معرفی شغل راننده اتوبوس

شغل راننده اتوبوس
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1403/01/28
تاریخ انتشار: 1402/02/16
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خانه » اتوبوسرانی و حمل و نقل » معرفی شغل راننده اتوبوس

این روزها اتوبوس جزو جدایی ناپذیر زندگی خیلی از ماست. در سالهای اخیر استفاده از اتوبوس به طور چشمگیری افزایش یافته و کمتر کسی است که تا به حال سوار اتوبوس نشده باشد. این افزایش تقاضا سبب افزایش فرصت برای شغل راننده اتوبوس نیز شده است.

این روزها عاشقان اتوبوس بسیاری رانندگی در جاده ها را به عنوان شغل تمام وقت خود انتخاب می کنند. افراد متاهل زیادی به صورت زوج و دوتایی سرویس می‌روند و رانندگان خانم زیادی اتوبوس را دوست دارند و در جاده مشغول به کار هستند. برای انتخاب این شغل باید اطلاعات لازم در مورد آن را داشته باشید تا بتوانید با آگاهی و بدون پشیمانی تصمیم بگیرید.

شغل راننده اتوبوس یکی از شغل های سخت و در عین حال جذاب است. کسانی که این شغل را انتخاب می‌کنند باید ویژگی های خاصی داشته باشند تا بتوانند سختی های این کار را تحمل کنند. اگر علاقه به این کار داشته باشید مطمئنا بیشتر ویژگی های مثبت را می بینید. برای دانستن ویژگی های رانندگان خوب می توانید مقاله “ویژگی های یک راننده اتوبوس خوب در سفرهای بین شهری” را هم مطالعه کنید.

سختی ها و جذابیت های شغل راننده اتوبوس چیست؟

سختی های شغل رانندگی را بیشتر بشناسیم!

اول بگوییم که مانند هر شغل دیگری، رانندگی اتوبوس هم سختی ها و ویژگی های خاص خود را دارد. هرچند که معمولا این شغل جزو مشاغل سخت دسته بندی می‌شود. مهم ترین سختی این شغل، دوری از خانه و خانواده در اکثر ساعات روز و شاید هم برای چندین روز است. همچنین رانندگان اتوبوس مسئولیت سنگین تعداد زیادی مسافر را بر دوش دارند و باید همیشه در شرایط مناسب قرار داشته باشند. هنگام رانندگی نیز بسیار هوشیار و دقیق باشند.

جذابیت های شغل رانندگی:

اما در کنار این سختی ها، این شغل نکات مثبتی هم دارد. مهم‌ترین ویژگی شغل راننده اتوبوس را می توان تنوع آن معرفی کرد. شما هر روز با آدم های گوناگون و سلیقه های مختلف سر و کار دارید و با آن ها معاشرت می‌کنید. این معاشرت معمولا برای شما تجربه های بی نظیری را به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر این در این شغل درگیر روزمرگی و پشت میز نشینی نمی‌شوید و هر روز در جاده های مختلف در حال تردد هستید. اگر انسان صبوری هستید و اهل کارهای روتین و روزمره نیستید، این شغل می‌تواند برای شما مناسب باشد.

ساعات کاری رانندگان اتوبوس:

ساعت کاری شما به قرارداد شما با شرکت ها و اینکه در کدام مسیر در حال رانندگی هستید بستگی دارد. معمولا رانندگان اتوبوس های بین شهری که در یک مسیر مشخص رانندگی می کنند، ممکن است حتی بیش از نیمی از مدت شبانه روز را در جاده باشند.

یکی از نکات در مورد ساعات کاری رانندگان این است که تعطیلات در کار آن ها تاثیری ندارد و آنها همچنان باید در حال کار باشند. حتی در بعضی مواقع در تعطیلات ساعت کاری‌ها بیشتر هم می‌شود.

درآمد یک راننده اتوبوس چقدر است؟

درآمد رانندگان اتوبوس به پارامترهای مختلفی بستگی دارد:

  • اینکه راننده صاحب اتوبوس باشد یا خیر
  • در مسیر های بین شهری مشخص رانندگی کند
  • یا راننده اتوبوس های تفریحی باشد

معمولا رانندگانی که صاحب اتوبوس هستند و در مسیر های بین شهری مشخص تردد می‌کنند، درآمد بالای 40 میلیون تومان در ماه را کسب می‌کنند. اما اگر صاحب اتوبوس نباشند، این مبلغ به نصف و یا یک سوم کاهش می‌یابد. این درآمد به میزان سابقه راننده و اینکه چند ساعت در روز مشغول رانندگی است نیز بستگی دارد. ممکن شرکت های متفاوت نیز کمی تعرفه های متفاوتی داشته باشند که در نهایت همه این‌ها روی مبلغ نهایی تاثیر می‌گذارد.

آیا خانم ها هم می توانند راننده اتوبوس باشند؟

تا حالا سوار اتوبوسی شدید که راننده خانم دارد؟ شاید تعجب کرده اید! اما این مسئله این روزها به یک امر عادی تبدیل شده است. خانم ها هم مانند آقایان با گذراندن دوره های مربوطه می توانند در این شغل مشغول به کار شوند و هیچ محدودیتی برای آن ها در این زمینه وجود ندارد.

اگر شما هم در مورد حقوق مسافر های اتوبوس بین شهری کنجکاو هستید، پیشنهاد می کنیم نگاهی به مقاله حقوق مسافر اتوبوس در مجله پایانه بیاندازید.

اگر بخواهیم راننده اتوبوس شویم باید چیکار کنیم؟

در صورتی که تصمیم دارید رانندگی اتوبوس را به عنوان شغل خود انتخاب کنید، باید بدانید راه نسبتا درازی در پیش دارید، گرچه اگر رانندگی را دوست داشته باشید، شیرین است.

  • در وهله اول باید سن‌تان از 23 سال بیشتر باشد، گواهینامه پایه 2 داشته باشید و “دو سال از اخد آن گذشته باشد.”
  • پس از آن باید دو سال به عنوان مهماندار در اتوبوس مشغول به کار باشید و این مدت زمان باید به تایید شرکت مسافربری برسد. در این حین شما باید برای کسب گواهینامه پایه 1 نیز اقدام کنید و کلاس های مربوط به آن را بگذرانید.
  • زمانی که گواهی نامه پایه 1 خود را دریافت کردید، باید در کلاس های حرفه ای رانندگان اتوبوس های بین شهری شرکت کنید و کارت هوشمند رانندگی دریافت کنید.
  • پس از دریافت این کارت می توانید دفترچه مخصوص کار با اتوبوس یا همان دفترچه ساعت زنی را بگیرید. در این زمان شما می توانید فعالیت خود را به عنوان راننده اتوبوس در جاده ها آغاز کنید.

البته این را بدانید که تا یک سال پس از دریافت دفترچه، فقط می‌توانید به عنوان راننده دوم فعالیت کنید و پس از آن راننده اصلی می‌شوید.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره شکایت از اتوبوس و اتوبوس رانی!

رتبه بندی رانندگان اتوبوس

آیا لباس فرم رانندگان اتوبوس را دیده اید؟ حتما برایتان سوال شده که سردوشی های آن ها به چه معناست؟ رانندگان اتوبوس دارای رتبه بندی خاصی از کاپیتان چهارم تا کاپیتان اول هستند.

سردوشی هایی که روی لباس فرم رانندگان نصب می شود دارای یک تا چهار خط است، که یک خط به معنی کاپیتان چهارم و چهار خط به معنی کاپیتان اول است. زمانی که شما برای اولین بار می خواهید رانندگی اتوبوس را آغاز کنید در واقع کاپیتان چهارم هستید. این رتبه بندی به دلیل اعمال برخی محدودیت‌ها برای رانندگان کم تجربه است و هرچقدر مهارت شما بالاتر برود به دریافت درجه کاپیتان اول نزدیک می‌شوید.

برای مثال: راننده‌ای که کاپیتان چهارم است در شرایط بارانی و یا در شب نمی‌تواند رانندگی کند. به ترتیب هرچه رتبه راننده بالاتر برود، محدودیت های او نیز کاهش می یابد. چرا که مهارتش برای عبور از چالش های رانندگی در جاده بیشتر می‌شود.

کاپیتان اول که باید دارای حداقل 15 سال سابقه کار رانندگی باشد، هیچ محدودیتی، غیر از ساعت کاری مشخص در شبانه روز، برای رانندگی در جاده ها ندارد.

مقالات بیشتر در بلاگ پایانه

مطالب مرتبط اتوبوسی را در مجله پایانه مطالعه کنید.
5/5 - (3 votes)

3 در مورد “معرفی شغل راننده اتوبوس”

  1. امیر مهدی رضایی

    خیلی ممنونم از اطلاعات خوبتون من هم به زودی انشالله یکی از رانندگان این ناوگان خواهم شد

  2. من اتوبوس را دوسدارم.من رانندگی را دوسدارم. من از رانندگی بین شهرها را دوسندارم. من راه دور را دوسندارم. من شبها پشت فرمان را دوسندارم. من مسافرت با اتو بوس را اصلا دوسندارم. من شب نخوابی را دوسندارم. من مسافران اتوبوس را دوسندارم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا