سفر با کودکان و چالش‌هایش!

نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1400/10/25
تاریخ انتشار: 1400/10/25
زمان مطالعه: 4 دقیقه

تعطیلات همراه با خانواده خاطره‌انگیز است. هر والدینی دوست دارد فرزندش، با سفر کردن تجربه کسب کند. با فرهنگ‌های مختلف آشنا شود. آثار تاریخی را از نزدیک لمس کند. خودتان میدانید که سفر کردن برای کودکان چه فوایدی دارد. اما اعتراف کنید حتی والدین آماده که فکر همه‌چیز را کرده‌اند، در سفر با فرزندان‌شان با چالش‌های جدید روبه‌رو میشوند. به‌جای آنکه قید سفر کردن با کودک‌تان را بزنید، با این نکات از مشکلات احتمالی عبور کنید:

بیمار شدن کودک در سفر

وقتی بچه‌هایمان بیمار میشوند، وحشتناک است. و اگر در سفر بیمار شوند، وحشتناک‌تر. بهتر است قبل سفر، کودکتان توسط پزشک ویزیت شود. اگر دارویی مصرف میکند، مطمئن شوید که تعداد کافی از آنها را قبل از سفر تهیه کرده‌اید. کودکان زیر 2 سال معمولا در برابر اکثر بیماری ها واکسینه می شوند. برای اطمینان از این نکته حتما با پزشک اطفال مشورت کنید تا از دریافت واکسن های لازم اطمینان حاصل کنید. بد نیست داروهای بدون نسخه، مثلا: ضدتهوع، مسکن‌های مخصوص کودکان، دارو برای مشکلات احتمالی روده (یبوست و..) و معده را در طول سفر به همراه داشته‌باشید. باید خیالتان قبل از سفر با کودکان راحت شود.

گوش درد کودکان در اتوبوس و هواپیما

احتمال اینکه فشار هوا در اتوبوس باعث گوش درد در کودکتان شود، خیلی کم است. کودکان بیشتر در هواپیما دچار گوش درد میشوند. اما راه‌حل چیست؟ مکیدن، فشار هوای داخل گوش را خنثی میکند. برای کودکان زیر 1 سال، مکیدن شیشه شیر و پستانک بهترین انتخاب است. و برای کودکان بالای یک سال، مکیدن آبنبات چوبی و پاستیل پیشنهاد میشود.

اگر نوزاد شما از گوش درد به گریه افتاد، یادتان باشد کمی گریه کردن میتواند درد آن را کاهش دهد.

وسایل مورد نیاز سفر با کودکان چیست؟

بستن چمدان برای کودکتان، اضطراب آور است. در سفر با کودکان نباید چیزی را از قلم بیندازید. در عین حال، باید سبک سفر کنید. با این چک لیست میتوانید با خیال راحت شروع به جمع‌آوری وسایل کنید:

لباس: جوراب، کفش و پیراهن، شلوار و لباس‌زیر. به طور کلی تعدادی لباس اضافه در چمدان داشته باشید. اگر در حین بازی و غذا خوردن، لباس‌شان کثیف شود، لباس‌های اضافه به کار می‌آیند. به همراه داشتن کفش اضافی و لباس گرم برای هوای سرد، ضروری است. برای کودکان زیر 3 سال، به همراه داشتن پتوی مسافرتی خیالتان را راحت میکند. همچنین، برای هوای گرم یک جفت صندل کافی است.

علاوه بر این سعی کنید یک دست لباس در کیف یا کوله پشتی که نزدیکتان است قرار دهید تا اگر در طول مسیر نیاز شد لباس کودک را عوض کنید، مجبور نباشید چمدان را باز کنید. به خصوص اگر با اتوبوس سفر میکنید.

برای سفر با اتوبوس بهتر است بالشت گردنی به همراه داشته باشید.

پد تعویض پوشک یکی از ضروری ترین وسایل سفر با نوزادان است. قبل از سفر پوشک کودک را عوض کنید، چون خودرو و اتوبوس جای خوبی برای تعویض پوشک نیست!

لوازم بهداشتی: لوسیون، شامپو، برس مو، خمیردندان، مسواک، پوشک، پودر بچه، دستمال مرطوب و کاغذی.

ضدعفونی‌کننده: هیچ‌وقت نمیتوانید از تمیز بودن هتل و محل اقامت خود مطمئن باشید. بنابراین با دستمال‌های ضدعفونی کننده و اسپری الکل، سطوح را پاک کنید. بهتر است چند کیسه زباله هم به همراه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: چک لیست وسایل ضروری در اتوبوس!

بهتر است نام و شماره تلفن و آدرس محل اقامت خود را در یک کاغذ بنویسید و آن را در جیب کودک خود قرار دهید. مطمئن شوید فرزندتان می داند که در صورت جدایی از شما، از چه کسی کمک بگیرد.

(برای مثال:پلیس)

یسشتر بخوانید:

اشیای ممنوعه در اتوبوس چه هستند؟

انتخاب مقصد مناسب

زمانی که قصد دارید با کودک خود به سفر بروید، حتما باید مقصد مناسبی را انتخاب کنید. برای این منظور باید نکاتی از قبیل شرایط آب و هوایی مقصد، طول مسیر، مسائل فرهنگی و .. را در نظر بگیرید. برای مثال سعی کنید از سفرهای بسیار طولانی با کودک بپرهیزید. این نوع سفرها ممکن است خستگی زیادی برای فرزندتان به همراه داشته باشد و همچنین باعث بیماری شود.

خوراکی های مناسب کودکان در سفر؟

از خوراکی غافل نشوید!

خوراک: همیشه برای کودکتان به اندازه‌ی کافی خوراکی داشته باشید. زمانی که کودک‌تان آرام و ساکت است، با آن خوراکی‌ها تشویق‌شان کنید. قبل از سفر بهتر است کودک‌تان کمی غذا بخورد. به اندازه‌ای که هنگام حرکت معده‌اش خالی نباشد. چون پر بودن معده باعث ماشین‌زدگی میشود. شیرخشک برای نوزادتان را فراموش نکنید. در سفر با اتوبوس، تعداد زیادی آب معدنی در اتوبوس تعبیه شده است، اما اگر با خودروی شخصی، قطار و هواپیما سفر میکنید، بهتر است یک یا چند بطری آب به همراه داشته باشید. لیوان مخصوص کودکتان هم فراموش نشود.

همچنین در مورد غذاهای محلی مقصد خود نیز تحقیق کنید. ممکن است برخی از این غذاها برای کودکتان مناسب نباشد. بنابراین باید برنامه ریزی درستی در این زمینه داشته باشید و اگر نیاز است برای کودک غذا درست کنید، مواد لازم را از قبل تهیه کنید.

اسهال، یکی از رایج ترین مشکلات کودکان در سفر است. این بیماری، به سرعت آب بدن کودک را کاهش میدهد. بنابراین حتما آب معدنی به همراه داشته باشید.

اسباب بازی

همه‌ی والدین‌ها میدانند که سفر با کودکی که حوصله‌اش سر میرود، کابوس است. وسایل بازی کودک‌تان، یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که باید در چمدان داشته باشید. چند مجله و کتاب هم برای کودکان در گروه سنی خودشان به لیست خود اضافه کنید. در سفر با اتوبوس VIP مانیتورهایی وجود دارد که کودکتان میتواند در حین سفر با آنها بازی کند یا به موسیقی گوش دهد.

وسایل ضروری را در یک کوله‌پشتی قراردهید تا زمانی که دست کودک را گرفته‌اید، تسلط بیشتری داشته باشید.

نیش حشرات! : حتما برای کودکتان داروهای ضد حشرات و ژل و پماد های تسکین دهنده تهیه کنید. علاوه بر این می توانید به کودکتان شلوار بپوشانید تا کمتر در معرض نیز حشرات قرار بگیرد.

اگر با خودرو سفر میکنید حتما در مسیر توقف داشته باشید تا کودک بتواند به دستشویی برود. پاهایش را دراز کند و چند قدم راه برود. در عین حال سعی کنید این توقف ها باعث افزایش بیش از حد زمان سفر نشود، چون ممکن است خستگی و کلافگی بیش از حد کودک را در پی داشته باشد. اگر با اتوبوس و در طول روز سفر کرده‌اید، از این توقف‌ها نهایت استفاده را ببرید.

تعامل با کودک در سفر

سعی کنید با فرزندتان مشورت کنید. در مورد هر مسئله ای که در سفر پیش رو دارید با او صحبت کنید و او را در تصمیم گیری های مربوط به سفر شریک کنید. این کار علاوه بر اینکه اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد، باعث می شود به سفر و اتفاقات آن علاقه بیشتری نشان دهد و احتمال خستگی و کلافگی او کاهش پیدا کند.

سعی کنید در سفر با کودکتان انعطاف پذیر باشید. در این گونه سفر ها ممکن است همه چیز طبق برنامه ریزی شما پیش نرود. برای مثال ممکن است کودکتان دچار بیماری شود و برنامه ریزی سفر شما بهم بریزد. در این شرایط لازم است که انعطاف داشته باشید و دوباره برای ادامه سفر برنامه ریزی کنید.

4.3/5 - (6 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا