سفر به کرمانشاه (نگاهی جامع و کامل)

سفر به کرمانشاه
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/08/21
تاریخ انتشار: 1402/08/20
زمان مطالعه: 8 دقیقه

کرمانشاه شهری سرشار از تاریخ و فرهنگ است که با جاذبه‌های دیدنی و تاریخی که دارد همواره مورد توجه گردشگران قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که شهر کرمانشاه جز نخستین سکونتگاه‌ های بشری محسوب می‌شود و در زمان‌ های مختلف تاریخی رونق زیادی داشته است. جهت سفر به کرمانشاه بهتر است اطلاعاتی درمورد این شهر زیبا کسب کنید تا سفری به یادماندنی داشته باشید و از مکان‌های دیدنی کرمانشاه غافل نشوید.

ما در این مقاله هر چه که لازم است قبل از سفر به کرمانشاه بدانید را برایتان آورده‌ایم پس با پایانه در ادامه مطلب همراه باشید. 

حمل و نقل شهری در کرمانشاه چگونه است؟

  • اتوبوس: خطوط اتوبوس شهری در کرمانشاه در دسترس است. دو ترمینال اتوبوسرانی در مرکز شهر به مسافران خدمت رسانی می‌کنند. برای استفاده از اتوبوس باید به شکل نقدی، کرایه را پرداخت نمایید. مبلغ کرایه برای بیشتر مسیرها معقول و به صرفه است که جهت آگاهی از نرخ، در مسیر به پنجره‌ها دقت کنید تا برچسب مربوط به اعلام نرخ را مشاهده کنید. یا می توانید از دیگر مسافران بپرسید.
  • تاکسی: برای جابجایی در سطح شهر کرمانشاه، تاکسی دربست و بی‌سیم وجود دارد. پارک سوار در میدان آزادی، مرکز ترمینال اصلی تاکسی‌ها است. تاکسی‌های شهر مثل بسیاری از نقاط کشور، اغلب زرد و سبز هستند. با شماره‌گیری ۱۸۸۱ می‌توانید از خدمات تاکسی بی‌سیم در این شهر استفاده کنید. تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی زیادی نیز در بخش‌های مختلف شهر وجود دارد. در بعضی مسیرها امکان دارد تاکسی رسمی وجود نداشته باشد و مجبور شوید از تاکسی تلفنی، بی‌سیم یا اینترنتی استفاده کنید؛ همچنین شاید تاکسی‌ها به صورت عادی برای مسیری به جابه‌جایی مسافر اقدام نکنند و جهت سفر به آن‌جا مجبور به کرایه تاکسی به شکل دربست باشید.

دسترسی به شهر کرمانشاه

سفر به کرمانشاه با اتوبوس

سفر زمینی به کرمانشاه یکی از راه‌های آسان و بدون دردسر برای رسیدن به این شهر است. دو پایانه مسافربری در شهر کرمانشاه وجود دارد. ترمینال شهید کاویانی برای انتقال مسافران بین شهری با مینی‌بوس، اتوبوس و سواری استفاده می‌شود.

دو شرکت ایران پیما و شرکت مسافربری شماره ۷ در خیابان مدرس و شرکت تی‌بی‌تی در میدان مصدق مراکز فروش بلیط هستند.

پایانه مسافربری دیگر با اسم ترمینال مسافربری راه کربلا، محل نقل و انتقال مسافران شهرستان‌ های غرب و کشور عراق هستند.

سفر زمینی به کرمانشاه با خودروی شخصی

بسته به اینکه از کجا با خودرو به سمت این شهر حرکت می‌کنید، چند مسیر برای سفر به کرمانشاه وجود دارد:

  • مسیر رایج در سمت شرق شهر کرمانشاه است و پس از عبور از همدان در نهایت به میدان امام خمینی، در ورودی شهر کرمانشاه منتهی می‌شود.
  • مسیر دیگر برای کسانی است که از جنوب به کرمانشاه می‌آیند. این مسیر بعد از گذر از ایلام، به اسلام‌آباد می‌رسد و از این شهر به دو شاخه تقسیم می‌شود: مسیری به قصر شیرین  و مسیری که از طریق بزرگراه راه کربلا به سمت کرمانشاه ادامه می‌‌یابد و در نهایت به میدان آزادگان می‌رسد.
  • مسیر جهت رسیدن به شهر کرمانشاه، مسیری است که از استان کردستان و سنندج عبور می‌کند و مسیر معمول برای مسافرانی است که از استان‌های شمال غربی به استان کرمانشاه سفر می‌کنند.

سفر به کرمانشاه با هواپیما

فرودگاه بین‌المللی اشرفی اصفهانی، استانداردترین فرودگاه غرب کشور است که در شمال شرقی کرمانشاه واقع شده است. با تهیه بلیط هواپیما میتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کرمانشاه برسید.

ترمینال های مسافربری کرمانشاه

سفر زمینی به کرمانشاه، بهترین و ارزان‌ترین راهی است که می‌توانید به این شهر دسترسی پیدا کنید. اگر قصد سفر با اتوبوس به کرمانشاه را دارید، باید بدانید که این شهر، ۲ پایانه مسافربری دارد که همه سفرهای بیرون و درون استانی آن به وسیله این پایانه‌ها انجام می‌شود: 

  • پایانه شهید کاویانی: ترمینال شهید کاویانی، پایانه اصلی شهر کرمانشاه محسوب می‌شود که در بخش غربی این شهر واقع شده است. این ترمینال در بلوار شهید کشوری قرار دارد و ۱۵ شرکت مسافربری فعال دارد و روزانه بیش از ۵۰ سفر از آن به انجام می‌رسد.  ترمینال شهید کاویانی به بسیاری از شهرهای ایران سرویس‌دهی دارد و در طول روز بیش از ۳۶۰۰ مسافر به وسیله آن جابجا می‌شوند. این ترمینال امکانات رفاهی از جمله فروشگاه مواد غذایی، نمازخانه، پارکینگ، سرویس بهداشتی و جایگاه سوخت دارد.
  • پایانه راه کربلا: ترمینال راه کربلا یکی دیگر از پایانه‌های مسافری کرمانشاه است که به شهرهای غربی استان سرویس دهی دارد. این ترمینال که در تقاطع بلوار راه کربلا و کمربندی غربی کرمانشاه واقع است، در طول روز پذیرای ۱۰ هزار مسافر است. امکانات رفاهی اولیه این ترمینال شامل آب سرویس بهداشتی، نمازخانه و غرفه های خوراکی می شود.

جاذبه‌ های کرمانشاه را می شناسید؟

شهر کرمانشاه پر از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و حتی مذهبی است. به شما توصیه می‌کنیم در سفر به کرمانشاه، هیچ‌کدام از این دیدنی‌های بکر را از دست ندهید. در ادامه به معرفی مختصر مهم‌ترین جاذبه‌های کرمانشاه می‌پردازیم. 

جاذبه‌ های تاریخی کرمانشاه 

  • بیستون: یک مجموعه تاریخی در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه به اسم بیستون قرار گرفته است که اهمیت تاریخی زیادی دارد. از زمان‌های دور این شهر محل زندگی بشر بوده و به همین علت پادشاهان گوناگونی در طی تاریخ به این منطقه توجه زیادی کرده‌اند و  بیستون یکی از مهم ترین منطقه‌ها بنابر دلایل جغرافیایی و آب و هوایی است تا پادشاهان هر دوره از خود یک یادگاری برای آیندگان بر روی این کوه باقی بگذارند.
  • معبد آناهیتا: یکی از بزرگترین بناهای سنگی که در ایران وجود دارد معبدی است به نام آناهیتا که در شهر کنگاور در کرمانشاه قرار گرفته است. آناهیتا که نمادی فرشته و نگهبان آب بوده در بین ایرانی‌ها در گذشته بسیار ارزشمند بوده است. این معبد یک پرستشگاه قدیمیست که از شیوه سکوسازی برای ساخت آن نیز استفاده کرده‌اند. قدمت این بنا به زمان اشکانیان و ساسانیان بازمی‌گردد.
  • گوردخمه اسحاق وند: گوردخمه‌های اسحاق‌وند از ترسناک‌ترین مکان‌های تاریخی در این شهر به شمار می‌رود که در نزدیکی شهرستان هرسین واقع شده است. جهت رسیدن به این مکان، باید مسیرتان را تا بیستون ادامه دهید و از آن‌جا وارد جاده‌ی انحرافی به طرف هرسین شوید. مقداری جاده را ادامه دهید، تا به جاده‌ی «اسحاق‌وند» برسید. گوردخمه‌ها بر تپه‌ای در شمال شرقی «ده‌نو» حجاری شده‌اند. باستان‌شناسان اعتقاد دارند قدمت این گوردخمه‌ها به زمان هخامنشیان بازمی‌گردد، ولی در پژوهش‌های اخیر، این گوردخمه‌ها را به زمان «سلوکی» ارتباط داده‌اند.

اگر به جاذبه های تاریخی علاقه دارید پیشنهاد می کنیم قسمت جاذبه های تاریخی مقاله “سفر به قم” را از دست ندهید.

جاذبه های طبیعی کرمانشاه 

  • غار قوری قلعه: کرمانشاه بجز جاذبه‌های تاریخی زیاد، جاذبه های طبیعی خاصی هم دارد که یکی از آن‌ها غار قوری قلعه است. این غار در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر کرمانشاه قرار گرفته است و در دامنه رشته کوه شاهو واقع شده است. خوب است بدانید که این غار حدود ۴۰۰ متر طول دارد و از دو تالار و دالان به هم مرتبط تشکیل شده است. داخل این غار زیباترین پدیده‌های غار سنگی کشف شده که همین دلیلی برای جذب توریست های زیاد در این منطقه است.
  • تالاب هشیلان: این تالاب زیبا در کیلومتر ۳۰ جاده‌ی کرمانشاه-روانسر، در دهستان الهیارخانی واقع شده است. از بلوار دولت‌آباد می‌توانید مستقیم به هشیلان و سراب نیلوفر بروید. استخری از آب‌ زلال که گل‌های نیلوفر با رنگ‌ آبی و سبز در آن خودنمایی می‌کنند. این تالاب محل زندگی پرندگانی است که در لابه‌لای نیزارها جا خوش کرده‌اند. اردک، دم جنبانک و کشیم‌ها از جمله گونه‌های جانوری‌اند که در بین نیلوفرهای آبی، پنیرک‌ها و نی‌زارهای این تالاب زندگی می‌کنند.

فرهنگ مردم کرمانشاه (زبان و آداب و رسوم و…)

کردها یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین اقوام آریایی هستند که در نواحی کوهستانی فلات ایران ساکن بوده‌اند. نژاد خیلی از مردم این دیار نیز کردی است. مردم این مناطق آداب و رسوم، فرهنگ، گویش و پوشش خاصی دارند که ریشه در اعتقادات گذشته دارد. لباس مردم شهر کرمانشاه بسیار منحصر به فرد و خاص بوده و دارای ویژگی‌های مخصوص به خود است که محبوبیتی جهانی پیدا کرده و در عین ظرافت آمیخته با زیور آلاتی است که تکمیل کننده لباس هستند.

در این سرزمین طوایف بزرگی زندگی می‌کنند که از بین آن‌ها می‌شود به ایل کلهر، جاف، ترکاشوند، زنگنه و قلخانی اشاره نمود. فرهنگ کرمانشاه خیلی غنی و اصیل است. در کرمانشاه بعضی از بزرگترین طوایفی چون ایل زنگنه، کلهر، سنجابی، قلخانی و لک زندگی می کنند. رایج ترین زبان مردم کرمانشاه کردی کلهری و بعد از آن زبان فارسی کرمانشاهی و زبان لکی است.

البته زبان کردی که مردم در این شهر و استان استفاده می‌کنند، از نظر گویش خیلی متنوع است و از پراستفاده ترین آن‌ها می‌شود به گویش کردی کلهری، اورامی، سورانی اشاره کرد. در کنار این دو زبان و چند گویش، زبان ارمنی، ترکی، عربی و لری از طریق اقوام دیگر استفاده می‌شوند. اکثر مردم کرمانشاه مسلمان سنی و شیعه مذهب هستند.تعداد کمی از مردم این استان پیرو دین‌های زرتشتی، یهودی و مسیحی هستند.

مراکز خرید کرمانشاه

اگر قصد سفر به کرمانشاه را دارید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا بهترین مرکز خریدهای این شهر را بشناسید. چون که خرید سوغاتی یکی از مهم ترین مراحل هر سفر است که بسیار هم تجربه لذت بخشی را برای ما رقم می زند. این شهر مراکز خرید گوناگونی دارد و می‌توانید بهترین سوغاتی‌ها را برای خود و نزدیکانتان تهیه کنید.

  • بازار اسلامی: بازار اسلامی یکی از قسمت‌های بازار سنتی کرمانشاه محسوب می‌شود. هنگامی که در خیابان مدرس قدم می‌زنید، متوجه بخشی خواهید شد که ازدحام جمعیت زیادی در آن دیده می‌شود. سرتان را که بالا بگیرید، با تابلوی ورودی بازار بزرگ کرمانشاه مواجه خواهید شد. بسیاری از گردشگران، این بازار را با اسم بازار سنتی می‌شناسند. این در حالی است که بازار اسلامی تنها قسمتی از بازار سنتی کرمانشاه به حساب می‌آید. در قدیم این بازار را با نام بازار یهودی‌ها می‌شناختند. طبق روایات مردم محلی، در گذشته کسبه یهودی در این بازار حضور داشتند. البته دیگر اثری از حضور آن‌ها وجود ندارد و مدت‌هاست که حتی نام بازار را به بازار اسلامی تغییر داده‌اند. در این بازار انواع اجناس سنتی از جمله سفال، پارچه، نقره‌جات و… به فروش می‌رسد. 

  • پاساژ صدف: پاساژ صدف یکی از مشهور‌ترین مراکز خرید کرمانشاه در میان مردم محلی به حساب می‌آید. در این پاساژ می‌توانید انواع لباس‌های زنانه، مردانه، بچه‌گانه و لوازم منزل را تهیه کنید. اجناس این مرکز خرید کیفیت خوب و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند. به همین دلیل در این پاساژ می‌توانید مشتریان زیادی را مشاهده نمایید که مشغول خرید هستند. بنابراین اگر تصمیم به خرید با قیمت مناسب دارید، حتماً به این پاساژ سر بزنید. مرکز خرید صدف کرمانشاه، در خیابان معلم واقع شده است.

بهترین پاساژ برای خرید تجهیزات کامپیوتری در کرمانشاه؟!

پاساژ آنجلس: پاساژ آنجلس یکی از مشهور‌ترین مراکز خرید این شهر است. این مرکز خرید را به ارائه انواع تجهیزات کامپیوتری، نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌شناسند. پس اگر قصد خرید کامپیوتر، نرم‌افزار، تجهیزات کامپیوتر و حتی اکسسوری‌ های کامپیوتر چون موس، کیبورد و… را دارید، بهتر است سری به این مرکز خرید بزنید. پاساژ آنجلس تنوع بی‌نظیری از انواع محصولات مختلف را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. اصولا به‌ندرت پیش می‌آید که مشتری بدون پیدا کردن کالای مورد نظر خود این پاساژ را ترک کند.

بهترین پاساژ برای خرید کالاهای لوکس در کرمانشاه؟!

پاساژ سریری: پاساژ سریری یکی از لاکچری‌ترین مراکز خرید کرمانشاه به شمار می‌رود. این پاساژ در یکی از منطقه‌های مرفه‌نشین کرمانشاه قرار دارد. خیلی از اجناس این مرکز خرید گران‌قیمت هستند. پس اگر به‌دنبال خریدی لوکس هستید، حتماً سری به مرکز خرید سریری بزنید. البته نگران نباشید، با مقداری جست‌وجو می‌توانید جنس‌ های لوکس، با قیمت مناسب را نیز در این پاساژ خریداری کنید. پاساژ سریری خیلی زیباست و برای پاساژگردی نیز، گزینه‌ای عالی به شمار می رود. پس حتی اگر تصمیم خرید هم ندارید، بهتر است سری به پاساژ سریری بزنید.

اقامت در شهر کرمانشاه

در سفر به کرمانشاه گزینه‌ های مختلف هتل‌ها، خانه‌های سنتی و اقامتگاه‌های بوم گردی برای اقامت در پیش روی شماست. برخی از بهترین هتل‌های کرمانشاه عبارتند از:

  •  هتل پارسیان: یکی از هتل‌های پیشنهادی جهت اقامت در کرمانشاه، هتل پارسیان است که در یک مرکز اداری_تجاری واقع شده است. این هتل در اصل یکی از مجلل‌ترین هتل‌هایی است که در غرب واقع شده و برای یک اقامت خوب و عالی می‌توانید آن را انتخاب نمایید.ر این هتل به جاذبه‌های تاریخی کرمانشاه چون طاق بستان نیز نزدیک است.
  • هتل لاله بیستون: هتل لاله بیستون از هتلٰٰٰ‌ های کاروانسرایی در کرمانشاه است که در مسیر قدیمی کرمانشاه به همدان و در دامنه کوه بیستون واقع شده. این هتل دارای ۳۰ اتاق و سوئیت اقامتی با امکانات مناسب است که چشم‌اندازی بسیار باشکوه از کوه بیستون را در مقابل چشمانتان قرار می‌دهد. از مهم‌ترین خصوصیات هتل پنج ستاره لاله بیستون، می‌توانیم به دسترسی آسان به کاخ ساسانی، پرستشگاه پارتی، کتیبه بیستون، طاق بستان، پل خسرو، کاروانسرای صفوی، مجسمه هرکول و غار شکارچیان اشاره کنیم.
  • هتل آزادگان: هتل آزادگان یکی از هتل‌های چهار ستاره کرمانشاه است که اخیرا بازسازی شده است. دسترسی آسانی به مراکز تجاری و تفریحی شهر چون شکارگاه خسرو پرویز دارد و به این خاطر زیاد انتخاب می شود. این هتل دارای محیطی آرام و آسوده است که در طول اقامت خود لحظاتی به یادماندنی را ثبت خواهید کرد.

بهترین زمان سفر به کرمانشاه چه زمانی ست؟

از آنجایی که کرمانشاه آب و هوای کوهستانی دارد، زمستان‌های آن بسیار سرد و تابستان‌ هایش معتدل است. پس درصورتی که می‌خواهید تجربه خوبی از سفر به کرمانشاه داشته باشید، فصل تابستان را برای سفر انتخاب کنید. چون که آب و هوای کرمانشاه:

از اول خرداد تا اواسط شهریور بسیار ملایم است و شرایط گشت و گذار در طبیعت و جاذبه‌های تاریخی، به راحتی برایتان فراهم می‌شود. البته سفر به کرمانشاه در نوروز هم، بسیار تجربه خوبی است و شما را غرق در زیبایی‌های بهاری می‌کند.

زمستان‌های کرمانشاه سرد و طاقت‌فرساست و شرایط سفر به این شهر را برایتان تا حدودی دشوار خواهد کرد. اما نکته مثبت آن این است که در این زمان به دلیل تردد کاهش مسافران، هزینه‌ هتل و بلیط کمتر می‌شود و شما می‌توانید با مخارج کمتری به سفر بروید. البته لازم به ذکر است که در زمستان جاده‌ های منتهی به این شهر بسیار لغزنده است و در صورت سفر زمینی به کرمانشاه، نباید زنجیر چرخ، لاستیک زاپاس، لباس گرم و دیگر وسایل مهم را فراموش کرد.

برای خرید بلیط از پایانه می توانید از طریق سایت و اپلیکیشن اقدام کنید و به آسانی بلیط سفر به کرمانشاه را مانند شهرهای دیگر تهیه کنید.

5/5 - (1 vote)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا