کامل ترین راهنمای سفر به استانبول با اتوبوس

سفر به استانبول با اتوبوس
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1403/01/28
تاریخ انتشار: 1400/01/30
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خانه » راهنمای سفر » کامل ترین راهنمای سفر به استانبول با اتوبوس

سفر زمینی با اتوبوس به استانبول

اتوبوس های VIP سفرهای طولانی را آسان کرده اند، همین موضوع باعث شده این سال ها، سفر به استانبول با اتوبوس مانند سفر به باکو، ارمنستان و… طرفداران بسیاری پیدا کند. از طرفی سفر با اتوبوس، به صورت قابل توجه‌ای هزینه های شما را کاهش میدهد و میتوانید با کمترین هزینه از کشور خارج شوید.
اگر از جاذبه های ترکیه و توریستی بودن آن چشم پوشی کنیم، به دلیل همسایگی و فاصله ی نسبتاً کمی که با ایران دارد، یکی از مقاصد محبوب گردشگری بین ایرانی هاست.

مسافران می توانند به سه شهر استانبول، آنکارا، وان و ازمیر با اتوبوس سفر کنند. البته دقت کنید این اتوبوس ها یک طرفه هستند و شما باید برای مسیر برگشت از ترکیه اقدام به خرید بلیط اتوبوس نمایید.

  • استانبول سومین شهر توریستی جهان است.
  • استانبول از لحاظ زمانی یک ساعت و نیم از تهران عقب تر است.
  • واحد پول ترکیه، لیر است اما میتوانید با خود دلار هم ببرید.
  • قبل از سفر به استانبول بهتر است کمی با زبان ترکی آشنا شوید و اصطلاحات پر استفاده در طول سفر را یاد بگیرید.
پرسش‌های متداول شما درباره سفر زمینی به ترکیه:
  1. بهترین زمان برای سفر به استانبول چه زمانی است؟
  2. هزینه بلیط اتوبوس تهران-استانبول و تبریز-استانبول چقدر است؟
  3. فاصله تهران تا استانبول با خودروی شخصی چند ساعت است؟
  4. سفر به ترکیه احتیاج به ویزا دارد؟
  5. چگونه از استانبول بلیط برگشت به تهران را رزرو کنم؟
  6. چگونه هزینه های سفر به استانبول را کاهش دهم؟
  7. در سفر به ترکیه دلار ببرم یا لیر؟
  8. چگونه در ترکیه سیمکارت بخرم؟
  9. کاربرد استانبول کارت چیست؟

بهترین زمان برای سفر به استانبول:

بهترین زمان برای سفر به استانبول، اوایل بهار و اواخر پاییز است. جالب است بدانید، با وجود دمای بالای 30 درجه در تابستان، استانبول بیشترین توریست را در این فصل جذب میکند. باران های شدید و سرمای آزاردهنده باعث شده زمستان زمان خوبی برای سفر به استانبول نباشد.

اگر برای خرید به استانبول سفر می‌کنید و نگران حراجی ها هستید، برنامه سفر خود را برای تعطیلات کریسمس، عید فطر و عید قربان تنظیم کنید. اواخر آذر ماه تا اوایل دی ماه، حراجی های زمستانه و اواخر مرداد هم حراج های تابستانه شروع می‌شوند.

قوانین ارسال بار با اتوبوس به طور مفصل!

هزینه بلیط اتوبوس استانبول

قیمت بلیط اتوبوس تهران-استانبول: اتوبوس‌ها از دو پایانه غرب و آزادی تهران به سمت استانبول اتوبوس دارند. هزینه اتوبوس تهران-استانبول ثبات قیمتی بیشتری نسبت به تبریز دارد ولی بین 2/700/00 تا 2/900/00 هزار تومان متغیر است و در ایام تعطیل گران تر می‌شود. (بهار 1403)

هزینه بلیط اتوبوس تبریز-استانبول: اتوبوس ها از پایانه مرکزی تبریز به سمت استانبول حرکت می‌کنند و قیمت بلیط این سرویس‌ها هم بین 2/700/00 تا 2/900/00 هزار تومان متغیر است. (بهار 1403)

فاصله تهران تا استانبول با ماشین شخصی
فاصله تهران تا استانبول با اتوبوس

فاصله تهران تا استانبول با ماشین شخصی چقدر است؟

از تهران تا استانبول حدود 2500 کیلومتر مسیر پیش رو دارید. البته به شما سفر با ماشین شخصی را پیشنهاد نمیکنیم. بیشترین گلایه مسافرانی که با خودروی شخصی به استانبول سفر میکنند، قیمت بنزین در استانبول است! قیمت هر لیتر بنزین در ترکیه در حال حاضر 1.050 یورو است. یعنی برای پر کردن 50 لیتر باک ماشین باید حدود 64.5 یورو معادل 4.504.000 تومان در نظر بگیرید. (در سال 2024!)

سفر کردن با اتوبوس و استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای جا به جایی در استانبول، به صورت چشم گیری هزینه های سفرتان را پایین می‌آورد. با اتوبوس شما حدود 34-36 ساعت در راه خواهید بود. البته اتوبوس ها تخت شو و به مانیتور و وای فای رایگان مجهز هستند. اتوبوس ها از مرز بازرگان و رازی وارد ترکیه میشوند و شما باید به صورت انفرادی از مرز عبور کنید تا مدارک و وسایلتان توسط ماموران گمرک بررسی شوند

سفر به ترکیه احتیاج به ویزا دارد؟

طبق توافقات صورت گرفته بین دو کشور ترکیه و ایران، سفر به ترکیه برای یک شهروند ایرانی، نیازی به ویزا ندارد و فقط پاسپورت کفایت می‌کند. توجه کنید که برای دریافت اجازه خروج، به تاریخ انقضای پاسپورت شما حداقل 6 ماه باقی مانده باشد.

مدارک شما زمانی که به مرز برسید توسط ماموران گمرک بررسی میشوند. برای آنکه به مشکل برخورد نکنید وزن بار خود را چک کنید که از مقدار مجاز 20 کیلوگرم خارج نشود. اگرچه در مرز بازرگان امکان پرداخت عوارض خروج از کشور وجود دارد، اما برای جلوگیری از اتلاف وقت، بهتر است عوارض خروج را از طریق سامانه مربوطه به صورت آنلاین، قبل از سفر، پرداخت کنید.

چگونه از استانبول بلیط اتوبوس برگشت به تهران تهیه کنم؟

هزینه بلیط استانبول به تهران با لیر محاسبه می‌شود، بنابراین رقم ثابتی ندارد. اما قیمت این بلیط ها در ایام عادی بین 150 تا 200 لیر است و در ایام شلوغ مثل نوروز به چیزی حدود 350 تا 400 لیر افزایش می‌یابد. اتوبوس ها معمولا 10 الی 12 ظهر از استانبول حرکت می‌کنند و برای تهیه بلیط باید به صورت حضوری در ترمینال حاضر شوید.

اگر با خودروی شخصی به استانبول سفر میکنید…

اگر قصد سفر به استانبول به صورت زمینی و با خودروی شخصی دارید، خوب است که بدانید مرز بازرگان به صورت 24 ساعته فعال است. پس نیازی نیست نگران زمان رسیدنتان باشید.

اغلب رانندگان به دلیل فاصله کمتر مرز بازرگان تا استانبول، و جاده ی پهن تر و هموارتر، تمایل بیشتری به این مرز دارند.

اگر از تهران حرکت کنید، حدود 630 کیلومتر بعد به تبریز می رسید. از تبریز تا مرز بازرگان 290 کیلومتر راه است و از مرز بازرگان تا استانبول 1546 کیلومتر فاصله است. شاید به نظرتان راهی طولانی به نظر برسد، اما مسیر زیبای آن اجازه نمی‌دهد متوجه گذر زمان شوید.

مرز رازی انتخاب دوم برای سفر زمینی به استانبول

این مرز برخلاف مرز بازرگان، در ساعات محدودی از شبانه روز فعالیت می کند. در نیمه اول سال، از ساعت 9 الی 17 و در نیمه دوم سال، از ساعت 9:30 الی 16:30 امکان تردد وجود دارد. ولی خارج از این محدوده، شما با مرز بسته کشور ترکیه روبرو می شوید و باید تا باز شدن مجدد مرز، منتظر بمانید.

فاصله مرز رازی تا شهر استانبول 1872 کیلومتر است. از مرز رازی بیشتر برای سفر به شهر وان استفاده می شود، زیرا به این شهر بسیار نزدیک است و تقریبا پس از رد کردن مرز، بعد از 2 ساعت به شهر وان می‌رسید.

کاهش هزینه های سفر به استانبول

به شما راهکارهایی پیشنهاد می‌کنیم که هزینه های سفر به استانبول را به صورت چشم گیری کاهش میدهد.

1. انتخاب هتل ارزان در استانبول

قیمت هتل به محله ای که انتخاب کرده اید بستگی دارد، اگر به دنبال هتل ارزان قیمت هستید محله های  استقلال یا آکسارای را انتخاب کنید تا هتل‌های محله تکسیم. به طور کلی منطقه آسیایی استانبول هتل های ارزان تری نسبت به منطقه اروپایی آن دارد. سفر کردن در فصل زمستان هم میتواند هزینه های سفر، به خصوص هزینه هتل را کاهش دهد.

2. در سفر به ترکیه دلار ببرم یا لیر؟

نوسانات لیر بسیار زیاد است، پییشنهاد ما به شما این است که دلار بخرید و در ترکیه به لیر تبدیل کنید. اما یادتان باشد اگر در روزهای شنبه و یکشنبه که روزهای تعطیل کشور ترکیه هستند، به استانبول سفر میکنید؛ نرخ صرافی ها به ضرر شما خواهد بود. در چنین شرایطی بهتر است پول خود را در ایران به لیر تبدیل کنید و با خود به ترکیه ببرید.

3. چگونه در ترکیه سیمکارت بخرم؟

در کشور ترکیه، 4 اپراتور ترکسل (Turkcell)، وودافون (Vodafon)، آوه آ (Avea) و ترک تلکوم (TurkTelkom) وجود دارند که خدمات سیمکارت ارائه می دهند. در بین این اپراتورها، ترکسل بهترین کیفیت و بیشترین تعداد شعبه ها را دارد. با توجه به هزینه های بالای رومینگ و قیمت بالای مکالمه (به ازای هر دقیقه 0.71 لیر)، تهیه سیمکارت ترکسل اقدامی به صرفه است. شما می توانید بدون نگرانی نزدیک محل اقامت خود یا مراکز خرید، شرکت های مختلف فروش سیمکارت ترکسل را پیدا کنید. برای خرید سیمکارت در ترکیه حتما باید پاسپورت خود را ارائه دهید و فرم مربوطه را پر کنید. خریدن سیمکارت های بی نام شش ماهه انتخاب مناسبی است و بین 30 تا 50 لیر هزینه دارند. برای فعال سازی سیمکارت و خرید شارژ از همان فروشگاهی که سیمکارت را خریداری کرده‌اید، اقدام کنید.

استانبول کارت در سفر به ترکیه

استانبول کارت چیست؟

به خاطر هزینه های سرسام آور بنزین در ترکیه، هزینه استفاده از وسایل نقلیه عمومی زیاد است. هربار باید 5 لیر برای استفاده از وسایل نقلیه بپردازید. اما با خرید استانبول کارت که هربار میتوانید شارژش کنید، هزینه استفاده از وسایل نقلیه عمومی 30 تا 50 درصد کاهش می یابد. قیمت استانبول کارت 10 لیر است و آن را میتوانید در ایستگاه مترو تهیه و شارژ کنید.

مفید بود؟ 😀 به مقاله امتیاز بدید.

خرید بلیط اتوبوس استانبول

لیست سرویس‌های اتوبوس استانبول را در سایت پایانه مشاهده کنید.
4.2/5 - (9 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا