راهنمای کامل سفر زمینی اربعین با اتوبوس

سفر اربعین با اتوبوس
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1400/10/20
تاریخ انتشار: 1400/10/20
زمان مطالعه: 8 دقیقه

اگر شما هم سفر زمینی اربعین را به پیاده ترجیح می دهید و یا می خواهید بودجه زیادی برای هواپیما هزینه نکنید این مقاله برای شماست.

اتوبوس یکی از اولین انتخاب ها و بهترین آن ها برای سفر های زیارتی ست. مزیت هایی که سفر با اتوبوس دارد آن را تبدیل به وسیله حمل و نقل محبوب بین مسافران کرده است. سفر زمینی اربعین با اتوبوس مناسب و مسیر یابی درست، می تواند تجربه لذت بخش و خوبی از سفر های زمینی به شما بدهد.

تاریخ اربعین در سال 1402 معادل می‌شود با روز چهارشنبه، 15 شهریور.

از این فرصت آخر هفته می‌ توانید برای سفر های زیارتی به‌ ویژه کربلا و نجف استفاده کنید.
اما کسانی که توانایی یا آمادگی لازم برای خروج از کشور و سفرهای خارجی را ندارند، می‌توانند با سفر به شهر‌های زیارتی درون کشور مانند مشهد و قم، از فضای معنوی این شهر ها استفاده کنند.

اقدامات اولیه و لازم برای سفر اربعین

از اولین اقدامات لازم برای هر مسافرت خارجی حتی اربعین (کربلا و نجف)، داشتن پاسپورت است. گرفتن پاسپورت زمان چندان زیادی از شما نمی گیرد و مدت زمان صدور پاسپورت بین 5 الی 10 روزکاری است. برای گرفتن پاسپورت می توانید به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کنید. اگر پاسپورت دارید و مدت اعتبار آن به پایان رسیده است یا کمتر از شش ماه اعتبار دارد حتما برای تمدید آن اقدام کنید.

برای دریافت پاسپورت باید مبلغ 204 هزارتومان پرداخت کنید و برای تمدید آن 120 هزار تومان. (قیمت ها در بهار 1402). طبق قرارداد ها و توافق‌هایی که با عراق صورت گرفت، تصمیم بر آن شد پاسپورت‌ های منقضی‌ شده یا دارای اعتبار زیر شش ماه بتوانند با مهر تمدید پلیس اجازه ورود به کشور عراق را پیدا کنند که برای زائران رایگان انجام می‌شود.

برای تمدید گذرنامه های فاقد اعتبار طبق گفته‌ی رییس محترم پلیس گذرنامه، می توانید در تهران به ۵ مرکز «ستارخان، پلیس گذرنامه در خیابان کوه‌نور، شهرری، ورامین و شهریار» و در مراکز استان های سراسر کشور مراجعه کنید و برای تمدید گذرنامه‌ های فاقد اعتبار برای سفر اربعین اقدام کنید.

مورد بعدی ویزاست که می توانید از طریق سامانه سماح ثبت نام کنید. توجه کنید دریافت ویزای عراق برای مسافران اربعین بدون هزینه است.

تهیه ویزا (روادید):

برای خروج از کشور در کنار پاسپورت نیاز به ویزا هم هست. اما در سفرهای زمینی که به کشور عراق در ماه‌ های محرم و صفر انجام می‌شود نیازی به تهیه ویزا نیست.

عوارض خروج از کشور:

در سفر‌ های خارجی، علاوه‌ بر مبلغی که برای سفر باید کنار بذارید، مبلغی را نیز برای عوارض خروج از کشور به‌ازای هر مسافر ( چه کودک چه بزرگسال) باید به حساب دولت واریز کنید. این مبلغ با توجه به سفر شما با وسایل حمل و نقل مختلف و دفعات متفاوت خروج شما از کشور متفاوت است.

اگر بخواهید سفر اربعین ( سفرهای زیارتی) را به صورت هوایی انجام دهید، عوارض خروج برای بار اول 37.5 هزار تومان و برای بار دوم 45 هزار تومان است اما همین سفر را اگر بخواهید با اتوبوس بروید بعد از رسیدن به مرزها باید در مرتبه اول 12.5 هزار تومان و برای مرتبه دوم و بعد از آن 15 هزار تومان پرداخت کنید. (ممکن است با گذشت چند ماه یا در سال جدید مبالغ مقداری افزایش پیدا کنند!)

رعایت کردن الزامات قانونی برای سفر اربعین اهمیت زیادی دارد!

تهیه بلیت سفر اربعین

پیش‌ فروش بلیط های اربعین معمولا مدتی قبل از تاریخ مشخص شده در تقویم شروع می‌شود. پس بهتر است که سایت‌های مورنظر خود برای خرید بلیت را چک کنید تا از آن جا نمانید و درگیر بازار سیاه خرید بلیط های اتوبوس نشوید.

بهتر است که زائران برای رفاه حال خود، بلیط رفت و برگشت سفر را همزمان خریداری کنند.

همراه داشتن مقداری ارز مسافرتی برای مواقع ضروری:

بانک‌های ملی،‌ سپه، ملت، تجارت و صادرات ایران نسبت به فروش ارز در فصل ارز زیارتی اربعین به میزان ۱۰۰ دلار به نرخ توافقی به هر زائر اقدام می‌کنند. پیشنهاد می کنیم با توجه به نیاز خود مقداری ارز مسافرتی نیز همراه خود داشته‌ باشید.

وسایل مورد نیاز سفر به اربعین

هر سفری ملزومات خاص خود را دارد. برای سفر زمینی اربعین نیز باید یک لیست از لوازم ضروری داشته باشید و به دلخواه مواردی را کم و زیاد کنید.

  • مهم ترین نکته بهداشت فردی در طول سفر است. بنابراین همراه داشتن وسایل بهداشتی مانند دستمال کاغذی و پارچه ای، صابون، شامپو، حوله، دستکش یکبار مصرف، چسب زخم، مسواک و خمیردندان، ماسک و قاشق چنگال یک بار مصرف لازم است.
  • حتی اگر واکسن‌های مورد نیاز را زده‌اید، تا حد ممکن از تماس دست خود با صورت به‌ خصوص چشم و دهان خودداری کنید و از جمعیت‌های زیاد دوری کنید. چون احتمال انتقال ویروس‌های مختلف در این جمعیت‌ ها بسیار بالا است. به همراه داشتن ضدعفونی‌ کننده به شما کمک می‌ کند تا هنگام دست زدن به چیزی که از تمیز بودن آن مطمئن نیستید سریعا دست خود را ضدعفونی کنید.
  • اگر بیماری خاصی دارید و یا داروهای روتین مصرف می کنید، آن ها را فراموش نکنید. بهتر است داروهای عمومی مانند قرص مسکن ساده، سرماخوردگی بزرگسال و قرص های مولتی ویتامین نیز بردارید تا در صورت نیاز از آن ها استفاده کنید.
  • شرایط آب و هوایی در عراق صحرایی است و نوید تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد می دهد. مناسب با آب و هوای آنجا و زمان سفرتان، حتما موارد بهداشتی مورد نیاز را همراه خود داشته‌ باشید. مانند کرم‌های مرطوب‌ کننده در صورت خشک شدن دست‌ها یا حساسیت به هوای خشک و همچنین مواد دارویی مورد نیاز برای جلوگیری از گرما زدگی. در چنین آب و هوایی تفاوت دما در شب و روز زیاد است پس بهتر است لباس مناسب نیز همراه خود داشته‌ باشید.
  • برای افزایش کیفیت سفر وسایلی مانند کلاه، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، شارژر موبایل و پاور بانک کمک کننده است.
سفر اربعین (کربلا و نجف) با اتوبوس

مرزهای مناسب برای خروج در سفرهای اربعین

جهت خروج از کشور به صورت زمینی باید از طریق مرزهایی که در اطراف وجود دارد خارج شویم. زائران سفر های اربعین با اتوبوس از طریق مرزهای تمرچین، باشماق، خسروی، مهران، چزابه و شلمچه از کشور خارج شوند.

مرز خسروی:

یکی از پایانه‌ های رسمی و بین‌المللی غربی ایران است که در شهرستان قصر شیرین استان کرمانشاه واقع شده‌ است و ارتباط زمینی ایران و بخش عربی عراق توسط این مرز برقرار است.

مزایای سفر از مرز خسروی: این مرز از پر طرفدارترین‌ هاست. چون بهترین امکانات را در اختیار زائران قرار داده و راحتی سفر را برای آنان چند برابر می‌کند. در مسیر منتهی به این مرز پوشش کامل اینترنت و تلفن همراه وجود دارد و در مرز خسروی اینترنت و تلفن همگانی برای استفاده زائران موجود است.

مرز مهران:

موقعیت مکانی: استان ایلام ایران و مرکز بخش مرکزی شهرستان مهران است.
مزایای سفر از مرز مهران: اماکن مذهبی موجود در مسیر برای زیارت مانند:

  • امامزاده سیدحسن بن موسی کاظم در 5 کیلومتری شهر مهران
  • امامزاده علی صالح در 45 کیلومتری شهر مهران ودر جاده ایلام مهران

فاصله مهران از شهرهای مذهبی عراق

فاصله مهران تا کربلا: 280 کیلومتر

مسافت مهران تا کاظمین: 283 کیلومتر.

مسافت مهران تا سامرا: 444 کیلومتر.

فاصله مهران تا نجف: 303 کیلومتر

خرید بلیط اتوبوس اربعین به راحتی از پایانه امکان پذیر است.

مسیرهایی برای دسترسی به مرز مهران

کرمانشاه-اسلام‌آباد-ایوان-ایلام-مهران
کرمانشاه-حمیل-سرابله-ایلام-مهران
خرم‌آباد-کوهدشت-سرابله-ایلام-مهران
خرم‌آباد-دره‌شهر-بدره-ایلام-مهران
خوزستان-اندیشمک-دهلران-مهران
ایلام-ملکشاهی-مهران
ایلام-سرطاف (شهرک شهید کشوری)-صالح‌آباد-مهران

مرز شلمچه:

موقعیت مکانی: شَلَمچه منطقه‌ای مرزی میان ایران و عراق است. این منطقه در غرب خرمشهر از توابع استان خوزستان قرار دارد که نزدیک‌ ترین نقطه مرزی به شهر بصره در کشور عراق می‌باشد.

مزایای سفر از مرز شلمچه: این مرز تنها مرزی است که به زائران اتباع خارجی سایر کشور ها برای حضور در اربعین تخصص یافته‌ است. در این مرز گیت‌ها به اندازه کافی برای عبور آسان زائران از این مرز طراحی شدند. همچنین موکب‌ها آماده خدمت رسانی به زائران در مسیر هستند.

مرز تمرچین:

موقعیت مکانی: شهرستان پیرانشهر، از توابع استان آذربایجان غربی
مزایای سفر از مرز تمرچین: از لحاظ آب و هوایی نسبت به مرزهای دیگر معتدل‌ تر است و این موضوع راحتی بیشتری را برای مسافران ایجاد می‌کند. همچنین قرار گرفتن مواکب و خدمات بهداشتی در این مسیر نیز باعث شده نسبت به سایر مسیر‌ ها بهتر باشد.

مرز باشماق:

موقعیت مکانی: روستایی از توابع بخش خاوومیرآباد شهرستان مریوان در استان کردستان است. این روستا یکی از مرزهای زمینی مهم بین ایران و عراق محسوب می شود.

مزایای سفر از مرز باشماق: استفاده از طبیعیت موجود در مسیر، دریاچه‌ی چشم‌نواز زریبار، آب و هوای مناسب و خنک که در تابستان اذیت‌کننده نیست. مهمان‌نوازی مردم خون‌گرم کرد‌، زیارت کاظمین درمسیر برای علاقه مندان و همچنین حرکت کاروانی از سلیمانیه تا نجف از جمله ویژگی‌های منحصر به ‌فرد سفر از مرز باشماق است.

مرز چزابه (تنگه چزابه):

موقعیت مکانی: نام منطقه‌ای در ۱۷ کیلومتری شمال غربی شهر بستان در استان خوزستان است.
مزایای سفر از مرز چزابه: به علت پرطرفدار بودن مرزهای مهران و شلمچه پیشنهاد می‌شود برای سفر اربعین خود از این مرز تردد کنید چون ترافیک و شلوغی کمتری را در برمی‌ گیرد و از لحاظ امکانات هم شرایط مطلوبی دارد.

مسیر های حمل و نقل سفر به اربعین با اتوبوس

مسیر های مقصد پایانه مرزی مهران:

بهتر است برای نزدیکی به مرز مهران به یکی از شهر های بدره یا مهران مسافرت کنید.

همچنین می توانید از شهر های اراک، آذرشهر، کلاچای، لاهیجان، قزوین، ارومیه، اردبیل، آستانه اشرفیه، اصفهان، تبریز، تهران، رشت، رودسر، لنگرود، مشهد، ملایر، قم، شاهین دژ، فرهمین، تویسرکان، بجنورد، بابل، اسلامشهر، دامغان، ساری، املش، همدان، کرج، خوی، قرچک و نیشابور با اتوبوس به مهران برسید.

مسیر های مقصد پایانه مرزی شلمچه:

از شهر های بوشهر، شیراز، خورموج، تهران، مشهد، قم و کنگان می توانید با اتوبوس به شلمچه سفر کنید.

اگر ساکن خرمشهر هستید نزدیک ترین پایانه مرزی به شما شلمچه است.

مسیرهای مقصد پایانه مرزی خسروی:

بلیط اتوبوس از شهر های تهران، ارومیه و تبریز به مرز خسروی موجود است.

همچنین اگر موفق نشدید از شهر مبدا خود بلیط اتوبوس تهیه کنید می توانید برای نزدیک ترین شهر پایانه مرزی مورد نظر خود بلیط بگیرید و از آن جا خودتان را به مرز برسانید.

شهرهایی مانند خرمشهر، کرمانشاه، سرپل ذهاب، آبادان و اهواز مناسب هستند.

آپدیت 1400: در سفر زمینی اربعین تنها کسانی که کارت واکسیناسیون، تست PCR و ویزای معتبر دارند می توانند از مرز های زمینی گذر کنند.

آپدیت 1401: در سفر زمینی اربعین با اتوبوس تنها کسانی که کارت واکسیناسیون، تست PCR و ویزای معتبر دارند می توانند از مرز های زمینی گذر کنند. تزریق دو دوز واکسن برای سفر الزامی است. همچنین اگر از آخرین تزریق واکسن بیش از 6 ماه گذشته باشد، تزریق دوز یادآور نیز لازم است.

هزینه‌ی آزمایش پی سی آر:

آزمایشی که برای تشخیص وجود کرونا در بدن افراد انجام می شود. هزینه‌ی این آزمایش در عراق یک میلیون و پنجاه هزار تومان و پس از ورود به ایران هم که زایران باید دوباره آزمایش را انجام دهند، 250 هزار تومان می‌باشد.
جهت دریافت کارت واکسن دیجیتالی خود، با توجه به گفته‌های سامانه سماح، باید به سامانه ثبت درخواست کارت واکسن به آدرس زیر مراجعه کنید:
vcr.salamat.gov.ir/fa

هزینه تماس، پیامک و اینترنت همراه در عراق (کربلا):

بهتر است برای تماس با ایران از سیم‌کارت‌ های ایرانی که شامل رومینگ می‌ شوند استفاده نکنیم. خرید سیم‌کارت‌ های عراقی و استفاده از آن‌ ها مقرون به صرفه‌تر است.
سه اپراتور آسیاسل، زین و کورک تلکام سیم‌کارت‌ های عراقی ارائه می‌ دهند که اعتبار آن‌ها یک ماهه است.

قیمت سیم‌کارت آسیاسل:
سیم‌کارت اعتباری: 3500 دینار

بسته اینترنت نامحدود:
1 روزه: 3000دینار
7 روزه: 12000 دینار
30 روزه: 40000 دینار

بسته اینترنت حجمی:

  • 1روزه- 300 مگابایت: 1250 دینار
  • 1روزه- 600 مگابایت: 2000 دینار
  • 7روزه- 3 گیگابایت: 5000 دینار
  • 7روزه- 5 گیگابایت: 7000 دینار
  • 30روزه- 5 گیگابایت: 10000 دینار
  • 30روزه- 10 گیگابایت: 15000 دینار

قیمت سیم‌کارت زین عراق:
سیم‌کارت اعتباری: 5000 دینار
سیم‌کارت دائمی: 10000 دینار

بسته اینترنت نامحدود:

1روزه: 3000 دینار
7روزه: 12000 دینار
30روزه: 40000 دینار

  • بسته اینترنت حجمی:
  • 1روزه- 300 مگابایت: 1250 دینار
  • 1روزه- 600 مگابایت: 2000 دینار
  • 7روزه- 3 گیگابایت: 5000 دینار
  • 7روزه- 5 گیگابایت: 7000 دینار
  • 30روزه- 5گیگابایت: 10000 دینار
  • 30روزه- 10 گیگابایت: 15000 دینار

قیمت سیم‌کارت کورک‌ تلکام:
سیم‌کارت اعتباری: 3500 دینار

بسته اینترنت نامحدود:
30روزه: 40000 دینار

بسته اینترنت حجمی:

  • 1روزه- 300 مگابایت: 1250 دینار
  • 1روزه- 600 مگابایت: 2000 دینار
  • 7روزه- 3 گیگابایت: 5000 دینار
  • 7روزه- 5 گیگابایت: 7000 دینار
  • 30روزه- 5گیگابایت: 10000 دینار
  • 30روزه- 10 گیگابایت: 15000 دینار

اینترنت همراه (هر مگابایت)   3000 تومان 3000 تومان 4000 تومان

تماس داخل عراق                 5500 تومان 5500 تومان 6500 تومان

دریافت تماس                     7000 تومان 7000 تومان 10000 تومان

تماس با ایران                     10000 تومان 10000 تومان 12500 تومان

ارسال پیامک                   3000 تومان 3000 تومان 4000 تومان

  • قیمت ها به ازای هر دقیقه مکالمه است و در بازه های زمانی مختلف متفاوت است.
سفر اربعین با اتوبوس
سفر زمینی اربعین با اتوبوس

توضیحات تکمیلی سفر زمینی اربعین

  • لیستی از لوازم مورد نیاز مختص به خود تهیه کنید.
  • برای اطمینان مدارک، پاسپورت، کارت شناسایی و بلیط اتوبوس را در جداگانه در کیف دستی بگذارید.
  • در صورت داشتن بیماری حاد، بیماری های قلبی و عدم آمادگی جسمانی سفر خود را به زمان دیگری موکول کنید.
  • اشخاصی که دارای بیماری هایی از قبیل دیابت با زخم و یا عفونت اندام، رتینوپاتی پیشرفته، سرطان پیشرفته و درحال درمان، آسم و COPD شدید و یا کنترل نشده، بیماری های واگیردار و یا تست مثبت کرونا هستند، از سفر به کربلا منع شده اند.
  • لوازمی که در اتوبوس مورد نیاز است جدا از باقی لوازم بگذارید.
  • مواد خوراکی و بطری آب معدنی همراه داشته باشید.
  • از همراه داشتن وسایل قیمتی و غیر ضروری خودداری کنید. جواهرات، لپ تاپ و تبلت، قیچی و چاقو، کتب ادعیه، مواد غذایی فاسد شدنی، دارو های روانگردان و غیره نیز جزو این دسته هستند.
  • همراه داشتن مدارکی مانند گواهینامه، دسته چک، کارت اعتباری و… در سفر زمینی اربعین نیازی نیست.
  • بهتر است مقداری ارز مسافرتی داشته باشید که در صورت نیاز بتوانید از خدمات غیر رایگان استفاده کنید.
  • اگر فرزندتان را همراه خود می برید و یا کودک به همراه دارید چالش های سفر با کودکان را از قبل چک کنید.
4.7/5 - (7 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا