کشور های بدون ویزا برای سفر ایرانیان

ویزا و پاسپورت
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/05/01
تاریخ انتشار: 1402/05/01
زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از سوالاتی که مردم ایران در رابطه با سفرهای خارجی خود دارند این است که به کدام کشورها می‌توانند بدون ویزا سفر کنند؟ که راحت تر و بدون دردسرتر سفر کنند و لذت بیشتری ببرند. در سال 2023، شهروندان کشور ایران می‌توانند به 11 کشور جهان بدون ویزا سفر کنند و همچنین امکان بازدید از 41 کشور را با دریافت ویزای الکترونیک یا فرودگاهی دارند.

اطلاعات مختلف راجع به سفر را در بلاگ پایانه بخونید!

ویزا چیست و نحوه‌ی دریافت آن به چه صورت است؟

در ابتدا می‌خواهیم بدانیم که به چه چیزی ویزا می‌گوییم و کاربرد و نحوه‌ی صدور آن به چه صورت است؟

ویزا در واقع سندی است معتبر برای ورود به کشورهای دیگر، که گردشگران برای سفر های خود لازم است با مراجعه به سفارتخانه کشور مقصد، اقدام به دریافت آن بکنند. پس از گذرنامه یا پاسپورت در واقع مهم ترین مدرک مورد نظر شما ویزا است. ویزا انواع مختلفی دارد مانند ویزای تحصیلی، ویزای کاری، ویزای تعطیلات کاری، ویزای پزشکی و درمانی، ویزای دیدار با خانواده، ویزای سرمایه‌گذاری، ویزای ورزشی، ویزای مطبوعاتی و ویزای ترانزیت که شما با توجه به نوع سفر و نیازتان باید اقدام به دریافت آن‌ها از سفارتخانه‌های کشور موردنظرتان کنید.

ویزا در واقع اطلاعاتی را برای سفر شما در اختیار دارد. مثل مدت زمانی که شما اجازه دارید در کشور مورد نظر خود بمانید.

زمانی که داشتن ویزا به یک امر ضروری تبدیل شد، برمی‌گردد به دوره پس از جنگ جهانی اول.

کنسولگری موردنظر کشوری که می‌خواهید به آن سفر کنید آماده خدمات به شما هستند و باید برای صدور ویزا خود به دفاتر کنسولگری موجود مراجعه کنید. البته که بعضی از کشورها، به دلایل سیاسی و دیگر، در ایران سفارتخانه ندارند و باید برای اخذ ویزای این کشور‌ها، به کشور‌های همسایه سفر کنید.

بیشتر ایرانیان برای سفرهای خود به کشورهایی که در ایران کنسولگری ندارند به ترکیه، ارمنستان، دبی و دیگر کشورهای همسایه سفر می‌کنند.

مواردی از قبیل سوابق سفرهای قبلی، تمکن مالی، هدف سفر، وضعیت شغلی و …، مواردی هستند که کنسولگری‌ها با بررسی آن به درخواست ویزای شما پاسخ می‌دهند.

بیشتر بخوانید: نکات ریز درباره سفر با اتوبوس

انواع صدور ویزا در ایران

ویزا در ایران به روش های گوناگونی دریافت می‌شود. برای مثال شما می‌توانید به صورت حضوری به کنسولگری کشور مقصد خود بروید و درخواست اخذ ویزا داشته باشید یا به صورت آنلاین این درخواست خود را انجام دهید. همچنین درخواست ویزای فرودگاهی و دریافت ویزا در کشور ثانی نیز جزو روش‌های دیگری است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • صدور ویزا در سفارتخانه کشور مقصد

چه مدارکی برای صدور ویزا لازم است؟

مدارکی که برای صدور ویزا نیاز دارید شامل: یک یا چند قطعه عکس با زمینه سفید و متفاوت با گذرنامه، گذرنامه، اصل صفحه‌های شناسنامه و ترجمه آن‌ها، مدرک‌های مربوط به شغل‌تان، گردش حساب برای ثبت شدن تمکن مالی شما، گواهی اشتغال به کار یا تحصیل، مدارک اثبات اقامت در کشور مبدا، رسید بلیط‌های مربوط به رفت و برگشت هواپیما و واچر هتل می‌شوند.

هزینه‌ای که برای صدور ویزا باید پرداخت کنید الزامی است و باید بدانید که در صورت ریجکت شدن درخواست شما این هزینه برگشت داده نمی‌شود.

برای دریافت ویزا از سفارتخانه باید به مکان مورد نظر مراجعه کرده و فرم مربوط به درخواست روادید را پر کنید.

مصاحبه حضوری هم جزوی از مراحل اخذ ویزا است که امروزه بیشتر سفارتخانه ها آن را در ایران و سایر کشورها برداشته اند. هدف مصاحبه‌گران از مصاحبه حضوری این است که هدف شما و دلایلی که برای سفرتان دارید را بررسی کنند و همچنین از مدت زمان اقامتتان در کشور مقصد و نحوه اقامتی که می‌خواهید و… آگاه شوند. که این امر به صورت آنلاین و نوشتن انگیزه نامه و غیره هم می تواند صورت بگیرد.

مدت زمانی که باید منتظر باشید تا ویزای شما صادر شود برای هر کشوری متفاوت است. اما به طور کلی بین یک تا سه هفته صدور ویزا طول می‌کشد.

برای خرید بلیط از پایانه می توانید از طریق سایت و اپلیکیشن اقدام کنید.

صدور ویزا در فرودگاه به چه صورت است؟

  • صدور ویزا در فرودگاه 

“ویزا در بدو ورود” نام ویزایی است که در فرودگاه هنگام ورود به گردشگران داده می‌شود. برای این نوع از ویزا باید ترجمه مدارک خود را که مورد تایید کنسولگری کشور مقصد شده است را به پلیس مهاجرت ارائه دهید.

اگر مدارک شما مورد تایید باشد مهر ورود یا برچسبی بر مبنای ویزا بر روی گذرنامه شما درج می‌شود.

کشور هایی هستند که برای جذب توریست و گردشگر امکان ویزای فرودگاهی را برای بقیه مردم صادر کرده اند اما در کنار آن قوانین و شرایطی نیز برای آن در نظر گرفته اند که این شرایط را با مراجعه به سایت رسمی کنسولگری کشور موردنظرتان قبل از سفر می‌توانید چک کنید.

کشورهایی که با ویزای فرودگاهی ایرانیان در سال 2023 می‌توانند به آنجا سفر کنند عبارت اند از:

سه کشور قاره اقیانوسیه، یک کشور قاره آمریکا، 15 کشور آفریقایی و 8 کشور آسیایی. ( برخی از این کشورها امکان دریافت ویزای الکترونیکی را هم دارند.)

مراحل صدور ویزای الکتریکی به چه صورت است؟

  • صدور ویزای الکترونیکی (e-Visa)

ویزای الکترونیکی در واقع سندی است الکترونیک برای اجازه ورود شما به کشورهای دیگر.

این نوع ویزا ها به صورت اطلاعاتی برای شما، در پایگاه‌های داده‌های مهاجرتی کشور مقصد ذخیره و در زمان ورود به کشور در گذرنامه‌تان ثبت می‌شود.

مراحلی که برای درخواست ویزا به صورت حضوری انجام داده اید را برای دریافت ویزای الکترونیکی باید به صورت اینترنتی انجام دهید. مدارک باید به صورت تصویر در سایت کنسولگری بارگذاری شوند. چون این شیوه سریع تر و بی دردسر تر از شیوه حضوری است، بیشتر مورد درخواست مسافرین قرار می‌گیرد.

ایرانیان در سال 2023 میلادی برای سفر به 18 کشور جهان نیاز به اخذ ویزای الکترونیکی دارند.

14 کشور آفریقایی و 2 کشور آسیایی به شهروندان کشور ایران ویزای الکترونیک می دهد.

صدور ویزا در کشور ثانی به چه معناست؟

  • صدور ویزا در کشور ثانی

صدور ویزا برای ویزای توریستی چندان معمول نیست. اما به طور کلی در بعضی از کشور ها، کشور مورد مقصد گردشگر سفارتخانه ندارد یا دریافت ویزا به صورت مستقیم از کشور مبدا انجام نمی‌پزیرد. در این زمان ها لازم است گردشگر درخواست ویزای خود را به سفارتخانه کشور واسطه در کشور مبدا ارسال کند. کنسولگری کشور مربوطه هم پس از بررسی مدارک وقت مصاحبه برای مسافر را در کشور ثانی مشخص میکند.

کشور های بدون ویزا در قاره های مختلف

  • کشور‌ های بدون ویزا برای ایرانیان در قاره آسیا:
ارمنستان (90 روز)عراق (30 روز)
مالزی (14 روز)قزاقستان (14 روز)
کامبوج (ویزای فرودگاهی و الکترونیک / 14 روز)لبنان (ویزای فرودگاهی / 30 روز)
مالدیو (ویزای فرودگاهی / 30 روز)عمان (ویزای فرودگاهی و الکترونیک / 30 روز)
قطر (ویزای فرودگاهی / 30 روز)نپال (ویزای فرودگاهی / 150 روز)
جزیره تیمور لسته (ویزای فرودگاهی / 30 روز)شبه جزیره ماکائو (ویزای فرودگاهی / 30 روز)
کشور های بدون ویزا برای ایرانیان در آسیا

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در قاره اروپا:

ترکیه (90 روز)گرجستان (45 روز)جمهوری آذربایجان (ویزای الکترونیک / 30 روز)
کشور های بدون ویزا برای ایرانیان در اروپا

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در قاره آفریقا:

آنگولا (ویزای فرودگاهی)بوروندی (ویزای فرودگاهی / 30 روز)دماغه سبز (ویزای فرودگاهی)اتحاد قمر (ویزای فرودگاهی / 45 روز)
جمهوری دموکراتیک کنگو (ویزای الکترونیک/90 روز)جیبوتی (ویزای الکترونیک)اتیوپی (ویزای الکترونیک / 90 روز)گابن (ویزای الکترونیک/ 90روز)
گینه (ویزای الکترونیک/90 روز)گینه بیسائو (ویزای فرودگاهی و الکترونیک /90 روز)لسوتو (ویزای الکترونیک / 14 روز)ماداگاسکار (ویزای فرودگاهی و الکترونیک / 90 روز)
مالاوی (ویزای الکترونیک / 90 روز)موریتانی (ویزای فرودگاهی و ویزای الکترونیک)موزامبیک (ویزای فرودگاهی / 30 روز)نیجریه (ویزای فرودگاهی و ویزای الکترونیک)
رواندا  (ویزای فرودگاهی / 30 روز)سیرالئون (ویزای فرودگاهی / 30 روز)سومالی (ویزای فرودگاهی و ویزای الکترونیک/30 روز)سودان جنوبی (ویزای الکترونیک)
کنیا (ویزای الکترونیک / 90 روز)زیمبابوه (ویزای فرودگاهی / 90 روز)توگو (ویزای فرودگاهی / 15 روز)ساحل عاج (ویزای فرودگاهی / 90 روز)
سیشل (90 روز)اوگاندا
کشور های بدون ویزا برای ایرانیان در افریقا

کشور‌های بدون ویزا در قاره آمریکا:

دومینیکا (21 روز)
هائیتی (90 روز)
ونزوئلا (15 روز)
جمهوری سورینام (90 روز)
بولیوی (ویزای فرودگاهی و الکترونیک / 90 روز)
کشور های بدون ویزا در آمریکا برای ایرانیان

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در اقیانوسیه:

میکرونزی (30 روز)پالائو (ویزای فرودگاهی / 30 روز)
تووالو (ویزای فرودگاهی / 30 روز)ساموآ (ویزای فرودگاهی / 90 روز)
کشور های بدون ویزا در اقیانوسیه برای ایرانیان

رتبه پاسپورت ایران در بین پاسپورت‌های جهانی چند است ؟

وبسایت رسمی موسسه هنلی به این آدرس  اطلاعاتی را درباره رتبه بندی پاسپورت هر کشور در اختیار شما قرار می‌دهد.

موسسه‌ی هنلی در واقع ایندکس جهانی پاسپورت است و اطلاعاتی را درباره اینکه با گذرنامه خود به چند کشور می توانید سفر کنید در اختیارتان قرار می دهد. رتبه‌بندی هایی که انجام می‌شود براساس معیارهای خاصی است که پراهمیت ترین آن میزان دسترسی است که یک شهروند می تواند با پاسپورت خود به کدام کشور های جهان سفر کند.

با توجه به این معیار ها در ژانویه 2023 میلادی گذرنامه کشور ایران در رتبه 86 جدول پاسپورت ایندکس (passportindex) قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: نکاتی در مورد حقوق مسافر در وسایل نقلیه عمومی

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا