به فرودگاه گرگان برسانید، می‌توانید از تاکسیرانی فرودگاه استفاده کنید و به هتل و یا مرکز شهر راهی شوید.
  • قطار: از شهرهایی مانند ساری، تهران و… می‌توانید از طریق قطار خودتان را به شهر زیبای گرگان برسانید. ایستگاه راه‌آهن گرگان در حاشیه کمربندی گرگان قرار دارد. 
  • سفر زمینی به گرگان: اگر به سفر با هواپیما و قطار علاقه ندارید، می‌توانید اتوبوس‌ های تهران به مقصد گرگان را از پایانه‌ شرق یا پایانه‌ بیهقی در میدان آرژانتین برای سفر انتخاب کنید. و یا اگر از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهند با ماشین شخصی خود به سفر بروند، جاده هراز و جاده فیروزکوه برای سفر به گرگان بهترین مسیر محسوب می‌شود.  
 

حمل و نقل عمومی در گرگان 

گفتیم که برای حمل و نقل برون شهری و سفر به گرگان می‌توانیم از هواپیما، قطار، ماشین شخصی و اتوبوس استفاده کنیم؛ اما بعد از سفر به این شهر برای جا‌به‌جا شدن در سطح شهر از چه وسایلی باید استفاده کنیم و حمل و نقل عمومی در گرگان چطور است؟

متاسفانه استان گلستان و شهر گرگان از جمله شهرهایی است که که به مترو مجهز نشده؛ ولی سایر وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و تاکسی در این شهر وجود دارد. تقریبا دسترسی به هرجای گرگان، به علت وجود خطوط اتوبوس فعال در این شهر، بسیار آسان است. ولی پرطرفدار‌ترین وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در گرگان به علت داشتن کرایه ارزان، تاکسی ست. می توانید از تاکسی های اینترنتی هم استفاده کنید.

امنیت گرگان

امنیت یکی از ضروری‌ ترین نیاز‌های جامعه است که طبیعتا شهری در قصد سفر به آن را داریم باید از آن برخوردار باشد. به صورت کلی می‌توان گفت گرگان و استان گلستان از لحاظ امنیت در سطح بالایی هستند و گردشگران می‌توانند با خیال راحت برای تفریح و سفر این شهر را انتخاب کنند و سفری آسوده را برای خود رقم بزنند. 

فرهنگ مردم گرگان

برخی می گویند به صورت کلی فرهنگ مردم گرگان تاحدی تاثیر گرفته از استان مازندران است. این موضوع در مورد زبان و گویش هم تا حدی صدق می کند. بعضی‌ها بر این باور هستند که گویش گرگانی در اصل همان گویش طبری‌ست و یا به شدت از آن تاثیر گرفته است.

امروزه مردم شهر گویش یا زبان خاصی ندارند اما هستند هنوز افرادی مسن تر که به زبان طبری و گرگانی صحبت می‌کنند. به طور کلی استان گلستان به دلیل آب و هوای خوب و انعطاف پذیری بالا در ارتباطات انسانی دارای تنوع قومی و نژادی بالاییست.

در گرگان قوم هایی مانند مازنی‌ها، کتولی‌ها، سیستانی‌ها، آذری‌ها و خراسانی‌ها سکونت دارند. بیشتر مردم این شهر، شیعه ۱۲ امامی و برخی اهل سنت‌ هستند. شیعه‌ها اغلب سیستانی‌، آذری‌ و قزلباش‌ و سنی‌ها بیشتر بلوچ و ترکمن هستند. مسیحی‌ها و صوفیان نیز اقلیت‌های مذهبی این شهر را تشکیل می‌دهند.

مساحت خانه باقری‌ها حدود ۳۰۰۰ متر مربع است و بزرگترین خانه تاریخی در شمال ایران محسوب می‌شود.

جاذبه های گرگان را می‌شناسید؟

تا به حال از شهر گرگان دیدن کرده اید؟ اگر عاشق طبیعت هستید عاشق این شهر هم خواهید شد.

جاذبه‌ های تاریخی گرگان:

  • سرای باقری‌ ها: خانه‌های تاریخی زیادی در گرگان وجود دارند که هر یک با سبک معماری قدیمی خود از جذابیت‌های خاصی بهرمند شده‌اند. با این وجود از بین همه این خانه‌ها مانند خانه امیرلطیفی ها، خانه تاریخی باقری‌ها که به آن سرای باقری‌ها می‌گویند، از دیدنی‌ترین مکان تاریخی گرگان است. این خانه که زمانی مکان سکونت محمدرضا باقری و خانواده‌اش بوده‌، به اواخر زمان قاجار و پهلوی بر می‌گردد و قدمت آن به بیش از ۲۰۰ سال پیش می‌رسد. این خانه دارای حیاط بیرونی و اندرونی است و حدود ۴۰ باب اتاق دارد. امروزه این خانه تاریخی به یک هتل بوتیک تبدیل شده و می‌توانید در سفر به گرگان در سرای باقری‌ها اقامت کنید. حیاط زیبای خانه، مملو از گلدان‌ های رنگارنگ بوده و یک کافه دلنشین است که می‌توان در فضای باز آن نشست و هنگام تماشای معماری زیبای اطراف از دمنوش‌های خوش‌طعم آن جا لذت برد.
  • مسجد جامع گرگان: مسجد جامع گرگان با قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال، از اصلی‌ترین مکان‌های باستانی گرگان محسوب می‌شود که در محله قدیمی شهر به نام نعلبندان واقع شده است. این مسجد نخستین بار در زمان سلجوقیان توسط معمار ترکمن بنا شد و بعدها قسمت‌هایی به آن اضافه شد که عمدتا به دوران تیموری، افشاری و صفویان بر می‌گردد. فضای اصلی این بنا شامل یک صحن بزرگ با مساحت ۱۲۰۰ متر مربع است که در میان آن یک حوضچه کوچک خودنمایی می‌کند و چهار شبستان نیز اطراف آن قرار گرفته‌اند. معرق‌کاری‌های زیبایی که بر درهای چوبی حجره‌های این مسجد انجام شده، از جمله جذابیت‌های معماری این بنا محسوب می‌شوند . مناره این مسجد آجری است و با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزیین شده که از جمله شاخص‌های زیبایی مسجد جامع گرگان به‌ شمار می‌رود. این منار آجری شکلی گرد دارد و کتیبه‌هایی با خط کوفی بر آن دیده می‌‌شود.

جاذبه های طبیعی گرگان:

  •  جنگل ناهار خوران: یکی از دیدنی‌ترین جنگل‌های هیرکانی در فاصله هفت کیلومتری گرگان واقع شده و به آن پارک جنگلی ناهارخوران گفته می‌شود. درمورد دلیل نام‌گذاری این جنگل به منطقه ناهارخوران اینطور گفته شده‌ که در قدیم زائران در مسیر گذر خود از کوه‌های گرگان در این منطقه توقف می‌کردند و به صرف ناهار می‌پرداختند و به این صورت در بین اهالی مناطق اطراف این منطقه به ناهارخوران معروف شده و بعدها همین اسم بر روی آن باقی ماند. این جنگل حدود ۴۰۰ هکتار وسعت دارد و در ارتفاعی حدود ۳۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته‌ است.
  • تورنگ تپه: تورنگ تپه که قدمت آن به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد برمی‌گردد، در فاصله ۱۹ کیلومتری شمال گرگان قرار گرفته‌ است. و از بکرترین منطقه‌ های دیدنی گرگان به حساب می‌آید. دریاچه طبیعی که در مجاورت این تپه قرار گرفته، زیبایی آن را دو برابر کرده‌ است. پوشش های گیاهی که در اطراف این تپه به چشم می‌خورد به علت وجود همین دریاچه طبیعی است.
  • آبشار رنگو: طبیعت زیبای گرگان مملو از آبشارهایی است که توجه هرکسی را به خود جلب می‌کند. یکی از این آبشارها آبشار رنگو است که در ۱۸ کیلومتری گرگان و نزدیک روستای توشن قرار دارد. ارتفاع این آبشار حدود ۵ متر است و آب آبشار رنگو از ترکیب چند چشمه بدست آمده و از بین سنگلاخ‌ها می‌گذرد و به یک حوضچه نیم دایره می‌ریزد. در طول سال به ویژه در فصل‌های گرم گردشگران زیادی از این منطقه باصفا دیدن می‌کنند تا با برپا کردن چادرهای مسافرتی در حوالی آبشار، علاوه تماشای مناظر زیبای آن به آب‌تنی نیز مشغول شوند.

 

درباره جنگل ناهارخوران؛ زیبایی پوشش های گیاهی

پوشش گیاهی جنگل ناهارخوران بسیار غنی است و درختان بلوط، ازگیل، سرو، بید مجنون و کاج را می توانیم در بین آن ها ببینیم. ترکیب این درختان به شکل انبوه در کنار رودخانه‌ای که از وسط این جنگل عبور می‌کند، از جذاب‌ترین چشم‌اندازهای جنگلی است که گردشگران را به کمپینگ در این منطقه متقاعد می‌کند.

تجمع گردشگران در جنگل ناهارخوران باعث قرار گرفتن امکانات رفاهی زیادی مانند رستوران‌ و اغذیه‌فروشی‌های گوناگون در این منطقه شده‌ است. علاوه بر آن یک شهربازی و آبشار مصنوعی نیز در ناهارخوران وجود دارد که می‌توانید لذت بیشتری از این جنگل ببرید.

اهمیت تاریخی تورنگ تپه

علاوه بر چشم‌انداز طبیعی، این تپه به دلیل آثار باستانی که طی کاوش‌های باستان‌شناسان کشف شده از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است. آبخوری طلا، اسلحه‌های سنگی و ظروف مسی، از آثار تاریخی بدست آمده در کاوش‌های باستان‌شناسان در این مکان است. توصیه می‌کنیم اگر به دیدن این پدیده طبیعی زیبا رفتید، حتما به روستای خوش آب و هوای مجاور آن، تورنگ هم بروید چون این روستا مکان مناسبی جهت طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای مسیر رشت به گرگان

بهترین زمان سفر به گرگان

شهر گرگان دارای اقلیم های متفاوتی است. همین مسئله نیز باعث شده تا آب‌و‌هوای آن به چند بخش تقسیم شود. نخستین بخش به شرق و شمال استان مربوط است که در مجاورت دریای خزر و جلگه‌های مازندران قرار دارد. آب و هوای این قسمت از گرگان بارانی است.

با وجود این که رطوبت در گرگان نسبت به مازندران کمتر است، ولی باز هم در سفر به گرگان در بهار و پاییز، احتمالا با بارش‌ های فراوان مواجه خواهید شد. اما این دو فصل به علت زیبایی بسیار زیاد طبیعت و آب و هوا، مناسب‌ترین فصل سفر به گرگان است.

سفر به گرگان در پاییز حال‌و‌هوای متفاوتی را برای شما رقم خواهد زد. این شهر در اواخر شهریور رو به سردی می‌رود و گرمای تابستانی خود را از دست می‌دهد. هوا که خنک‌تر می‌شود، مردم محلی بسیاری از رویدادها و مراسم‌های خود را در فضای باز برگزار می‌کنند. به همین علت درصورتی‌که به رویداد و جشن‌های سنتی گرگان علاقه دارید، پاییز مناسب‌ترین زمان سفر به گرگان است. اما در یک نگاه کلی می‌توان گفت که در هر فصلی این شهر جاذبه های دیدنی فراوانی دارد.

برای خرید بلیط گرگان می توانید از سایت و اپلیکیشن پایانه اقدام کنید.

مراکز خرید گرگان

شهر گرگان در کنار مکان‌های جذاب و دیدنی، مراکز خرید و بازارهای قدیمی فراوانی هم دارد که تجربه سفر به این مقصد را برای شما لذت‌بخش خواهد کرد.

  • مرکز خرید رویال: یکی از مراکز خرید معروف در گرگان که رفت‌وآمد زیادی دارد، مرکز خرید رویال است. این مرکز تجاری مدرن با معماری دیدنی 4 طبقه فعال دارد و در نگاه نخست نظر گردشگران را جلب می‌کند. در هر کدام از این طبقه‌های این مرکز خرید، مغازه‌های زیادی مشغول به کار هستند و انواع کالا را به فروش می‌رسانند. در پشت بام این مجتمع هم رستورانی شیک و با کیفیت تا ساعاتی پس از شب فعالیت می کند.
  • مجتمع‌ تجاری زرتشت: در گرگان از هرکسی سوال کنید که کجا می‌توانیم پوشاک خوبی خریداری کنیم، قطعا به شما مجتمع‌ زرتشت را معرفی می‌کنند. پاساژ زرتشت جزو عالی‌ترین مراکز خرید در گرگان است. بیشتر مغازه‌‌های این پاساژ انواع پوشاک زنانه‌، مردانه، و بچگانه را به فروش می‌رسانند.
  • مرکز خرید کاپری: یکی دیگر از بهترین و مدرن‌ترین مراکز خرید گرگان، پاساژ کاپری است که نبش خیابان عدالت هفتم قرار دارد.. این مرکز خرید، بهترین برندهای داخلی و خارجی را برای فروش دارد و ویترین های آن را کالاهای زیبا و لوکس پر کرده. برای رفتن به این مرکز خرید باید به طرف میدان‌ ولیعصر حرکت کنید. ساختمان این پاساژ در نگاه اول نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. این مرکز خرید در ۳ طبقه ساخته‌ شده و ۱۸۰ واحد تجاری را در خود جای داده است و هر طبقه به بورسی از کالاهای مختلف اختصاص دارد.

ترمینال و پایانه‌ مسافربری گرگان 

سفر زمینی به گرگان یکی از بهترین انتخاب‌هاست. ترمینال گرگان بزرگترین ترمینال در شمال ایران است. شرکت های زیادی مانند: سیروسفر، رویال سفر و جوان سیر در این ترمینال دارای دفتر نمایندگی هستند و مسافران می‌توانند بلیط اتوبوس گرگان را از هر شرکتی که تمایل داشته باشند، از طریق payaneh.ir خریداری کنند.

از جمله امکانات ترمینال گرگان می‌‌شود به رستوران، کافی‌شاپ، خودپرداز، نمازخانه، سرویس بهداشتی و اطلاعات، غرفه‌ فروشگاهی، تاکسیرانی و اتوبوسرانی اشاره کرد.

هتل های گرگان (اگر قصد اقامت دارید!)

اگر تصمیم سفر به گرگان را دارید باید از قبل به فکر برنامه‌ریزی برای سفر خود باشید و هتل خود را رزرو کنید. یا از سوییت ها و اقامتگاه اطراف گرگان استفاده کنید. هتل‌ هایی که در ادامه برایتان می گوییم، بهترین هتل‌ های شهر گرگان هستند که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید. 

  •  هتل بوتانیک: یکی از بهترین هتل‌های گرگان، هتل قصر بوتانیک است. این هتل در جاده گرگان-ساری قرار دارد. هتل بوتانیک ۸۰ اتاق و سوئیت دارد که طبق سلیقه‌تان می‌توانید از میان آنها اتاق انتخاب کنید. از امکانات اتاق‌ های این هتل می‌‌توانیم به اینترنت، یخچال و… اشاره کنیم.
  •  هتل آذین: هتل آذین از پرطرفدارترین هتل‌های گرگان در جاده گرگان-تهران قرار دارد. این هتل در ۸ طبقه ساخته شده و در کل شامل ۳۰ واحد اقامتی مانند اتاق و سوئیت می‌شود. از اصلی‌ترین امکانات هتل می‌توانیم به تاکسی، خشک شویی، چای‌خانه، فروشگاه، سالن چند منظوره، رستوران، کافی‌شاپ و… اشاره کنیم. اتاق‌های این هتل ۴ ستاره دارای اینترنت،‌ یخچال، تلفن، تهویه مطبوع و … نیز هستند.
  • هتل لابوس: اگر در سفر به گرگان به دنبال یک هتل با قیمت مناسب هستید، پبشنهاد ما به شما هتل هتل لابوس است. این هتل در سال ۹۸ افتتاح شده و نوساز است. هتل لابوس در جاده زینب آباد و در ۳ کیلومتری رامیان واقع است. اطراف آن مملو از شالیزارهای برنج است و چشم انداز زیبایی را به شما ارائه می‌کند. با توجه به لوکیشن هتل لابوس، به مکان‌هایی چون چشمه گل و چشمه نیلبرگ نیز دسترسی دارید. از امکانات رفاهی هتل، می‌توانیم به یخچال، تلویزیون، تلفن، سرویس فرنگی، حمام، آسانسور، رستوران و پارکینگ اشاره کنیم. 

هتل لوکس گرگان:

  • هتل شهاب: یکی از محبوب‌ترین هتل‌های گرگان از نظر گردشگران هتل شهاب است. هتل شهاب در جاده ناهارخوران واقع است و در مجموع ۴۲ اتاق در ۶ طبقه دارد. اتاق و سوئیت‌های این هتل شامل خدماتی مانند اینترنت،‌ تلفن،‌ یخچال، سیستم اعلام حریق و… هستند. برخی از سوئیت‌های این هتل سونای اختصاصی نیز دارند. از سایر امکانات  این هتل می‌توان به خشکشویی، آسانسور، تاکسی، سالن همایش، سالن کنفرانس، سالن سمینار، کافی شاپ و فست فود اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: ترمینال های اصفهان 

خرید بلیط اتوبوس گرگان

لیست سرویس‌های اتوبوس گرگان را در سایت پایانه مشاهده کنید.
5/5 - (3 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا