اتوبوس بهتر از هواپیماست، باور نمی‌کنید؟

اتوبوس vip مشهد
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1400/09/19
تاریخ انتشار: 1400/09/19
زمان مطالعه: 4 دقیقه

چرا سفر با اتوبوس؟ وقتی که سفر با هواپیما بسیار سریع تر به نظر میرسد؟ راستش را بخواهید دلایل زیادی دارد. وقتی نوبت به سفرهای داخلی میرسد، همیشه این دغدغه در ذهن ما وجود دارد که با اتوبوس سفر کنیم یا هواپیما؟ اما اتوبوس همیشه در این رقابت برنده است. موافق نیستید؟

مسافرانی که سوار اتوبوس یا هواپیما می‌شوند معمولا به دنبال ویژگی های مشابهی هستند:

  • مدت زمان سفر
  • هزینه‌ی سفر
  • راحتی
  • ایمنی
  • امکانات رفاهی

مدت زمان سفر: سفر با اتوبوس طولانی تر است یا هواپیما؟

حقیقت این است که اکثر مردم، مسافت‌های طولانی را دوست ندارند و فقط میخواهند زودتر به مقصد برسند. وقتی صحبت از مسافت های طولانی می‌شود، هواپیما انتخاب بهتری است. اما در سفرهای داخلی اینگونه نیست. در مسافت های کوتاه‌تر، وقتی زمان بارگیری، توقف ها و سفر واقعی را محاسبه می‌کنید، اتوبوس انتخاب بهتری به نظر میرسد. اگر مقصد شما خارج از مسیر فرودگاه ها باشد، احتمالا باید سفر اتصالی انجام دهید. اینها میتواند حتی دو برابر توقف‌های یک سفر اتوبوسی طول بکشد.

احتمالا میدانید که معطلی در گیت‌ های بازرسی فرودگاه بسیار طولانی و خسته‌کننده است. حتی گاهی مجبور می‌شوید کفش خود را برای بررسی امنیتی بیشتر دربیاورید! درحالیکه برای سوار شدن به اتوبوس فقط تحویل بلیط کافی است.

سیر تکامل اتوبوس های بین شهری

هزینه سفر با اتوبوس: بلیط اتوبوس تهران به اهواز

با کاهش تعداد خطوط هوایی و افزایش تقاضای مردم، هزینه بلیت هواپیما افزایش می‌یابد. در کنار 20 تا 30 کیلوگرم (کلاس اکونومی) بار مجاز، هزینه‌ای برای اضافه بار نیز می‌پردازید. که حدود 1 درصد از مبلغ بلیط به ازای هر کیلوگرم خواهد بود. این درحالی است که قیمت بلیط اتوبوس همیشه مقرون به صرفه بوده است. شما میتوانید در سفر با اتوبوس تا 20 کیلوگرم بار به همراه داشته باشید. و نرخ اضافه بار اتوبوس به ازای هر کیلوگرم 2.5 درصد از کل مبلغ بلیط خواهد بود.

درحالیکه قیمت بلیط هواپیمای تهران به اهواز، (آذر 1400) بین 800 تا 1200 متغیر است، بلیط اتوبوس تهران به اهواز فقط 194 هزار تومان فروخته می‌شود.

راحتی اتوبوس: مقایسه‌ی صندلی های اتوبوس و هواپیما

فاصله‌ی بین صندلی های هواپیما روز به روز کمتر و کمتر میشود. درحالیکه فاصله‌ی بین صندلی های هواپیما، در کلاس اکونومی، حدود 74 سانتی متر است؛ فاصله بین صندلی های اتوبوس، در اتوبوس های 44 نفره، 90 سانتی‌متر و در اتوبوس های VIP بین 100 تا 130 سانتی‌متر است. در سفر با اتوبوس vip شما میتوانید تا 140 درجه زاویه صندلی خود را تغییر دهید و راحت بخوابید! درحالیکه مسافران هواپیما، باید ساعت‌ها فشرده روی صندلی خود بشینند، تا سفر به پایان برسد.

سفر با اتوبوس بهتر است یا هواپیما

ایمنی: نقص فنی اتوبوس و هواپیما؛ این کجا و آن کجا!

اگر با شنیدن کلمه‌ی اتوبوس، به یاد اتوبوس های بنز قدیمی می‌افتید، احتمالا خیلی وقت است که سفر نکرده‌اید. ناوگان حمل و نقل ایران در 20 سال گذشته، پیشرفت چشم‌گیری داشته است. این درحالیست که متاسفانه هواپیماها، خصوصا هواپیماهای خطوط داخلی، رو به فرسودگی پیش میروند. شاید در نتایج گوگل، سفر با هواپیما نسبت به خودروی شخصی و اتوبوس، امنیت بیشتری دارد. اما با وجود خطرات سفر با هواپیما، احتمال اینکه از تصادف اتوبوس جان سالم به در ببرید، بیشتر است! این درحالیست که احتمال تصادف در سفر با خودروی شخصی هم بسیار بیشتر از آمار تصادفات سفر با اتوبوس است.

سفر با اتوبوس

یک اتوبوس 40 نفره با 10 خودرو با 4 سرنشین برابری میکند و به این معناست که تعداد راننده های خودروی شخصی، 10 برابر تعداد راننده های اتوبوس است. درنتیجه، احتمال خطای انسانی در سفر با خودرو 10 برابر یک اتوبوس است.

امکانات رفاهی: اینترنت wifi و مانیتور در اتوبوس های VIP

اکثر اتوبوس های VIP، مجهز به wifi رایگان هستند و در طول سفر میتوانید با استفاده از مانیتور، فیلم و سریال موردعلاقه‌ی خود را تماشا کنید یا به موسیقی گوش دهید. این درحالیست که فقط بعضی از ایرلاین ها، wifi ارائه میدهند؛ که با توجه به حجم مصرفی شما، برایتان هزینه خواهد داشت.

کنسلی و تاخیر در حرکت هواپیما و اتوبوس

هیچکس دلش نمیخواهد با هواپیمای فرسوده سفر کند. مخصوصا اگر شرایط جوی به هم ریخته باشد. با وجود چاله‌های هوایی و تکان خوردن‌های شدید، اضطراب مسافران افزایش پیدا می‌کند. احتمال کنسلی یا تاخیر در پروازها، برای کسانی که باید زمان‌بندی دقیقی را رعایت کنند، مشکل‌ساز خواهد بود. این درحالیست که تاخیر در حرکت اتوبوس‌ها حداکثر 30 دقیقه است.

جالب است بدانید، شما تنها با یک تماس با شرکت مسافربری، یا از طریق وبسایت های فروش بلیط، میتوانید ساعت حرکت خود را جابه‌جا کنید.

سفر با اتوبوس vip

مقایسه‌ی استرداد بلیط اتوبوس با هواپیما

بهتر است بگوییم کنسلی بلیط اتوبوس با هواپیما قابل مقایسه نیست. استرداد بلیط اتوبوس، قوانین خاص خودش را دارد. (با قوانین استرداد بلیط اتوبوس آشنا شوید.) اگر شما سوار اتوبوس نشوید، بازهم شرکت مسافربری 50 درصد هزینه را به شما بازمیگرداند. به طور کلی با استرداد بلیط اتوبوس، 10 تا 50 درصد از هزینه بلیط کسر میشود. استرداد بلیط هواپیما، بسته به شرایط ایرلاین و ساعت کنسلی متفاوت است. اما معمولا 30 تا 60 درصد از هزینه‌ی بلیط از شما کسر خواهد شد. این درحالیست که همه‌ی شرکت های اتوبوسرانی، درصورت کنسلی تا یک ساعت قبل از حرکت، 90 درصد هزینه را به شما بازمی‌گردانند. حتی برخی از شرکت ها، تمامی مبلغ بلیط اتوبوس را به شما بازمیگردانند.

سخن آخر..

به طور کلی، اتوبوس در رقابت با هواپیما، همیشه برنده خواهد بود! اگر شما هم جزو کسانی هستید که برای درس، کار و .. باید همیشه درحال سفر باشید، اتوبوس بهترین و به صرفه‌ترین انتخاب است. برای تجربه‌ی سفری با کیفیت کافی است بلیط خود را از شرکت‌های مسافربری معتبر خریداری کنید. پایانه برای رزرو این دسته از بلیط ها، بهترین گزینه است..

4.4/5 - (5 votes)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا