راهنمای سفر به ساری (نگاهی کامل و جامع)

اتوبوس در جاده های شمال برای سفر به ساری
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1403/02/13
تاریخ انتشار: 1402/08/13
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » راهنمای سفر به ساری (نگاهی کامل و جامع)

شهرهای شمالی ایران همیشه مورد توجه ویژه گردشگران قرار می‌گیرد و تقریبا هر تعطیلاتی می‌تواند دلیل خوبی باشد تا به شمال سفر کنیم و از دریا، جنگل و آب و هوای بسیار مطبوع خطه شمالی کشور لذت ببریم. سه استان شمالی در هر فصلی پر از گردشگر هستند و در بین آن‌ها استان مازندران، جزو پرطرفدارترین استان‌هاست. اگر به استان مازندران سفر کنید، با طبیعتی شگفت انگیز و زیبا روبرو خواهید شد و قطعا باز هم برای سفر این استان را انتخاب خواهید کرد.

در این مطلب به بررسی مرکز استان مازندران، ساری می‌پردازیم. شهر ساری پر جمعیت‌ترین شهر در استان مازندران است و درست در میان جنگل‌های انبوه هیرکانی و دریای خزر قرار گرفته و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های ایران قدمتی ۲۵۰۰ ساله را در خود جای داده است. در طول سال تعداد زیادی از گردشگران از این شهر بازدید می‌کنند و به یکی از زیباترین مناطق ایران برای سفر تبدیل شده است.

راه های دسترسی به ساری: 

برای سفر به ساری چندین روش پیش روی شماست. اتوبوس، هواپیما و قطار! البته پیشنهاد ما به شما سفر زمینی به ساری است. چون سفر با اتوبوس به ساری به دلیل دیدن جاده‌های بسیار زیبای شمال، حال و هوای دیگری دارد که با هیچ وسیله نقلیه دیگری نمی‌توانید آن را تجربه کنید.

اگر قصد دارید از تهران به ساری بروید، چندین مسیر برایتان وجود دارد:

  • جاده چالوس
  • جاده هزار
  • جاده فیروزکوه

مسیر هراز نزدیک‌ترین مسیر برای رسیدن به شهر ساری است و تقریبا ۴ ساعت در راه خواهید بود. 

حمل و نقل شهری در ساری چگونه است؟

در شهرهای شمالی کشور، مخصوصا شهرهای استان مازندران، خبری از مترو و اتوبوس‌های درون شهری نیست. اصلی‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی در شهر ساری تاکسی است که حتی برای سفرهای بین شهری هم از آن استفاده می‌شود. البته برای گشت و گذار در خود شهر ساری در بیشتر اوقات نیاز به وسیله نقلیه نخواهید داشت و می‌توانید پیاده در شهر بگردید و از اماکن دیدنی استفاده کنید.

هزینه تاکسی در شهر ساری ارزان است و گزینه‌ قابل دسترسی است. همچنین این امکان وجود دارد که از تاکسی‌های اینترنتی هم برای جا به جایی‌ های درون شهری و خارج از شهر استفاده کنید. 

پاییز و زمستان آب و هوا برای سفر به جنوب بسیار دلچسب است قبول دارین؟ اگر قصد سفر کردین، راهنمای کامل سفر به اهواز و سفر به کیش را در بلاگ پایانه مطالعه کنید.

امنیت شهر ساری 

یکی از دلایلی که شهرهای شمالی ایران بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، امن بودن آن است. امنیت در سطح شهر ساری به طور کامل برقرار است و شما بدون نگرانی می‌توانید آزادانه در سطح شهر حتی در هنگام شب نیز تردد کنید و نگرانی بابت امنیت آن نداشته باشید. پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها و همچنین گشت‌های شهری هم در این شهر وجود دارند که تلاش می‌کنند امنیت بیشتر شهر برای گردشگران و شهروندان را فراهم کنند. 

فرهنگ مردم ساری 

آداب و رسوم مردم ساری و به طور کلی مردم استان مازندران، با موسیقی و شادی پیوند خورده است و به علت فرهنگ کهن و دیرینه این مردم، جشن‌ها و مراسمات مختلفی در این منطقه وجود دارد که دیدن و شرکت کردن در آن‌ها خارج از لطف نیست. بسیاری از سنت‌ها و مراسم‌های مازندران ریشه در تقویم طبری این استان دارد و به همین دلیل ممکن است در مناطق دیگر ایران مانند آن را نبینید.

از مهم‌ترین آداب و رسوم و جشن‌هایی که در شهر ساری برگزار می‌شود، می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم: 

  • قاشق زنی
  • ورف چال 
  • نوروز خوانی 
  • جشن عروسی مازندرانی 

فرودگاه دشت ناز ساری کجاست؟

اگر قصد سفر با هواپیما به شهر ساری را دارید، فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری این امکان را فراهم کرده است. این فرودگاه حدود بیست کیلومتر از مرکز شهر ساری فاصله دارد و در قسمت شمال شرقی این شهر قرار گرفته است. این فرودگاه 3 ترمینال دارد که یکی از آن‌ها برای پرواز‌های داخلی، دیگری برای پرواز‌های خارجی و آخرین ترمینال برای زائران خانه خدا در نظر گرفته شده است.

از فرودگاه شهر ساری می‌توانید به تمامی شهرهای ایران که مسیر پر ترددی دارند، مانند تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و… سفر کنید. پروازهای خارجی فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری نیز معمولا به کشورهای مجاور خلیج فارس انجام می‌شود. از امکانات رفاهی این فرودگاه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: 

  • نمازخانه
  • فروشگاه
  •  کافی شاپ
  • محل شار‍ژ تلفن همراه
  • کتابخانه
  •  سرویس بهداشتی 
  • هتل
  • بانک
  •  پست
  • پارکینگ

 

جاذبه های ساری 

شهر ساری به دلیل داشتن طبیعتی بی‌نظیر و تاریخی غنی‌، جاذبه‌های متعددی را در خود جای داده است که در ادامه به معرفی تعدادی از این جاذبه‌ها به صورت مختصر می‌پردازیم: 

  • میدان ساعت ساری: معروف‌ترین میدان و نماد شهر ساری، میدان ساعت است که در قبل این شهر قرار گرفته است. این میدان در شب نورپردازی‌های بسیار دیدنی دارد که اگر قصد بازدید دارین پیشنهاد می کنیم برنامه خود را در شب بچینید.
  • دریاچه الندان: در جاده کیاسر و در قسمت چهاردانگه ساری، یک دریاچه طبیعی بسیار دیدنی به نام الندان وجود دارد که محل خوبی برای کمپ کردن به شمار می‌رود. این دریاچه در فصل پاییز دیدنی‌تر از هر زمانی است. 
  • چشمه باداب سورت: یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های طبیعی شهر ساری چشمه‌ های رنگارنگ باداب سورت است که خواص درمانی بسیار زیادی دارد و به عنوان دومین چشمه آب شور در سطح جهانی شناخته می‌شود. 
  • خانه و موزه کلبادی: یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی که از دوران قاجار باقی مانده، خانه کلبادی در شهر ساری است. این خانه امروزه در اختیار سازمان میراث فرهنگی است و امروزه به یک موزه با معماری چشمگیر قجری تبدیل شده است. 

 

هتل های ساری 

به دلیل اینکه شهر ساری یکی از توریستی‌ترین شهرهای استان مازندران است، هتل‌ها و اقامتگاه‌ های بسیار عالی با امکانات منحصر به فردی در آن وجود دارد.

تعدادی از بهترین هتل‌ های ساری:

  • هتل سالار دره: بهترین و زیباترین هتلی که می‌توانید در سفر به ساری در آن اقامت داشته باشید، هتل سالار دره است. یکی از دلایل محبوبیت این هتل، چشم انداز بسیار دیدنی آن از طبیعت استان مازندران است و امکانات رفاهی بسیار خوبی را هم به مسافران ارائه می‌کند. 
  • هتل نوید ساری: این هتل معماری بسیار دیدنی و جالبی دارد و لحظات شیرینی را در سفر به ساری برایتان رقم خواهد زد. هتل نوید با داشتن ۶۶ واحد اقامتی در ۶ طبقه، توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. 
  • هتل نارنج ساری: اگر دلتان می‌خواهد در یک هتل سه ستاره با قیمت مناسب در شهر ساری اقامت داشته باشید، هتل نارنج ساری را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این هتل در ۲۵ کیلومتری فرودگاه دشت ناز ساری قرار گرفته است و فقط ۵ کیلومتر با مرکز این شهر فاصله دارد. 

 

مراکز خرید در ساری 

بدون شک یکی از بهترین تفریحات در سفر به ساری، خرید و گشت و گذار در بازارهای این شهر است. در بازارهای این شهر شما می‌توانید تقریبا هر چیزی که دلتان می‌خواهد و به آن نیاز دارید را پیدا کنید. همچنین گزینه بسیار خوبی برای خرید سوغاتی و صنایع دستی مازندران به شمار می‌روند. این بازارها عبارتند از: 

  • بازار ترکمن‌ها: اگر قصد خرید لوازم بهداشتی و آرایشی و بدلیجات زنانه را در شهر ساری دارید، حتما سری به بازار ترکمن‌های این شهر بزنید. 
  • پاساژ الهیه: یکی از مشهورترین پاساژهای شهر ساری، پاساژ الهیه این شهر است. این پاساژ لوکس بیشتر از ۹۰ واحد تجاری دارد که انواع پوشاک مردانه و زنانه و جواهرات در آن‌ها به فروش می‌رسد. 
  • بازار نرگسیه: اگر دلتان می‌خواهد در یک بازار تاریخی قدم بزنید و از صنایع دستی دیدن کنید، بازار نرگسیه است. این بازار در نزدیکی مسجد جامع ساری قرار گرفته است و دسترسی بسیار آسانی دارد. 

 

ترمینال ساری 

یکی از بهترین راه‌ های سفر به ساری، خرید بلیط اتوبوس ساری و رسیدن به این شهر است. پایانه مسافربری دولت در شهر ساری که در “بزرگراه ولیعصر” این شهر قرار گرفته است، بهترین امکانات را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

همچنین در این پایانه تاکسی‌ هایی وجود دارد که می‌توانید به راحتی از طریق‌‌ آن‌ها خودتان را به مرکز این شهر برسانید. وب سایت پایانه یکی از معتبرترین سایت‌ هایی است که با استفاده از آن می‌توانید بلیط اتوبوس ساری را خریداری کنید و با اتوبوس‌های وی‌‌آی‌پی به این شهر سفر کنید.

بهترین فصل سفر به ساری چه زمانی است؟ 

آب و هوای استان مازندران بسیار شرجی است. به همین دلیل به شما پیشنهاد نمی‌کنیم در ماه‌های تیر و مرداد به این منطقه سفر کنید. البته اگر قصد استفاده از دریا و شنا در سواحل دریای خزر را دارید، می‌توانید در این ماه‌ها از ساری دیدن کنید.

اما به طور کلی بهترین زمان سفر به ساری بهار و پاییز است که بهترین و مطبوع‌ترین آب و هوا را در این شهر خواهید دید. 

مقالات مرتبط:

راهنمای مسیر مشهد به ساری

خرید بلیط اتوبوس ساری

لیست سرویس‌های اتوبوس ساری را در سایت پایانه مشاهده کنید.
4.5/5 - (2 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا