راهنمای سفر به قم (نگاهی کامل و جامع)

سفر به قم
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1403/02/13
تاریخ انتشار: 1402/08/19
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » راهنمای سفر به قم (نگاهی کامل و جامع)

قم به‌ عنوان پایتخت مذهبی ایران و یک قطب فرهنگی کشور، دومین شهر زیارتی ایران است که همه ساله گردشگران بسیاری به این شهر سفر می‌کنند. قم که در یکی از شاه‌راه‌ های ایران واقع شده است، موقعیتی مناسب جهت پذیرش مسافران دارد.

هرچند که این شهر به علت “عمارت‌ها و بناهای باقی‌مانده از دوران تاریخی گذشته”، یکی از نواحی تاریخی کشور محسوب می‌شود. اما بیش از هر چیز دیگری به علت وجود بارگاه حضرت معصومه شهرت بسیاری دارد. در صورتی که قصد سفر به قم را دارید، در ادامه این مطلب با پایانه همراه باشید تا از همه نکاتی که لازم است قبل از سفر به این شهر بدانید، مطلع شوید. 

دسترسی به قم

برای سفر به قم چندین گزینه پیش روی شماست. اولین پیشنهاد سفر زمینی به قم با اتوبوس است. با استفاده از خودرو شخصی می‌توانید از مسیر‌های درست خود را به این شهر برسانید. از تهران تا قم حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه فاصله زمانی است.

همچنین با خرید بلیط اتوبوس قم، می‌توانید فاصله شهرتان تا قم را با اتوبوس نیز طی کنید. سرویس‌هایی که به طرف قم می‌آیند، اصولا از شهر‌های بزرگ هستند. گزینه بعدی، قطار است. روشی مطمئن و بی‌دردسر که با هزینه کم شما را به مقصد خواهد رساند.

هواپیما گزینه خیلی خوبی برای سفر به شهر قم نیست؛ چرا که تا به امروز فرودگاهی در شهر قم احداث نشده است. اگر که با هواپیما می خواهید به این شهر سفر کنید، باید ابتدا به تهران بروید و از آنجا خود را با اتوبوس یا تاکسی به قم برسانید.

حمل و نقل شهری در قم چگونه است؟

حمل‌و‌نقل از مهم‌ترین مسائلی است که گردشگران در بدو ورود به مقصد مورد نظر خود، با آن روبرو می‌شوند. در سفر به قم با اتوبوس و حتی دیگر وسایل نقلیه نیز ممکن است سوالاتی در زمینه حمل و نقل شهری برایتان پیش بیاید.

در شهر قم بیش از ۵۸۰۰ تاکسی وجود دارد که از این تعداد وسیله نقلیه، ۲۱۰۰ تاکسی خطی و بیش از ۲۳۰۰ تاکسی گردشی است. و برای سرویس‌دهی به شهروندان در حال فعالیت هستند. علاوه بر آن برای رفاه بیشتر مسافران و زائرین حرم حضرت معصومه، این شهر به اتوبوس‌ های رایگان، از مطهری تا نزدیک‌ ترین مسیر به درب‌ های ورودی حرم مطهر مجهز است.

ترمینال و پایانه های مسافربری قم:

در سفر زمینی به قم، اولین مکانی که در این شهر با آن روبرو خواهید شد، پایانه مسافربری قم است. شهر قم دارای ترمینال‌ های کوچک و بزرگی است. هر کدام از این پایانه‌ها مسئولیت حمل‌ و‌ نقل مسافر به بخش‌های خاصی را بر عهده دارند. ترمینال‌های قم شامل: “ترمینال میدان ۷۲ تن، فدک، مرکزی، خرمشهر و ترمینال ولیعصر” می‌شوند.

اطلاعات کامل درباره “ترمینال های مسافربری قم” در بلاگ پایانه.

مکان های دیدنی قم را می‌شناسید؟

قم یکی از پرگردشگرترین شهرهای مذهبی ایران به شمار می‌رود. به همین دلیل سفر به قم در بین گردشگران مذهبی، بسیار پرطرفدار است. برخی از جاذبه‌های این شهر:

جاذبه های مذهبی شهر قم: 

  • حرم حضرت معصومه: همان‌گونه که می‌دانید از اصلی‌ترین دلایل سفر به قم، زیارت حرم حضرت معصومه است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ عنوان در سفر  به این شهر، زیارت حرم مطهر این حضرت را از دست ندهید، چون فضای حرم ایشان بسیار آرامش بخش است و مرهمی بر دل خستگان است.
  • مسجد جمکران: از مکان‌های زیارتی و مذهبی قم، مسجد جمکران است. پس درصورتی که به مکان‌های مذهبی علاقه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در سفر خود به این استان به مسجد جمکران بروید. روایات گوناگون حاکی از آن است که این مسجد به دستور امام زمان، احداث شده است. نکته جالب در مورد این مکان مذهبی این است که طبق گفته‌ها در روزهای سه شنبه، امام زمان در این مسجد، اقامه نماز می‌‌کند.
  • مسجد جامع قم: یکی دیگر از دیدنی‌ترین مکان‌‌های دیدنی در شهر قم، مسجد جامع است که به کاشی کاری‌ های زیبایش مشهور است. ولی متاسفانه در اثر گذر زمان، این کاشی‌ها از بین رفته‌اند. نکته قابل توجه در مورد این مسجد این است که در سال ۱۳۷۵ مرمت شد و امروزه بنای خاص آن، توجه مسافران و گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. 

برای خرید بلیط اتوبوس قم می‌توانید از طریق وبسایت یا اپلیکیشن پایانه اقدام کنید.

جاذبه های تاریخی قم:

  • خانه ملاصدرا: یکی از جاذبه‌های دیدنی قم که التبه از آثار تاریخی این شهر نیز به شمار می‌رود، خانه ملاصدراست. ساخت این خانه به زمان صفویه بازمی‌گردد. جالب است بدانید که این خانه قدیمی به مدت ۲۰ سال، محل زندگی ملاصدرا بوده و به همین علت به این نام شهرت یافته است. مصالح استفاده شده برای ساخت این خانه تاریخی شامل: گل، خشت، تیر چوبی و گچ می شود. سقف این خانه گنبدی شکل است. (به صورت گنبد ساخته شده). گچ بری‌ های ساده‌ در این خانه نشان دهنده مهارت بالای گچ بر بناست، که به زیبایی آن افزوده است. در طی روز، نوری که به‌وسیله شیشه‌های رنگی این خانه به درون خانه، می‌تابد، زیبایی خاصی به آن می بخشد و از نزدیک، بسیار چشم نواز است. به افرادی که به بناهای قدیمی خانه‌ها علاقه دارند، توصیه می‌کنیم که حتما در سفر به قم از خانه ملاصدرا دیدن نمایند.
  • خانه یزدان پناه: از آثار تاریخی و البته دیدنی این شهر، خانه یزدان پناه است که در محله باغ پنبه قم قرار دارد. زمان ساخت این خانه به آخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی باز می‌گردد. این خانه ۱۰ اتاق دارد که البته از این مجموعه، تنها ۸ اتاق باقی مانده و ۲ اتاق دیگر به همسایه ای که در مجاورت این خانه است، واگذار گردیده است.
  • مقبره های گنبد سبز: یکی از آثار تاریخی شهر قم مقبره گنبد سبز است. در این مجموعه، سه بنای تاریخی وجود دارد که زیبایی آن توجه همه را به خود جلب نموده است. مقبره‌های گنبد مرکزی، محل دفن خواجه علی صفی و سه نفر از فرمانروایان دوران صفویه است.

 

درباره خانه یزدان پناه قم بیشتر بدانید:

بخش ورودی این خانه یک دالان دارد که در صورتی که قصد ورود به خانه را داشته باشید باید از آن گذر کنید. هر یک از ۸ اتاق موجود در این خانه، نورگیری متفاوتی دارند و همین اتفاق باعث می شود که هر یک از این اتاق‌ها برای یک فصل مناسب باشند.

نکته قابل توجه در مورد این خانه تاریخی این است که تا چندی پیش، کاربری مسکونی داشته، اما بعد از آن به موزه، تغییر کاربری داده است. و امروزه از آن به عنوان رستوران سنتی استفاده می‌کنند. خوبی سفر به قم با اتوبوس این است که می‌توانید در طول مسیر برای سفر خود برنامه بریزید. بنابراین اگر علاقه دارید که در سفر خود به این شهر در یک رستوران سنتی، غذا میل کنید، به شما توصیه می‌کنیم  حتما به این رستوران مراجعه کنید و خاطرات خوشی را ثبت کنید.

 

مقبره گنبد سبز؛ اثر تاریخی ماندگار قم

تحقیقات انجام گرفته بر این بنا حاکی از آن است که مقبره‌هایی که در گنبد جنوبی این مجموعه قرار دارند، محل دفن خواجه اصیل الدین و چند تن از حاکمان صفویه هستند. گنبدهایی که در سمت جنوب و مرکز این مجموعه واقع شده‌اند، با شکل استوانه‌ای خود، زیبایی متفاوتی به این مجموعه بخشیده‌اند. گنبدهایی که در قسمت شمال قرار گرفته‌اند نیز، به شکل ۸ ضلعی هستند.

به صورت کلی معماری این مجموعه بسیار دیدنی است و همین موضوع باعث شده تا امروزه از آن به عنوان یکی از بهترین مکان‌های دیدنی استان قم یاد شود.

 

اقامت در قم چگونه است؟

 از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران در آغاز سفر، اجاره اقامتگاه و یافتن هتل است. در صورتی که شما نیز قصد سفر به قم را دارید و در حال برنامه‌ریزی برای آن هستید، حتما یافتن یک هتل خوب را در اولویت‌ های خود قرار دهید. برخی از بهترین هتل‌های قم عبارتند از:

  • هتل کریمه: هتل چهار ستاره کریمه قم در سال ۱۳۹۰ افتتاح و همجوار با هتل بين‌المللی است و از نزدیک‌ترین هتل‌ها به حرم مطهر حضرت معصومه محسوب می‌شود. این مجموعه با زیر بنا ۵۰۰۰ متر در پنج طبقه بنا شده و دارای ۶۰ اتاق و سوئیت اقامتی است. هتل کریمه با امکانات رفاهی خوب و کادری مجرب اقامتی به یاد ماندنی را برای شما در سفر به قم رقم می‌زند.
  • هتل المپیک: هتل چهار ستاره المپیک واقع در مرکز قم در سال ۱۳۸۷ افتتاح شد. این مجموعه علاوه بر همجواری با حرم مطهر حضرت معصومه، با برخورداری از امکانات عالی بر اساس استانداردهای روز هتلداری، جایگاه خوبی را در صنعت هتل داری این شهر به خود اختصاص داده است. هتل المپیک در ۸ طبقه با چشم اندازی بی نظیر بنا شده و ۴۰ باب از انواع اتاق و سوئیت اقامتی مدرن دارد. 
  • هتل پارسیان: هتل چهار ستاره پارسیان بزرگترین هتل شهر قم است که در سال ۱۳۹۰ با مالکیت موقوفه حسینی اردهالی، تجهیز شد و بعد از استاندارد سازی افتتاح گردید. هتل بزرگ پارسیا در ۸ طبقه بنا ساخته شد. که دارای ۴۰ باب اتاق و سوئیت با معماری زیبا و مدرن است. این هتل در جوار حرم مطهر حضرت معصومه قرار دارد و  از امکانات و تجهیزات استانداردی از جمله تالار چند منظوره با گنجایش مختلف و رستوران‌های مجلل برخوردار است و دسترسی بسیار خوبی به معابر اصلی شهر قم نیز دارد.

نزدیک ترین هتل به حرم معصومه در قم؟

  • هتل صادقیه: هتل سه ستاره صادقیه در بلوار بهار قرار دارد. در سال ۱۳۹۲ با حدود ۳۸۰۰ متر زیربنا و ۳۰ باب اتاق احداث و به بهره برداری رسید. این هتل با دکوراسیون مدرن اصیل، نزدیکترین هتل به حرم حضرت معصومه است به شکلی که از پشت بام نمای حرم مشخص است. از مزایای این هتل می‌توان به دسترسی آسان به مراکز تجاری و بازارها اشاره نمود.

 

مراکز خرید قم

ممکن است قم به‌اندازه سایر شهر‌های ایران بزرگ نباشد، اما در گوشه‌وکنار آن، مراکز تجاری زیادی هست که با عرضه محصولات گوناگون، مکانی خوب جهت خرید محصولات باکیفیت به حساب می‌آید.

  • مجتمع تجاری موسی‌ ابن جعفر: از مراکز قدیمی برای خرید پارچه، پوشاک، لوازم منزل و…، مجتمع تجاری موسی ابن جعفر است؛ که بسیاری از ساکنین شهر قم در روزهای آخر سال حتما به این مرکز خرید سر می‌زنند. این مجتمع در خیابان آیت الله مرعشی قرار دارد.
  • مجتمع تجاری الغدیر: مجتمع الغدیر از بزرگترین مراکز خرید در استان قم محسوب می‌شود. این مجتمع پنج طبقه است و قسمت‌های متفاوتی چون پارکینگ طبقاتی با ظرفیت بالا، شهربازی، آسانسور و پله برقی و رستوران دارد. همچنین بزرگترین بورس های استان از جمله بورس طلا، کیف و کفش، کامپيوتر، مانتو و پوشاک در این مجتمع قرار دارد.
  • بازارچه فردوسی: بازارچه فردوسی از مدرن‌ترین مجتمع‌های تجاری شهر قم به شمار می‌رود. این مجتمع دارای سه طبقه است و محصولاتی چون کیف و کفش ، پوشاک، لوازم آرایشی، سیسمونی نوزاد و… را با قیمتی مناسب در کل سال به مردم عرضه می‌کند.
  • مجتمع اریکه ملل: مجتمع اریکه ملل قم از دیگر مراکز خرید تازه تاسیس در این شهر است که اجناس خوب و با کیفیتی را ارایه میکند. این مرکز در خیابان سالاریه قم واقع است.

 

2 تا از ضروری ترین مراکز خرید در قم که باید بلد باشید:

  • مجتمع تجاری سیرنگ: از بزرگترین مجتمع‌های تجاری استان قم مجتمع سیرنگ است. این ساختمان در مساحتی حدود ۲۵ هزار متر مربع ساخته شده. یازده طبقه دارد با ۲۰ واحد اداری و ۲۵۰ واحد تجاری. مجتمع سیرنگ بخش‌هایی مانند رستوران گردان، اتاق مختص استعمال دخانیات، پارکینگ طبقاتی، لابی، شهربازی، تالار، آسانسور و پله برقی و سایر امکانات رفاهی را در خود دارد. در این مجتمع همه ملزومات مورد نیاز مشتریان به آنها عرضه می‌شود. مجتمع تجاری اداری سیرنگ در میدان آیت الله سعیدی قرار دارد.
  • مرکز خرید کوثر: یکی از مکان‌هایی که مواد غذایی تازه چون میوه و تره‌بار، گوشت، ترشی، برنج و حبوبات و محصولات مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب می‌توان تهیه کرد، بازار کوثر است. مرکز خرید کوثر در بسیاری از ساعات روز شلوغ است و خریداران از همه نقاط قم در حال خرید کردن هستند.

 

فرهنگ مردم قم

اهالي قم از نژاد آريايی اند و از بعضی اقوام ايرانی چون عرب، ترک و بختياري در اين منطقه ساکن هستند. امروزه در مناطق شهری خانواده‌ها به صورت جمعی زندگي نمي‌كنند و در مناطق روستايی و عشايری، بافت خانواده‌ها هم مثل گذشته بزرگ و دسته جمعی است. مراسمات سوگواری نيز به دو سبک شخصی و مذهبی انجام می شود و همان آداب كلی مرسوم در اين جا نيز حاكم است.

فرودگاه قم، در دست ساخت!

فرودگاه بین‌المللی قم یک فرودگاه بین‌المللی در دست ساخت است که در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر قم قرار دارد. البته ساخت آن در حال حاضر متوقف شده است. 

بهترین فصل سفر به شهر قم چه زمانی ست؟

آب‌ و هوای نیمه‌ خشک و گرم شهر قم، موجب شده تا در فصول گرم سال، گردشگران برای بازدید از آن چندان میلی نداشته باشند. خیلی از ساکنین این شهر، ماه‌های فروردین، اردیبهشت، و مهر و آبان را بهترین زمان سفر به قم می‌دانند.

البته آب‌وهوا در بخش‌ های مختلف این شهر با هم فرق دارد. در جنوب و غرب شهر قم، کوه‌ های مرتفعی وجود دارد و دارای آب‌وهوای کوهستانی است. شرق، مرکز و شمال قم هوایی کویری و بیابانی دارد و آب‌وهوای آن اغلب گرم و خشک است.

 

سوالات متداول 

امنیت قم چگونه است؟ 

امنیت در مقصدهای سفر، از مولفه‌های خیلی مهمی است که باید به آن توجه کرد. اگر قصد سفر به قم را دارید باید بدانید که در حوزه امنیت، این شهر در بین “پنج استان برتر کشور” قرار دارد. 

در چه فصلی بهتر است به قم سفر کنیم؟ 

از آن‌جایی که آب و هوای شهر قم گرم و خشک است، بهتر است در فصول گرم سال به ‌این شهر سفر نکنید. برای سفر به قم با اتوبوس، به شما فصول بهار و پاییز را توصیه می‌کنیم. 

بلیط اتوبوس قم را از کجا تهیه کنیم؟ 

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای دسترسی به این شهر، سفر زمینی به قم است. برای تهیه بلیط اتوبوس این شهر، می‌توانید وارد سایت پایانه شوید و با کمترین دردسر و به صورت آنلاین بلیط اتوبوس قم را خریداری کنید. 

مقالات مرتبط:

راهنمای مسیر قم به تهران 

خرید بلیط اتوبوس قم

لیست سرویس‌های اتوبوس قم را در سایت پایانه مشاهده کنید.
5/5 - (1 vote)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا