وقتی بین اتوبوسسوارهای حرفهای صحبت از اتوبوس میشود، همیشه یک پای بحث “اتوبوس ولوو” است که پرقدرت میتازد!
شما هم حتما با اتوبوسهای ولوو سفر کردهاید، زیرا انتخاب مسافران زیادی ست که از قدیم به سفرهای جادهای با اتوبوس علاقه داشتند. ولی اگر تجربه سفر با ولوو را ندارید هم نگران نباشید، میخواهیم با نگاهی موشکافانه، به بررسی اتوبوس ولوو بپردازیم و به این سوال پاسخ بدهیم؛ چرا ولوو؟
یکی از شرکتهای چندملیتی که در کشور سوئد فعالیت خود را در زمینههای خودروسازی و صنایع سنگین انجام میداد شرکت آبه ولوو (AB Volvo) بود.
خودروهای تجاری(کامیون، اتوبوس، لیفتراک) تجهیزات سنگین آنها(موتورهای دیزل و گازی، موتورهای دریایی)، دیزل ژنراتور و قطعههای مربوط به این نوع موتورها و همچنین قطعاتی مانند گیربکس، اکسل و پمپ هیدرولیک از سازههای باکیفیت و ایمن این شرکت بودند. از ویژگیهای مهم محصولات این شرکت، ایمنی بالای آنهاست که از ابتدای فعالیت ولوو، از اصلهای اساسی این شرکت بود. شرکت ولوو در ابتدای شروع کار خود، زیر مجموعهای از شرکت بلبرینگ سازی اس کااف سوئد (AB SKF) بود. شرکت ولوو در نهایت در سال 1935 موفق شد در پی ورود خود به بورس اوراق بهادار سوئد، شرکت اسکااف را با واگذار کردن سهام خود موافق کند.
حالا در این مطلب از بلاگ پایانه میخواهیم صفر تا صد انواع مدلهای اتوبوس ولوو از B7 تا B12 را از نظر مشخصات فنی و ظاهری مورد بررسی قرار دهیم و با سایر مدلهای متداول اتوبوس در کشور مقایسه کنیم.
فراز و نشیب شرکت ولوو خواندنی است…
شرکت ولوو همانند دیگر شرکتهای بزرگ جهان، دارای فراز و نشیبهای زیادی در طول سالهای فعالیت خود بود. یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در فعالیتهای این شرکت، وقوع جنگ جهانی دوم بود که فروش محصولات آن را با مشکل مواجه کرد. اما پس از خاتمه جنگ، ولوو مجددا توانست به عرصه رقابت بازگردد.
سیر اتوبوسهای ولوو در ایران!
فکر میکنید اتوبوسهای ولوو از چه سالی وارد ایران شد؟
نمایندگی اتوبوس ولوو در ایران شرکت رانیران است. این شرکت سال 1370 در ایران شروع به کار کرد. در مورد شرکت رانیران موضوع قابل توجهای که باید به آن اشاره کرد این است که اولین شرکت در ایران برای تولید اتوبوسهای درونشهری و برونشهری بود که به طور خصوصی شروع به فعالیت کرد و چیزی بیش از 6500 دستگاه اتوبوسهای جدید را به ناوگان اتوبوسرانی ایران وارد کرد.

شاید به یاد داشته باشید که این اتوبوسها چه تحولی در حمل و نقل کشور ایجاد کردند. ورود ولوو، جانی دوباره به ناوگان فرسوده حمل و نقل ایران بخشید. این اتوبوسها با داشتن تکنولوژیهای جدیدی مانند موتورهای قدرتمند و امکانات بهتر همچون کولر و آبسردکن، توانستند توجه مسافران را به خود جلب کنند.
شرکت رانیران در کنار عقاب افشان، از مهمترین شرکتهای تولیدکننده اتوبوس در ایران هستند.
رقابت اتوبوسهای ولوو و اسکانیا در جادههای کشور بسیار جذاب است و باعث پیشرفت صنعت تولید و رقابت برای کیفیت بالاتر بین تولیدکنندگان اتوبوس شده است.
مدلهای اتوبوس وولو در ایران:
ولوو مدلهای مختلفی دارد که هر روز در جادهها تردد میکنند. در ایران از انواع مختلفی از این اتوبوسها استفاده میشود که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم:
اتوبوس ولوو B12 را میشناسید؟
اتوبوس B12 نیز مانند ولوو B7 از جمله اتوبوسهای قدیمی شرکت ولوو است که در بین رانندگان بسیار محبوب بود. علت این محبوبیت قدرت بسیار بالایی بود که آن را به موشک زمینی معروف کرده بود.

شرکت رانیران به عنوان تولیدکننده اتوبوسهای ولوو، اتوبوسهایی از نسل مدل B12 را زمانی به تولید رساند، که جزو اولین دسته اتوبوسهای بین شهری یا بیابانی به حساب میآمد. آنها فعالیت رسمی خود را از سال 1370 شروع کردند. اتوبوسهای B12 ولوو به تعداد اندک و تقریبا محدود ساخته شد تا بعد از این نسل اتوبوسها، اتوبوسهای ولوو مدل B7 پا به جادهها گذاشتند.
ویژگیهای فنی اتوبوس ولوو B12 کدامند؟
اما در مورد ویژگیهای فنی که این اتوبوس که آن ها را به پرطرفدارترین و امنترین اتوبوسها بین رانندگان تبدیل کرده است:
-
- دارای قفل پنوماتیک
- دارای موتور 6 سیلندر
- حجم مفید و بهینه موتور 12 لیتر میباشد.
- مجهزشده با سیستمهای توربو شارژ و اینتر کولر.
- مجهرشده به ترمز موتور EPG (اگزوز-پرشر-گاورنر).
- دارای دو مدار تفکیک شده برای محورهای عقب و جلو
- اتوبوس دارای هشت دنده جلو تمام سنکرونیزه شده است.
- کارکرد سیستمهای ترمز کاملا با هوای فشرده انجام میشود.
- دارای 6 چرخ است و طول آن تقریبا 12.5 متر حساب شده است.
- فرمان را میتوانید به راحتی در کلیه جهنتها بچرخانید. (اونیورسال)
- سیستم فرمان هیدرولیک است و قابلیت تنطیم دایره فرمان (غربیلک)
- دارای سیستم ترمز الکتریکی EBS و ضد قفل ABS و ضد لغزش A.S.R
- بیشترین میزان گشتاور آن 2000 نیوتن بر متر در 1200 دوردر دقیقه است.
- میزان آلایندگی مصرفی مربوط به موتور با استاندارد EURO III تطابق دارد.
- برای مصارف برقی در اتوبوس دو باطری 12 ولت با ظرفیت 225 2X آمپرساعت
- چهار زمانه دیزل با قدرت 420 اسب بخار (309 کیلو وات) در 1800 دوردر دقیقه
- مجهز به سیستم تعویض دنده الکترو پنوماتیک و ترمز تکمیلی ( ریتاردر هیدرولیکی)
- دو عدد کیسه هوا فشرده دز محو جلویی اتوبوس قرار دارد و چهار عدد در محور عقبی.
- چرخهای جلو و عقب در این اتوبوسها مجهزشده با لنت ترمز استاندارد و سازگار با محیط زیست است.
چرا اتوبوس ولوو B12 بین رانندگان محبوب است؟
گیربکس 8 سرعته مجهز به سیستم تعویض دنده الکتروپنوماتیک، باعث محبوبیت ولوو بین رانندگان است.
موتوری که در این اتوبوسها به کار رفته است در قسمت عقب آنها قرار گرفته است حالتی عمودی در بدنه ماشین دارد.
اتوبوسهای B12 سالن بزرگی دارند، به همین علت در مسیرهای طولانی احساس خستگی نمیکنید. صندلیهای موجود نیز راحت ساخته شدهاند و رضایت مسافران را جلب میکند. ظرفیت این اتوبوسها اکثرا 44 صندلی است.
سیستمهای رفاهی نیز که برای راحتی مسافران تعبیه شده است شامل سیستمهای سرمایشی و گرمایشی، تلویزیون، یخچال و جعبه کمکهای اولیه است.
اتوبوس ولوو B7؟
ولوو B7 جزو اولین اتوبوسهای ایران پس از بنز 302 بود که وارد جادههای کشور شد. این اتوبوس در زمان خود دارای امکانات قابل توجهی نظیر کولر بود، که آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر این، از نظر فنی و ظاهری هم بسیار بهتر از اتوبوسهای موجود در ایران بود.

شرکت رانیران برای راحتی مشتریهای خود که رانندگان اتوبوس بودند و مسافران آنها، با آگاهی مناسب از علم روز، اتوبوسهایی را از نسل ولووهای B7 وارد جاده کرد که در ادامه به انواع آن و مشخصات ظاهری و فنی میپردازیم.
ظرفیت اتوبوسهای ولوو B7:
-
- اتوبوسهایی با مدل B7R دارای تعداد صندلی 1+1+38
-
- اتوبوسهایی با مدل MKII B7R دارای تعداد صندلی 40+1+1
-
- اتوبوسهایی با مدل MKIII B7R دارای تعداد صندلی 1+1+45
بیشتر بخوانید: حقوق مسافر اتوبوس بین شهری
مشخصات ظاهری اتوبوسهای ولوو B7:
از لحاظ مشخصات ظاهری میتوانیم به نکات مختلف و زیادی بپردازیم که لیستی از آنها را به شرح زیر در اختیارتان قرار دادهایم:
-
- مجهز بودن سیستمهای صوتی و تصویری
- سه عدد پله در قسمت ورودی برای رفاه مسافران.
- دسترسی آسان به آبسردکن و سایر تجهیزات در اتوبوس
- بدنه اتوبوسهای ولوو B7 از لحاظ کشیدگی نسبتا متوسط است.
- صفحه نمایشگر موجود در این نوع اتوبوسها در قسمت جلو از نوع لامپی و در قسمت عقب LCD تاشو است.
- سیستمهای تهویه اتوبوس ولوو نوع B7 جوری تعبیه شده است که بهترین عملکرد را در سخت ترین شرایط نشان میدهد.
- راهروی موجود در اتوبوس نسبتا بزرگ است که باعث میشود عبور و مرور مسافران راحتتر انجام بگیرد و اذیتی برای سایرین نداشته باشد.
- تعداد دریچههای خنککننده موتور موجود در آنها سه عدد است که در بالای در موتور و زیر شیشه عقب اتوبوس به صورت افقی قرار گرفته است.
- چراغ مطالعه، بلندگو و دریچههای تهویه و کولر و بخاری که به صورت اختصاصی برای هر مسافر قرار گرفته است در بهترین مکان جا داده شده است.
مشخصات فنی اتوبوسهای ولوو B7:
در این بخش از بررسی انواع مدلهای اتوبوس ولوو به مشخصات فنی اتوبوسهای B7 میپردازیم که بخش موتور، سیستمهای فرمان، تعلیق، ترمز و برق را در بر میگیرد:
1. موتور:
- حجم مفید موتور 7 لیتر
- ظرفیت مخزن موتور اتوبوس 400 لیتر است.
- مجهز به سیستمهای توربوشارژ، اینترکولر، ترمز اگزوز
- تعداد سیلندر در اتوبوس های B7 شش عدد است.
- بیشترین میزان گشتاور آن 1200 نیوتن بر متر در 1400 دوردر دقیقه است.
- میزان آلایندگی مصرفی مربوط به موتور با استاندارد EURO II تطابق دارد.
- چهار زمانه دیزل با قدرت 285 اسب بخار (210 کیلوات) در 2200 دور در دقیقه
2. سیستم فرمان:
- هدارای سیستم
- هیدرولیک دارای قابلیت تنظیم غربلیک فرمان در دو جهت (تلسکوبی و زاویهای)
3. سیستم تعلیق:
- دو عدد کیسه هوای فشرده در محور جلو
- چهار عدد کیسه هوای فشرده در محور عقب
- چهار عدد کمک فنر تلسکوپی
- دارای میله تعادل در هر محور
4. سیستم ترمز:
- کاملا با هوای فشرده کار میکند.
- قابلیت نصب سیستم ضد قفل ABS
- دو مدار تفکیکشده جهت محورها عقب و جلوی اتوبوس
5. سیستم برق:
- 24 ولت با ظرفیت 220 آمپر ساعت
- دو عدد آلترناتور با ظرفیت 160 آمپر
یکی از نکتههای مثبتی که اتوبوسهای B7 دارند سرعتالعمل سریعی است که موتور آنها دارد. این نکته باعث میشود که رانندگان تجربه لذت بخشی را از رانندگی با این اتوبوسها داشته باشند.
اتوبوس ولوو B9 را بشناسید!
“بهترین اتوبوس ولوو موجود در ایران؟ ولوو B9!”
ولوو B9 جدیدترین مدل از اتوبوسهای ولوو در ایران است. این اتوبوس از نظر فنی و امکانات رفاهی جزو بهترین مدلهای موجود در ایران است و با اتوبوسهای مارال، درسا و مان رقابت زیادی دارد.

شرکت رانیران که تولید این اتوبوسها را بر عهده دارد پس از توقف در خط تولید، با تمرکز بر مدلهای قبلی و انتخابهای درستتر تصمیم به ورود اتوبوسهای B9 گرفت، که مناسب برای جادههای ایران بودند. این نسل از اتوبوسها برای اولین بار در سال 1387 وارد خط تولید شد و تا سال 1392 در خط باقی ماند.
رانیران برای ساخت مدل جدید و رقابت با سایر رقبا باید اصلاحاتی را در اتوبوسهای جدید ایجاد میکرد.
بخشی از اصلاحات:
-
- عوض کردن درب جلو با نمونه اصلاح شده
- عوض کردن مدل شیشه های عقب اتوبوس
- جعبههای کوچکی را بر روی چرخهای جلو اضافه کردهاند.
- برای افزایش ارتفاع اتوبوس، قسمتی را به سقف آن اضافه کردهاند.
در سالهای اخیر به دلیل وجود تحریمها، تولید این محصول به شدت کاهش یافته است.
“ولوو B9 اولین اتوبوس تمام اتوماتیک بود که در ایران عرضه شد.”
در رابطه با مدلهای قبلی برند ولوو (اتوبوسها مدل B12 و B7) این مدل پیشرانه کوچکتری است که قدرت و گشتاور کمتری تولید میکند. اتوبوسهای ولوو B9 به دلیل داشتن قیمتهای مناسب و سیستم راحتی که برای مسافران ایجاد کرده است، جزو بهترین و اتوبوسهای بین شهری در داخل کشور محسوب میشود.
ولوو B9 در بازارهای ایران در دو مدل به نامهای 9700 و 9900 وجود دارد که نام اصلی این اتوبوسها هم به همین صورت است.
ویژگیهای ظاهری اتوبوس ولوو B9:
شکل و ظاهر اتوبوسهای ولوو B9 از جنبههای مختلف قابل توجه و بررسی هستند که موراد زیر را میتوان از بین آنها بیان کرد:
- طول اتاقهای ساختهشده برای این نوع اتوبوسها تقریبا 12.5 متر اندازهگیری شده است.
- بخش زیادی از زیبایی که به اتوبوسهای B9 نسبت میدهیم به دلیل قرارگیری مناسب شیشههای آن است.
- این نوع اتوبوسها سیستمهای گرمایشی و سرمایشی قدرتمندی را شامل میشوند.
- سیستم تهویه هوا مطبوع نیز در آنها از نوع SHEROS است.

ویژگیهای فنی اتوبوس ولوو B9:
اگر بخواهیم سیستم فنی این اتوبوسها را مورد بررسی قرار دهیم مجموعهای از موارد زیر را میتوان مورد توجه قرار داد:
موتور:
- شیش سیلندر و چهار زمانه است.
- حجم مفید موتور به 9400 سی سی میرسد.
- پیشرانه مجهزشده به توربوشارژ و اینترکولر است.
- قدرت موتور 380 اسب بخار در1900 دوردردقیقه است.
- میزان آلایندگی مصرفی مربوط به موتور با استاندارد EURO III تطابق دارد.
- بیشترین میزارن گشتاور آن 1740 نیوتن بر متر در 1200-1400 دوردردقیقه است.
گیربکس:
- در واقع گیربکس آن نقطه قوت این نوع اتوبوس محسوب میشود.
- گیربکس موسوم به I-SHIFT مدل V2412AT دارای 12 دنده است.
- دارای برنامه های قدرتی و اقتصادی با کنترل الکترونیکی و ریتادر هیدرولیکی قدرت است.
سیستم تعلیق:
دارای کیسههای هوا با کنترل الکترونیکی با عملیات استراحت زانویی و اکسل جلو بسیار محکم.
سیستم ترمز:
- دارای سیستم ترمز دیسکی ولوو با کنترل الکترونیکی (EBS)
- برنامه پایداری الکترونیکی منحصربهفرد ولوو (ESP)
- دارای سیستم ترمز موتور ولوو (VEB)
- کارکرد آن کاملا با هوای فشرده است.
- لنت ترمز آن استاندارد و ساطگار با محیط زیست است.
سیستم فرمان:
- دارای فرمان با سسیتم هیدرولیک
- قابلیت تنطیم غربیلک فرمان در همهی جهتها (اونیورسال)
- دارای قفل پنوماتیک
سیستم برق:
دارای دو باطری 12 ولت با ظرفیت 2252 آمپر ساعت ولتاژ 24 (مولتی پلکس در شاسی) دارای دو آلترناتور با طرفیت 1102 آمپر
سیستمهای ایمنی:
- سیستم حفاظت از ماشینهای سواری در تصادف با اتوبوسهای دیگر (FUPS)
- حفاطت از قسمت جلوی اتوبوس در تصادفات روبه رو (FIP)
- و سیستم حفاطت از زانوهای راننده (KIP)
همچنین وجود امکانات رفاهی مناسب مخصوصا در مدل VIP، آن را در بین برخی از مسافران نیز محبوب کرده است.
برای خرید بلیط اینترنتی اتوبوس به پایانه سر بزنید!
از امکانات رفاهی اتوبوسهای ولوو B9 موارد زیر را میتوان نام برد:
-
- دارای چراغ مطالعه سفری
- داخل و خارج اتوبوس ساعت و دماسنج موجود است.
- شیشههای اتوبوس از نوع چسبی و دوجداره سکوریت است.
- چراغهای LED مناسب برای خواب با نور ملایم در سالن اتوبوس.
- جعبه کمکهای اولیه مثلث هشدار خطر در سالن اتوبوس قرار گرفته است.
- سالن عمومی اتوبوس مجهز شده به یخچال، قهوه جوش، آبسردکن، 2 عدد کپسول آتش نشانی، 4 عدد چکش خروج اضطراری است.
- سیستم صوتی و تصویری که در اختیار مسافران قرار گرفته است کامل است. و شامل 2 عدد LCD ثابت با قابلیت پخش شبکههای تلویزیونی (در صورت وجود آنتن) و 1 عدد VCD است.

اتوبوس ولوو B11 را بررسی میکنیم!
شرکت رانیران در رقابتهای سرسخت خود با شرکتهای دیگر (به طور مثال عقاب افشان) بیکار ننشسته است و در حال تولید و ارائه اتوبوسهای ولوو از نسل جدید B11 (9800) به مسافران اتوبوس سوار خود است.
تفاوت اتوبوس ولوو با سایر اتوبوسهای موجود در ایران:
بخشی از اتوبوس که مختص به حمل بار است در اتوبوسهای ولوو ارتفاع کمتری نسبت به اتوبوسهای اسکانیا دارد.
سیستم نورپردازیای که در اتوبوسهای مان و اسکانیا طراحی شده تا اینجای کار بهتر بوده است.
از نظر استحکام بدنی، سقف و در کل ستون اتوبوس ولوو محکمتر از اسکانیا است.
سیستمهای تعلیق استفاده شده در اتوبوسهای ولوو بسیار موفقتر از برندهای دیگر خودش را نشان داده است.
شما برای سفر کدام اتوبوس را انتخاب می کنید؟ اسکانیا، ولوو یا مان؟ برای آگاهی بیشتر نسبت به همه مدلهای اتوبوس موجود در ایران، سری به بلاگ پایانه بزنید.

اول آخر فقط ولو. چه سواری چه اتوبوس، وچه در باربری ، کامیون وتریلی ،،سلطان جاده ها.ست. واقعا بی رقیب وبی همتاست،،وبهترین اتوبوس از هر لحاظ چه ایمنی چه راحتی مسافر ،،بینزیره ،،،