موانع پیشرفت صنعت گردشگری در ایران

صنعت گردشگری در ایران این روزها بیش از پیش رونق گرفته است.

اما آیا این رونق در عملکرد صنعت گردشگری نیز قابل مشاهده است؟ چه مسائلی هنوز هم مانع پیشرفت این صنعت در ایران هستند؟

بااینکه  با روی کار آمدنِ برخی سایت های دولتی ، اطلاع از آخرین وضعیت هرجاده ای در ایران به راحتی قابل جستجو و بررسی است، اما کیفیت غیر استاندارد بسیاری از جاده ها در ایران تاثیر بسزایی در راکد ماندن صنعت گردشگری در این کشور دارد. این در حالی ست که صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است و بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه ی دهم جاذبه های باستانی و تاریخی و رتبه ی پنجم جاذبه های طبیعی را در جهان داراست.

تنها نگاه کوچکی به آمارِ آسیب دیدگانِ حوادثِ جاده ای می تواند نمایانگر این باشد که چه خطری گردشگر را تهدید می کند. اما نباید نادیده گرفت که درصد بالایی از این تصادفات، نه به دلیل مشکلات جاده ها بلکه به دلیل وجود خودروهای ناایمن و همچنین تخلفات رانندگی اتفاق می افتند.

در پنج مقاله ی پیوسته ی فرانسوی که در سال ۲۰۰۴ برای ترجمه به فارسی و منتشر شدن در یک مجله ی تخصصی گردشگری  ایرانی نوشته شده بود، از مشکلات خدماتی به عنوان یکی از موانع پیشرفت صنعت گردشگری نام برده شده بود. اما با گذشت بیش از ده سال  بسیاری چیزها تغییر کرده اند. برای مثال هتل هایی جذاب در یزد و کاشان ساخته شده اند. و هم چنین آژانس های مسافرتی  با نسل جدیدی از متخصصان، طرح های قابل توجهی برای گردشگری ارائه داده اند که بر اساس طبیعت و کشف مناطق بکر پایه ریزی شده اند.

بر خلاف حل شدن برخی مشکلات، تعداد دیگری از آن ها هم چنان اثرگذار باقی مانده اند: وضعیت ِ کلی ارتقاء کشور، عدم توسعه زیر ساخت های خاص، سیاست دولتی، عدم استقبال و قیمت ها از جمله مسائل اساسی ای هستند که در این مجموعه مقالات از آن ها صحبت می شود. این مقاله ها برای ایرانیان نوشته شده بود و اگرچه هیچ گاه به چاپ نرسید اما دسترسی به متن اصلی آن ها می تواند دست کم جایگاه گردشگری در ایران را در اوایل سال های ۲۰۰۰ برای مخاطب، روشن کند.

امروزه در ایران، گرچه هنوز بسیاری از موانع بر سر راه پیشرفت صنعت مهم گردشگری وجود دارد اما به نقل از یک مجله ی آنلاین فرانسوی، از زمان بازسازی و بهبود روابط بین ایران و غرب، صنعت گردشگری در ایران بسیار بهتر عمل کرده است.

 پس از ۲۶ سپتامبر و سپری شدن روز جهانی گردشگری با سخنرانی رئیس جمهور ایران، حسن روحانی در کنفرانسی در تهران که به استقبال و تشویق بازیگران صنعت پرداخت؛ اراده ی توسعه در این بخش، به عنوان یکی از اولویت های اقتصاد ایران، بیش از همیشه به نظر می رسد.

صنعت گردشگری در آیران زیبا ، اسلامی و مدرن
آیران زیبا ، اسلامی و مدرن

اما با وجود پیشرفت های  انجام گرفته، از جمله صدور ویزای توریستی سه ماهه برای گردشگران خارجی به محض ورود به ایران و بازگشت تدریجی ایرلاین های خارجی به ایران، باید به یاد داشت که هنوز موانع عمده ای بر سر راه توسعه ی صنعت گردشگری در ایران وجود دارد که مشکلات مربوط به راه ها و جاده ها،توسعه نیافتگی زیر ساخت های خاص، عدم استقبال، کمبود هتل های توریستی  متناسب با استاندارد های جهانی، مشکلات تعامل بانک های خارجی با ایران و مشکل استفاده از کارت های بین المللی در ایران توسط توریست ها، گوشه ای از آن هاست.

شمیم زمانی – تیم محتوای پایانه

افکار خود را به اشتراک گذارید