راهنمای سفر به اهواز (نگاهی کامل و جامع)

سفر به اهواز
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/07/27
تاریخ انتشار: 1402/07/27
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اگر بخواهیم کلان‌ شهرهای استان خوزستان را نام ببریم، قطعا اهواز یکی از آن‌هاست. این شهر به دلایل زیادی مانند گذشتن رود کارون از آن، شب‌های زنده و مردمانی بسیار خونگرم، به یک مقصد پرطرفدار برای گردشگران تبدیل شده است. شاید به همین خاطر است که سفر به اهواز انقدر تجربه دلنشینی ست.

وجود شرکت‌های مهمی مانند شرکت ملی حفاری ایران و شرکت فولاد خوزستان در اهواز، از نظر تجاری این شهر را برجسته کرده و اهمیت ویژه ای دارد. این شهر همچنین با داشتن مساحتی حدود ۱۸۶۵۰ هکتار، هشتمین شهر بزرگ ایران به شمار می‌رود. اگر قصد سفر به اهواز را دارید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا هر چیزی که لازم است قبل از سفر بدانید را بخوانید.

دسترسی به اهواز 

کسانی که قصد سفر به اهواز را دارند می‌توانند از مسیر‌های زمینی، هوایی و ریلی خودشان را به این شهر برسانند. سفر از طریق هر کدام از روش‌هایی که نام بردیم، مزایا و معایبی دارد که گردشگران می‌توانند با توجه به شرایط خود، یکی از این روش‌ها را انتخاب کنند و به اهواز برسند. این شهر در فاصله ۸۰۰ کیلومتری تهران قرار دارد و اگر قصد سفر زمینی به این شهر را دارید، حدودا ۱۰ ساعت در راه خواهید بود. 

تهیه بلیط اتوبوس از سایت و اپلیکیشن پایانه امکان پذیر است.

حمل و نقل شهری در اهواز 

اگر شما هم از آن دسته مسافرانی هستید که بدون ماشین شخصی به اهواز سفر می‌کنید، قطعا یکی از دغدغه‌های شما در این سفر نحوه حمل و نقل و جا به جایی در سطح این شهر است. در شهر اهواز اتوبوس‌ها و تاکسی‌های زیادی آماده ارائه خدمات به مسافران و ساکنین این شهر هستند. همچنین شما می‌توانید از تاکسی‌ های اینترنتی هم استفاده کنید. 

فرودگاه بین المللی اهواز 

یکی از راحت‌ترین را‌ه های دسترسی به شهر اهواز، از طریق هواپیما است. اما بهتر است بدانید که این روش یکی از روش‌های گران برای سفر محسوب می‌شود و اگر از نظر مالی مشکلی ندارید، گزینه خوبی برای سفر محسوب می‌شود. فرودگاه بین المللی شهر اهواز به طور روزانه ۳۰ پرواز داخلی و خارجی به مسافران ارائه می‌کند و شرکت‌های هواپیمایی مهم ایرانی مانند ماهان، ایران ایر، کیش ایر و… در این فرودگاه فعالیت می‌کنند.

از طریق این فرودگاه می‌توانید پرواز‌هایی به شهرهای مهم ایران مانند تهران، اصفهان، مشهد، شیراز داشته باشید. همچنین امکان سفر به شهرهای خارجی مانند دبی نیز از طریق آن وجود دارد. 

امنیت شهر اهواز 

شهر اهواز به سرزنده بودن و شب زنده‌داری‌ مردمش در کنار کارون معروف است. به همین دلیل ایجاد امنیت در سطح شهر مخصوصا در هنگام شب یکی از مهم‌ترین اقدامات برای آرامش شهروندان و گردشگران در اهواز است. در اهواز هم مانند بقیه شهرهای ایران گشت شهری و پاسگاه‌های متعددی وجود دارد که سعی در حفظ امنیت شهر دارند. اما با این وجود به شما توصیه می‌کنیم اهواز را در لیست شهرهایی که قصد دارید تنهایی به آن‌جا سفر کنید، قرار ندهید. 

فرهنگ مردم اهواز 

تنوع قومیت‌های مختلف در شهر اهواز باعث شده تا آداب و رسوم متفاوتی در این شهر در ایام سال وجود داشته باشد. بیشتر مردم اهواز عرب و یا بختیاری هستند. همچنین اقوام مختلف قشقایی، ارمنی، زرتشتی و… نیز در بین آن‌ها دیده می‌شود. این اقوام مختلف با کمال آرامش و صلح در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و با آغوش باز پذیرای گردشگران از سراسر دنیا هستند. مردم اهواز به خونگرم بودن معروف هستند و این یکی از دلایل مهمی است که این شهر را به یک مرکز گردشگر در ایران تبدیل کرده است.

از مهم‌ترین جشن‌ها و مراسمات مهم این مردم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:‌

  • گرگیعان 
  • جشن سده 
  • قهوه خوری 

جاذبه های شهر اهواز 

بدون شک یکی از دلایل سفر به اهواز دیدن جاذبه‌های آن است. بازدید از هر کدام از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی در این شهر برای گردشگران یک تجربه بسیار لذت بخش را رقم می‌زند. در ادامه به معرفی تعدادی از معروف‌ترین جاذبه‌ها و اماکن دیدنی این شهر می‌پردازیم. 

  • رود کارون:‌ کارون که به یکی از نماد‌های شهر اهواز تبدیل شده است، در گذشته جزو پرآب‌ترین رود‌های ایران به شمار می‌رفت. شما می‌تواند در این شهر، به تماشای کارون بنشینید و یا با رانندگی در جاده ساحلی این رود، لحظات خوبی را تجربه کنید.
  •  
  • خانه ماپار: اگر دلتان می‌خواهد یک سفر به گذشته داشته باشید و ازخانه‌های تاریخی بازدید کنید، خانه ماپار در اهواز یکی از بهترین گزینه‌های پیش رو است. این خانه یک یادگاری از دوران پهلوی دوم است که با معماری دیدنی و کاشی‌های رنگارنگش همه بازدیدکنندگان را محو تماشای خود می‌کند. 
  • کلیسا سورت مسروپ: این کلیسا، تنها کلیسای موجود در شهر اهواز است که “توسط یکی از کارمندان شرکت ملی نفت” به نام «ترداد داویدیان» ساخته شد. نمای سفید این بنا از دور کاملا پیداست و همین باعث جذابیت زیاد آن می شود. امروزه همه گردشگران بدون هیچ محدودیتی می‌توانند از کلیسای سورت مسورپ دیدن کنند. 
  • پل رنگین کمان:‌ یکی از طولانی‌ترین و زیباترین آبشار‌های مصنوعی دنیا در اهواز قرار دارد. پیشنهاد ما به شما این است که در هنگام شب از این جاذبه دیدنی بازدید کنید تا از نورپردازی دیدنی و بی‌نظیر آن در شب لذت ببرید. 

سفر به بعضی شهر با خواندن تجربه ها و راهنما های متفاوت به یادماندنی تر می شود. برای خواندن راهنماهای سفر به رشت و یزد به مقالات این شهرها مراجعه کنید.

هتل های اهواز 

در شهر اهواز شما می‌توانید در هتل، سوئیت و یا اقامتگاه‌های بوم گردی اقامت داشته باشید. بستگی به مدل شما حین سفر کردن دارد. تعدادی از هتل های معروف اهواز را در زیر لیست کردیم:

  • هتل پارس اهواز: این هتل پنج ستاره در خیابان آزادگان شهر اهواز واقع است. هتل پارس اهواز یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های این شهر به شمار می‌رود که در سال ۱۳۴۷ تاسیس شده است. یکی از بهترین ویژگی‌های هتل پارس این است که با قرار گرفتن در مرکز شهر اهواز دسترسی بسیار خوبی به بیشتر جاذبه‌ های این شهر دارد. 
  • هتل اکسین اهواز:‌ این هتل ۳ ستاره یکی از بهترین هتل‌های اهواز به شمار می‌رود و برای داشتن یک سفر اقتصادی گزینه بسیار خوبی است. هتل اکسین دو طبقه و بیشتر از ۵۰ اتاق دارد که بهترین خدمات و امکانات را برای مسافران فراهم می‌کند. 
  • هتل نیشکر اهواز: علت معروفیت هتل نیشکر اهواز، چشم انداز زیبایی است که به مسافران ارائه می‌کند. با اقامت در این هتل می‌توانید ویو بی‌نظیری از ساحل رود کارون داشته باشید. این هتل در “بلوار گلستان شهر اهواز” قرار دارد. 

بازار ها و مراکز خرید اهواز 

اهواز از آن دسته شهرهایی است که اگر در مراکز خرید و بازارهایش قدم بزنید، دست خالی بر نمی‌گردید. از آن‌جایی که بخش مهم و لذت بخش سفر خرید سوغاتی و بازارگردی است، تعدادی از مهم‌ترین مراکز خرید در اهواز را معرفی می کنیم. 

  • بازار کاوه: در نزدیکی رود کارون، بازاری به نام کاوه قرار دارد که که هر دستفروشی در یک گوشه بساطش را پهن می‌کند و ماهی، میگو، فلافل، سمبوسه و… را به فروش می‌رساند. در صورت سفر به اهواز، قدم زدن در این بازار رنگارنگ و زیبا را از دست ندهید.
  • مرکز خرید زیتون: اگر قصد خرید در یکی از مراکز خرید در شهر اهواز را دارید که قیمت‌هایش کاملا به صرفه باشد، بهتر است سری به مرکز خرید زیتون بزنید. در این پاساژ شما انواع لوازم بهداشتی و پوشاک را خواهید دید. 
  • مرکز خرید امام رضا: بازار رضا معروف‌ترین مرکز خرید در بین اهوازی‌ها به شمار می‌رود. علت معروفیت این بازار در بین مردم بومی این است که تقریبا هر چیزی که بخواهید را می‌توانید در آن پیدا کنید و از خرید لوازم خانگی تا کیف و کفش در آن میسر است. 

بهترین زمان برای سفر به اهواز 

اهواز در جنوب غربی کشور قرار دارد و آب و هوای آن بسیار گرم و شرجی ست. به همین خاطر توصیه می‌کنیم در فصل بهار و یا پاییز به آن سفر کنید. چون در فصل بهار هنوز گرمای هوا انقدر زیاد نشده که از تحمل شما خارج باشد و در فصل پاییز نیز خبری از بارندگی‌های زمستان نیست. چون در زمستان شهر اهواز تقریبا در بیشتر روزها بارانی است و ممکن است شهر پر از آب شود و تحمل این باران‌ها می‌تواند کمی برای مسافران غیر بومی سخت باشد.

ترمینال های اهواز 

به دلیل اهمیت زیاد شهر اهواز از لحاظ گردشگری و تجاری، پایانه‌های متعددی در این شهر قرار گرفته است که هر کدام امکانات خاصی به مسافران ارائه می‌کنند.

  • ترمینال سیاحت: این ترمینال مهم‌ترین پایانه شهر اهواز است که آن را به نام ترمینال سه راه خرمشهر نیز می‌شناسند. ترمینال سیاحت در بخش شمال غربی این شهر واقع است و به ۱۶ شرکت مسافربری خدمات ارائه می‌کند. 
  • پایانه مسافربری تپه شرق اهواز: این ترمینال از سایر پایانه‌های اهواز کمی کوچکتر است و مساحت کمتری دارد و برای سفر به شهر‌های شرق استان خوزستان می‌توانید از طریق آن قدام کنید. 
  • ترمینال خلیج فارس اهواز: پایانه خلیج فارس گل سرسبد پایانه‌های این شهر است و به دلیل داشتن معماری زیبایش اهمیت ویژه‌ای دارد. 
  • ترمینال زاگرس: برای رفتن به شهرهای درون استان خوزستان مانند شوشتر و… می‌توانید از ترمینال زاگرس استفاده کنید. این پایانه در قسمت شمال شرق اهواز واقع شده است. 
امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا