آیا حمل حیوانات خانگی با اتوبوس امکان پذیر است؟

حمل حیوانات خانگی با اتوبوس
نویسنده: payaneh
تاریخ آخرین بروزرسانی: 1403/01/27
تاریخ انتشار: 1400/07/06
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خانه » قوانین سفر » قوانین سفر با اتوبوس » آیا حمل حیوانات خانگی با اتوبوس امکان پذیر است؟

چه کسی از همسفر شدن بدون دردسر با حیوان خانگی‌اش بدش می آید؟ ولی اگر قصد سفر با اتوبوس و حمل حیوانات خانگی با اتوبوس را دارید، احتمالا برآورده شدن این آرزو برایتان دردسرهای بسیاری ایجاد میکند.

حمل حیوانات خانگی با اتوبوس امکان پذیر نیست.

شما نمیتوانید با تهیه یک بلیط اتوبوس جداگانه برای حیوان خانگی تان، او را به داخل کابین اتوبوس ببرید. از نظر قانونی و طبق تبصره ماده 25 ابلاغیه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، حمل هرگونه بار غیربهداشتی (!) از قبیل احشام (مرده یا زنده) یا حیوانات خانگی غیرقانونی محسوب میشود. بنابراین از حمل حیوان خانگی در قسمت صندوق و بار اتوبوس هم صرف نظر کنید. البته اگر با توافق راننده دست به این اقدام غیرقانونی بزنید، انتظار نداشته باشید حیوان خانگی تان سفر راحت و لذت بخشی در پیش داشته باشد. مشکلات تنفسی، بی قراری و مسیر طولانی، برای اینکه شما را از حمل حیوان خانگی تان با اتوبوس منصرف کند، کافی است.

یادتان باشد حتی در صورت رضایت راننده، اگر مسافران دیگر از این مساله ناراضی باشند، می‌توانند به پلیس راه اطلاع دهند و پلیس قادر است حیوان شما را ضبط کند.

به طور کلی سفر با حیوان خانگی ممکن است چالش های جدیدی برایتان ایجاد کند. اگر فرزند دارید یا با کودک سفر کردید احتمالا با این مسکلات احتمالی راحت تر رو به رو خواهید شد. برای شمایی که تا حالا با کودک خود سفر نکردید یا می خواهید اطلاعات بیشتری داشته باشید مقاله سفر با کودکان و چالش هایش! می تواند برایتان مفید باشد.

ارسال حیوان خانگی با هواپیما

شاید ویدیو های زیادی از حیواناتی که به داخل کابین هواپیما راه یافتند در سراسر اینترنت مشاهده کنید ولی در ایران شما نمیتوانید حیوان خانگی تان را طول پرواز کنار خود داشته باشید. برای ارسال حیوان خانگی در قسمت بار هواپیما ، باید در دفاتر فروش بلیط، جا رزرو کنید و تایید هواپیمایی مورد نظر را بگیرید.

شرکت‌های هواپیمایی مختلف بسته به مقررات کشورهای مبدا و مقصد، تزانزیت و نوع هواپیماهای خود قوانین متفاوتی برای حمل حیوانات دارند، بنابراین قبل از سفر قوانین هواپیمایی که با آن قصد سفر دارید را مطالعه کنید و یا با آنها تماس بگیرید و با مطلع شدن از جزئیات، هنگام جا به جایی حیوان خانگی تان به دردسر نیافتید.

اگر خودتان در همان پرواز باشید، هنگام رسیدن به مقصد، میتوانید حیوان خانگی تان را در سالن دریافت بار در فرودگاه تحویل بگیرید.

مدارکی که برای ارسال حیوان خانگی تان با هواپیما نیاز دارید:

  • شناسنامه حیوان
  • اصل برگه پرداخت کرایه
  • تکمیل فرم مخصوص درخواست ارسال موجود زنده
  • اصل گواهی معتبر بهداشتی بین‌المللی که از دامپزشکی کشور مبدا (یا مقصد) صادر می‌شود.

دریافت گواهی معتبر بهداشتی بین‌المللی برای حمل حیوانات در مسیرهای داخلی لازم نیست و فقط همراه داشتن آن در سفرهای خارج از کشور ضرورت دارد.

هزینه حمل حیوان خانگی با هواپیما، با هزینه اضافه بار محاسبه میشود که این رقم به وزن حیوان و قفس آن بستگی دارد. برای محاسبه هزینه ارسال پرنده این عدد در 4 و برای حیوانات دیگر در 2 ضرب میشود.

شرکت هایی در ایران وجود دارند که کار شما را آسان کرده و حیوانات خانگی را در مبدا از شما تحویل می‌گیرند و همه امور فرودگاهی و تشریفات قانونی و گمرکی را با رعایت استانداردهای حمل و نقل بین‌المللی انجام می‌دهند و حیوان را در نهایت سلامت در فرودگاه مقصد تحویل می‌دهند.

ارسال حیوان خانگی با قطار

به طور کلی قوانین شرکت های ریلی به شما اجازه ارسال حیوان خانگی با قطار را نمیدهد.

حمل حیوانات خانگی با خودروی شخصی

احتمالا میدانید که حمل حیوان خانگی در خودرو ممنوعیت قانونی داشته و مشکلاتی چون توقیف وسیله نقلیه و جریمه‌ های سنگین مالی و اخلاقی را به همراه دارد. البته حمل حیوانات در باکس مخصوص و حمل آن با خودرو مانعی ندارد.

ارسال حیوانات خانگی با پست و تیپاکس

آیا این امکان وجود دارد که حیوان خانگی تان را به اداره پست ببرید و به مسئول باجه تحویل دهید و انتظار داشته باشید در آن سوی کشور کسی سگ یا گربه تان را تحویل بگیرد؟ جواب منفی است، چنین شرایطی در حال حاضر در ایران امکان پذیر نیست.

با این تفاسیر، بهترین راه ارسال حیوان خانگی تان، کمک گرفتن از خدمات ارسال بار و ارسال حیوانات خانگی است، به این ترتیب میتوانید از سفر راحت و بدون دردسر حیوان خانگی خود مطمئن باشید.

آیا اشیای ممنوعه در اتوبوس را می‌شناسید؟

4.9/5 - (7 votes)

1 در مورد “آیا حمل حیوانات خانگی با اتوبوس امکان پذیر است؟”

  1. مقاله بسیار خوبی بود. من خودم گلدن دارم و یکی از دغدغه های همیشگیم سفر با دوست وفادارمه .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا