همه چیز درباره اتوبوس ولوو

اتوبوس ولوو
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/11/09
تاریخ انتشار: 1401/10/25
زمان مطالعه: 8 دقیقه

وقتی بین اتوبوس سوار های حرفه ای صحبت از اتوبوس می شود، همیشه یک پای بحث “اتوبوس ولوو” ست که پر قدرت می تازد!

حتما با اتوبوس های ولوو سفر کرده اید، زیرا انتخاب مسافران زیادی ست که از قدیم به سفرهای جاده ای با اتوبوس علاقه داشتند. ولی اگر تجربه سفر با ولوو را ندارید هم نگران نباشید، می خواهیم با نگاهی موشکافانه، به بررسی اتوبوس ولوو بپردازیم و به این سوال پاسخ بدهیم؛ چرا ولوو؟

یکی از شرکت‌ های چند ملیتی که در کشور سوئد فعالیت خود را در زمینه‌ های خودروسازی و صنایع سنگین انجام می‌داد شرکت آبه ولوو (AB Volvo) بود.
خودرو‌های تجاری (کامیون، اتوبوس، لیفتراک) تجهیزات سنگین آن‌ ها (موتورهای دیزل و گازی، موتورهای دریایی)، دیزل ژنراتور و قطعه‌ های مربوط به این نوع موتورها و همچنین قطعاتی مانند گیربکس، اکسل و پمپ هیدرولیک از سازه‌های باکیفیت و ایمن این شرکت بودند. از ویژگی های مهم محصولات این شرکت، ایمنی بالای آن هاست که از ابتدای فعالیت ولوو، از اصل های اساسی این شرکت بود. شرکت ولوو در ابتدای شروع کار خود، زیر مجموعه‌ای از شرکت بلبرینگ سازی اس کااف سوئد (AB SKF) بود. شرکت ولوو در نهایت در سال 1935 موفق شد در پی ورود خود به بورس اوراق بهادار سوئد، شرکت اس‌کااف را موافق با واگذار کردن سهامش کند.

فراز و نشیب شرکت ولوو

شرکت ولوو همانند دیگر شرکت های بزرگ جهان، دارای فراز و نشیب های زیادی در طول سال های فعالیت خود بود. یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در فعالیت های این شرکت، وقوع جنگ جهانی دوم بود که فروش محصولات آن را با مشکل مواجه کرد. اما پس از خاتمه جنگ، ولوو مجددا توانست به عرصه رقابت بازگردد.

ولوو در ایران

فکر می کنید اتوبوس های ولوو از چه سالی وارد ایران شد؟

نمایندگی اتوبوس ولوو در ایران شرکت رانیران است.این شرکت سال 1370 در ایران شروع به کار کرد. در مورد شرکت رانیران موضوع قابل توجه‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که اولین شرکت در ایران برای تولید اتوبوس‌های درون شهری و برون شهری بود که به‌طور خصوصی شروع به فعالیت کرد و چیزی بیش از 6500 دستگاه اتوبوس‌ های جدید را به ناوگان اتوبوس‌رانی ایران وارد کرد.

شاید به یاد داشته باشید که این اتوبوس ها چه تحولی در حمل و نقل کشور ایجاد کردند. ورود ولوو، جانی دوباره به ناوگان فرسوده حمل و نقل ایران بخشید. این اتوبوس ها با داشتن تکنولوژی های جدیدی مانند موتورهای قدرتمند و امکانات بهتر همچون کولر و آب سرد کن، توانستند توجه مسافران را به خود جلب کنند.

شرکت رانیران در کنار عقاب افشان، از مهم ترین شرکت های تولید کننده اتوبوس در ایران هستند.

رقابت اتوبوس های ولوو و اسکانیا در جاده های کشور بسیار جذاب است و باعث پیشرفت صنعت تولید و رقابت برای کیفیت بالاتر بین تولیدکنندگان اتوبوس شده است.

ولوو مدل های مختلفی دارد که هر روز در جاده ها تردد می کنند.

مدل های اتوبوس وولو در ایران:

اتوبوس ولوو B12

اتوبوس B12 نیز مانند ولوو B7 از جمله اتوبوس های قدیمی شرکت ولوو است که در بین رانندگان بسیار محبوب بود. علت این محبوبیت قدرت بسیار بالایی بود که آن را به موشک زمینی معروف کرده بود.

شرکت رانیران به‌ عنوان تولید کننده اتوبوس‌ های ولوو، اتوبوس‌ هایی از نسل مدل B12 را زمانی به تولید رساند، که جزو اولین دسته اتوبوس‌ های بین شهری یا بیابانی به حساب می‌آمد. آن ها فعالیت رسمی خود را از سال 1370 شروع کردند. اتوبوس‌ های B12 ولوو به تعداد اندک و تقریبا محدود ساخته شد تا بعد از این نسل اتوبوس‌ها، اتوبوس‌ های ولوو مدل B7 پا به جاده‌ها گذاشتند.

ویژگی های فنی اتوبوس ولوو B12

اما در مورد ویژگی‌ های فنی که این اتوبوس‌ که آن ها را به پرطرفدارترین و امن‌ ترین اتوبوس ها بین رانندگان تبدیل کرده است:

  • دارای موتور 6 سیلندر
  • چهار زمانه دیزل با قدرت 420 اسب بخار (309 کیلو وات) در 1800 دوردر دقیقه
  • بیشترین میزان گشتاور آن 2000 نیوتن بر متر در 1200 دوردر دقیقه است.
  • حجم مفید و بهینه موتور 12 لیتر می‌باشد.
  • مجهزشده با سیستم‌های توربو شارژ و اینتر کولر.
  • میزان آلایندگی مصرفی مربوط به موتور با استاندارد EURO III تطابق دارد.
  • مجهرشده به ترمز موتور EPG (اگزوز-پرشر-گاورنر).
  • کارکرد سیستم‌های ترمز کاملا با هوای فشرده انجام می‌شود.
  • دارای دو مدار تفکیک شده برای محور‌های عقب و جلو
  • دارای سیستم ترمز الکتریکی EBS و ضد قفل ABS و ضد لغزش A.S.R
  • چرخ‌های جلو و عقب در این اتوبوس‌ها مجهزشده با لنت ترمز استاندارد و سازگار با محیط زیست است.
  • سیستم فرمان هیدرولیک است و قابلیت تنطیم دایره فرمان (غربیلک)
  • فرمان را می‌توانید به راحتی در کلیه جهنت‌ها بچرخانید. ( اونیورسال)
  • دارای قفل پنوماتیک
  • اتوبوس دارای هشت دنده جلو تمام سنکرونیزه شده است.
  • مجهز به سیستم تعویض دنده الکترو پنوماتیک و ترمز تکمیلی ( ریتاردر هیدرولیکی)
  • برای مصارف برقی در اتوبوس دو باطری 12 ولت با ظرفیت 225 2X آمپرساعت
  • دو عدد کیسه هوا فشرده دز محو جلویی اتوبوس قرار دارد و چهار عدد در محور عقبی.
  • دارای 6 چرخ است و طول آن تقریبا 12.5 متر حساب شده‌است.
چرا اتوبوس ولوو بین رانندگان محبوب است؟

گیربکس 8 سرعته مجهز به سیستم تعویض دنده الکتروپنوماتیک، باعث محبوبیت ولوو بین رانندگان است.

موتوری که در این اتوبوس‌ها به کار رفته است در قسمت عقب آن‌ها قرار گرفته‌ است حالتی عمودی در بدنه‌ی ماشین دارد.

اتوبوس‌های B12 سالن بزرگی دارند، به همین علت در مسیر های طولانی احساس خستگی نمی‌ کنید. صندلی‌ های موجود نیز راحت ساخته شده‌ اند و رضایت مسافران را جلب می کند. ظرفیت این اتوبوس‌ ها اکثرا 44 صندلی است.

سیستم‌ های رفاهی نیز که برای راحتی مسافران تعبیه شده‌ است شامل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، تلویزیون، یخچال و جعبه کمک‌های اولیه است.

اتوبوس ولوو B7

ولوو B7 جزو اولین اتوبوس های ایران پس از بنز 302 بود که وارد جاده های کشور شد. این اتوبوس در زمان خود دارای امکانات قابل توجهی نظیر کولر بود، که آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر این، از نظر فنی و ظاهری هم بسیار بهتر از اتوبوس های موجود در ایران بود.

شرکت رانیران برای راحتی مشتری‌ های خود که رانندگان اتوبوس بودند و مسافران آن‌ ها، با آگاهی مناسب از علم روز، اتوبوس‌ هایی را از نسل ولوو‌های B7 وارد جاده کرد که در ادامه به انواع آن و مشخصات ظاهری و فنی می‌پردازیم.

در رابطه با ظرفیت‌ های این اتوبوس‌ ها:

  • اتوبوس‌هایی با مدل B7R دارای تعداد صندلی 1+1+38
  • اتوبوس‌هایی با مدل MKII B7R دارای تعداد صندلی 40+1+1
  • اتوبوس‌هایی با مدل MKIII B7R دارای تعداد صندلی 1+1+45

مشخصات ظاهری اتوبوس های ولوو B7

از لحاظ مشخصات ظاهری می توانیم به نکات مختلف و زیادی بپردازیم.

  • بدنه اتوبوس‌های ولوو B7 از لحاظ کشیدگی نسبتا متوسط است.
  • تعداد دریچه‌های خنک‌کننده موتور موجود در آن‌ها سه عدد است که در بالای در موتور و زیر شیشه عقب اتوبوس به صورت افقی قرار گرفته‌است.
  • راهروی موجود در اتوبوس نسبتا بزرگ است که باعث می‌شود عبور و مرور مسافران راحت‌تر انجام بگیرد و اذیتی برای سایرین نداشته‌باشد.
  • سه عدد پله در قسمت ورودی برای رفاه مسافران.
  • دسترسی آسان به آب‌سردکن و سایر تجهیزات در اتوبوس
  • صفحه نمایشگر موجود در این نوع اتوبوس‌ها در قسمت جلو از نوع لامپی و در قسمت عقب LCD تاشو است.
  • مجهز بودن سیستم های صوتی و تصویری
  • سیستم‌ های تهویه اتوبوس‌ ولوو نوع B7 جوری تعبیه شده‌است که بهترین عملکرد را در سخت ترین شرایط نشان می‌دهد.
  • چراغ مطالعه، بلندگو و دریچه‌ های تهویه و کولر و بخاری که به صورت اختصاصی برای هر مسافر قرار گرفته‌است در بهترین مکان جا داده‌شده است.

مشخصات فنی اتوبوس های ولوو B7

1. موتور:
چهار زمانه دیزل با قدرت 285 اسب بخار (210 کیلوات) در 2200 دور در دقیقه
تعداد سیلندر در اتوبوس‌ های B7 شش عدد است.
ظرفیت مخزن موتور اتوبوس 400 لیتر است.
بیشترین میزان گشتاور آن 1200 نیوتن بر متر در 1400 دوردر دقیقه است.
حجم مفید موتور 7 لیتر
مجهز به سیتم‌های توربوشارژ، اینترکولر، ترمز اگزوز
میزان آلایندگی مصرفی مربوط به موتور با استاندارد EURO II تطابق دارد.

2.سیستم فرمان:
هدارای سیستم هیدرولیک
دارای قابلیت تنظیم غربلیک فرمان در دو جهت ( تلسکوبی و زاویه‌ای)

3.سیستم تعلیق:
دو عدد کیسه هوای فشرده در محور جلو
چهار عدد کیسه هوای فشرده در محور عقب
چهار عدد کمک فنر تلسکوپی
دارای میله تعادل در هر محور

4.سیستم ترمز:
کاملا با هوای فشرده کار می‌کند.
دو مدار تفکیک‌شده جهت محور‌ها عقب و جلوی اتوبوس
قابلیت نصب سیستم ضد قفل ABS

5.سیستم برق:
24 ولت با ظرفیت 220 آمپر ساعت
دو عدد آلترناتور با ظرفیت 160 آمپر

یکی از نکته‌های مثبتی که اتوبوس‌ های B7 دارند سرعت‌العمل سریعی است که موتور آن‌ها دارد. این نکته باعث می‌شود که رانندگان تجربه لذت‌ بخشی را از رانندگی با این اتوبوس‌ ها داشته‌ باشند.

اتوبوس ولوو B9

بهترین اتوبوس ولوو موجود در ایران؟ ولوو B9!

ولوو B9 جدیدترین مدل از اتوبوس های ولوو در ایران است. این اتوبوس از نظر فنی و امکانات رفاهی جزو بهترین مدل های موجود در ایران است و با اتوبوس های مارال، درسا و مان رقابت زیادی دارد.

شرکت رانیران که تولید این اتوبوس‌ ها را بر عهده دارد پس از توقف در خط تولید، با تمرکز بر مدل‌ های قبلی و انتخاب‌ های درست‌تر تصمیم به ورود اتوبوس‌ های B9 گرفت، که مناسب برای جاده‌ های ایران بودند. این نسل از اتوبوس‌ ها برای اولین بار در سال 1387 وارد خط تولید شد و تا سال 1392 در خط باقی ماند.
رانیران برای ساخت مدل جدید و رقابت با سایر رقبا باید اصلاحاتی را در اتوبوس‌ های جدید ایجاد می‌کرد.

بخشی از اصلاحات:

  • برای افزایش ارتفاع اتوبوس، قسمتی را به سقف آن اضافه کرده‌اند
  • عوض کردن مدل شیشه ‎های عقب اتوبوس
  • جعبه‌ های کوچکی را بر روی چرخ‌های جلو اضافه کرده‌اند
  • عوض کردن درب جلو با نمونه اصلاح‌ شده

در سال های اخیر به دلیل وجود تحریم ها، تولید این محصول به شدت کاهش یافته است.
ولوو B9 اولین اتوبوس تمام اتوماتیک بود که در ایران عرضه شد.

در رابطه با مدل‌های قبلی برند ولوو (اتوبوس‌ها مدل B12 و B7) این مدل پیشرانه کوچک‌ تری است که قدرت و گشتاور کمتری تولید می‌کند.

اتوبوس‌ های ولوو B9 به دلیل داشتن قیمت‌ های مناسب و سیستم راحتی که برای مسافران ایجاد کرده است، جزو بهترین و اتوبوس‌ های بین شهری در داخل کشور محسوب می‌شود.
ولوو B9 در بازارهای ایران در دو مدل به نام‌های 9700 و 9900 وجود دارد که نام اصلی این اتوبوس‌ ها هم به همین صورت است.

ویژگی‌ های ظاهری اتوبوس ولوو B9:

طول اتاق‌های ساخته‌شده برای این نوع اتوبوس‌ها تقریبا 12.5 متر اندازه‌گیری شده‌ است.
بخش زیادی از زیبایی که به اتوبوس‌ های B9 نسبت می دهیم به دلیل قرارگیری مناسب شیشه‌ های آن است.
این نوع اتوبوس‌ ها سیستم‌ های گرمایشی و سرمایشی قدرتمندی را شامل می‌شوند.
سیستم تهویه هوا مطبوع نیز در آن‌ها از نوع SHEROS است.

ویژگی‌ های فنی اتوبوس ولوو B9:

موتور:
شیش سیلندر و چهار زمانه است.
حجم مفید موتور به 9400 سی سی می‌رسد.
پیشرانه مجهزشده به توربوشارژ و اینترکولر است.
قدرت موتور 380 اسب بخار در1900 دوردردقیقه است.
بیشترین میزارن گشتاور آن 1740 نیوتن بر متر در 1200-1400 دوردردقیقه است.
میزان آلایندگی مصرفی مربوط به موتور با استاندارد EURO III تطابق دارد.

گیربکس:
در واقع گیربکس آن نقطه قوت این نوع اتوبوس محسوب می‌شود.
گیربکس موسوم به I-SHIFT مدل V2412AT
دارای 12 دنده است.
دارای برنامه‌ های قدرتی و اقتصادی با کنترل الکترونیکی و ریتادر هیدرولیکی قدرت است.

سیستم تعلیق:
دارای کیسه‌های هوا با کنترل الکترونیکی با عملیات استراحت زانویی و اکسل جلو بسیار محکم.

سیستم ترمز:
دارای سیستم ترمز دیسکی ولوو با کنترل الکترونیکی (EBS)
برنامه پایداری الکترونیکی منحصربه‌فرد ولوو (ESP)
دارای سیستم ترمز موتور ولوو (VEB)
کارکرد آن کاملا با هوای فشرده است.
لنت ترمز آن استاندارد و ساطگار با محیط زیست است.

سیستم فرمان:
دارای فرمان با سسیتم هیدرولیک
قابلیت تنطیم غربیلک فرمان در همه‌ی جهت‌ها (اونیورسال)
دارای قفل پنوماتیک

سیستم برق:
دارای دو باطری 12 ولت با ظرفیت 2252 آمپر ساعت ولتاژ 24 (مولتی پلکس در شاسی) دارای دو آلترناتور با طرفیت 1102 آمپر

سیستم‌ های ایمنی:
سیستم حفاظت از ماشین‌ های سواری در تصادف با اتوبوس‌های دیگر (FUPS)
حفاطت از قسمت جلوی اتوبوس در تصادفات روبه رو (FIP)
و سیستم حفاطت از زانو‌ های راننده (KIP)

همچنین وجود امکانات رفاهی مناسب مخصوصا در مدل VIP، آن را در بین برخی از مسافران نیز محبوب کرده است.

برای خرید بلیط اینترنتی اتوبوس به پایانه سر بزنید!

از امکانات رفاهی اتوبوس‌ های ولوو B9 موارد زیر را می‌توان نام برد:
  • سالن عمومی اتوبوس مجهز شده به یخچال، قهوه جوش، آبسردکن، 2 عدد کپسول آتش‌ نشانی، 4 عدد چکش خروج اضطراری است.
  • سیستم صوتی و تصویری که در اختیار مسافران قرار گرفته‌ است کامل است. و شامل 2 عدد LCD ثابت با قابلیت پخش شبکه‌ های تلویزیونی (در صورت وجود آنتن) و 1 عدد VCD است.
  • شیشه‌ های اتوبوس از نوع چسبی و دوجداره سکوریت است.
  • داخل و خارج اتوبوس ساعت و دماسنج موجود است.
  • چراغ‌ های LED مناسب برای خواب با نور ملایم در سالن اتوبوس.
  • دارای چراغ مطالعه سفری
  • جعبه‌ کمک‌ های اولیه مثلث هشدار خطر در سالن اتوبوس قرار گرفته‌ است.

اتوبوس ولوو B11

شرکت رانیران در رقابت‌ های سرسخت خود با شرکت‌ های دیگر (به طور مثال عقاب افشان) بیکار ننشسته است و در حال تولید و ارائه اتوبوس‌های ولوو از نسل جدید B11 (9800) به مسافران اتوبوس‌ سوار خود است.

تفاوت اتوبوس ولوو با سایر اتوبوس‌ های موجود در ایران:

بخشی از اتوبوس که مختص به حمل بار است در اتوبوس‌ های ولوو ارتفاع کمتری نسبت به اتوبوس‌ های اسکانیا دارد.
سیستم نورپردازی‌ای که در اتوبوس‌ های مان و اسکانیا طراحی شده تا اینجای کار بهتر بوده‌ است.
از نظر استحکام بدنی، سقف و در کل ستون اتوبوس ولوو محکم‌تر از اسکانیا است.
سیستم‌ های تعلیق استفاده شده در اتوبوس‌ های ولوو بسیار موفق‌تر از برند‌ های دیگر خودش را نشان داده‌ است.

شما برای سفر کدام اتوبوس را انتخاب می کنید؟ اسکانیا، ولوو یا مان؟ برای آگاهی بیشتر نسبت به همه مدل های اتوبوس موجود در ایران، سری به بلاگ پایانه بزنید.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا